1. VHF-DSC RUTİN HABERLEŞME ÇAĞRISI
YAPMAK
1.1.
DSC Tekniği
Sayısal
seçmeli çağrı tekniği (DSC-Digital Selective Call) gemi telsiz cihazlarında
radyo telefon tekniği dışında belirli kanalda uygulanan dar bantta belirli
istasyon veya istasyonlara otomatik çağrı gönderme ve alma özelliğidir.
Bu özellik
kullanılarak bu vasfa sahip telsiz cihazlarından özel fonksiyonlarına bağlı
olarak;
·
Belirli bir istasyon veya istasyon grubuna
veya belirli bir bölgedeki istasyonlara yönelik çağrı yapılabilir,
·
Tehlike, acelelik ve emniyet haberleşme çağrıları, VHF-DSC telsiz
cihazlarından bunlara ilaveten rutin haberleşme çağrıları
da yapılabilir.
·
Telefon çağrısı komutu ve telefon numarası girilerek kıyı
istasyonlarından kara aboneleri ile telefon görüşme talebi yapılabilir.
·
MMSI numarası belirtilmiş bir geminin koordinat mevki
öğrenilebilir.
·
Belirli bir geminin haberleşme menzilinde olup
olmadığının öğrenilebilir.
·
Tıbbi malzeme taşıyan gemiler nakliyat tanıtımı
yapabilir.
·
Tarafsız gemiler tarafsızlıklarının tanıtımını yapabilir.
·
Test çağrısı yapılabilir.
Burada dikkat
edilmesi gereken, DSC ile sadece çağrı ve kısa bilgi aktarımı yapılabilir,
haberleşme yapılamaz. Çağrıyı alan istasyon veya istasyonlar çağrı yapan
istasyon ile telsizin diğer kanal veya frekanslarından haberleşme yapar.
VHF-DSC telsiz
cihazlarında DSC çağrıları için tahsis edilen kanal numarası 70’dir.
Telsiz
cihazlarından yapılan R/T çağrılarında aynı kanalı izleyen tüm istasyonlar bu
mesajı duyabilir. Ancak DSC tekniği ile yapılan çağrılarda sadece mesajın
yöneltildiği istasyonların cihazlarının ekranında çağrılar görüntülenmekte ve
bunun yanı sıra dikkat çekmek için de bir alarm çalmaktadır. Bu sayede;
·
Cihaz başında dinleme için bekleme
zorunluluğu kalmamakta,
·
Dinleme kanalları gereksiz yere uzun çağrılar
ile işgal edilmemekte,
·
İstasyonlar dinleme kanalında olmasalar bile
çağrıları alabilmektedir.
1.2.
DSC Cihazı
GMDSS’in devreye girmesi ile gemilerde kullanılan telsiz cihazları
zorunlulukları karşılamaz oldu. Ancak tüm VHF telsiz cihazlarının DSC özellikli
olanları ile değiştirilmesi olanaksız olduğundan öncelikle ayrı bir DSC cihazı
üretildi ve mevcut olan VHF cihazlarına bağlandı. Sonradan yavaş yavaş yeni üretilen VHF-DSC
cihazları eskilerin yerini almaya başladı. Ancak cihazların kullanımında temel
hususlar aynı olmakla birlikte üreticisine göre farklı cihazlar piyasaya girdi.
Bu neden ile kullanıcılar her yeni cihazı önce el kitaplarından okuyarak
öğrendiler. Bugün de aynı şekilde devam edilmektedir. Aşağıda eğitime kolaylık
olması açısından eski tip telsiz cihazına dıştan takılan bir DSC cihazının
üzerinden kullanım ve usuller öğrenilecektir.
·
DİSTRESS :
Tehlike çağrı düğmesi. Tehlike halinde belirli bir süre basılarak tehlike
mesajı gönderilir.
·
CLR :
Erken temizleme düğmesi. Ekrana yazılanları silmek veya gönderilen tehlike çağrısını
durdurmak için kullanılır.
·
CALL :
Mönü tuşu. Bu tuşa basılarak mönü açılır ve buradan komut seçimi yapılır.
Bu tuş aynı zamanda ENT tuşu ile birlikte basılarak tehlike çağrısı haricindeki
göndermelerin yapılabilmesini sağlar.
·
ENT :
Giriş düğmesi. Ekranda sekme ile işaretlenen komutunun yapılması için
kullanılır.
1.3.
Çağrı Yapılacak İstasyon, Haberleşme Tip ve Kanal Numarası Seçimi
Çağrı yapılacak istasyon veya istasyonlar cihaza onların MMSI numaraları
girilerek yapılır. Bunun için CALL tuşuna basılarak cihazın mönüsüne girilir.
Sekme açılan mönüde;
·
Belirli bir geminin çağrılması için “Individual”,
·
Belirli bir grup gemini çağrılması için “Group call”
·
Tüm gemilerin çağrılması için “All ships” hizasına
getirilir ve ENT tuşuna basılır.
ENT tuşu bizi
işaretlediğimiz grubun alt mönüsüne geçirir. Alt mönüde haberleşme cinsleri
vardır. Burada sekmeyi,
·
Rutin haberleşme için “Routin”
·
Emniyet haberleşmesi için “Safety”
·
Aciliyet “Urgency” hizasına getirir ve ENT tuşuna
basarız.
Bu bizi bir alt mönü
olan haberleşmenin devam ettirileceği kanal numarasına götürür. Buraya çağırdığımız
istasyon veya istasyonlar ile hangi kanaldan haberleşme yapmak istiyorsak o
kanalın numarasına yazarız.
1.4.
Uygulama
Açık olan VHF-DSC cihazımızdan bir gemi veya gemi grubunu rutin
haberleşmeye çağırmak için;
·
DSC cihazımızın CALL tuşuna basılır,
·
Sekme açılan mönüden tek gemi için “Individual call”,
gemi grubu için “group call” hizasına getirilir ve ENT tuşuna basılır,
·
Açılan sayfaya çağrılacak istasyonun MMSI numarası
girilir ve ENT tuşuna basılır,
·
Sekme açılan sayfadan “Routine” hizasına getirilir ve ENT
tuşlanır,
·
Kanal 16 haricinde bir kanaldan irtibat kurulmak
isteniyorsa görüşülecek kanal numarası açılan sayfaya yazılır ve ENT tuşuna
basılır,
·
“CALL” ve “ENT”
tuşlarına aynı anda basılarak gönderme yapılır.
·
Görüşme için belirtilen kanalda dinlemeye geçilir.
2. VHF-DSC ACİLİYET HABERLEŞMESİ YAPMAK
2.1.
Uygulama
VHF-DSC cihazından acil
haberleşme çağrısı yapmak için;
·
DSC cihazımızın CALL tuşuna basılır,
·
Sekme açılan mönüden “All ships call” hizasına getirilir
ve ENT tuşuna basılır,
·
Sekme açılan sayfadan “Urgency” hizasına getirilir ve ENT
tuşlanır,
·
“CALL” ve “ENT” tuşlarına aynı anda basılarak gönderme
yapılır.
·
Kısa bir süre beklendikten sonra kanal 16’dan VHF
haberleşme yöntemlerine göre aciliyet mesajı verilir.
3. VHF-DSC EMNİYET ÇAĞRISI YAPMAK
3.1.
Uygulama
VHF-DSC cihazından
emniyet haberleşme çağrısı yapmak için;
·
DSC cihazımızın CALL tuşuna basılır,
·
Sekme açılan mönüden “All ships call” hizasına getirilir
ve ENT tuşuna basılır,
·
Sekme açılan sayfadan “Safety” hizasına getirilir ve ENT
tuşlanır,
·
“CALL” ve “ENT” tuşlarına aynı anda basılarak gönderme
yapılır.
·
Kısa bir süre beklendikten sonra kanal 16’dan VHF
haberleşme yöntemlerine göre emniyet mesajı verilir.
4. VHF-DSC TEHLİKE ÇAĞRISI YAPMAK
4.1.
DSC Tehlike Haberleşme Çağrısı
Bir tehlike haberleşme
çağrısında verilmesi gereken en önemli bilgi, mevkiidir. Ancak klasik yöntemde
mevki koymak ve bunu mesaj ile iletmek çok zaman aldığından çoğu zaman
kaptanlar mevki koyup bunu bildirmek yerine bu zamanı gemiyi terke
ayırmışlardır. Bunun sonuçları ise malumdur. Ancak günümüzde DSC bize çok büyük
bir avantaj vermekte tek bir tuşa basarak gemimizin adını, yerini ve zamanı
vererek tehlike mesajını çevreye iletebilmektedir.
DSC cihazları (bugün VHF cihazı ile bütünleştirilmiştir) klasik VHF
cihazının Ch70’ine ve bir GPS cihazına bağlıdır. Montajı sırasında cihazın
belleğine geminin MMSI numarası işlenir. Bu sayede cihaz otomatik göndermelerde
gemi tanıtımını hafızasından, mevkii ve zamanı da GPS cihazından almaktadır.
Ancak cihazın bilgi aldığı GPS devrede değilse geminin koordinatları ve
zaman “CALL” tuşuna basılarak mönüden girilebilir. Sekme mönüde “entry position
/ time” hizasına getirilerek ENT tuşuna basılırsa açılan sayfadan koordinat ve
zaman değerleri girilebilir.
Tehlikenin tipi ikinci derecede önemlidir. Bu neden ile otomatik olarak
gönderilmez ancak önemli görülür ve bildirilmek istenirse yine mönüden bunu
belirtme imkanı vardır. Sekme açık olan mönüden “Distress setting” hizasına
getirilir ve ENT tuşuna basılır. Açılan sayfadan tehlikenin cinsi seçilir ve
ENT tuşuna basılır.
·
Fire, Explosion (Yangın, patlama)
·
Flooding (Su alma)
·
Collision (Çarpışma)
·
Grounding (Karaya oturma)
·
Listing, in danger of capsizing (Geminin yan yatması,
alabora tehlikesi)
·
Sinking (Batma)
·
Disabled and adriit (Manevradan aciz olma ve sürüklenme)
·
Abandoning ship (Gemiyi terk etmek)
·
Piracy attack (Korsan saldırısı)
·
Man overboard (Denize adam düştü)
Eğer hiçbir seçim
yapılmadıysa tehlikenin cinsi tanımsız (Undesignated distress) çıkar.
4.2.
Uygulama
DSC üzerinde tehlike
çağrısı yapmak için;
·
GPS cihazı devre dışındaysa “Call” tuşuna basılarak
mönüye girilir,
·
Mönüden “entry position / time” sekmesine girilir,
·
Geminin pozisyonu ve zaman girilerek ENT tuşuna basılır,
·
Geminin içinde bulunduğu tehlike bildirilecekse “Call”
tuşuna basılarak mönüye girilir,
·
Mönüden “Distress setting” sekmesine girilir,
·
Tehlike cinsi işaretlenerek ENT tuşuna basılır,
·
DİSTRESS düğmesine 5 sn süre ile basılır.
5. VHF-DSC TEHLİKE ÇAĞRISINA CEVAP
VERMEK
5.1.
DSC Tehlike Haberleşme Çağrısı Alan
İstasyonların Davranış Şekli
Bir geminin telsiz cihazından
DSC ile verilen tehlike sinyali bu cihazın menzilindeki istasyonların aynı tip
cihazlarını aktive eder. Gönderilen mesaj bu cihazlarının ekranında görüntüye
gelirken sesli bir alarmı da devreye sokar. Bu alarm alıcı cihazın üzerinden
kapatılabilir.
Bir kıyı istasyonu DSC
tehlike çağrısı aldığında cihaz üzerinden alındı verir. Bu komut gönderen
geminin periyodik olarak tekrarlayan DSC tehlike çağrılarını durdurur. Bu
şekilde tüm çevre gemilerin cihazlarındaki alarmlarda susar.
Kıyı istasyonu durumu bir
Arama Kurtarma Koordinasyon merkezine (RCC) bildirir ve arama kurtarma
çalışmalarının başlamasını sağlar. Eğer arama kurtarma koordinasyon merkezi
daha fazla gemiye durumun iletilmesini isterse kıyı istasyonu mesaja aracılık
ederek daha geniş bir alana ulaştırılmasını sağlar. Bunun için cihazın
mönüsünden “distress relay” seçeneğini seçer. Bu seçim ile cihazın
hafızasındaki mesaj ekrana gelir ve “enter” tuşuna basılarak mesajın DSC olarak
çevre gemilere aktarımı sağlanır. Kıyı istasyonu durumu takiben VHF üzerinde
klasik yöntem ile tehlike haberleşmesini başlatır.
DSC ile gönderilen bir
tehlike sinyalini alan gemi kendi cihazındaki alarmı susturduktan sonra eğer
yardım etme imkanı varsa ki zorunlu bir sebep olmadıkça yardım zorunludur,
kanal 16’dan yardım isteyen gemi ile radyo telefon yöntemi ile irtibat kurar ve
tehlike haberleşmesini başlatarak yardıma gider. Yardıma gittiğini de kıyı
istasyonuna bildirir. Eğer yardım isteyen geminin DSC çağrılarına bir kıyı
istasyonundan cevap gelmiyorsa kendisi de radyo telefon yöntemi ile kıyı
istasyonu ile irtibat kurmaya çalışır ve kurarsa yardım çağrısına aracılık
yaparak mesajı kıyı istasyonuna geçer.
Yardım isteyen geminin
DSC üzerinden yaptığı tehlike haberleşme çağrısı;
·
Bir kıyı istasyonu alındı verinceye kadar,
·
Durumun düzelmesi ile geminin kendisinin cihazı üzerinden
göndermeyi durduruncaya kadar veya
·
Cihaz teknik sorun ile kendi kendine susuncaya kadar
devam eder.
5.2.
Uygulama
Bir VHF-DSC cihazından
tehlike haberleşme çağrısı alan bir gemi bu çağrıya cevap vermek için;
·
Kendi cihazı üzerindeki alarmı susturur,
·
Kanal 16’ya geçerek klasik tehlike haberleşmesini
başlatır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder