2 Ocak 2013 Çarşamba

VHF-DSC HABERLEŞMESİ



1.  VHF-DSC RUTİN HABERLEŞME ÇAĞRISI YAPMAK
1.1.            DSC Tekniği
Sayısal seçmeli çağrı tekniği (DSC-Digital Selective Call) gemi telsiz cihazlarında radyo telefon tekniği dışında belirli kanalda uygulanan dar bantta belirli istasyon veya istasyonlara otomatik çağrı gönderme ve alma özelliğidir.
Bu özellik kullanılarak bu vasfa sahip telsiz cihazlarından özel fonksiyonlarına bağlı olarak;
·         Belirli bir istasyon veya istasyon grubuna veya belirli bir bölgedeki istasyonlara yönelik çağrı yapılabilir,
·         Tehlike, acelelik ve emniyet haberleşme çağrıları, VHF-DSC telsiz cihazlarından bunlara ilaveten rutin haberleşme çağrıları da yapılabilir.
·         Telefon çağrısı komutu ve telefon numarası girilerek kıyı istasyonlarından kara aboneleri ile telefon görüşme talebi yapılabilir.
·         MMSI numarası belirtilmiş bir geminin koordinat mevki öğrenilebilir.
·         Belirli bir geminin haberleşme menzilinde olup olmadığının öğrenilebilir.
·         Tıbbi malzeme taşıyan gemiler nakliyat tanıtımı yapabilir.
·         Tarafsız gemiler tarafsızlıklarının tanıtımını yapabilir.
·         Test çağrısı yapılabilir.
Burada dikkat edilmesi gereken, DSC ile sadece çağrı ve kısa bilgi aktarımı yapılabilir, haberleşme yapılamaz. Çağrıyı alan istasyon veya istasyonlar çağrı yapan istasyon ile telsizin diğer kanal veya frekanslarından haberleşme yapar.
VHF-DSC telsiz cihazlarında DSC çağrıları için tahsis edilen kanal numarası 70’dir.
Telsiz cihazlarından yapılan R/T çağrılarında aynı kanalı izleyen tüm istasyonlar bu mesajı duyabilir. Ancak DSC tekniği ile yapılan çağrılarda sadece mesajın yöneltildiği istasyonların cihazlarının ekranında çağrılar görüntülenmekte ve bunun yanı sıra dikkat çekmek için de bir alarm çalmaktadır. Bu sayede;
·         Cihaz başında dinleme için bekleme zorunluluğu kalmamakta,
·         Dinleme kanalları gereksiz yere uzun çağrılar ile işgal edilmemekte,
·         İstasyonlar dinleme kanalında olmasalar bile çağrıları alabilmektedir.
1.2.            DSC Cihazı
GMDSS’in devreye girmesi ile gemilerde kullanılan telsiz cihazları zorunlulukları karşılamaz oldu. Ancak tüm VHF telsiz cihazlarının DSC özellikli olanları ile değiştirilmesi olanaksız olduğundan öncelikle ayrı bir DSC cihazı üretildi ve mevcut olan VHF cihazlarına bağlandı.  Sonradan yavaş yavaş yeni üretilen VHF-DSC cihazları eskilerin yerini almaya başladı. Ancak cihazların kullanımında temel hususlar aynı olmakla birlikte üreticisine göre farklı cihazlar piyasaya girdi. Bu neden ile kullanıcılar her yeni cihazı önce el kitaplarından okuyarak öğrendiler. Bugün de aynı şekilde devam edilmektedir. Aşağıda eğitime kolaylık olması açısından eski tip telsiz cihazına dıştan takılan bir DSC cihazının üzerinden kullanım ve usuller öğrenilecektir.

·         DİSTRESS          :
Tehlike çağrı düğmesi. Tehlike halinde belirli bir süre basılarak tehlike mesajı gönderilir.
·         CLR          :
Erken temizleme düğmesi. Ekrana yazılanları silmek veya gönderilen tehlike çağrısını durdurmak için kullanılır.
·         CALL        :
Mönü tuşu. Bu tuşa basılarak mönü açılır ve buradan komut seçimi yapılır. Bu tuş aynı zamanda ENT tuşu ile birlikte basılarak tehlike çağrısı haricindeki göndermelerin yapılabilmesini sağlar.
·         ENT          :
Giriş düğmesi. Ekranda sekme ile işaretlenen komutunun yapılması için kullanılır.
1.3.            Çağrı Yapılacak İstasyon, Haberleşme Tip ve Kanal Numarası Seçimi
Çağrı yapılacak istasyon veya istasyonlar cihaza onların MMSI numaraları girilerek yapılır. Bunun için CALL tuşuna basılarak cihazın mönüsüne girilir. Sekme açılan mönüde;
·         Belirli bir geminin çağrılması için “Individual”,
·         Belirli bir grup gemini çağrılması için “Group call”
·         Tüm gemilerin çağrılması için “All ships” hizasına getirilir ve ENT tuşuna basılır.
ENT tuşu bizi işaretlediğimiz grubun alt mönüsüne geçirir. Alt mönüde haberleşme cinsleri vardır. Burada sekmeyi,
·         Rutin haberleşme için “Routin”
·         Emniyet haberleşmesi için “Safety”
·         Aciliyet “Urgency” hizasına getirir ve ENT tuşuna basarız.
Bu bizi bir alt mönü olan haberleşmenin devam ettirileceği kanal numarasına götürür. Buraya çağırdığımız istasyon veya istasyonlar ile hangi kanaldan haberleşme yapmak istiyorsak o kanalın numarasına yazarız.
1.4.            Uygulama
Açık olan VHF-DSC cihazımızdan bir gemi veya gemi grubunu rutin haberleşmeye çağırmak için;
·         DSC cihazımızın CALL tuşuna basılır,
·         Sekme açılan mönüden tek gemi için “Individual call”, gemi grubu için “group call” hizasına getirilir ve ENT tuşuna basılır,
·         Açılan sayfaya çağrılacak istasyonun MMSI numarası girilir ve ENT tuşuna basılır,
·         Sekme açılan sayfadan “Routine” hizasına getirilir ve ENT tuşlanır,
·         Kanal 16 haricinde bir kanaldan irtibat kurulmak isteniyorsa görüşülecek kanal numarası açılan sayfaya yazılır ve ENT tuşuna basılır,
·          “CALL” ve “ENT” tuşlarına aynı anda basılarak gönderme yapılır.
·         Görüşme için belirtilen kanalda dinlemeye geçilir.
2.  VHF-DSC ACİLİYET HABERLEŞMESİ YAPMAK
2.1.            Uygulama
VHF-DSC cihazından acil haberleşme çağrısı yapmak için;
·         DSC cihazımızın CALL tuşuna basılır,
·         Sekme açılan mönüden “All ships call” hizasına getirilir ve ENT tuşuna basılır,
·         Sekme açılan sayfadan “Urgency” hizasına getirilir ve ENT tuşlanır,
·         “CALL” ve “ENT” tuşlarına aynı anda basılarak gönderme yapılır.
·         Kısa bir süre beklendikten sonra kanal 16’dan VHF haberleşme yöntemlerine göre aciliyet mesajı verilir.
3.  VHF-DSC EMNİYET ÇAĞRISI YAPMAK
3.1.            Uygulama
VHF-DSC cihazından emniyet haberleşme çağrısı yapmak için;
·         DSC cihazımızın CALL tuşuna basılır,
·         Sekme açılan mönüden “All ships call” hizasına getirilir ve ENT tuşuna basılır,
·         Sekme açılan sayfadan “Safety” hizasına getirilir ve ENT tuşlanır,
·         “CALL” ve “ENT” tuşlarına aynı anda basılarak gönderme yapılır.
·         Kısa bir süre beklendikten sonra kanal 16’dan VHF haberleşme yöntemlerine göre emniyet mesajı verilir.
 4.  VHF-DSC TEHLİKE ÇAĞRISI YAPMAK
4.1.            DSC Tehlike Haberleşme Çağrısı
Bir tehlike haberleşme çağrısında verilmesi gereken en önemli bilgi, mevkiidir. Ancak klasik yöntemde mevki koymak ve bunu mesaj ile iletmek çok zaman aldığından çoğu zaman kaptanlar mevki koyup bunu bildirmek yerine bu zamanı gemiyi terke ayırmışlardır. Bunun sonuçları ise malumdur. Ancak günümüzde DSC bize çok büyük bir avantaj vermekte tek bir tuşa basarak gemimizin adını, yerini ve zamanı vererek tehlike mesajını çevreye iletebilmektedir.
DSC cihazları (bugün VHF cihazı ile bütünleştirilmiştir) klasik VHF cihazının Ch70’ine ve bir GPS cihazına bağlıdır. Montajı sırasında cihazın belleğine geminin MMSI numarası işlenir. Bu sayede cihaz otomatik göndermelerde gemi tanıtımını hafızasından, mevkii ve zamanı da GPS cihazından almaktadır.
Ancak cihazın bilgi aldığı GPS devrede değilse geminin koordinatları ve zaman “CALL” tuşuna basılarak mönüden girilebilir. Sekme mönüde “entry position / time” hizasına getirilerek ENT tuşuna basılırsa açılan sayfadan koordinat ve zaman değerleri girilebilir.
Tehlikenin tipi ikinci derecede önemlidir. Bu neden ile otomatik olarak gönderilmez ancak önemli görülür ve bildirilmek istenirse yine mönüden bunu belirtme imkanı vardır. Sekme açık olan mönüden “Distress setting” hizasına getirilir ve ENT tuşuna basılır. Açılan sayfadan tehlikenin cinsi seçilir ve ENT tuşuna basılır.

·         Fire, Explosion (Yangın, patlama)
·         Flooding (Su alma)
·         Collision (Çarpışma)
·         Grounding (Karaya oturma)
·         Listing, in danger of capsizing (Geminin yan yatması, alabora tehlikesi)
·         Sinking (Batma)
·         Disabled and adriit (Manevradan aciz olma ve sürüklenme)
·         Abandoning ship (Gemiyi terk etmek)
·         Piracy attack (Korsan saldırısı)
·         Man overboard (Denize adam düştü)
Eğer hiçbir seçim yapılmadıysa tehlikenin cinsi tanımsız (Undesignated distress) çıkar.
4.2.            Uygulama
DSC üzerinde tehlike çağrısı yapmak için;
·         GPS cihazı devre dışındaysa “Call” tuşuna basılarak mönüye girilir,
·         Mönüden “entry position / time” sekmesine girilir,
·         Geminin pozisyonu ve zaman girilerek ENT tuşuna basılır,
·         Geminin içinde bulunduğu tehlike bildirilecekse “Call” tuşuna basılarak mönüye girilir,
·         Mönüden “Distress setting” sekmesine girilir,
·         Tehlike cinsi işaretlenerek ENT tuşuna basılır,
·         DİSTRESS düğmesine 5 sn süre ile basılır.
5.  VHF-DSC TEHLİKE ÇAĞRISINA CEVAP VERMEK
5.1.            DSC Tehlike Haberleşme Çağrısı Alan İstasyonların Davranış Şekli
Bir geminin telsiz cihazından DSC ile verilen tehlike sinyali bu cihazın menzilindeki istasyonların aynı tip cihazlarını aktive eder. Gönderilen mesaj bu cihazlarının ekranında görüntüye gelirken sesli bir alarmı da devreye sokar. Bu alarm alıcı cihazın üzerinden kapatılabilir.
Bir kıyı istasyonu DSC tehlike çağrısı aldığında cihaz üzerinden alındı verir. Bu komut gönderen geminin periyodik olarak tekrarlayan DSC tehlike çağrılarını durdurur. Bu şekilde tüm çevre gemilerin cihazlarındaki alarmlarda susar.
Kıyı istasyonu durumu bir Arama Kurtarma Koordinasyon merkezine (RCC) bildirir ve arama kurtarma çalışmalarının başlamasını sağlar. Eğer arama kurtarma koordinasyon merkezi daha fazla gemiye durumun iletilmesini isterse kıyı istasyonu mesaja aracılık ederek daha geniş bir alana ulaştırılmasını sağlar. Bunun için cihazın mönüsünden “distress relay” seçeneğini seçer. Bu seçim ile cihazın hafızasındaki mesaj ekrana gelir ve “enter” tuşuna basılarak mesajın DSC olarak çevre gemilere aktarımı sağlanır. Kıyı istasyonu durumu takiben VHF üzerinde klasik yöntem ile tehlike haberleşmesini başlatır.
DSC ile gönderilen bir tehlike sinyalini alan gemi kendi cihazındaki alarmı susturduktan sonra eğer yardım etme imkanı varsa ki zorunlu bir sebep olmadıkça yardım zorunludur, kanal 16’dan yardım isteyen gemi ile radyo telefon yöntemi ile irtibat kurar ve tehlike haberleşmesini başlatarak yardıma gider. Yardıma gittiğini de kıyı istasyonuna bildirir. Eğer yardım isteyen geminin DSC çağrılarına bir kıyı istasyonundan cevap gelmiyorsa kendisi de radyo telefon yöntemi ile kıyı istasyonu ile irtibat kurmaya çalışır ve kurarsa yardım çağrısına aracılık yaparak mesajı kıyı istasyonuna geçer. 
Yardım isteyen geminin DSC üzerinden yaptığı tehlike haberleşme çağrısı;
·         Bir kıyı istasyonu alındı verinceye kadar,
·         Durumun düzelmesi ile geminin kendisinin cihazı üzerinden göndermeyi durduruncaya kadar veya
·         Cihaz teknik sorun ile kendi kendine susuncaya kadar devam eder.
5.2.            Uygulama
Bir VHF-DSC cihazından tehlike haberleşme çağrısı alan bir gemi bu çağrıya cevap vermek için;
·         Kendi cihazı üzerindeki alarmı susturur,
·         Kanal 16’ya geçerek klasik tehlike haberleşmesini başlatır.

 "Yazı, edinilen yeni bilgi, değişim ve yapılan yorumlar ile tekrar tekrar güncellenmektedir. Bu neden ile kopyalayıp almak yerine ihtiyacınız olduğunda tekrar açıp okumanızda yarar bulunmaktadır. Bu yazı her zaman burada olacaktır."

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder