20 Mart 2013 Çarşamba

ULUSLARARASI DENİZCİLİK SÖZLEŞMELERİ


GİRİŞ
Gemiadamlığı uluslararası bir meslektir. Bunun anlamı; bu meslek genelde uluslararası kurallar çerçevesinde uluslararası faaliyetler ile yürütülmektedir. Denizcilik alanında uluslararası kuralların oluşturulmasında en etkin kuruluş Uluslararası Denizcilik Organizasyonudur. (IMO, International Maritime Organization) Bu örgüt; sektörün Dünya çapındaki uygulamalarındaki eşgüdümün sağlanması için uluslararası toplantılar düzenler, sözleşmelerin (Convention) imzalanmasını sağlar, uygulama kurallarını (Codes) koyar ve bu kuralların uygulamaya geçilmesi için süre belirler. Bu süre içerisinde devletler çalışma yaparak ulusal mevzuatlarını yapılan anlaşma kurallarına uyumlandırır.
Bir örnek olarak; daha önce karasularının kapsamayan sadece açık denizlere yönelik çatışmayı önlemek için kullanılan kuralların yetersizliğini gören IMO, 1972 yılında bir uluslararası toplantı organizasyonu yapmış ve Dünya’da denizlere kıyıları olan tüm ülkeleri bu toplantıya davet etmiştir. Toplantı sonunda delege gönderen 47 ülke, ilgili kuralların tekrar gözden geçirilerek çağın gerek ve şartlarına uygun hale getirilmesi kararını almış ve “Denizde Çatışmayı Önleme Sözleşmesi”ni imzalamıştır. Daha sonra IMO alt komisyonları tarafından yapılan çalışmalar ile yeni denizde çatışmayı önleme kurallarını (COLREG) belirlenmiş ve açık deniz gemilerinin seyir yaptığı sulara kıyısı olan devletlere göndermiştir. Ülkemizde de bu kurallar Türkçe’ye çevrilmiş, metne uygun “Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğü” çıkartılarak ulusal kurallar yapılan bu uluslararası anlaşmaya uyumlandırılmıştır.
Uyumlandırma çalışmaları COLREG’de olduğu gibi bire bir tercüme ile yapılabileceği gibi bu zorunluda değildir. Anlaşmanın içeriğini kapsayan kanunlar uyumlandırma için de yeterli olmaktadır.
IMO tarafından yapılan sözleşmeler genel olarak aşağıdaki gibi dört temel grup altında incelenir;
·         Maritime Safety (Denizcilik Güvenliği) (SOLAS, STCW, INMARSAT,SAR) €
·         Marine Pollution (Deniz Kirliliği)  (MARPOL)
·         Liability and Compensation  (Sorumluluk ve Tazminat) (CLC)
·         Other Subjects (Diğer Konular)
Gemiler kaynağını bir uluslararası anlaşmadan alsın veya almasın, kendi devlet organlarının çıkarttıkları tüm kurallara uyarlar. Eğer bu gemiler sadece bayrağını taşıdığı devletin limanları arasında çalışıyorlarsa bu yeterli olur. Ancak ne zaman gemiler uluslararası bir sefere çıkarlarsa kaptanları gittikleri liman devletlerinin ilgili kurallarını da bilmek ve uygulamak ile yükümlüdürler. Bu kurallar o devletin ulusal kuralları olabileceği gibi limana gelen geminin bayrağını taşıdığı devletin imzalamadığı bir uluslararası anlaşmanın kuralı da olabilir. Ancak bu hiçbir şey değiştirmez. Kaptanlar tüm bu kuralları bilmek ve uygulamakla yükümlüdür. Bu neden ile uygulayıcılar; özellikle gemide kaptanla, işletmede DPA[1]; uluslararası denizcilik anlaşmalarını ve bunların uygulama kurallarını iyi bilmeli, IMO yayınlarından değişimleri takip edebilmelidir. Tabi ki bunu yapabilmek için de yeterli İngilizce bilgisine de sahip olmalıdır.

SOLAS 74
SOLAS (International convention for the Safety Of Life At Sea) Türkçesi ile Uluslararası Denizde Can Emniyeti Sözleşmesi; adından da anlaşılacağı üzere denizde can güvenliği ile ilgili uluslararası kuralları içeren bir sözleşmedir.€
17 Haziran 1960 yılında Londra’da Denizde Can Güvenliğinin sağlanması maksadı ile bir uluslar arası sözleşme imzalanmıştır. Ancak dünya üzerindeki ekonomik, siyasal ve teknolojik gelişmeler bu sözleşmeyi yetersiz kılmıştır. Bunun üzerine IMO tarafından gelişmeye açık yeni bir sözleşme çalışması yapılmıştır. Bu çalışma sonucu, 1 kasım 1974 tarihinde, 1960 sözleşmesinin yerine geçen ve bugün kısaca SOLAS olarak bildiğimiz yeni uluslar arası can sözleşmesi (protokol) imzalanmış, 25 mayıs 1980 yılında da yürürlüğe girmiştir. 1 Kasım 1974 tarihinde yapılan toplantıda, aralarında Türkiye’nin de bulunduğu toplam 67 ülke temsilci bulundurmuştur. SOLAS 1974 protokolü, sonradan yapılan yeni protokoller ile iki kere büyük değişim geçirmiş ve kabul edilen her protokol bir öncekini iptal ederek yerine geçmiştir. Bu büyük değişimlerin ötesinde, sözleşmenin VIII. Maddesinde belirtilen prosedür gereği, maddelerde değişiklik, iptal ve ekleme gibi işlemler devamlı yapılmakta ve ülkelere uyum için bir süre verilerek yürürlüğe sokulmaktadır. Bunlar IMO’nun Deniz Güvenliği Komitesi (MSC-Maritime Safety committee) tarafından çıkartılan sirkülerle üye ülkelere bildirilmektedir.
Bu sözleşmenin kuralları istisnalar hariç sözleşmeye taraf ülkelerin bayrağını taşıyan[2] ve sadece uluslar arası seferlere bağlı gemilere uygulanacaktır[3]. Bu anlaşmaya taraf ülkeler, sözleşmeyi ve bunun tamamlayıcısı olan eklerini uygulamakla ve bunun için ulusal kanunlarında gerekli düzenlemeleri yapmakla yükümlüdürler[4]. Bu yükümlülük doğrultusunda gemilere verilen uluslararası sertifikalar ve bunlarla ilgili sörvey ve denetlemeler konusunda da sorumlu olan Bayrak devletidir. €
SOLAS’ın getirdiği önemli yeniliklerden birisi de liman devletinin kontrol gerekliliğinin belirtilmesidir.€ Bu gereklilik doğrultusunda Paris Memorandumu imzalanmış, devletler limanlarına gelen gemilerin uluslararası kurallara uygunluğunu kontrol etmeye başlamıştır. Bunun sonucu olarak SOLAS kuralları ilgili devletlerin anlaşmaya imza atmış olup olmamasına bakılmaksızın tüm kıyı, bayrak ve liman devletleri ile uluslararası çalışan denizcilik kuruluşlarını da ilgilendirmekte € fakat en fazlası ile liman devletinin gemilerden isteyeceği gereklilik olmaktadır.€
Solasın ana gayesi, gemilerin denizde karşılaşacakları bir kazaya karşı taşıdıkları can ve malın güvenliğinin sağlanmasıdır.€
SOLAS bu amaç doğrultusunda bir çok düzenlemeler getirmiştir.
·         Gemi teçhizat ve donanımları ile bunların minimum standartları €
o   İnşa
§  Giriş kaportaları,
§  Bütün gemilerde en az 2 dümen/yeke olması €, gibi
o   Yangın önleme, tespit ve söndürme
o   Can kurtarma (Payroteknik malzemelerin sahip olması gereken teknik özellikler € gibi)
o   Seyir
o   Telsiz
·         "Specification of minimum standard  of competence in crisis management and human behaviour" olarak adlandırılan €
o   Geminin dizayn yapısı, (Korozyonun önlenme zorunluluğu gibi)
o   Emniyet kuralları,
o   Acil durum plan ve prosedürleri,
·         Yaşam yerlerinin genel fiziki durumlarının, hastalık unsuru oluşturmayacak biçimde ve sağlık koşullarına uygun olması amacıyla gerekli düzenlemeler €
o   Kuru kumanyalıklar,
o   Soğuk kumanyalıklar
o   Kuzinelerdeki kumanya saklama dolapları
·         İşletim talimatlarının,
·         Sörvey ve uygunluluk sertifikalarının standartları
·         Klas kurumlarının standartları
·         IMO numarası alınma zorunluluğu
Ancak çift gövdeli tankerlerin emniyet sistemi ile ilgili düzenlemeler SOLAS’ta yer almamaktadır. €
Gemideki yaşam mahallerinin fiziki durumu, kazaları önleme konusundaki önlemler, çeşitli alarm düzenekleri, telsiz teçhizat ve donanımlarının fiziki durumu, yükleme sınırı gibi konularla ilgili düzenlemelerin hepsi de SOLAS’ın bu amacına hizmet eder.€                                                                                                                                                                                                                                                              
SOLAS aşağıdaki gemilere uygulanmaz; €
·         Harp gemileri ve asker taşıyan gemiler
·         500 GRT’dan küçük yük gemileri (bu net bir rakam değildir. Bazı kuralların uygulanmasında farklı GRT şartı belirtilmiştir.)
·         Makine ile yürütülmeyen gemiler
·         İlkel ağaç gemiler
·         Ticari olarak kullanılmayan gezi yatları
·         Balıkçı gemileri
SOLAS uygulama kapsamında olan gemiler için de farklı yaklaşımlar gösterir. Burada;
·         Geminin sefer bölgesi
·         Geminin boyu
·         Kullanım amacı
·         Yolcu sayısı
·         Tonajı gibi genel kriterlere yer verilir.
Donatanı veya bayrağı gibi özel vasıflar bu yaklaşımda kriter olamaz. €
Aşağıdaki uluslararası anlaşmaların icapları SOLAS 1974’e göre zorunludur. €
·         ISM           Uluslararası güvenli yönetim
·         IBC           Uluslar arası dökme kimyasal
·         IGC           Uluslar arası  gaz taşıyıcıları
·         I Grain      Uluslararası tahıl yükleri

ISM
ISM (International Safety Management) Uluslararası güvenli işletim sistemi, gemilerin çalıştırılması sırasında cana, mala ve çevreye zarar verebilecek işlemlerinin güvenli yöntemlerinin oluşturulması ve uygulanmasına ilişkin bir kuralları belirler.
ISM bir uluslararası anlaşma değildir. SOLAS anlaşması ile verilen yetkiye dayanılarak 1993 Yılında IMO tarafından hazırlanmış ve uyulma zorunluluğu SOLAS’da belirtilmiştir.
ISM güvenli yöntemlerin uygulanmasında kaptanın sorumlulukları, uygulamaların denetlenmesi gibi hususlara da yer vermiştir.
ISM kodunda kaptan sorumlulukları aşağıdaki şekilde sıralanmıştır;
·         Şirketin güvenlik ve çevresel koruma politikasını tamamlamak
·         Personelin politikaya uyumunu sağlamak
·         Açık ve basit bir şekilde uygun emir ve talimatları çıkartmak
·         Gözlenen özel gereksinimleri doğrulamak
·         SMS’i tekrar gözden geçirmek ve kusurları işletmeye bildirmek
Kurallar uluslararası olmakla beraber ISM kaptanın emirlerini İngilizce vermesini öngörmemektedir. €
ISM Şirketin periyodik olarak yapılan iç denetimler ve gözden geçirmeler ile sistemi kontrol etmesini öngörmüş ve bununla ilgili olarak aşağıdaki hususları belirlemiştir.
·         Şirket, güvenlik ve kirliliğin önlenmesi doğrultusunda yapılanların SMS’e uygunluğu için iç güvenlik denetlemeleri yapacaktır.
·         Şirket, periyodik olarak yeterliliği değerlendirecek ve ihtiyaç olduğunda, SMS’i şirketin oluşturduğu yöntemlere göre gözden geçirecektir.
·         Denetlemeler ve olası düzeltici işlemler, belgelenmiş yöntemlere göre yapılacaktır.
·         Personelin yapılan denetlemeleri, şirketin çapı ve tabiatına göre uygulanamaz olmadıkça alanlardan bağımsız olacaktır.
·         Denetlemelerin sonuçları ve gözden geçirmeler, tüm personelin ilgili olduğu sorumluluk çerçevesi içerisinde dikkatleri çekilecektir.
·         İlgili alanlar içinde, yönetici personel, zaman zaman bulunan kusurları düzeltici işlemleri yapmaktan sorumludur.
ISM denetimlerin periyodik olarak yapılmasını öngörürken bunu süresi veya sayısı hakkında zorlayıcı bir kural belirlememiştir. €

STCW 78
STCW 78 (International convention on Standarts of Training, Certification and Watchkeeping for seafarers) Gemiadamlarının eğitimi, belgelendirilmesi ve vardiya tutma standartlarına ilişkin bir uluslar arası sözleşmedir. €
IMO ‘nun bir organizasyonu olarak, 2 temmuz 1978 tarihinde, denizcilerin eğitim, sertifikalandırma ve vardiya esaslarını bir standarda kavuşturmak maksadı ile bir uluslar arası toplantı yapılmıştır. 7 Temmuz’a kadar süren bu toplantı sonucu alınan kararlar 28 nisan 1984 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
Toplantıdan, yürürlüğe giren tarihe kadar, ülkeler bu anlaşmaya uyum için iç düzenlemelerini tamamlamışlardır. Bu toplantıda konulan kurallar, yürürlüğe girdiği 1984 yılından bugüne kadar da, 1991, 1994 ve 1995 yıllarında olmak üzere, toplam üç kere büyük değişiklik görmüştür. 1995 yılında, geniş olarak gözden geçirilen STCW yeni haliyle 1997 şubatında yürürlüğe girmiştir.  Yürürlüğe giren bu anlaşmanın kararları kısaca STCW (Standards Of Training, Certification And Watchkeeping For Seafarers - Gemi Adamlarının Eğitim, Sertifikalandırma ve Vardiya Standartları) olarak tanınmaktadır. Toplantıya delege gönderen 71 ülke arasında Türkiye’de bulunmaktadır.
Uzlaşma eğitim, sertifikalandırma ve vardiya esaslarını bir standarda kavuştururken yapılan eklerle şirketlere; gemilerini yeterli ve uygun sertifikalı gemi adamları ile donatması, gerekli kayıtların tutulması ve personelin gemiye uyumlandırılması  sorumluluklarını da getirmektedir.
STCW’ye göre, bugün bir gemide çalışacak denizci, en azından aşağıdaki “Denizde Güvenlik” eğitimlerini almış ve sertifikalandırmış olmalıdır.
·         Denizde kişisel can kurtarma teknikleri eğitimi
·         Yangın önleme ve yangınla mücadele eğitimi
·         Tıbbi bakım eğitimi
·         Personel güvenliği ve sosyal sorumluluk eğitimi
STCW, bu temel eğitimlerin haricinde, denizcilerin alacakları görevler gereği, diğer başka eğitimleri de almalarını şart koşmakta va bunlarında sertifikalandırmış olmalarını istemektedir. Bu eğitimlerden biri de, kurtarma araçlarını kifayetli kullanma eğitimidir.
Toplantı kararlarına göre bu sertifikalara ihtiyaç duymayan denizciler ise,
·         Savaş gemisinde çalışanlar,
·         Balıkçı gemisinde çalışanlar,
·         Ticari olmayan yatlarda çalışanlar,
·         İlkel yapım ahşap teknelerde çalışanlardır.
STCW kodu (kuralları) sözleşmenin sonuç metni ile başlar. Arkasından iki bölüm olarak kodlar gelir.
·         Bölüm A : Bu kısım zorunlu kuralların anlatıldığı kısımdır. €
·         Bölüm B : Bu kısım zorunlu olmayan rehber amaçlı kısımdır. €
STCW vardiya tutan personelin çalışma süreleri ile ilgili kuralları da belirlemiştir. Buna göre; acil durum, role eğitimi, yanaşma, kalkma, ambar açma, kapama gibi operasyonel bir işlem haricinde; €
·         Vardiya tutmakla görevli personel günde en az 10 saat dinlenmelidir.
·         İstirahat süresi bir parçası 6 saatten az olmamak şartı ile ikiye bölünebilir.
·         İstirahat süresinin bölünmesi üst üste iki günden fazla yapılamaz,
·         İstirahat süresi haftada 70 saatten az olamaz.

SAR 79
SAR 79 (International convention on maritime search and rescue 1979) Denizde arama ve kurtarma sözleşmesi. Bir IMO organizasyonu olarak 1979 yılında yapılan toplantıda alınan kararlar 22.06.1985 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
INMARSAT 79
Denizde kazaya uğrayan denizcilerin yardım çağrılarının kendilerine yardım edebilecek kişilere kolay ve çabuk ulaştırılabilmesi, kazazedelerin de kolay ve çabuk olarak bulunabilmelerine hizmet edebilecek bir haberleşme sisteminin gereği olarak IMO organizasyonunda toplantılar organize edilmiş ve iki ayrı sözleşme imzalanmıştır.
·         INMARSAT CON (Convention on the ınternational sattelite organization) ve
·         INMARSAT OA. (Operation agreement on the ınternational sattelite organization)
Uydularla deniz haberleşmesi uluslar arası teşkilatına ve işletilmesine ilişkin bu sözleşmeler 16.07.1979 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

LOAD LİNE 66
Sıvı içine konan katı bir cisim taşırdığı suyun ağırlığı kadar kendi ağırlığından kaybeder. Eğer bu cisim taşırdığı sudan daha ağırsa batar aksi halde yüzer. Yüzen bir cismin ağırlığı, taşırdığı suyun ağırlığını geçinceye kadar ağırlık ilave edilebilir. Geçince hepsi birlikte batarlar.
Gemilerde yapıları itibariyle taşırdıkları sudan daha ağır olmadıklarından yüzen cisimlerdir. Üzerlerine konan yükü taşırlar. Ticari amaç doğrultusunda gemiye mümkün olduğunca yük konulmak istenir. Ancak gemi ağırlaştıkça suya daha fazla gömülür. Bu gömülme miktarını geminin borda yüksekliğinden görebiliriz.
Geminin suya gömülme miktarı güvenli seyir ile doğrudan ilişkilidir. Suya çok gömülmüş bir geminin içine seyir sırasında su girerek onun batma olasılığını artırır. Ticari gaileler ile aşırı yükleme yapılması ve bunun sonucu olarak batan gemiler, kaybedilen can ve mal IMO’yu buna karşı bir tedbir almaya yöneltmiştir.
LL 1966 (International convention on Load Lines 1966)Uluslar arası yükleme sınır sözleşmesi bir IMO organizasyonu olarak 1966 yılında yapılmıştır. Kararlar 21.07.1968 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Bu sözleşme ile gemilerin ne kadar yükleme yapabilecekleri ile ilgili kurallar belirlenmiştir.
Sözleşme mevsimlere ve geminin ticaret alanına göre;
·         Müsaade edilen en az borda yüksekliğini (freeboard) ve
·         Su geçirmezlik için özel gemi inşa standartları belirlenmiştir.
Müsaade edilen en az borda yüksekliği; gemilerin  yük, yakıt, su, yağ, kumanya, personel eşyası, yolcu eşyası, geminin teknesi, makinesi ve üzerinde bulunan diğer tüm ağırlıklarının toplamı ile birlikte su üzerinde emniyetli yüzebilme yeteneğini kaybetmeden suya batmasına müsaade edilen max derinliği ifade etmektedir.€
Sözleşme 3 ekten oluşur;
·         EK-1 : Yükleme sınır hatlarının belirlenmesi ile ilgili kurallar,€
·         EK-2 : Bölgeler, alanlar, mevsimsel periyotlar
·         EK-3 : Sertifikalar.
Su yoğunluğu oranında üzerindeki gemiyi taşıyabilir. Su tuzlandıkça ağırlığı artar ve daha ağır gemileri taşıyabilir. Tuzlu sular daha fazla kaldırma gücüne sahipken, gemiler tatlı su içinde daha fazla gömülürler. Dünya üzerinde gemilerin seyir yapabildiği suların yoğunluğu aynı olmadığından gemilerin güvenli yükleme sınırları da sabit değildir.
Sözleşmenin birinci ekinde bu güvenli yükleme sınırları belirlenmiştir.  Sözleşme gereği gemilerin bordasına farklı özelliklerdeki sular için müsaade edilen farklı seviyelerde yükleme sınır işareti konur. “Primsol Marks” adı verilen bu yükleme sınır çizgileri aşağıda gösterilmiştir.
 Geminin genel yükleme sınırını gösteren dairenin ortasındaki çizgi, yaz yükleme sınırını gösterir. €
Bu sözleşme aşağıdaki gemiler için zorunlu değildir.
·         Savaş gemileri,€
·         24m’den kısa gemiler,€
·         150grt’den küçük eski gemiler,€
·         Römorkör ve kurtarma gemileri,
·         Liman sınırından çıkmayan gemiler,
·         Tarak gemileri,
·         Kılavuz motorları,
·         Fener gemileri,
·         Su altı araştırma gemileri,
·         Su ürünleri kontrol ve balık yataklarını koruma tekneleri, (Balıkçılar)€
·         Yelkenliler, kotralar, yatlar (Ticari yatlar hariç)€
·         Sınırlı ve kısa alanda yolcu taşıyan tekneler,(kıyı-platform arası)
·         Kıyıdan 15nm’den daha fazla uzaklaşmayan ve 12’den az yolcu taşıyan tekne ve botlar.

SFV 77
SFV 77 (Terremolinos International convention for the safety of fishing vessels 1977) Balıkçı gemilerinin güvenliğine ilişkin Terremolinos uluslar arası sözleşmesi. Toplantı, bir IMO organizasyonu olarak 1977 yılında yapılmıştır.

CSC 72
CSC 72 (International convention for safe containers 1972) Güvenli konteynerlere ilişkin uluslar arası sözleşme. Bir IMO  organizasyonu olarak 1972 yılında yapılan uluslar arası toplantının kararları 06.09.1977 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
  
TONNAGE 69

Tonilato (tannage) bilindiği gibi gemideki kapalı alan hacimleridir. Gros tonaj tüm kapalı yerlerin, net tonajda ticari olarak kullanılan yerlerin hacimleridir. Vergilendirme dahil bir çok konuda gerekli olan bu değerlerin ölçümünde ülkelerin farklı yöntemler kullanması IMO’yu bu konuda bir standart kazandırmaya yönlendirmiştir. Bunun sonucu olarak 1969 yılında uluslar arası bir toplantı yapılmış TONNAGE 69 (International convention on tonnage measurements of ships 1969) Uluslar arası gemilerin tonilatolarını ölçme sözleşmesi imzalanmıştır. € Sözleşme ekleri ile birlikte 1982 yılında yürürlüğe girmiştir.
Bu sözleşme; €
·         Savaş gemileri ile
·         Boyu 24m’den küçük gemilerde ve
·         Hazar denizi ile kuzey Amerika ve Arjantin’in belirli yerlerinde uygulanmaz.

PAL 74
PAL 74 (Athens convention relating to the carriage of passengers and their luggage by sea 1974) Deniz yolu ile yolcu ve bagajların taşınmasına ilişkin Atina sözleşmesi. 1976 yılında ek protokol yapılmıştır. Toplantı bir IMO  organizasyonu olarak yapılmıştır.

FAL 65
FAL 65 (Convention of facilitation of International maritime traffic)  Uluslar arası deniz trafiğini kolaylaştırma sözleşmesi bir IMO organizasyonu olarak 1965 yılında imzalanmış ve kararlar 05.03.1967 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
Uluslar arası sefer yapan gemilerden limanlarda istenen evrakların çeşitliliği, farklı boyut, lisan ve formatta olması beraberinde kağıt israfı, tercüme sorunu, zaman kaybı gibi zorluklar getirmekte ve deniz trafiğini yavaşlamaktaydı. Bu aksaklıkların giderilmesi amacı ile FAL imzalanmış ve liman giriş çıkışlarında istenen deklere ile personel ve yolcu listesi formlarına bir standart getirilmiştir. €

CLC 69
CLC 69 (International convention on civil liability for oil pollution demage 1969) Uluslar arası, petrol ile kirlenmeden doğan zararların hukuki sorumluluğuna ilişkin sözleşme € bir IMO  organizasyonu olarak 1969 yılında yapılan bir uluslar arası toplantı ile imza altına alınmış ve kararlar 19.06.1975 tarihinde yürürlüğe girmiştir. 1976 yılında buna bir ek protokol yapılmış bu ek protokol da 08.04.1981 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

OPRC 90
OPRC 90 (International convention on collaboration and preparation for oil pollution of marines 1990) Denizlerin petrol kirliliğine karşı hazırlıklı olma ve mücadelesine ilişkin uluslar arası sözleşmesi.
OPRC 69 Petrol kirliliğine karşı hazırlıklı olmak, mücadele ve iş birlikteliği sağlamak amacıyla bir IMO organizasyonu olarak 1990 yılında yapılan toplantıda imzalanmıştır. €

LCD 72
LCD 72 (Convention on the prevention of marine pollution by dumping of wastes and other matters 1972) Denizlerin dökülen çöp ve diğer şeylerle kirlenmesinin önlenmesine ilişkin sözleşmesi.
LCD 72 Bir IMO organizasyonu olarak denizlerin karadaki tesisler tarafından atılan atıklarla kirletilmesini önlemek amacıyla 1972 yılında yapılan toplantıda imzalanmış ve alınan kararlar 30.08.1975 tarihinde yürürlüğe girmiştir. €

FUND 71
FUND 71(International convention on the establishment of an ınternational fund for compensation for oil pollution damage 1971) Petrolle kirlenme zararları için uluslar arası tazminat fonu kurulmasına ilişkin uluslar arası sözleşme. Bir IMO organizasyonu olarak 1971 yılında toplantı yapılarak anlaşma imzalanmış, 1976 yılında buna ek bir protokol yapılmış ve tüm kararlar 16.10.1978 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

OILPOL 54
OILPOL 54 (International convention for the prevention of pollution of the sea by oil) Denizlerin petrol ile kirlenmesini önlemeye ilişkin uluslar arası sözleşme. IMO organizasyonunda, 1954 yılında, denizlerin petrol ile kirlenmesini önlemek maksadı ile bir toplantı organize edilmiş, kararlar 26.07.1958 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

LLMC 76
LLMC 76 (Convention on limitations of liability for maritime claims 1976) Deniz uyuşmazlıklarında sorumluluğun sınırlandırılmasına ilişkin sözleşme. Bir IMO organizasyonudur.



[1] DPA: (Designated Person(s) Ashore) Karada (işletmede) atanmış kişi. İşletmelerin güvenli işletim sisteminden ve bunun uygulanmasından sorumlu olan kişi.
[2] SOLAS 74 con. Artc.II
[3] SOLAS 74 con. I/A reg.1(a)
[4] SOLAS 74 con. Artc.I

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder