3 Ocak 2013 Perşembe

HABERLEŞMEYE GİRİŞ


1.  HABERLEŞME
Haberleşme, bir bilginin bir kişiden diğerine iletilmesidir. Denizdeki haberleşme, risklerinin yüksekliğinden dolayı sıradan haberleşmelerden çok daha önemlidir. Burada bahsedilen risk, can ve mal kaybı ile çevrede olabilecek büyük zararlardır. Haberleşme sesli, sözlü, görüntülü veya yazı biçiminde olabilir.
1.1.            Haberleşmede Yetki
Gemi imkanları kullanılarak geminin dışındaki kişiler ile yapılan haberleşmede tüm yetki ve sorumluluk gemi kaptanındadır. Kaptanın bilgisi, izni ve istisnalar hariç kimse geminin dışındaki kişiler ile gemi imkanlarını kullanarak haberleşme yapamaz. Bunun istisnaları;
·         Vardiya zabitince seyir emniyeti için yapılan haberleşmeler,
·         Telsiz zabitince test ve servis amaçlı  haberleşmeler.
Kaptan bilgi ve iznini alma zorunluluğu gemide bulunan geminin işletme yetkililerini ve gemi başmühendisini dahi kapsar.
Gemiden gönderilen bir mesajın imzası yazılsa da yazılmasa da kaptana aittir. Gemiye gelen mesajda kaptana gelmiş bir mesajdır. Gemiye kişisel mesaj gelemez, gelen tüm mesajlar kaptana çıkartılır ve onun talimatına göre dağıtım yapılır.
1.2.            Görsel ve İşitsel Haberleşme Yöntemleri
Haberleşme belirli anlama sahip araçların veya ışığın gösterilmesi veya belirli anlama sahip seslerin veya anlamlı sözcüklerin duyulacak şekilde iletilmesi ile yapılabilir. Haberleşmede kullandığımız bu yöntemleri dahili ve harici haberleşme yöntemleri olarak ikiye ayırabiliriz.
1.2.1.Dahili Haberleşme
Dahili haberleşme gemi içindeki haberleşmedir ve aşağıdaki şekilde tasnif edebiliriz;
·         Standart haberleşme sistemleri,
o   Santralli telefondan haberleşme,
o   Acil durum telefon devresinden haberleşme,
o   El telsizi ile haberleşme,
·         Özel haberleşme sistemleri,
o   Diafon ile haberleşme,
o   Pasaparola ile haberleşme,
o   Haber boruları v.s. ile haberleşme.
Santralli telefon devresi; gemilerde, rutin haberleşme için kullanılmak üzere kurulan anolog otomatik telefon santralına bağlı kablolu telefon şebekesidir. Gemide salonlar, yemekhane ve kamaralar gibi sosyal kullanım alanlarında, köprüüstü, makine dairesi, yeke dairesi, telsiz dairesi gibi yönetim alanlarında bu santrale bağlı telefon hatları ve cihazları bulunur. Her hattın bir numarası vardır. Cihazdan normal evimizdeki gibi istediğimiz yere ait telefon numaraları tuşlanarak istenen yer aranır. Bağlantı arada bir başka görevli olmaksızın otomatik olarak sağlanır.
Acil durum telefon devresi, standart telefon devresinin dışında sadece köprüüstü, makine dairesi ve yeke dairesi arasında kurulan, gücünü acil durum akülerinden alan, santralsiz kablolu basit güvenilir telefon devresidir.
El telsizi, manevralarda, onarım bakım çalışmalarında, güvenlik nöbet ve karakollarında, gemi dışı görevlerde, gemi acil durum el VHF’leri haricinde kullanılan halk bandı VHF telsiz cihazlarıdır.
Diyafon, bazı gemilerde ihtiyaç halinde konan basit iki yönlü konuşma yapabilen az sayıda aboneye sahip pek güvenliği olmayan cihazlardır.
Pasaparola, (haberci) özellikle askeri gemilerde bir savaş sırasında tüm dahili haberleşme imkanlarının kaybolabileceği durumlar için düşünülen, barış zamanında dahi kullanılan, gemi içerisinde birisinden birisine haber veya bir emri veya bir evrakı götürmek amacı ile görevlendirilmiş şahıstır.
Haber boruları; bir boru içerisindeki havanın, kontrollü olarak ses dalgalarını bir noktadan bir noktaya taşıtabilmesi özelliğinden yararlanılan sistemdir. Küçük gemilerde dahili haberleşme imkanlarının kaybolması halinde kullanılmak üzere köprüüstü, makine dairesi ve miyar güverte standart pusula yanına kurulur. Devre yaklaşık 5-6 cm çapında borulardan oluşmuştur. Her iki ucu ağzın yapıştırılabileceği biçimde ve bir düdük tapa ile kapatılmıştır.
1.2.2.Harici haberleşme
Harici haberleşme, geminin dışındaki kişiler ile yapılan haberleşmedir. Harici haberleşmeyi haberin açık olup olmamasına göre ikiye ayrılır;
·         Açık haberleşme
Doğrudan halk konuşma veya yazma yöntemlerinin kullanıldığı haberleşmedir.
·         Kodlu haberleşme
Belirli anlam içeren görsel, işitsel veya yazı şekilleri ile yapılan haberleşmedir.
Harici haberleşmeyi kullanılan sisteme göre de üçe ayrılır;
·         Yakın mesafe, görsel ve işitsel haberleşme,
Kulak duyum ve göz görüm mesafesinde, ses ve görüntü araçları kullanılarak, kodlu haberleşme yöntem ve araçlarının kullanıldığı yakın mesafeden yapılan haberleşmedir.
·         Telsiz haberleşmesi,
Çok yüksek dalga (VHF), orta dalga (MF) ve yüksek dalga (HF) telsiz cihazları kullanılarak telefon, telex ve sayısal seçmeli çağrı (DSC) tipindeki, kodlu veya açık lisan ile yapılan haberleşmedir.
·         Uydu haberleşmesi,
Uydular aracılığı ile telefon ve telex tipindeki kodlu veya açık lisan ile yapılan haberleşmelerdir.
2.  KODLU HABERLEŞME
Kodlu haberleşme belirli anlam içeren görsel, işitsel veya yazı şekilleri ile yapılan haberleşmedir.
2.1.            Uluslararası İşaret Kod Kitabı
Uluslar arası işaret kod kitabı, uluslar arası olarak kabul edilen, kodlu haberleşme yöntemlerini anlatan bir kitaptır. Kullanılma gerekçesi,
·         Uluslar arası ortak dil kullanabilmek,
·         Elektronik haberleşmenin mümkün olmadığı zamanlarda haberleşmeyi sağlayabilmek,
·         Askeri amaçlar ile gizlilik sağlamak.
Uluslar arası işaret kod kitabı genel olarak aşağıdaki bölümlerden oluşmuştur,
·         Giriş bölümü,
Bu bölüm, işaret kod kitabından yararlanılarak yapılan kodlu haberleşme yöntemlerini anlatır.
·         Genel bölüm ve tamamlayıcı cetveller bölümü,
Bu bölüm, deniz haberleşmesinde ihtiyaç duyulan “Genel Kod”ları ve bunların tamamlayıcı cetvellerini içerir.
·         Tıbbi bölüm ve tamamlayıcı cetveller bölümünden oluşmuştur.
Bu bölüm, deniz haberleşmesinde ihtiyaç duyulan “Tıbbi Kod”ları ve bunların tamamlayıcı cetvellerini içerir.
“Kod”, belirli bir anlamı ifade eden, birden fazla harfin beraber kullanımı ile oluşturulan gruptur. “Tamamlayıcı cetvel”, kodlar ile ifade edilen hususun tamamlayıcısı olarak belirlenmiş, işaretleri sıralayan cetveldir. Genel ve tıbbi bölümlerdeki kodlar, kolay ulaşılabilmesi için alfabetik ve konulara göre sıralanmıştır.
2.2.            Harflerin Kod İsimleri
Uluslar arası işaret kodlarında İngiliz alfabesindeki “26” harf ve 10 rakam kullanılır. Burada kullanılan harflerin özel kod isimleri vardır. Askeri bahriye dışında denizde uluslararası kod isimleri kullanılır. Ayrıca bunların milli veya kurumsal farklı isimleri de vardır. Bir kelime veya isim hecelenirken bu kodlar kullanılır. Örnek; “GEMİ” kelimesi; “Golf-Echo-Mike-İndia” şeklinde hecelenir.€

2.3.            Kodlu Haberleşme Yöntemleri
Uluslararası işaret kod kitabı farklı haberleşme yöntemlerini belirtmiştir. Teknolojinin geri olduğu zamanlarda oluşturulan bu yöntemlerin bugün kullanımı askeri bahriye ve kısmi sancak haberleşmesi dışında kalmamıştır. Ancak bu yöntemler bir alternatiftir ve gerektiğinde kullanımı zorunludur. Aşağıda bu yöntemler sancak haberleşmesi haricinde kısaca tanıtılmış, sancak haberleşmesi bir bölüm olarak daha geniş ele alınmıştır.
2.3.1.Simafor ile kodlu haberleşme
Uluslar arası simafor ile kodlu haberleşmede her bir harf ve rakam özel simaforla duruş biçimi ile belirtilmiştir. Burada kullanılan simafor, yaklaşık 80 santim uzunluğundaki bir göndere takılmış “Oscar” işaret sancağından oluşmuştur. İki tanesinin aynı anda kullanımı şekliyle haberleşme yapılır. Kullanımı, ayaklar bitişik durumda ayakta duran işaretçinin, her bir elinde birer tane olmak üzere tuttuğu bu simaforları, simafor alfabesine uygun şekilde göstermesi ile olur.

2.3.2.Fleyşin ile kodlu haberleşme
Uluslar arası flayşın ile kodlu haberleşmede harf ve rakamlar mors alfabesine göre belirtilir. Burada kullanılan cihazlar; huzmeli, kesiksiz ve kuvvetli ışık verebilen ve bu ışığı kontrollü olarak perdeleyerek görünmez kılan cihazlardır. Bunlar, köprüüstü kırlangıçlarına konan kontrollü ışık panjurlarına sahip projektörler veya aynı özelliğe sahip el cihazlarıdır (Aldis). Bu cihazların panjurları kontrollü olarak açılıp kapatılarak, ışığın mors koduna göre görülmesini sağlanır ve mesaj bu şekilde iletilir. Bunların haricinde yakın mesafede kısa haberleşmede, köprüüstünden telgraf maniplesi ile kontrol edilebilen direk başı lambaları da kullanılabilir.
Bu yöntemde kullanılan mors kodunda harfler ve rakamlar nokta ve çizgilerden oluşmuştur. Nokta ışığın çok kısa olarak açılıp kapatılması, çizgi ışığın biraz daha uzun süre gösterilmesi şeklinde sağlanır. Aşağıda harf ve rakamların mors alfabesi ile karşılıkları verilmiştir.€

2.3.3.El Flaması ile kodlu haberleşme
Uluslar arası el flaması ile kodlu haberleşmede harf ve rakamlar mors alfabesine göre tanımlanır ve özel flamalı duruş şekli ile belirtilir. Burada kullanılan el flaması, görmeyi kolaylaştırıcı herhangi bir cisimdir. Bir bez olabileceği gibi yine bir simafor veya sadece kollar olabilir. Haberleşmede mors alfabesinin nokta ve uzunlarını ifade eden, flama gösterme şekilleri kullanılır.

2.3.4.Radyo-Telefon ile kodlu haberleşme
Kodlu radyo-telefon haberleşmesi, gemideki VHF ve MF/HF telsiz cihazları ile doğrudan konuşma şekli ile yapılan bir sesli haberleşme yöntemidir. Bu yöntemde genel telsiz radyo telefon görüşme usulleri uygulanır. Ancak kodlu lisan kullanılır. Telaffuzun anlaşılabilir olması için de harflerin kod isimleri vurgulu, rakamlar farklı söylenir.


2.3.5.İşitilen İşaretlerle Haberleşme
İşitilen işaretler ile Uluslar arası kodlu haberleşme yönteminde,
·         Ses yükseltici cihazlar ile haberleşme,
Megafon, hoparlör gibi ses güçlendirici bir cihaz ile yapılan kodlu haberleşmede, radyo-telefon haberleşme yöntemi kullanılır.
·         Ses çıkartan cihazlar ile haberleşme,
Zorunluluk halinde, gemi düdüğü, gong ve çan gibi ses veren cihazlar ile yapılan kodlu haberleşme yönteminde Flashing ile haberleşme usulleri kullanılır.
Bu yöntemin kullanılması, denizde çatışmayı önleme kuralları gereği verilen işaretler ile karışması veya işaretlerin hatalı kullanılması gibi sorunlardan dolayı en az da tutulmalıdır.

"Yazı, edinilen yeni bilgi, değişim ve yapılan yorumlar ile tekrar tekrar güncellenmektedir. Bu neden ile kopyalayıp almak yerine ihtiyacınız olduğunda tekrar açıp okumanızda yarar bulunmaktadır. Bu yazı her zaman burada olacaktır."

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder