15 Şubat 2013 Cuma

DENİZDE KİŞİSEL CAN KURTARMA TEKNİKLERİ


1.  CAN YELEĞİ KUŞANMAK
1.1.            Boğulma
Oksijen yaşam için gerekli en önemli maddedir. Bu madde akciğerlerden kana, kandan da hücrelere geçer. Oksijenin alındığı havanın kesilmesi hâlinde boğulma ile ölüm meydana gelir.
İnsanoğlu tipik bir kara yaratığı olup yaşamakta en çok zorluk çektiği ve en zayıf olduğu ortam sudur. İnsan vücudunun su içerisinde sadece fazladan ortalama 1,5 kg’lık bir kaldırma gücü vardır. Bu da takribi 1,5 dm³ olup bir yetişkin insanın yüzünün hacmi kadardır. Yüzen kişi ek bir kaldırma kuvveti yoksa bu fazlalık kaldırma gücünü nefes almak için yüzünü su üstünde tutmakta kullanır. Baş geriye kaykılmış vaziyette vücut dik olarak tutulur ve yüzün su üstünde kalmasını sağlanır. Eğer ciğerlerdeki hava boşaltılırsa bu kaldırma gücü de kaybolur. Şekilde yüzme bilmeyen ve can yeleği olmayan panik içindeki bir kişinin boğulmasındaki aşamalar gösterilmektedir.
  • Panik içinde çırpınmakta,
  • Ciğerlerinde yeterli havayı tutamadığından batmakta,
  • Başı su altında nefes almaya çalıştığından ciğerlerine su dolmakta,
  • Beyin yeterli oksijeni alamadığından şoka girmekte ve
  • Kalbi durarak ölüm gerçekleşmektedir.
1.2.            Can Yeleği
Can yeleği, onu kuşanmış bir kazazedenin boğulmasını engellemek için yüzünü yukarıda olacak şekilde çevirip su üstünde kalmasını sağlayan bir can kurtarma aracıdır.[1]
Eğer bir kişi şuursuz durumda su içerisindeyse yüzdürme merkezi karın bölgesinde olur ve kişi yüz üstü, yarı katlanmış olarak su içinde durur. Bu durum yapay bir yüzdürücü kullanılarak düzeltilebilir. Göğse yerleştirilen yeterli büyüklükte bir yüzdürücü vücudu su seviyesine çıkartır ve çevirerek sırt üstü olacak şekilde tutar. Boyun altına konacak yeterli fakat çok büyük olmayan bir yüzdürücü de başı su seviyesinin üzerine çıkartarak rahat nefes alacak bir şekilde tutar.
Eğer boyun altına konan yüzdürücü gereğinden fazla büyük olursa tam tersi işlev görür ve başın yüzüstü su içinde kalmasına sebep olur. Normal olarak gerek vücudun su seviyesine çıkması gerekse başın suyun üzerinde kalmasını sağlayabilecek bir yüzdürücü en azından 7.5 kg yüzdürme kapasitesine sahip olmalıdır.
Şekilde gösterilen can yeleğinin oluşturduğu kuvvetleri şu şekilde değerlendirebiliriz.
·         Can yeleği giymemiş, su yutmamış, şuursuz olarak su içinde duran kazazede,
·         Göğse yerleştirilmiş yüzdürücü vücudu çeviriyor,
·         Göğse yerleştirilmiş yüzdürücü vücudu çevirmiş, su üstünde biraz daha yükseltmiş fakat ağız suyun altında,
·         Boyun altına yerleştirilmiş yüzdürücü, başı rahat nefes alacak şekilde su üstüne çıkarmış.
Can yeleklerinin standartları IMO tarafından LSA’de belirlenmiştir.
·         Baygın olarak yüzü su içinde kalan kazazedenin vücudunu sırtüstü pozisyona 5 sn. içinde döndürebilecek ve ağzını sudan 12 cm yukarıda tutabilecek bir yapıda,
·         Bir dakika içerisinde kuşanılabilecek basitlikte,
·         Kuşanan kazazedenin yüzebilmesini ve can kurtarma araçlarına çıkabilmesini engellemeyecek dizaynda,
·         Kuşanmış kişinin, en az 4,5 m yükseklikten atlaması sonucu, üzerinden çıkmayacak, hasarlanmayacak ve atlayan kişinin yaralanmasına sebep olmayacak biçimde,
·         Şişirilen cinsleri, bir tarafı patladığında, görev yapmaya devam edebilecek, en azından iki bölümlü imal edilmiş şekilde olacaktır.
Genel olarak, yüzerliği sağlaması bakımından, katı veya şişme olarak iki tipi vardır. Ancak, biçimleri ve boyutları bakımından çok farklıdırlar. Boyna takılanlar, ceket gibi giyilenler, belde taşınıp, tüple veya ağızla şişirilenler gibi.
Bir can yeleğinin üzerinde olması gerekenler unsurlar şunlardır.
·         Islanmasına rağmen kolayca çalınabilecek, bir salvo ile yeleğe bağlı bir düdük,
·         Bütün yönlerden görülebilen, en az 8 saat süre ile 0.75 mum ışık şiddetini devam ettirecek bir güç kaynağına sahip ve el ile çalıştırılan bir anahtarı olan, bir ışık,
·         SOLAS’a ve ulusal kurallara uygun olduğu yazısı,
·         Işık yansıtıcı bantlar.
Gemide yaşam yerlerinden uzaktaki can kurtarma araçlarında veya görev yerlerinde yeterli sayıda can yeleği bulunur. Bunun dışında gemilerde taşınmasına müsaade edilen her kişi için;
·         1 adet yetişkin,
·         %5’i oranında yedek,
·         Yolcu sayısının en az %10’u kadar çocuk can yeleği bulundurulur.
Can yelekleri kolaylıkla erişilebilecek kamara, toplanma yeri, salon gibi yerlerde bulundurulur. Yolcu gemilerinde bulundurulan ilave can yelekleri can kurtarma araçlarının yakınında, güverte veya toplanma yerlerinde can kurtarma araçlarına gidişi engellemeyecek şekilde ve bulunduğu yer IMO sembolü ile gösterilmiş olarak muhafaza edilir.
Bulunduğu yerlerde ve yolcu ile personelin yoğunlukla geçtiği yerlerde ayrıca nasıl kuşanıldığını gösteren resimli talimatlarda bulunmalıdır.
İhtiyaç olduğunda güvenilir bir can yeleği kuşanabilmek için onlar düzenli aralıklarla kontrol edilmeli ve her kullanım sonunda tatlı su ile yıkanıp, kurutulup düzenli bir şekilde yerlerine yerleştirilmelidir.
Can kurtarma araçlarının yakında veya kısa sürede ulaşamayacağı yerlerde, can yeleğini kuşanmamış yüzme bilen bir kişinin hayatta kalma konusunda yüzme bilmeyenden pek fazla bir şansı olamaz. Hele bu durum kötü deniz şartlarında olmuşsa yüzme bilmek ile bilmemek arasında hiç fark kalmaz. Bu neden ile yüzme bilende bilmeyende mutlaka gerekli emniyet kurallarını uygulamalı, denize düşme tehlikesinin var olduğu tüm durumlarda can yeleklerini giymelidirler.
1.3.            Uygulama
Can yeleğini kuşanmak için;
·         Yeleğin baş kısmı yukarıda olacak şekilde, baş can yeleğinin içinden geçirilir.
·         Can yeleğinin kuşakları belden dolaştırılır.
·         Can yeleğinin kuşağı önden bağlanır.
 
      Öneriler;
Gemiye ilk gelişte mutlaka can yeleğini kontrol edilmeli, kuşanılarak bedene göre ayarları yapılmalı ve düzgünce yerine konmalıdır ki ihtiyaç olduğunda süratli, doğru ve güvenli olarak kuşanılabilsin.
2.  GEMİYİ TERK YERLERİNE GEÇMEK
2.1.            Gemiyi Terk Kararı
Gemi terk edileceği ana kadar en iyi can kurtarma aracıdır. Gemi suyun üzerinde yüzdüğü ve içinde bulunduğu acil durum hat safhada canları tehdit etmediği sürece terki düşünülmemelidir. Bunun değerlendirmesini en iyi olarak kaptan yapar ve ona güvenilmesi gerekir. Kaptanın “gemiyi terk yerlerine” emri ve “gemiyi terk” onayı verilmeden gemi kişisel kaygı ve kararlarla terk edilmemelidir. Kesinlikle kaptan emri beklenmelidir.
Geminin terk edilmesinin zorunlu olduğu kararı acil durumun önlenememesi ve kontrol edilememesi hâlinde son çare olarak sağ ve bilinçli olduğu sürece sadece kaptan tarafından alınır ve terk emri verilir.
Kaptan sağ veya bilinci yerinde değilse bu kararı 1. zabit verir. Kaptan tarafından verilen “gemiyi terk yerlerine” emri kendisi veya köprü üstünde görevli güverte zabiti tarafından alarm ve anons şeklinde personel ve yolcuya bildirilir. Gemiyi terk alarmının belirli olması hâlinde durum müsait değilse anons yapılmayabilir. Gemiyi terk alarmı kesinlikle gemiyi terk etme emri veya müsaadesi değildir. Gemiyi terk alarmı ile personel ve yolcu gemi terk için toplanma yerlerine giderler ve gemiden ayrılış için gerekli hazırlıkları yaparlar.
Kaptan toplanma yerlerine geçiş emri verdikten sonra gemiyi terk onayını verinceye kadar geçen süre içerisinde;
  • Durum müsaitse gemiyi terk kararını, geminin mevkiini, ölü ve yaralı durumunu, can kurtarma araçları ve indirilme sorunlarını işletmeye kısa bir mesajla bildirilir.
  • Telsiz zabiti aracılığı ile yardım çağrısı yapmaya başlar.
  • Gemi sabit telsiz cihazları ile başlatılan çağrılara cevap alınması hâlinde diğer gemilerle ve sahil veya kurtarma ekipleri ile iletişim kurar, vakit varsa muhabere trafiği devam ettirilir, kurtarma ekiplerinin gemiye ulaşması hâlinde onlarla ortak çalışma sağlar.
2.2.            Kaçış Yolları ve Gemiyi Terk Yerleri
Gemide iki çeşit toplanma yeri bulunur. Gemiyi terk ve acil durum toplanma yerleri. Acil durum toplanma yeri bir acil durumda toplanılıp müdahale için gereken görev dağılımının yapıldığı yerdir. Gemi terk toplanma yerleri ise gemi terk öncesi toplanılan yerdir. Acil durum toplanma ve araçlara binme yerleri (gemiyi terk) genelde bir birine ve can kurtarma araçlarına yakın, yaşam ve çalışma alanlarından kolayca erişilebilir noktalarda ve o alana toplanacak kişileri alabilecek yeterliktedir. Bu alanlar ve bu alanlara ulaşım yolları acil durum güç kaynağından beslenen ışıklandırma ile yeterince aydınlatılır, işaretlendirilir ve nete bulundurulur.
Gemiyi terk yerlerine alarmı çalınca herkes uygun kıyafetle, can yeleklerini giymiş ve gereken malzemeyi almış olarak role cetvelinde yazılı filikalarına binme yerlerine giderler. Toplanma yerlerine giderken işaretli yolları kullanırlar.
2.3.            Gemi Terk Yerlerine Geçerken Yaşanan Sorunlar
Gerçek durumlarda her şey masa başında konuşulduğu ve planlandığı gibi olamaz. Ne kadar gemiadamı kendini bu tip olaylara hazır hissetse de gemide gerçekten bir acil durum yaşanır ve personel ve yolcunun canı tehlikeye girerse çok farklı sorunlarla karşılaşılabilir. Gerekli tedbirleri almak ve kurallara uymak kaydı ile mümkün olduğunca gerçek şartlara uygun yapılan role eğitimleri ve hayal gücü ile yaratılan gerçekçi senaryolar muhtemel farklı sorunlara da hazırlanma imkânı verir. Gemi terk yerlerine geçerken karşılaşılan genel sorunlar aşağıdadır. Bu sorunlar önceden düşünülmeli ve gerekli tedbirleri alınmalıdır ki acil durumda karşı karşıya geldiğimizde sorunsuz aşılabilsin.
·         Yetersiz aydınlatma
Özellikle havanın karanlık olduğu zamanlarda geminin terk edilme mecburiyetinde yetersiz aydınlatma kazalara ve zaman kaybına sebep olabilmektedir. Normal aydınlatmanın nitelik ve nicelik açısından yeterliliğinin yanı sıra jeneratörlerin çökmesi hâlinde devreye girecek acil aydınlatma sistemi de yeterli olmalıdır. Toplanma veya gemi terk yerlerine gidiş yolları can kurtarma araçlarının ve denize indirme cihazlarının nasıl çalıştığını gösterir talimatlar acil durum aydınlatma sistemi ile aydınlatılmış olması gerekmektedir[2]. Zamanında kurulmayan veya bakımı yapılmayan yeterli özellikteki aydınlatma sistemi veya acil aydınlatma sisteminin güç aldığı akülerin bakımsız ve şarjsız olmaları, çalışmayan acil durum jeneratörleri, yanmayan ampuller bizleri bir gemi terk durumunda sıkıntıya düşürecektir. Bu tip sorunların yaşanmaması için acil durum aydınlatma sistemleri periyodik olarak kontrol edilmeli ve eksikler tamamlanmalıdır.
·         Kaçış yolları üzerindeki engeller
Gemi içi çalışma disiplininin eksikliği veya kişilerin zaman zaman sadece işlerinin bittiğine bakmaları nedeni ile ortada bırakılan malzemeler acil durumda bizleri birer engelli koşucu yapmaya zorlayabilir. Gemilerde neta olması gereken toplanma ve can kurtarma araçlarına binme ve ulaşım yolları bazen boşaltılmayı bekleyen yağ bidonları, toplanıp kaldırılmamış halatlar, sebze kasaları veya gelişi güzel, proje harici dikilen dikmelerle kapatılmış olabilir. Böylesi durumlarda da, geminin terkinde gecikmeler, gereksiz sakatlık ve hatta ölümler olabilir. Bunun engellenmesi gemideki düzenli çalışma ile sağlanır. Gün içerisinde yapılan çalışmalar sonunda ortalık toplanmalı tüm malzemeler yerlerine kaldırılmalıdır.
İnsan hayatının tehlikeye düştüğü anlarda kişiler tüm disiplinlerini kaybedebilir, öğrendiklerini unutabilir, fevri hareket edebilir ve mevcut tehlikeleri olduğundan fazla zararlı hâle getirebilirler. Eğitimlerde kişilere paniğe kapılmamaları öğretilemez. Ancak kişiler ne kadar bilgili ve role eğitimleri ile olaylara hazır olursa panik de o kadar az olur. Bunun ötesinde can korkusu gibi güçlü duyguların bastırılabilmesi için kişilerin kendi duygularını da terbiye etmeleri gerekir.
Yolcu gemilerinde, çok sayıdaki yolcunun mevcudiyeti, yolcunun gemiyi terk ve denizde canlı kalma konusundaki eğitimsizliği, tüm can kurtarma araçlarına yeterlikli personel temin edilememesi gibi nedenlerle, gemi terk edilirken, ciddi problemler yaşanır. Özellikle panik ciddi sorunlar yaşatır. Hazırlıklı olmayan yolcu ve eğitimsiz gemi adamı ile ilgili olarak gemi terk edilirken yaşanabilecek sorunları aşağıda çıkartılmıştır.
o   Ne yapacaklarını bilmez şekilde etrafta koşturarak diğer yolculara ve personele engel teşkil eder, toplanma yerlerine gitmelerine ve görevlerini yapmalarına engel olurlar.
o   Kişisel eşya peşine düşerek zamanında araca gelemez ve geldiklerinde de araca yük olacak gereksiz eşyayı beraberlerinde getirirler.
o   Toplanma yerini bulamaz bulsa bile doğrudan gemiyi terk için gördüğü ilk can kurtarma aracına binmeye çalışarak kargaşa çıkartırlar,
o   Can kurtarma aracına binerken diğer aile fertleri veya arkadaşları ile birlikte olmaya çalışır ve bu şekilde araca yerleşmede kargaşaya ve gecikmelere sebep olurlar.
o   Hayati bir konunun söz konusu olduğu bu durumlarda öz savunma ve aile fertlerini koruma güdüsü ile ahlaki ve mantıki kararlar alamaz ve hareket edemez, duyguları ile hareketle bencil ve kavgacı olurlar.
o   Can kurtarma araçlarında emir komuta altına girmek istemezler bu yüzden disipline uymazlar ve kural dinlemezler.
o   Gerek eğitim ve disiplin eksikliğinden gerekse moral açısından etkilenmeye daha açık olmalarından dolayı dayanma güçleri çok düşük olur ve çabuk kontrolden çıkarlar.
Bu yüzden yolcu gemilerinde, yolcunun kurallara göre eğitimleri sağlanmalı ve gemi terk edilirken onlara yardımcı olacak elemanlar belirlenmelidir. Bu elemanlar genel olarak yolcu gemilerindeki hizmet görevlileridir.
2.4.            Uygulama
Gemiyi terk yerlerine geçmek için;
·         Gemiyi terk alarmı duyulur duyulmaz, çabuk, telaş etmeden ve panik yapmadan yapılmakta olunan iş bırakılır ve bulunulan yerin ışıklarını açılır.
·         Hareket kabiliyeti kısıtlamayacak şekilde mümkün olduğunca sıkı giyinilir. (İçte yünlü, orlon kazaklar, pantolon, üzerinde su geçirmez rüzgarlık, anorak gibi)
·         Mevcut durumun müsaade ettiği ölçüde su içilir,
·         Mevcut durumun müsaade ettiği ölçüde az şekerli bisküvi tarzı karbonhidratlı yiyecekler yenir. (Denizciler kamaralarında genelde bulundururlar)
·         Can yeleği kuşanılır. (Çok iyi yüzücü olunsa bile mutlaka)
·         Kapıyı ardına kadar açılarak arkasından kancalanır.
·         Role cetvelinde yazılı can kurtarma aracına götürülecek malzeme alınır, (Kaplayacağı alan, zaman kaybı, harekette çıkaracağı zorluklar gibi nedenlerle, can kurtarma araçlarına, kesinlikle kişisel eşyalar getirilmez. Hele alkollü içkiler kazazedeye vereceği zararın yüksekliği nedeniyle hiç getirilmez getirilse bile hemen imha edilir.)
·         Mümkünse denizde ihtiyaç olabilecek diğer ek malzeme alınır. (Battaniye, su, yiyecek, naylon torba, ilaç v.s.)
·         Gemiyi terk yerlerine gidiş bağırılarak haber verilir. (Duymayan ve çalan alarmı anlamayan yolcu ve personel için)
·         Role cetvelinde belirtilen gemiyi terk görev veya toplanma yerine geçilir. (en kısa yoldan başka kişilere engel olmadan)
Öneriler;
·         Hareket çabuk, telaş etmeden ve panik yapılmadan olmalıdır.
·         Gemi terk edilirken içte yünlü, orlon kazaklar, pantolon, üzerinde su geçirmez rüzgarlık, anorak gibi giyecekler uygun olur.
·         Kapıyı ardına kadar açılarak arkasından kancalanır.
·         Yana alınacak malzeme role cetvelinde yazılıdır. EPIRB, SART, gemi jurnali, seyir malzemesi, payroteknik malzeme, halat atma cihazı gibi. Kaplayacağı alan, zaman kaybı, harekette çıkaracağı zorluklar gibi nedenlerle, can kurtarma araçlarına, kesinlikle kişisel eşyalar getirilmez. Hele alkollü içkiler kazazedeye vereceği zararın yüksekliği nedeniyle hiç getirilmez getirilse bile hemen imha edilir. eğer role cetvelinde getirilmek üzere bir şey yazılmadıysa denizde ihtiyaç olabilecek battaniye, su, yiyecek, naylon torba, ilaç gibi şeyler alınır.
·         Duymayan ve çalan alarmı anlamayan yolcu ve personel için geminin bağırılarak, en kısa yoldan ve başkalarına engel olmadan terk edilmesi gerekir.
3.  CAN SİMİDİ ATMAK
3.1.            Can Simidi
Can simidi denize düşen kişiye atılarak o kişinin kurtarılmasına kadar geçecek süre içerisinde onun su üzerinde kalabilmesini, yerinin belli olmasını ve kurtarılmasını sağlayan bir kişisel can kurtarma aracıdır.[3]
Yüzerliği sayesinde kazazedenin su üstünde kalabilmesini, renk, yansıtıcı bant,  duman kandili ve ışık sayesinde fark edilebilmesini, salvosu sayesinde de kurtarılabilmesini sağlar. Can simitlerinin genel özelikleri, IMO tarafından belirlenmiştir.
·         Yüzebilir katı maddelerden yapılırlar.
·         Dış çapı 80 cm’den büyük, iç çapı 40 cm’den küçük olmazlar,
·         En az 2,5 kg ve üzeri ağırlıkta imal edilirler.
·         Tatlı suda en az 14,5 kg ağırlığındaki demiri 24 saat boyunca yüzdürebilecek güçte olurlar.
Can simitlerinin üzerindeki işaretler ve donanımlar;
·         Üzerlerine ait olduğu geminin adı ve bağlama limanı büyük latin harfleriyle yazılır.
·         Kolay fark edilebilir renktedirler.
·         Üzerinde kolay görünmenin sağlanması için ışık yansıtıcı bantlar yapıştırılır.
·         Dış kenarında dört eşit bölüm hâlinde bir can halatı bulunur
Çeşidine göre ışık ve/veya duman kandili ve/veya yüzer salvolu olarak donatılırlar.Can simitlerinin standartlarında genel anlamda biçim ve özellik olarak çeşitleri yoktur. Çeşitleri üzerine konulan ek malzemeye göre belirlenir.
·         Işıklı
·         Dumanlı
·         Işık-dumanlı (MOB) [4]
·         Salvolu
·         Çabuk düşürmeli vb.
Can simitlerinin sayısı;
·         Can simitlerinin sayısı, geminin cins ve boyuna göre değişir.
·         Mevcut can simitlerinin yarısından fazlası, kendiliğinden yanan ışıklı olur.
·         En az iki tanesi su hattına olan mesafenin iki katı veya 30 m’den kısa olmamak kaydı ile yüzer salvolu olur.
·         Yolcu gemilerinde ışıklı can simidinin sayısı 6’dan az olmaz.
·         Mevcut can simitlerinden en az iki tanesi “denize adam düştü şamandıralı” (MOB) ve köprü üstünden çabuk düşürme tertibatlı olur.
Can simidinin konacağı yerin belirlenmesinde kolay görülüp ulaşılabilme ve kolaylıkla askısından alınıp en kısa süre içerisinde denize düşen kazazedeye atılabilme özellikleri düşünülecektir.
Can simitlerinin konduğu yerlerin yanlarına yanlışlıkla farklı özellikle bir can simidinin konmasını engellemek maksadı ile standart IMO işareti yapıştırılır.
Can simitlerinin konulmasında uyulacak kurallar:
·         Geminin açık güvertelerine,
·         Geminin iki yanına, eşit olarak dağılmış vaziyette,
·         En az bir tanesi kıça yakın olacak şekilde,
·         Daimi olarak bağlanmadan,
·         Yerlerinden kolayca alınabilecek bir hâlde, bulundurulurlar.
3.2.            Çabuk Düşürmeli Can Simidi (MOB)
Çabuk düşürmeli can simidi; köprüüstünden çabuk düşürme mekanizmalı olan denize adam düştü şamandıralı can simididir. “Denize adam düştü şamandırası” ise ışık ve duman işaret verebilme özelliğine sahip bir şamandıradır.
Çabuk düşürme mekanizması genelde meyilli bir tabanı bulunan içine can simidinin girebileceği büyüklükte bir kafestir. Bu kafesin içinden enlemesine geçen bir pim can simidinin bu meyilli yerde düşmeden durmasını sağlar. Seyir sırasında gemiden bir kişinin düşmesi hâlinde köprü üstü görevlilerinden biri tarafından derhal kafes üzerindeki pimi çeker. Böylece can simidi meyilli tabanından yuvarlanarak düşer. Can simidi düşerken bağlı olduğu ışıklı-dumanlı şamandırayı da çekerek takıldığı yerden kurtarır.
MOB Yerinden kurtularak denize düşerken yan tarafında bulunan bir halka ile gemi arasına sabitlenen bir küçük salvo tarafından halka çekilerek kopartılır. Bu halkanın kopması duman kandili üzerindeki bir kapağı açar. Denize düşen şamandıranın duman kandilinin üzerindeki açılan kapaktan giren deniz suyu duman kandilinin çalışmasını sağlar. Şamandıranın denizde ağırlık alta gelecek şekilde dönmesi de lamba bataryasının kontağını kapatır ve yanar söner ışığın çalışmasını başlatır.
3.3.            Can Simidinin Atılması
Can simitleri, denize düşen bir kişi görülür görülmez, onun yetişebileceği yere, bulunduğu askıdan alınarak gecikilmeden atılır. El inceli can simidi atılırken, el ince rodası açılıp incenin bir ucu elde kalır ve öyle atılır. Ancak, amaç sadece kişiye can simidini ulaştırmaksa hiç vakit kaybetmeden atılmalıdır. Can simidini atarken can simidinin kazazedenin başına düşmemesine dikkat edilir.
Denize düşen şahsın görülmesi ile hem seyir hâlindeki geminin kıç tarafındaki salvolu can simidi atılırken bir yandan da köprü üstüne haber verilir ve MOB şamandralı can simidinin atılması sağlanır.
3.4.            Uygulama
Denize düşen kazazedeye can simidi atmak için;
  • Denize düşen bir kişiyi görülünce derhal köprü üstüne haber verilir,
  • Köprüüstünden “Çabuk Düşürmeli Can Simidi” serbest bırakılır,
  • Bulunulan yere en yakın can simidini askısından çıkartılır,
  • Mevcutsa can simidinin salvo rodası açılır,
  • Can simidi kazazedeye atılır.
Öneriler;
Can simidi atılırken kazazedeye çarpmamasına dikkat edilir.
4.  DALMA GİYSİSİ GİYMEK
4.1.            Dalma Giysisi
Dalma giysisi; can filikalarında dümen tutmakla ve kurtarma botlarında kazazedeleri kurtarmakla  görevli olan personeli denizde maruz kalacakları soğuktan korumak amacıyla kullanılan yüksek ısı korumalı giysilerdir.
Su geçirmez dalma giysilerini çeşitli şekil ve yapılarda bulmak mümkündür. Ancak bunların içinde en faydalısı eldivenleri, başlığı ve vücudu koruyan kısımları özel olarak yapılmış ısı kaybını en aza indiren elbiselerdir. Suda bulunan bir insan baş ve el kısımlarından oldukça fazla miktarda ısı kaybeder. İyi bir su geçirmez elbise ince bir başlık ve ince bir eldiven ile fonksiyonlarını yerine getiremeyebilir. Fakat ince bir elbise iyi bir başlık ve iyi bir eldiven ile daha fonksiyonel olabilir.
Isı yalıtkan malzemelerden imal edilen dalma giysileri 5ºC’daki suda 1 saat boyunca kalan bir kişinin vücut ısısını kalemle yazı yazabileceği kadar koruyabilir, su ortamında 0º C içerisinde bulunan kişinin vücut sıcaklığını 6 saat süreyle 35ºC’nin altına düşürmeden tutabilir.
Özellikleri;
·         Paketinden 2 dakika içerisinde çıkartılıp yardımcısız olarak giyilebilir.
·         Yüz hariç tüm vücudu kaplar.
·         Giyinmiş bir kişinin en az 4,5 m. yüksekten suya atlamasında hasara uğramayacak kadar sağlamdır.
·         Üzerine can yeleği giyilebilir ve bu vaziyette en az 5 m. uzunluğundaki düşey bir çarmıhtan inilip çıkılabilir, kısa bir mesafe yüzülebilir ve bu şekilde bir can kurtarma aracına çıkılabilir.
Yük gemilerinin tüm açık filikalarında da en az 3 adet. dalma giysisi bulundurulur. Bu sayı idarenin tasarrufunda olarak her kişi için birer tane olacak şekilde artırılabilir. Tam veya kısmen kapalı filikalar ile sıcak iklimlerde çalışan gemilerde idarenin tasarrufu ile dalma giysisi bulundurulmayabilir. Ayrıca kurtarma botlarında görevlileri için birer tane dalma giysisi bulundurulur.
Kurtarma botu veya yük gemilerinin filikalarının içerisinde veya yakınlarındaki kapalı alanlarda özel paketleri içerisinde muhafaza edilir. Bulundurulan yere IMO sembolü yapıştırılır.
Eğitim sırasında denize girilen dalma giysileri kullanımdan sonra tatlı su ile yıkanarak iyice kurutulur ve orijinaline uygun olarak katlanarak yerine kaldırılır.
4.2.            Uygulama
Dalma giysisi giymek için;
·         Dalma giysisinden önce sıkı giyinilir.
·         Dalma giysisini muhafaza torbasından çıkartılır.
·         Bacaklar giysiye sokulur.
·         Başlık takılır.
·         Kollar giysiye sokulur.
·         Fermuar sonuna kadar çekilir.
·         Başlık ve varsa bilek bantları takılır.
5.  DENİZE ATLAMAK
Gemiyi terkte esas olan role cetvelinde belirtilen can kurtarma aracı ile güverteden ve ıslanmadan araca binerek gemiyi terk etmektir. Ancak can kurtarma araçları indirilemiyorsa veya can kurtarma aracına gemiden binilememişse veya can kurtarma araçları gemiden ayrılmışsa denize atlayarak gemideki tehlikeden uzaklaşmak zorunlu olur.
5.1.            Denize Atlamanın Tehlikeleri
Denize atlayarak gemiyi terk en son tercih edilen yol olmalıdır. Çünkü gemiyi terk sırasında suya atlamanın çeşitli sakıncaları vardır. Bunlardan bazıları;,
·         Hipotermi
Hipotermi vücut ısısının kontrolsüz olarak düşmeye başlamasıdır ve bizi ölüme götürür. Denize atlamak zorundaysak atlamadan önce üzerimize bizi sıcak tutacak yünlü giyecekler, onların üzerine de su geçirmez giysiler giyilir. Vücudun en fazla ısı kaybettiği yerlerinden olduğu için baş ve boyun bere ve eldivenler ile korunur. Isı korumasız olarak soğuk suya atlamak şoklara, baygınlıklara ve vücut ısısının hızlı kaybından dolayı ölüme sebep olur. Üzerimizdeki kat kat kışlık giysiler genel bir kanı olarak sudaki kişileri batırmaz, aksine içerisinde tuttuğu hava sayesinde kazazedelerin yüzerliğini arttırır. Tek sakıncası kazazedenin yüzerek gemiden uzaklaşmasında ve can salına çıkmasında zorluk çıkartır.
·         Denizde zarar görülecek bir şeyin üzerine düşmek
Denizdeki can kurtarma araçları, yüzen insanlar veya gemiden dökülen katı veya akaryakıt veya kimyasal yük gibi zararlı maddelerin üzerine düşmek.bir başka risktir.
·         Boğulma
Bir can kurtarma aracına kadar yüzememek veya dalga ve akıntı sebebiyle kurtarma araçlarından uzaklaşmak, kurtarılamamak boğulmayı getirebilir.
Boğulmaya karşı alınacak ilk tedbir can yeleği giymek ikincisi ise can kurtarma aracına suya girmeden binmektir. Sudan binmek zorunluysa can kurtarma aracı gemiden uzaklaşmadan hemen binmelidir. Eğer bir can kurtarma aracına binemiyorsak gemiden emniyetli bir mesafe açıldıktan sonra mümkün olduğunca az hareketle vücut ısısını kaybetmeyecek ve güç harcamayacak bir pozisyonda yardım beklenmelidir. Kişiler kendi kendilerini teskin ederek sakinleşmeli ve nefes alışlarını düzene sokmalıdırlar. Özellikle dalgalı denizdeki gereksiz çırpınmalar ve panik insanı güçsüz bırakır ve boğulmalara sebep olur. Güç tasarrufu için can yeleği bile olsa yüzebilir her cisimden yararlanılması gerekir. Bir filikanın çok dolu olması ve binilememesi hâlinde bile filikanın bordasında bulunulan can halatlarına tutunmalı ve hatta bağlanmalı ve filikadan ayrı kalınmamalıdır.
5.2.            Denize Atlama ve Yüzme
Gemi can kurtarma aracında kuru olarak terk edilmelidir. Eğer mevcut şartlar kazazedeyi gemiden atlayarak uzaklaşmaya zorluyorsa öncelikli olarak yan yatmış bir geminin bordasından kayarak denize inme düşünülmemelidir. Geminin bordasındaki kabuklu böcekler ve diğer unsurlar kazazedenin giysilerini parçalayacak ve yaralanmalara sebep olacaktır. Atlayış usulüne göre güvenli olarak yapılmalıdır.
Denize atladıktan sonra denizci güvenlik için hemen bir can kurtarma aracına çıkmalı, yoksa gemiden güvenli bir mesafeye yüzmelidir. Bir denizci, giysili ve can yelekli olarak ¼  deniz mili mesafe yüzebilmeli ve serbest duruş ile su üzerinde kalabilmelidir. Bu mesafenin tespitinde batan bir geminin girdabından kurtulmak için gemiden ¼  deniz mili uzaklaşılması gerekliliği referans olarak alınmıştır. Her ne kadar geminin büyüklüğü ve deniz şartları bu uzaklaşılması gereken mesafeyi değiştirmekteyse de ¼ mil ortalama bir değer olarak kabul edilmektedir. Bu mesafe aynı zamanda can kurtarma araçlarına kadar yüzebilmek için de yeterli bir mesafedir.
5.3.            Uygulama
Gemiden güvenli olarak atlamak için;
·         Mümkün olduğu ölçüde geminin rüzgar üstüne, denize en yakın noktasına ve denizde akaryakıt yangını olmayan yerine gidilir,
·         Varsa baştaki kask çıkartılır, (Acil bir durumdan sonra gemi terk edildiğinde başta bir kask bulunabilir)
·         Yanan denize atlama hariç can yeleği, usulünce sıkıca bağlanır,
·         Can yeleğinin yakasından bir elle tutulur. (Denize atlatınca can yeleğinin altından dolan su nedeni ile can yeleğinin boynumuzu kırmaması için)
·         Diğer elle burun ve ağız kapatılır. (Su dolmaması için)
·         Denize atlanacak yer kontrol edilir. (denizde bir cismin veya insanın üzerine düşmemek için)
·         İleriye doğru bakılır. (atlarken suya bakmak, dengeyi bozar ve yüz üstü düşmeye sebep olur.)
·         Büyük bir adımla atlanır. (Büyük adım, bordaya veya başka unsurlara çarpılmaması içindir.)
·         Ayaklar çapraz birleştirilerek suya çivileme girilir. (Bacak arasını korumak için.)
·         Kazazede kendi kendini kontrol ederek sakinleşir ve nefesini düzenler.
·         Gece can yeleğinin ışığı yakılır,
·         Gece ve gündüz bulunma için aralıklı düdük çalınır,
·         Sırt üstü yüzülerek can kurtarma aracına gidilir,
·         Eğer can kurtarma aracı uzaklaşmışsa, geminin batma sırasında oluşan tehlikelerden kaçınmak için gemiden en az ¼ nm uzaklaşır.
Öneri;
Denizde bir akaryakıt yangını varken denize atlanmak zorunda kalınırsa dalmayı engelleyecek olan can yeleği çıkartılır, pantolon paçaları çorap içine sokulur, bere yaka içine kadar indirilir ve yanan denizde yüzme tekniğine göre  gemiden uzaklaşılır.
6.  SUDAN CAN KURTARMA ARACINA ÇIKMAK
6.1.            Can Salına Çıkış
Can kurtarma aracına su içinden binmek en son tercih edilen yöntemdir. Ancak şartlar kazazedeyi buna mecbur ettiyse ve su içerisinden can kurtarma aracına binecekse filikaya çıkarken, bordasındaki marsipetli can halatlarından ve çarmıhlarından yararlanması gerekir. Çok değerli olan enerjisini boş yere harcamamak için telaş etmemeli ve dengesini sağlayarak kontrollü olarak araca çıkmalıdır.
Ancak çıkılacak olan can kurtarma aracı can salı ise buna çıkmak, yumuşak yapısından dolayı oldukça zordur. Sakin ve sıcak bir denizde dahi zor olan bu işin, dalgaların olduğu soğuk bir havada daha da güçleşeceği malumdur. Bu durumda eğitimli olmanın ve kurallara uygun davranmanın önemi ortaya çıkmaktadır.
Can salına çıkacak olan kişilerden ilk kişinin çıkışı en zor olanıdır. Diğer kişiler can salındaki kişiden yardım alabileceklerinde çıkış daha kolay olur.
İlk kişinin sala çıkmasından sonra diğerleri saldaki kişilerin yardımı ile daha kolay sala çıkarlar. Saldaki kişilerin yardımı ile sala çıkışta can yeleğinden dolayı sırt sala dönük olarak çıkılır.  Ayrıca, sala binmek için sıra bekleyenlerde binenlere bacaklarından iterek yardımcı olurlar. Can kurtarma aracına binme sırayla olur. Binen kişiden sonra gelen binene yardımcı olur ve ondan sonra araca biner. Sudaki yardımcıların hep aynı kişiler olmaması soğuğa ve yorgunluğa dayanabilmek için gereklidir.
6.2.            Uygulama
Can kurtarma aracına çıkmak için;
·         Can salının çarmıh bağlantı noktalarına tutunulur.
·         Sol ayak çarmıhın mümkün olan en üst basamağına konur.
·         Kazazede kendini su içerisinde birkaç kere yaylandırarak güç kazanır.
·         Kazanılan gücün en üst noktasında kazazede kendini salın yüzdürücü yastığının üzerine doğru atar.
·         Kazazede kendini salın yüzdürücü yastığına bir omzunun üzerinde düşecek şekilde çevirir. (Üzerindeki can yeleğinden dolayı)
·         Can salının içerisine sırt üstü yuvarlanarak girilir.

7.  HİPOTERMİ VE HİPERTERMİYE KARŞI TEDBİR ALMAK
7.1.            Hipotermi ve Hipertermi
Vücudun birinci derecede ihtiyaç duyduğu hayati madde oksijendir. Oksijen akciğerlerde havadan alınarak kana geçer. Oksijen kan aracılığı ile hücrelere gider ve hayatı sağlar. Kanın bu görevini yapabilmesi için akışkanlığını devam ettirebilmesi gerekir. 36.5 ºC kanın görevini yapabilmesi için en uygun ısıdır ve bu ısının yükselmesi de, alçalması da kanın bu görevini yapabilmesini engeller.
Hipotermi vücut ısısının düşmesidir ve 35ºC insan için hipoterminin başladığı noktadır. Hipertermi ise vucut ısısının yükselmesidir ve 380C insan için hiperterminin başladığı noktadır. Vücuttaki ısı kaybının veya yükselmesinin engellenememesi hâlinde önce şok, sonra bilinç kaybı ve sonunda kalp krizi ile ölüm gelir.
7.2.            Hipoterminin Evreleri
Gerekli tedbirleri almadan normal giysileri ve can yeleği ile 10 derecenin altındaki deniz suyuna giren bir kazazedede hipotermi aşağıdaki şekilde gelişir.
  • Başlangıç hiportermisi
Başlangıç hipotermisi ani soğuğun etkisi ile başlar. Süresi 2-3 dakikadır. Vücut kendini korumaya çalışır. Vücutta öncelikle ısının en fazla kaybedildiği yerlerindeki damarlarda daralma başlar. Böylece o noktalara kan gidişi engellenir ve dolayısı ile ısı kaybı durdurulmaya çalışılır. Ellerden, ayaklardan ve yüzden kan çekilir ve solgunluk meydana gelir. Vücut engel olunamayan titremelere başlayarak ısı üretir ve vücut ısısını normalde tutmaya çalışır. Ancak ısı koruması sağlanamadığından ısı 35 dereceye düşer.
  • Kısa dönem hiportermisi
Kısa dönem hipotermisi vücut ısısı 35 derecenin altına düşünce başlar. Süresi  3-15 dakikadır. Damarlardaki daralmalar yaygınlaşır. Beyine kan dağılımını yapan kılcal damarların da daralması ile oksijen iletimi düşer ve şok başlar. Vücut titremeyle ısı üreterek ısı düzeyini korumaya çalışır fakat koruyamaz ve yorulmaya sebep olur. Adalelerde sertleşmeler ve kramplar başlar. Vücut ısısı 34 derecenin altına düşer.
  • Uzun dönem hipotermisi
Uzun dönem hipotermisi vücut ısısı 34 derecenin altına düşünce başlar. Beyine giden oksijen iyice azaldığından fonksiyonlarını kısmen kaybeder ve kazazede de bilinç kaybı oluşur. Zayıf ve faydasız titremeler devam etmektedir. Vücut ısı üretemez hâle gelmiştir. Süresi 30 dakikadır ve vücut ısısı 30 derecenin altına düşer.
  • İleri hipotermi
İleri hipotermi, vücut ısısı 30 derecenin altına düşünce başlar. Bu dönemde vücutta aşırı çökme olur, titremeyi bırakır, ısı düşmeye devam eder ve vücudun direncine bağlı olarak bir süre sonra ölüm gelir.
Her ne kadar çok fazla değişkeni olsa da ısı koruması olmayan bir kazazedenin farklı deniz suyu sıcaklıkları için sağ kalma süreleri (Tablo 2)’de verilmiştir.
7.3.            Su İçinde Hipotermiye Karşı Tedbir Almak
1912 yılında ilk seferinde bir buz dağına çarparak batan Titanic Transatlantiği’nin acıklı hikâyesi soğuk suda kalmanın etkilerine en canlı örnektir. Koruyucu elbiselerin ve yeterli can kurtarma vasıtalarının olmaması ve hayatta kalmak için uygulanacak yöntemlerin bilinmemesi yüzünden kurtarmaya gelen gemiler sadece 1 saat 50 dakika sonra kaza yerine ulaştıklarında, 0ºC’daki su içinde kalan insanlardan hiçbiri hayatta değildi ve can filikalarındaki insanların da hemen hemen hepsi yaşıyordu. Su içinde kalan insanların çoğunun ölüm sebebi de hipotermiydi. Su içerisinde hipotermiden dolayı hayatımızı kaybetmek istemiyorsak bir takım tedbirler almamız gerekir.
Farklı ısılara sahip olan maddeler temas ettiklerinde ısısı fazla olandan az olana doğru bir ısı transferi oluşur. Bu transfer her iki maddenin ısısı eşit oluncaya kadar devam eder. Deniz suyunun 37 derece ve daha üstü olduğu yerleri bulma imkânımız olamayacağına göre deniz suyunda ısı kaybeden taraf daima vücut olacaktır. Tüm denizi ısıtarak vücut ısısına getirme imkânı da olmadığından vücuttaki ısı kaybı vücut ısısı denizin ısısına gelinceye kadar devam edecektir.
Temas yolu ile iletilen ısıyı alan maddelerin oradan ayrılması ve yerine ısı alacak yeni maddelerin gelmesi ve bunun devamlı olması dolaşım yoluyla ısı transferidir. Deniz içerisinde vücudumuzdan ısı alarak ısınan suyun yerine soğuk suyun gelmesi ve onunda ısınarak ayrılması dolaşım yoluyla ısının yayılması veya bir başka deyişle dolaşım yolu ile vücudumuzun ısı kaybı anlamına gelmektedir.
Temas ve dolaşım yolu ile ısı kayıplarını engellemek için vücut ile deniz suyunun temasını mümkün olduğunca kesmek ve temas ederek ısınmış suyun da dolaşımını engellemek gerekir. Bunda bize yardımcı olacak olan unsur üzerimize giydiklerimizdir. Giysiler deniz suyunun vücudumuzla olan doğrudan temasını keser, ıslanması ile üzerine aldığı suyun dolaşımını da engellediğinden ısı kayıplarını azaltır. Ayrıca giysilerin dokuları arasında kalan ve sudan 25 kat daha az ısı transfer özelliği olan hava da ayrı bir izolasyon maddesi gibi iş görür. Bu durumda ne kadar fazla giysi giyilebilir ve açıkta az yer bırakılırsa su içinde ısı o derecede korunabilir.
Bunun için denize girerken mümkün olduğunca sıkı giyinmiş olmamız ve temas yolu ile ısı kaybını azaltmamız gerekir. Çok giyinmek sadece bizim hareket kabiliyetimizi azalır, bizi batırmaz. Eğer yüzerek bir yerlere gitmeyi düşünmüyorsanız ki bunu yapmak için sıkı giyinmek ve yüzdürücülüğü artırmak için can yeleği kuşanmak gerekir. Dalma giysisi, yünlü giysiler, eldiven, yün çoraplar, anorak gibi giysiler bizi denizde soğuktan koruyabilecek giysilerdir.
Kazazedeler su içinde gereklilik dışında yüzmeyerek su içinde ısı ve güç kaybını azaltacak pozisyonda beklerler. Bu pozisyonda kazazedeler sırt sırta ve birinin can yelek kemeri diğerinin can yelek kemerinin içinden geçmiş yani istendiği anda her biri tarafından kolaylıkla diğerinden ayrılabilecek şekilde bir birine, bağlanırlar, bacaklarını birleştirirler ve göğüslerine çekerler.
7.4.            Can Kurtarma Aracında Hipotermiye ve Hipertermiye  Karşı Alınacak Tedbirler
Can kurtarma aracının içi sıcakta olsa soğukta olsa kuru olmalıdır. Bu geminin terki sırasında araca giren su el tulumbası, çamçak ve gerdel kullanılarak boşaltılır. Çamçak can kurtarma aracının sintine veya tabanında toplanan suyun alınmasında kullanılan şeker küreği benzeri yüzer bir alettir. Gerdel ise çamçak ile alınan suyun toplandığı kova benzeri yüzer bir alettir. Her can filikasında birer adet el tulumbası, çamçak ve gerdel bulunur. Can sallarında ise su boşaltıldıktan sonra taban sünger ile kurulanır. Sallarda iki adet sünger bulunur. Bunlardan biri tabandaki deniz suyunun kurutulması için olup diğeri tuzlu suya dokundurulmaz. Bu sünger araçtaki yoğunlaşan suyu toplamak için kullanılır.
Özellikle soğuk havalarda gemi terk edilirken isteyeceğimiz son şey ıslanmaktır. Islak giysiler soğuk havalarda hipotermiyi hızlandıran etkenlerden birisidir. Bu yüzden eğer gemi terk edilirken isteyerek veya istemeyerek ıslandıysak mutlaka hemen bu ıslak giysileri çıkartmamız imkân varsa başkalarından ödünç alabileceğimiz kuruları ile değiştirmemiz gerekir. Çıkartılan giysiler hava sıcak da olsa soğukta olsa en kısa sürede kurutulmalıdır. Bunun istisnası ancak çok sıcakta o da sadece gündüz üzerimizdeki giysilerin ıslak olabileceğidir. Soğukta giyebilecek kuru giysi yoksa hemen bir ısı koruyucu tuluma girilmelidir. Can salında hipotermiden korunmanın bir yolu da, ısı koruyucu tulum[5] giymektir. Bu tulum, vücuttaki buharlaşmadan doğan ısı kaybını azaltacak şekilde araçtaki kişileri rüzgâr ve deniz tesirinden korumak maksadı ile yapılmış bir kişisel can kurtarma aracıdır.
Isı koruyucu tulum can yeleği giyen bir insanın yüzü dışındaki bütün vücudunu kapatır. Kolsuz ve kollu tipleri vardır. Kollu tiplerin el kısımları, eldiven giyilebilecek yapıda değilse, elleri de kapatacak şekilde dizayn edilmiştir. -30°C’ye kadar olan hava sıcaklıklarında görevini tam olarak yapar. Can kurtarma araçlarının içerisinde, dalma giysisi olmayan herkes için birer tane  bulundurulur. Bir tulum giyiyor gibi yardımsız olarak çok kolaylıkla giyilebilir. Su içinde dahi en çok 2 dakika içinde çıkarılabilir.
Soğuk havalarda mümkün olduğunca vücutta açık yer bırakmayacak şekilde sıkı giyinmeli ve getirildiyse battaniyelere iyice sarınılmalıdır. Burada kısıtlı battaniye dağıtımında hasta, yaralı, çocuk, kadın ve gözcülere öncelik verilmesi unutulmamalıdır. Özellikle insan vücudunda en fazla ısı kayıplarının olduğu bölge olması münasebetiyle baş ve boyun çok iyi örtülmelidir. Bir insanın soğuk havada başından kaybettiği ısı dinlenmekte olan bir insanın ürettiği ısının yarısına eşittir. Kazazedeler için ısı kaybının fazla olduğu bir başka yer de ayaklardır. Ayaktan ısı kaybını en aza indirmek için ayakkabılar, ayaktaki kan dolaşımını azalttığı için çıkartılmalı, çoraplar uçtan 1/3 oranında dışarı çekilmelidir. Sıcak havalarda ise malum olduğu üzere mümkün olduğunca terletmeyecek şekilde ince giyinilmelidir.
Soğukta ısı kaybını azaltmak için aracın dengesini bozmadan mümkün olduğunca yakın oturmalı, ısı korumalı tulum giyilmediği durumda büyük sallarda ayak tabanları karşılıklı kazazedeler arasında birbirine yaslanmalı, küçük sallarda ise ayaklar karşılıklı kazazedelerde birbirinin koltuk altlarına konmalıdır. Bu şekilde kazazedeler hem birbirlerinin ısılarından yararlanmalı hem de ısı kayıplarını en aza indirmelidir. Uzuvlardaki donma tehlikesini azaltmak için da kollar ve bacaklar uzatılmalı, eller açılıp kapatılıp küçük ısınma hareketleri yapılmalıdır. Bu hareketler fazla enerji kaybettirmeden kan dolaşımını ve dolayısı ile ısı dağılımını artırılır. Çok sıcaklarda ise mümkün olduğunca bu hareketler azaltılmalıdır.
Soğuk denizlerde can salının tabanı ısı kaybının yoğun olduğu yerlerden birisidir. Buradan ısı kaybının önlenmesi gerekir. Bu amaç ile yüzdürücü yastıklardan bağımsız olarak şişirilip söndürülebilen taban yine can salının donanım çantası içinde bulunan 1 adet pompa veya körük yardımı ile merkezdeki valftan şişirilir. Bazı can sallarında, çadırın iç tarafında bulunan panonun üzerinde, kazazedelerin yararlanacağı bütün açıklama ve şekiller mevcut olur. Şişirme pompasının veya körüklerin doğru kullanılması gerekir. Sıcak havalarda ise aksine taban söndürülerek denizin soğukluğundan yararlanılmalıdır.
7.5.            Uygulama
Hipotermi ve hipertermiye karşı tedbir almak için;
·         Su içinde ısı ve güç koruma pozisyonu alınır,
·         Çok soğukta sudan can kurtarma aracına çıkılınca üzerindeki ıslak giysiler çıkartılır ve başkasından ödünç alınan kuru giysiler giyilir,
·         Çok soğukta giyecek kuru giysi yoksa ısı koruyucu tulum içine girilir,
·         Çok sıcaklarda gündüz üzere giyilenler hariç tüm ıslak giysiler kurutulur,
·         Can kurtarma aracında, otomatik kurulmayan çadırlar kurulur,
·         Can kurtarma aracının içi kurulanır,
·         Soğukta çıkışlar kapatılır, sıcakta çıkışlar açılır ve çadır üzerine ara sıra deniz suyu dökülür,
·         Soğukta sıkı giyinilir, çoraplar uçtan sarkıtılır, çok sıcakta ise aksine az giyinilir çoraplar çıkartılır,
·         Çok soğukta yakın temas oturulur, ara sıra küçük ısınma hareketleri yapılır, çok sıcakta ise mümkün olduğunca az hareket edilir,
8.  CAN KURTARMA ARACINDA HAYATI İDAME
8.1.            İnsan Vücudunun Su İhtiyacı
Teorik olarak, insan vücudunda ortalama 35 litre su bulunmaktadır ve bu miktar 20 litreye düştüğünde insan hayatı sona erer. Bir insan sadece günde ciltten ve nefes yolu ile 1 lt su kaybetmektedir. Bu kayba idrar, ter, kusma, kanama, ödem gibi ek su kayıplarını da ilave edersek günlük kayıp çok daha yükselmektedir. Bununda anlamı bir kişinin su içmeden ortalama 6-7 gün kadar yaşayabilmesidir. Bu sebeple, özellikle su kullanımına azami dikkat göstermek gerekir.
Su ihtiyacının kısmen deniz suyu ile de karşılanması mümkün değildir. Deniz suyu ile vücuda alınan tuz ve diğer minerallerin vücuttan atılabilmesi için zaten vücutta kısıtlı olan su kullanılacak böylece su ihtiyacı daha da artacaktır. Bu mesele üzerine anlatılan diğer hikâyelere itibar edilmemelidir. Mevcut deniz suyundaki tuzu, fiziksel veya kimyasal olarak ayırmak için gerekli araçlar olmadıkça deniz suyu veya idrar tatlı suyla karıştırılarak bile olsa asla içilmemelidir.
8.2.            Su Kaybını Azaltıcı Tedbirler
Vücuttaki su kaybını en aza indirilmek için aşağıdaki tedbirler alınır.
  • Kanama ve ödemlerin engellenmesi
Gemideki acil durum veya terki sırasında meydana gelen kazalar sonucu oluşan kanamalar ve ödemlerde vücuttaki su kayıplarının sebeplerinden ve bu kayıpların engellenmesi için kanamalar ve ödemler kesilir.
  • Kusmanın önlenmesi
Kusma denizde oluşan hareket sonucu meydana gelen rahatsızlıklardandır. Mide bulantısı sonunda midenin içindekiler bizim için çok değerli olan su ile birlikte dışarı çıkar. Engellenmesi için gemiyi terk etmeden hemen önce veya kurtarma aracına biner binmez deniz tutmasına karşı ilaç alınmalıdır. Bu konuda kişileri denizin tutup tutmaması önemli değildir. Herkes deniz tutsun tutmasın bu ilaçları içmek zorundadır. Kaldı ki can kurtarma aracında en iyi denizcileri dahi deniz tutar. Hapları alan kişi susuzluk ve ağız kuruluğundan şikâyet edebilir ancak bu durumda su içmesine izin verilmemelidir.
Araçlarda kişi başına bir deniz tutma torbası ve altı dozluk deniz tutmasına karsı ilaç bulunur. Kusan kişi kusmayı kesmek için başını sıcak tutarak temiz hava almalı ve  diğer kazazedeleri de etkilememek için bulantı torbaları kullanmalıdır.
  • Terlemenin engellenmesi
Yine vücudumuz için çok değerli olan suyu terleme yüzünden kaybetmemek için güneş, rüzgar ve sıcaktan kaçınılacaktır.
  • Proteinli yağlı yiyeceklerden kaçınmak
Karbonhidratlı hafif tatlı yiyecekler vücutta su tutulmasını sağlar. Bunun aksine proteinli ve yağlı yiyecekler ise vücutta daha fazla su tüketimine sebep olur. Can kurtarma araçlarına konan hazır gıdalarda bir bakıma bisküviyi andıran hafif tatlı karbonhidratlı yiyeceklerdir. Bunun için su tasarrufu için önce araçlarda bulunan yiyecekler, sonra temin edilen diğer yiyecekler tüketilir.
Gemiden getirilen proteinli ve yağlı yiyecekler veya can kurtarma araçlarında bulunan 1 takım olta ile tutulacak balıkların da tüketilmesi için de ek su kaynağının beklenmesinde yarar bulunmaktadır. Yine nasıl olsa bir insanın susuzluktan hayatını kaybetmesi açlıktan hayatını kaybetmesinden daha önce gerçekleşecektir.
8.3.            Yiyecek ve Su İhtiyacının Karşılanması
Can filikalarında taşınmasına müsaade edilen kişi başına 3 lt, can sallarında ise 1,5 lt su bulunur. Bu sular bozulmalarını engelleyecek şekilde torba veya kırılmaz şişeler içerisinde olabileceği gibi bidonlar veya aracın tankları içerisinde de bulunabilir. Toplu vaziyette bulunan suyun dağıtımında kullanmak için araçlarda dereceli su kabı ve salvolu maşrapalar bulunur. Ek su durumu yoksa kişi başına dağıtım günlük ortalama yarım litredir. Bu sudan yeterince yararlanabilmek için su ağızda dolaştırılarak yudum yudum ve tüm dağıtılan bir seferde içilmelidir. Suyun saklanarak gün boyunca yavaş yavaş tüketilmesi daha az verimli olmaktadır. Ancak can kurtarma aracında hasta ve yaralılar hariç hiçbir kimseye ilk gün ne su ne de yiyecek verilir. Bu şekilde öncelikle kişi kendi vücudundaki birikmiş su ve besini tüketir. Dağıtımlar ikinci gün başlar. Yiyecek ve su, sabah ve akşam olmak üzere normal yemek saatlerinde herkese eşit olarak dağıtılır.
Ayrıca tüm can kurtarma araçlarında taşınmasına müsaade edilen kişi başına 10.000kj değerinde hazır paket yiyecek bulunur. Hazır paket yiyecek kibrit kutusu büyüklüğünde ayrı ayrı ambalajlanmış 18 küçük paket yiyecekten oluşmuştur. Kişi başına dağıtımda ise günlük ortalama 3 küçük pakettir.
Özel durumlar hariç araçtaki bu yiyecek ve su miktarı bize vücutta büyük düşme oluşturmadan 3 ile 6 gün arasında dayanma imkânı vermektedir. Daha uzun dayanabilmek için mutlaka takviyeye gerek bulunmaktadır. Bu takviye gemi terk edilirken getirilen ve araçta elde edilen yiyecek ile sudur.
Gemi terk edilirken yukarıda bahsedilen sebeplerle mümkün olduğunca karbonhidratlı hafif tatlı yiyeceklerin getirilmesinde yarar vardır. Bisküvi ve ekmek buradaki en isabetli seçimdir. Gemiden getirilebilecek konserveler için dahi araçlara 3 adet konserve açacağı konulur.
Su sorunu bizleri daima ek su kaynakları bulmaya zorunlu kılar. Öyle ki can kurtarma aracının çadırında kazazedelerin nefesinden yoğunlaşan ve çadırın yoğunlaşma ceplerinde biriken su dahi araçtaki temiz sünger ile toplanır ve kullanılır. Yağmurların araca düşen bir damlası dahi kaçırılmamaya çalışılır. Hele şiddetli yağışlarda eğer durum mümkünse bir sal boşaltılıp su sarnıcı olarak dahi kullanılabilir.
Kurtulmanın gecikmesi ve buna ilaveten su ve yiyecek takviyesinin yapılamaması disiplin sorunlarını da başlatabilecektir. Kendisine su veya yiyeceğin az verilmesine karşılık, başkasına daha fazla verildiği iddiası ile başlayan tartışmalarda amirler dinlenmeyecek kavgalar çıkmaya başlayacak ve hatta zorla alma veya öldürme teşebbüsleri dahi oluşacaktır. Bu sebeple araçlara binildiğinde kazazedelerin üzerlerindeki kesici ve delici aletler gerek sallara zarar vermemesi gerekse bu tip olaylarda kullanılmaması amacı ile toplanır.
8.4.            Eldeki Malzemenin Sayımı
Can kurtarma aracımızda kendimizi emniyet altına aldıktan sonra yapacağımız ilk iş elimizdeki malzemeyi toparlamak, kullanış şekillerini hatırlamak ve sayımını yapmaktır. Hatırladığımız gibi araçlarımızda, aracımızın özelliğine göre değişik malzemeler bulunmaktaydı. Bunlar,
  • Aracın kullanımına yönelik malzemeler ve teferruat,
  • Sağlık malzemeleri,
  • Hayatın idamesine yönelik malzemeler,
  • Başkaları tarafından bulunmaya yönelik malzemeler.
  • Kurtarmaya yönelik malzemelerdir.
Başta su ve yiyecek olmak kaydıyla tüm malzeme dikkatli olarak kullanılacak ve iyi muhafaza edilecektir. Kullanılmayan malzeme varsa naylon torba veya başka muhafazalar içerisinde dolap ve kutulara konacak, deniz bağına vurulacak ve kaybolması, denize düşmesi engellenecektir. El feneri lambaları, can salının iç ve dış ışıkları, payroteknik malzeme, gereksiz yere kullanılmayacaktır.
8.5.            Havasızlıktan Sal İçinde Boğulmaktan Korunma
Salın şişirilmesinde karbondioksit gazı kullanılır. Bu gazın fazlası bazısı sal içinde bazısı salın dışında olan basınç ayar valfından kaçar. Bu gaz havadan ağır olması yüzünden ayar valfı iç tarafta olan san salları için zemine çöker. Buna saldaki insanların nefesinden çıkan karbondioksit gazı da ilave olur. Bu gaz zehirli olmamakla birlikte içinde oksijen bulundurmadığından boğucudur. Soğuk havalarda soğuktan korunmak için salın girişi sıkıca kapatılır ve büzülerek tabana yatılır. Bu durumda tabanda biriken karbondioksit gazı boğucu olur. Bu sebeple salın girişleri zaman zaman açılmalı ve sal havalandırılmalıdır. Her ne kadar salın yapısı içeri su girmeden havalandırmayı sağlayacak biçimde olsa bile bu yeterli olmayabilir.
8.6.            Moral Bozukluğu ve Korunma
Moral eksikliği can filikasındaki kazazedelere maddi eksiklerden daha fazla zarar verir. Bunun için öncelikli olarak herkesin moral seviyesinin yüksek seviyede tutulmasına gayret edilmelidir. Moral eksikliği kişilerin dayanma gücünü yarı yarıya azaltır. Bunun için kesinlikle kurtulma umudunda azalmaya meydan vermemeli, umudun devamı sağlanmalıdır. Bu konuda en uygun yöntem,
Kaptan ve filika amirleri gerektiği kadar otoriter, baskıcı veya esnek, akıllı ve bilgili ve hepsinden önemli olarak adil ve ikna edici olmak zorundadır. Tüm bunları tek bir kelime ile tarif edersek iyi bir lider olmak zorundadırlar. Diğer kişilerde onlara yardımcı olmak durumundadır. Onların davranış şeklini kabul etmiyor dahi olsalar sırf kazazedelerin selameti için özellikle kaptan ya da filika amirinin otoritesini azaltacak yönde davranılmamalı, yönetimde onlara yardımcı olunmalıdır. Ancak bu şekilde kurtuluşa kadar dayanılabilir. Kazazedeler, kendilerinden daha güçlü bir kişi tarafından korunup kollandıklarına dair olan inançlarını kaybetmemelidirler.
Kazazedeler kurulan arama kurtarma sisteme ve bu sistem içerisinde kaptanın gerekenleri yaptığına, cihazların gerektiği gibi çalıştığına, içinde bulundukları durumdan başkalarının haberdar olduğuna ve arama kurtarma ekiplerinin çalışmaları yürüttüğüne inanmalıdırlar. Bu amaçla kazazedeye gerekli tüm bilgi verilir ve kurtuluşa ikna edilir. Muhtemel gecikmelerde makul gerekçeler aranır, ekiplere yardımcı olunabilecek çareler düşünülür.
Öz güven ve başarıya olan inanç insanın içindeki gerçek gücü ortaya çıkarır. Bu da insana bilinenlerin ve inanılanların üzerinde dayanma gücü verir. İnsanlar, karşı karşıya oldukları zorlukların ne olduğu ve nasıl yenebileceklerini bilirlerse öz güvenleri artar. Bu amaçla da,  araçta bulunan 1 adet denizde canlı kalma kitapçığı sırayla sesli olarak defalarca okunur. Yazılanlar üzerinde tartışılır, kişilerin fikirleri alınır, baştan geçenler irdelenir, hatta gerekli notlar alınır. Aynı zamanda denizde canlı kalma imkânlarının ve insanın dayanma gücünün zannedildiğinden oldukça yüksek olduğu anlatılır ve gereken bilgi verilir.
Kişi iradesi, bedenin hayvani ve duygusal davranışlarını kontrol eden bir mekanizmadır. İradenin gücü kişinin öz güvenine, fizikî ve ruhî sağlığına, eğitimine ve ahlaki terbiyesine bağlıdır. Ancak şiddetli duygusal durum yaratan olaylar ve korkular bu iradenin dayanma süresini değiştirir. İradenin zayıfladığı anlar psikolojik bozuklukların ortaya çıkması için uygun bir ortam oluşturur. Bir işle meşgul olmayan kişiler zamanlarını düşünmeye verir. Düşünme kişilerde durumu yargılama, geciken kurtuluştan moral bozulma, ileri moral bozukluğunda da ümitsizliği doğurur. Bunlara beslenme ve barınma sıkıntıları da eklenince disiplin zafiyetleri başlar, disiplin zafiyetine karşı yapılan baskılarda kazazedenin çaresizliği ile birleşince psikolojik problemler çıkmaya başlar. Bu maksatla gerek o can kurtarma aracında gerekse diğer araçlarda zaman zaman yoklamalar yapılır. Herkese bir iş üretilip, bir şekilde aktif olmasına gayret edilir. Normal hayat düzeni bir şekilde sağlanmaya çalışılır. Nöbetçi haricindekiler gün batımında uyur, gün doğumunda uyandırılırlar. Ve birçok değişik aktivite yaratılarak, kişilerde düşünceye dalmaya fırsatı verilmez.
8.7.            Uygulama
Can kurtarma araçlarında hayatın devamını sağlayabilmek için;
  • Deniz tutmasına karşı ilaç alınır.
  • Kanaması olan kazazedelerin kanamasının kesilir.
  • Yarası olsan kazazedelerde ödem oluşumuna karşı tedbir alınır.
  • Terlemeye karşı önlem alınır.
  • Proteinli ve yağlı yiyecekler yeterli su olduğunda dağıtılmak üzere toplanır.
  • Mevcut yiyecek, içecek ve malzemenin sayımı yapılır.
  • Mevcut tüm malzemeler toplanır.
  • Mevcut yiyecek ve içeceğin günlük dağıtım miktarı tespit edilir.
  • Tespit edilen günlük yiyecek ve içecek dağıtım miktarlarını ve ilk gün için hiç yiyecek ve su dağıtımının yapılmayacağını araçta bulunanlara bildirilir.
  • Varsa can salının yağmur oluklarındaki suyun toplanır.
  • Varsa can salının yoğunlaşma ceplerinde biriken su toplanır.
  • Kuvvetli yağmur varsa bir sala, içindekiler başka araca transfer edilerek su toplanır.
  • Bilgilerin tazelenmesi için araçta bulunanlara denizde sağ kalma kitabı okunur.
  • Araçta bulunanlara moral yükseltici konuşmalar yapılır.


[1]SOLAS Chapter III, kural 7, prg 2
[2]SOLAS Chapter III, kural 9, prg. 2.2
[3]SOLAS Chapter III, kural 7, prg.1 / SOLAS Chapter III, kural 22
[4]MOB: Man Over Board; denize adam düştü.
[5]SOLAS Chapter III, kural 7,prg. 3 / SOLAS Chapter III, kural 32

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder