Sorumluluk uyulması gereken bir kurala aykırı davranışın
hesabını verme yükümlülüğüdür. Gemiadamının sosyal sorumluluğunun kaynağı ise
gemideki ortak yaşam ve çalışma kurallarıdır. Bir gemiadamının sosyal
sorumluluklarını aşağıdaki şekilde tasnif edebiliriz.
- Kendisine karşı sorumluluğu,
- Görevini en iyi şekilde
yapabilecek ruhi ve fiziki sağlığa sahip olacak ve gereken ortamı
sağlayacak,
- Hukuki haklarını bilecek ve
onların koruyucusu olacaktır.
- Arkadaşlarına karşı sorumluluğu,
- Onların hukuki haklarını bilecek
ve ihlal etmeyecek,
- İlişkilerini karşılıklı sevgi,
saygı ve hoş görü sınırları içerisinde yürütecektir.
- Gemi yönetimine karşı
sorumluluğu,
- Görev, yetki ve sorumluluklarını
bilecek gereken şekilde çalışma ve davranış sergileyecek,
- Mesleğinde daha başarılı
olabilmek için kendisini geliştirecek,
- Yöneticilerine karşı hukukun ve
ahlakın öngördüğü saygıyı gösterecektir.
- İşletmesine karşı sorumluluğu,
- İşletmenin bir ticari kuruluş
olduğunun ve kendisinin de bu ticari kazancın sağlanmasında ve
dağıtımında hissedar olduğunu bilecek,
- İşletmenin karlı çalışmasının
devamında gereken çabayı gösterecektir.
- Ülkesine ve milletine karşı
sorumluluğu,
- Yurt dışında yapılan hizmetin
bir nevi ihracat olduğunu ve ülkesine döviz kazandırdığının farkında
olacak,
- Yurt dışında ülkesini ve
milletini temsil ettiğini bilerek ülkesinin hak ettiği itibara uygun
hareket edecektir.
- Karasularında bulunduğu ülkeye
karşı sorumluluğu,
- Kendisini karasularına kabul
eden ülkenin uluslar arası haklarına saygı gösterecek, onları ihlal
etmeyecek,
- Kendisini limanlarına kabul eden
ülkenin ulusal kanunlarına aykırı davranmayacaktır.
- Tabiata karşı sorumluluğu,
- Tabiatın gelecekten bize verilen
bir emanet olduğu unutulmayacak, zarar görmemesi için gereken özen ve
dikkat sarf edilecektir.
Gemiadamının çevre sorumluğu dışında kalan sosyal
sorumluluğu genellikle gemideki yaşam ve çalışma kurallarına uyum çerçevesi
içerisinde kalmakta olup bunlar aşağıda anlatılmıştır.
1.
İŞ SÖZLEŞMESİ YAPMAK
Ülkemizde iş bulma konusunda her
ne kadar bir “İş ve İşçi Bulma Kurumu” varsa da yaygın yöntem, gemi
işletmelerinin personel müdürlüklerine gidilerek iş talebinde bulunulması ve öz
geçmişlerin verilmesi şeklidir. Şirket seçiminde gemilerinde çalışanlar ile
konuşup onların fikirlerini almak en sağlıklısıdır. Ancak ücret, iş veya
çalışma şartları açısından kendiniz için bir standart belirlemediyseniz, bir
başka deyişle hangi şartlarda olursa olsun çalışırım diyorsanız ismen
öğrendiğiniz her şirkete giderek bir özgeçmiş bırakmak gibi bir yöntem
uygulanabilir. Ancak tavsiye edilen, kişisel standardınızı belirlemeniz ve iyi
olduğuna kanaat getirdiğiniz şirketlere başvurmanızdır.
Gemiadamları yönetmeliğinin
belirttiği şartları sağlayıp gemiadamı cüzdanını ve yeterliğini alan erkekler
için ilk sırada düşünülmesi gereken askerliktir. Askerliğini henüz yapmayan her
erkek Türk vatandaşı gibi onlarında önlerinde yapmaları gereken bir vatani
görevleri vardır. Bu görev için iyi bir zamanlama yapmak gerekir. Askerliği
gelen kişiler derhal askerlik görevi için başvurularını yapacaklardır.
Başvurudan sonra belli olabilecek döneme göre bekleme süresi içerisinde ya kısa
süreli bir işe girmek ya da mesleki olarak kendisine faydalı olabilecek kısa
süreli bir eğitime katılmakta yarar vardır.
Askerlik görevini tamamlayan
erkek ve bayanlar için sıra iş bulmaya gelince yapılması gereken bir öz geçmişin
hazırlamasıdır. Bu öz geçmiş için bilgisayarlarda kullanılan paket programlarda
bol miktarda örnek bulunabilir. Ancak bu öz geçmiş gemiadamı olmak haricindeki
diğer iş başvurularında kullanılabilir. Gemiadamı olarak yat ve balıkçı gemisi
dışındaki gemilerde çalışmak isteyenler için biraz daha farklı bir özgeçmiş
gerekmektedir. Bu amaçla ekteki form kullanılabilir.
Gemi işletmelerine yapılan iş
talepleri, personel müdürlüklerince değerlendirilir ve ihtiyaca göre çağrı
yapılır. Değerlendirmede aşağıdaki hususlara bakılır;
·
Talep
edilen işe eleman ihtiyacının olup olmadığı,
·
Gemi
görevleri için gerekli evrak ve belgelerinin olup olmadığı,
·
Sahip
olunan evrak ve belgelerin geçerliliğinin devam edip etmediği,
·
Sağlık
ve polis vizeleri ile aşılarının tamam olup olmadığı,
·
Yaşı
ve önceki görevleri göz önüne alınarak, genel anlamda şirketin çalışma
şartlarına uygun olup olmadığı,
·
Önceki
çalıştığı yerlerden istihbarat yapılarak mesleki veya kişisel özelliklerinin
görev verilmeye uygun olup olmadığı.
Şirketlere yapılan iş
başvurularda uygun olan, başvurunun olumsuz veya olumlu olduğunun müracaat
sahibine belirli bir süre içerisinde bildirilmesidir. Ancak genelde bu böyle
yapılmaz ve sadece başvuruları kabul edilenler mülakata çağrılırlar. Bu görüşmelerde adayların mesleki yeterliliği, çabuk
anlayış, kavrayış gibi zekâ yeterliliği, fiziki ve görünüm yeterliliklerinin
yanı sıra psikolojik analiz ile sorumluluk alabilme, disiplin altına
alınabilme, amir ve diğer personelle iyi ilişkilere girebilme yapısı da ölçülmeye
çalışılır.
Mülakat esasta tek taraflı değildir.
Gemiadamı da iş hakkında değerlendirme yapar, bilmedikleri varsa sorar,
talepleri konusunda mutabakata varır ve işin kendi standartlarına uygun olup
olmadığına karar verir.
Kabul halinde kendisinden bazı evraklar
istenir. Bu evraklar ile gelindiğinde iş sözleşmesi yani hizmet akdi işveren
veya vekiliyle yazılı olarak Deniz İş Kanununa göre yapılır.
Yurdumuzda bir gemiadamı ile
işveren arasındaki ilişkiyi Deniz İş Kanunu düzenler.[1] € Bu kanunu, denizlerde, göllerde ve
akarsularda Türk Bayrağını taşıyan 100 grt ve daha büyük gemilerde bir hizmet
akdi ile çalışan gemiadamları ve bunların işverenleri hakkında uygulanır. Bu
kanunun uygulanmasında, sandal[2], mavna[3], şat[4], salapurya[5] gibi küçük teknelerde gemi sayılır. Eğer
işverenin birden fazla gemisi var, her biri 100 grt’dan daha küçük, fakat
toplamda 100 grt veya daha fazla tonaja ulaşıyorsa veya bu gemilerinde 5 veya
daha fazla gemiadamı çalıştırıyorsa bu kanun onu da kapsar.[6] € Devletin yaptığı anlaşmalara bağlı olarak
Türk gemilerinde çalışan yabancı uyruklu gemiadamları da bu kanun kapsamı
içerisindedir[7].
Bir işe girecek gemiadamı, işveren
veya vekili ile arasındaki ilişkileri düzenleyen bu kanunu bilmek zorundadır.
·
Gemiadamı: Bir hizmet akdine dayanarak gemide çalışan kaptan,
zabit ve tayfalarla diğer kimselerdir.[8]
·
İşveren:
Gemi sahibi veya kendisinin olmayan bir gemiyi kendi
adına ve hesabına işleten kimsedir.
·
İşveren vekili: İşveren adına ve hesabına harekete yetkili kılınan
kişi.
·
Kaptan: Gemiyi sevk ve idare eden veya zorunlu sebeplerle görevi
başında bulunmaması halinde ona vekalet eden kişidir. Aslının olmadığı
zamanlarda işveren vekilidir.
Genelde gemiadamı iş peşinde koştuğundan işi bulduğunda pek fazla
irdelemeden her şeye evet der ve önüne konan her şeyi imzalar. Eğer yeterli ve
doğru bilgisi yoksa önemli hatalar yapılabilir ve sonra çok üzülebilir. Bunun
olmaması için aşağıdaki hususları iyi bilmeli, mülakat sırasında gerekenleri
öğrenmeli, gerekirse sözleşmenin altına özel şart olarak isteklerini
koydurmalıdır.
1.5.1.Yazılı Hizmet
Akdinin Yapılması
Akit, iki veya daha çok kişinin
bir hukuki bağ yaratmak, bu bağı değiştirmek veya ortadan kaldırmak amacıyla
karşılıklı ve birbirlerine uygun irade beyanı ve yaptıkları işlemdir. Sözlü de
olabilir ancak bir itilaf halinde sorun çıkmaması için yazılı yapılması
gerekir.
İşveren veya işveren vekiliyle
gemiadamı arasında yapılan hizmet akdi de gemiadamının işverene ait bir gemide
belirli bir işi yapması ve karşılığında belirli bir ücretin ödenmesi yönünde
yapılan karşılıklı ve birbirine uygun irade beyanı ve hukuki işlemdir. Deniz iş
kanununa göre yazılı olarak yapılmalıdır.[9] İşveren tarafından “sözüm söz, git gemiye
işe başla” gibi sözler gemiadamı için yeterli olmamalı yazılı bir sözleşme
istemelidir.
Gemiadamının
sendikalı olup olmaması iş akdinin yapılmasında veya çalıştırılmasında bir
ayrım nedeni olamaz. Gemiadamının sendikalı olup olmadığına göre farklı ücret,
terfi, sosyal yardım, işe son verme gibi işlemler uygulayamaz. Ancak görev
dağılımı doğal olarak farklı olabilir.€
Sözleşmeler matbu evrak olarak
hazırlanır ve şirkette bulundurulur. Geminin, işin ve gemiadamının adı, sözleşme süresi, ücret gibi
değişken hususlar noktalı boşluklar halindedir. Sözleşme sırasında bu boşluklar
doldurulur ve altı imzalanır.
Sözleşmenin doldurulmasında ve
imzalanmasında oluşan eksikler genelde gemiadamının aleyhine çalışır. Bunun
olmaması için gemiadamı imzaladığı sözleşmeyi iyi bilmelidir.
Deniz iş kanuna göre iş
sözleşmesinde aşağıdaki hususların olması gerekir[10];€
·
İşverenin
adı, soyadı (veya şirket ismi) ve ikametgâh adresi.
·
Gemiadamının
adı, soyadı, doğum tarihi ve yeri, sicil numarası ve ikametgâh adresi.
·
Gemiadamının
çalışacağı geminin ismi, sicil numarası, gros tonilatosu ve kaydedildiği sicil
dairesi. (Gemiadamının aynı işverenin muhtelif gemilerinde çalışması ihtimali
mevcutsa ayrıca belirtilir.)
·
Akdin
yapıldığı yer ve tarih.
·
Gemiadamının
göreceği iş.
·
Gemiadamının
hizmete başlayacağı tarih ve yer.
·
Hizmet
akdinin belli bir süre içinde yapılmış olup, olmadığı, belli bir süre için
yapılmış ise, süresi veya sefer üzerine ise hangi sefer olduğu.
·
Kararlaştırılan
ücret esası ile miktarı.
·
Ücretin
ödeme zamanı ve yeri.
·
İşverenin
yapacağı ödemenin yatırılacağı özel hesap numarası.
·
Avans
şartları.
·
Diğer iş şartları.
İşveren ile gemiadamı arasındaki
hizmet akdine dayanan uyuşmazlıklarda hizmet akdinde ayrıca bir hüküm yoksa
davaya bağlama limanındaki iş mahkemeleri bakar.[11] Bu davalarda zamanaşımı süresi 1 yıldır.€
Bir iş akdin tarafları, yeri ve tarihi net olarak belirtilmelidir.
Bunun için akdin yapıldığı yer ve tarihin yanı sıra işverenin adı, soyadı
(veya şirket ismi) ve ikametgâh adresi ile gemiadamının adı, soyadı, doğum
tarihi ve yeri, sicil numarası ve ikametgâh adresi bulunmalıdır. Bunların eksik
olduğu sözleşmeler ile açılan davalar muhatabının bilinmesi ve ulaşılması
konusunda sorun yaratır.
1.5.3.Geminin
Tanımlanması
Gemiadamı
her ne kadar bir işletme ile sözleşme imzalıyorsa da bu sözleşme belirli bir
gemi içindir. Örnek olarak gemiadamının çalıştığı gemi batarsa sözleşme
hükümden düşer ve işveren o kişiyi başka bir gemide çalıştırmak zorunda
değildir. Eğer gemiadamının aynı işverenin muhtelif gemilerinde çalışması
ihtimali mevcutsa hizmet akdinde bu ayrıca belirtilmesi gerekir. Böyle bir
durumda gemi batarsa işveren gemiadamını sözleşmede belirtilen diğer gemide
görevlendirmek zorundadır.
Bu
neden ile bir iş sözleşmesinde gemiadamının çalışacağı geminin ismi, sicil
numarası, gros tonilatosu ve kaydedildiği sicil dairesi de belirtilir.
1.5.4.Gemiadamının
Göreceği İş
Gemi personeli şirketi ile yapmış
olduğu sözleşmede belirtilen mevkiin görevini yapmak üzere gemiye gelir. Örnek
olarak sözleşmesine gemici olarak yazılan bir gemiadamı yağcı olarak
çalıştırılamaz veya yağcıya ait bir görev verilemez. Böyle bir durumda
gemiadamı işi reddedebilir ve bu ret emre itaatsizlik olarak değerlendirilemez.
Emre itaatsizliğin hukuki sonuçlarından biri iş akdinin fes edilmesi olduğu
için sözleşmeye gemiadamının görevinin yazılması önemlidir.
Ancak gemiadamı belirlenen mevkiin
görevlerinin dışında dahi olsa aşağıdaki işleri de yapmakla yükümlüdür;
·
Gemi
mal ve can emniyetinin tehlikeye düşeceği olağanüstü durumlarla ilgili işler,
·
Gemi
ve personelden kaynaklanan çevre kirliliği ile ilgili işler,
·
Deniz
ve ticaretin olağan risklerinden birinin gerçekleşmesi sonucu şirket
menfaatleri için gereken işler,
·
Sözleşmede
belirtilen görev dışı işler.
1.5.5.Hizmet
Akdinin Süresi ve Deneme
Bir gemiadamı ile işveren arasındaki ilişki hizmet akdinin
yapılması ile başlar. Ancak süresi farklı şekillerde belirlenebilir.[12]
·
Belirli
bir süre için
·
Belirli
bir sefer için
·
Süresiz
Ülkemizdeki
genel uygulama, sözleşmelerin süresiz değil belirli bir süre için yapılması
olup bu sürede genelde 6 aydır. Sona eren hizmet akdi istenirse uzatılabilir.
Taraflar
her zaman için karşılıklı mutabakatla sözleşmeyi fesih edebilirler. Ancak hangi
tip olursa olsun 6 Aydan kısa sürelerde gemiadamı veya işveren sözleşmeyi özel
durumlar haricinde tek taraflı olarak bozamaz. Bozulursa bozanın diğer tarafa tazminat
vermesi söz konusu olur. Bu neden ile sözleşmenin başlangıç ve bitiş tarihlerinin
yazılması önem kazanır.
Bitiş
zamanı sadece süreli sözleşmede yazılır. Diğerlerin bitiş tarihi yerine
sözleşme süresiz ise “süresiz” veya seferlik ise sefer sayısı veya doğrudan
sefer tanımlanarak yazılır. Başlangıç ve bitiş tarihlerinin saati 12.00’dır.
İşveren gerekli görürse, iş akdinde belirli bir süreyi deneme
süresi olarak belirtebilir. Deneme süresi,
gemiadamının işe uygunluğunun sınanması amacı ile hizmet akdinin başlangıcından
itibaren uygulanan, tarafların hizmet akdini bildirimsiz ve tazminatsız
bozabilecekleri, süresiz sözleşmelerde uygulanabilen ve süresi en çok bir ay €
olan çalışma süresidir[13]. Ancak
gemiadamının çalıştığı günler için ücret hakkı saklıdır.
1.5.6.Ücret ve
Kıdem Tazminatı
1.5.6.1.
Gemiadamının alacakları
Ücret, gemiadamına iş karşılığında işveren veya işveren vekili
tarafından nakden ödenen meblağdır[14].
Sözleşmede ücret esası aylık olarak belirtilir. Miktar olarak yazılan meblağ
ise 1 aylık süre içindir. (1 ay 30 gün sayılır.) Gemiadamının ay sonundaki
alacak hakkı, bu standart süre için sözleşmede belirtilen ücrete, kanunen hak
kazandığı fazla mesai ücreti ve sözleşmede belirtilen ek iş ücreti ilave
edilmiş halidir.
·
Standart sürede çalışma ücreti;
Sözleşmede yazılı ücrettir. Tam çalışılan ay için tam, kısmi
çalışılan ay için çalışıldığı kadar ödeme yapılır.
·
Fazla saatlerde çalışma ücreti
Deniz iş kanununa göre tespit edilmiş bulunan iş sürelerinin
aşılması suretiyle yapılan çalışmalar, fazla saatlerle çalışma sayılır.
Yapılacak fazla çalışmanın her saatine ödenecek ücret normal çalışma ücretinin
saat başına düşen miktarı % 25 oranında artırılmak suretiyle bulunacak
miktardan az olamaz.[15] Günlük
ücret sözleşmede yazılı ücret 30’a bölünerek, saat ücreti de günlük ücret 8’e
bölünerek bulunur. Ancak aşağıdaki çalışmalar fazla çalışmaya girmez.
o
Can, mal ve çevre güvenliği için kaptanın yapılmasını uygun
gördüğü işler,
o
Gümrük, sağlık, polis, liman gibi bürokratik işlemleri,
o
Role eğitimleri.
Ancak bazı sözleşmelerde ücretin fazla mesaileri de kapsadığı
belirtildiğinden bu sözleşmeyi imzalayan gemiadamına fazla çalışmalar için ayrı
ücret verilmez.
·
Ek iş ücreti
Gemiadamının yeterliğinin karşılığı görevleri belirlidir. Eğer
gereklilik hallerinde gemiadamına bu görevlerinin dışında iş yaptırılmak
isteniyorsa, gemiadamı bu işleri yapmakla zorunlu değildir. Ancak bazı
sözleşmeler ambar temizliği gibi görev dışı işleri tanımlar ve ücretini
belirtir. Bu tip sözleşmeleri imzalayan gemiadamları sözleşmede yazılı işin
yapılmasını belirtilen ücret karşılığında kabul etmiş demektir. İşi reddedemez
ve belirtilenin üzerinde ücret talep edemez.
1.5.6.2.
Gemiadamının borçları
Gemiadamının ay sonunda eline geçen, alacaklarından borçlarının
çıkartılması ile bulunan miktardır. Alacaklarından ücret mahrumiyeti, alınan avans, telefon, stor[16] vbg kesinti borçları
kesilir.
·
Ücret mahrumiyeti
Haklı bir sebep olmaksızın belirli bir süre işini yapmayan
gemiadamı, keyfiyet, gemi jurnaline kaydedilmek veya jurnal yoksa bir tutanakla
belgelendirilmek şartıyla bu müddete ait ücretten mahrum edilir. İşveren, gemiadamının
görevini yapmamasından dolayı bir zarara uğradıysa, bundan dolayı tazminat
isteme hakkı saklıdır.[17]
·
Avans
Avans, alınacak ilk maaştan kesilecek olan ön ödemedir. İşveren
veya işveren vekili, gemiadamlarının istekleri halinde kendilerine hizmet
akdinde yazılı esaslara göre avans ödemeye zorunludur[18]. Personelin limanlarda
ihtiyacı olan döviz, maaşlarına mahsup edilmek üzere kaptan tarafından avans
olarak dağıtılır. Avansın miktarı gemi imkânları ile sınırlı olup miktarını
kaptan belirler.
·
Stor
kesintisi
Gemilerde
ikram amaçlı olarak kaptan storunda toplu vaziyette içki ve sigara bulunur.
Gemiadamı ihtiyacı olan içki ve sigarayı seyirlerde haftada bir açılan kaptan
storundan temin edebilir. Kaptan storundan satışlarda, kar amacı güdülmez.
Gemiadamının aldığı bu sigara ve içkinin parası aybaşlarında maaşından kesilir.
·
Telefon
kesintisi
Gemi
telsiz cihazları ile personelin ihtiyacı olan özel ücretli
telefon görüşmesi yapabilir. Bu irtibat ancak görevli telsiz veya güverte
zabiti tarafından sağlanır. Bu görüşme ücretleri de işletmeye bildirilerek maaş
ödeme dönemlerinde maaşlarından kesilir.
Hak
edilen aylık ödemeden kesinti toplamı çıkartıldıktan sonra kalan miktar
sözleşmede belirtilen ödeme zamanında (bu genelde ayın ilk 5 günü içindedir)
gemiadamının sözleşme sırasında belirttiği özel banka hesap numarasına tam
olarak yatırılır. Ücret ödeme devresi bir aydan fazla
olamaz.
1.5.6.3.
Kıdem Tazminatı
Çalışanlar sigortalı olmak zorundadır. Sigorta sağlık ve emeklilik
hususlarını kapsar. Eskiden üç değişik sigorta vardı. Memurlar için “emekli
sandığı”, işçiler için “sosyal sigortalar” ve iş sahipleri için “bağkur”. Bugün
bu sigortalar “sosyal güvenlik sigortası” olarak birleşmiş olsa da geçiş süresi
tamamlanmadığından eski sigortalılar eski kurallara göre işlem görmektedir.
Çalışanlar çalışma sürelerinin sonunda mevzuata göre ücretlerinin
dışında bir de ikramiye alırlar. Emekli sandığından emekli olanların iş vereni
farklı devlet kurumlarında çalışsalar bile her zaman devlet olduğundan onların
ikramiyesi toplu olarak devlet tarafından verilir. Ancak gemiadamları gibi
sosyal sigortalara bağlı olanlar kamu veya özel, farklı kurumlarda
çalıştıklarından her iş yerinden ayrılışta o iş yerindeki çalışma süresine ve
maaşlarına göre parça parça ikramiye alırlar. Buna kıdem tazminatı denir. Ancak
kıdem tazminatının alınabilmesi sadece aşağıdaki durumlar için geçerlidir. €
·
İşverenin, gemiadamının kusuru (DİK 14 madde 1) haricindeki
nedenler ile sözleşmeyi feshetmesi,
·
Gemiadamının tek taraflı haklı nedenler (DİK 14 madde 2 ve 3) ile
sözleşmeyi feshetmesi,
·
Gemiadamının muvazzaf askerlik hizmeti nedeni ile işten ayrılması,
·
Gemiadamının bağlı bulundukları kanunla kurulu kurum veya
sandıklardan yaşlılık, emeklilik veya malullük aylığı, yahut toptan ödeme almak
amacıyla işte ayrılması,
·
Hizmet akdinin hükümden düşme şartlarının gerçekleşmesi, (Geminin kayba
uğraması, Terk edilmesi, Harp ganimeti ilan edilmesi, Türk
bayrağından ayrılması.) veya
·
Gemiadamının ölümü,
Hizmet sözleşmesi mevcutken gemiadamı ölürse hizmet sözleşmesi
sona erer ve tazminat hakları mirasçıya geçer. Ölenin kıdem tazminatı
mirasçılarına ödenir. Ancak ölüm işçinin kendi kusurlu davranışı ile olmuşsa
tazminat ödenmez.€
Kıdem tazminatı, gemiadamının işe başladığı tarihten itibaren
hizmet akdinin devamı süresince her geçen tam yıl için işverence gemi adamına
30 günlük ücreti tutarında hesap edilir.€ Bir yıldan artan süreler için de aynı
oran üzerinden ödeme yapılır. Kıdem tazminatının alınmasında da sözleşmenin
eksiksiz varlığı çok önemlidir.
Hizmet akdinin sona ermesi veya bozulması halinde işveren veya
işveren vekili ilişki kesilmesi
sırasında gemiadamının alacaklarını ay sonu
veya başka bir zamanı beklemeksizin derhal ve tam
alarak ödemek zorundadır. [19] Taksitli
veya vadeli ödeme yapamaz. Gemiadamlarının hizmet ve iş mukavelesinden doğan
alacakları sahiplerine "gemi alacaklısı hakkı" verir.[20] €
Gemiadamı alacağı öncelikli olup alacaklı gemiadamının geminin bir sonraki
seferine ait navlun üzerinde dahi rehin hakkı bulunmaktadır.
Sözleme yazılı olarak iki nüsha halinde yapılır. Matbu sözleşmede
boş bırakılan yerler doğru ve eksiksiz olarak doldurulur. Diğer tarafında kabul
ettiği bir özel şart varsa sözleşmenin altına ilave edilir. Her iki nüsha da
altına tarih atılarak işveren tarafından imzalanır.
Gemiadamı
sözleşmesini iyi okur, doldurulan boşlukları, tarih ve imzaları kontrol eder.
Eksik veya yanlış varsa tamamlattırır veya düzelttirir. Sahip olduğu hak ve
görevleri hakkında açıklama gereken noktalar varsa açıklama talep eder. Sözleşmenin
iki nüshasını da anlamış ve kabul etmiş olarak imzalar.
Sözleşme nüshaları akdin tarafları olan işveren ve gemiadamına
birer nüsha olarak verilir.[21]
Sözleşmenin yapılmaması, tek nüsha yapılması, boşluklar
doldurulmadan imzalanması gibi durumlar kabul edilmemelidir.
İş sözleşmesi yapmak için;
- Mülakat
sırasında görüşülen şartlarda karşılıklı mutabık kalındığı takdirde iş
kabulüne gidilir.
- İstenen işle
ilgili kişisel evraklar verilir.
- Sözleşme
okunarak kanuna göre bulunması gereken esas unsurları içerip içermediğini
kontrol edilir.
- Varsa özel
şartların sözleşmenin sonuna eklenip eklenmediği kontrol edilir.
- Varsa sözleşmede
boş bırakılan yerlerin doldurulması istenir.
- Sözleşme
imzalanarak bir nüshası alınır.
Uygulamada dikkat edilecek hususlar;
- Ön iş kabulünün
yapıldığı iş yerine düzgün kıyafet ile randevu zamanında gidilir.
- Görüşme
sırasında düzgün hareket edilerek düzgün konuşulur.
- İşe girerken
istenen kişisel belgeler; gemiadamı cüzdanı, pasaport, STCW eğitim
belgeleri, sağlık raporu, aşı kartı ve özel görevler için görev
ehliyetleridir.
Gemideki yaşam
düzeninin kurallarına uymak gemi disiplinini oluşturur. Kurallar, uyulmaması
halinde uygulanacak yaptırımları da içerir. Malum olduğu üzere yaptırımı
olmayan kural; kural değil tavsiyedir.
Maalesef ülkemizde
gemilerdeki yaşam düzeni genelde göreneklere göre biçimlendirildiğinden askeri
gemiler haricinde bunlarla ilgili yazılı kuralları bulmamız pek mümkün
olmamaktadır. Bu neden ile yaşam kurallarının ihlali halinde genel uygulama
kusurlu kişinin amiri tarafından birkaç kere ikaz edilmesi, devamı halinde de
kaptandan bu kişinin değiştirilmesini talep etmek şeklinde olmaktadır. Ancak
insan tabiatından ve gemi çalışma şartlarından dolayı bu uygulama şekli; kişi
mağduriyetine, otorite ve disiplin zafiyetine sebep olmaktadır. Aşağıda
anlatılan yazılı disiplin kurallarının benzerlerini sadece büyük ve düzenli
çalışan işletmelerin emniyetli işletim sistemlerinde görebilirsiniz. Ancak
yazılı disiplin kurallarının yaygın olmaması kabul edilebilir olmamasından
değil, gemide az kişi ile başarılmaya çalışılan yoğun işlerin arasında kimsenin
yazdı çizdi ile fazla uğraşmak istememesindendir.
Kuralların yazılı
olmaması, kuralları ihlal etmek istemeyen kişilerin dahi bilgisizlik nedeni ile
zaman zaman bu hataları yapmalarına sebep olmaktadır. Bu neden ile gemideki
genel yaşam ve disiplin kuralları aşağıda anlatılmıştır. Kurallar her ne kadar
askeri gemileri çağrıştırsa da, ticaret gemilerindeki yaşam da can, mal ve
çevre güvenliği açısından bir askeri gemideki gibi disiplin içerisinde olmak
zorundadır. Bu neden ile özellikle askerliğini henüz yapmamış gemiadamı
adaylarının bu konuyu daha bir özenle öğrenmelerinde yarar bulunmaktadır.
Sözleşme imzalayan gemiadamı hemen
gemiye gönderilmez. İşletmesinde ilk giriş eğitimini alır ve görev talimatını
bekler. Bu arada çalışma ve kimlik karnesini alır. Çalışma ve kimlik karnesi
sözleşme imzaladıktan sonra 15 gün içerisinde işletme tarafından gemiadamına
verilmesi gerekir.€
Görevli olduğu gemisinin durumuna göre
işletmeye çağrılan gemiadamına katılış ordinosu, kişisel evrakları ve şirkete
gönderilecek evraklar verilir. Genel olarak gemiadamı şirket görevlisi
tarafından ulaşım vasıtasına veya gemi o limandaysa gemiye götürülür. Eğer gemiadamı
gemiye kendisi gidecekse ve geminin bulunduğu yer katılmaya uygun ise geminin
hareket saatine bakmaksızın ve hiç vakit kaybetmeksizin gemiye gitmelidir.
Gemiye gelen gemiadamı, amirini
görerek katılışını bildirir, 2.zabiti görerek katılışını belirtir ve katılış
ordinosunu, belgelerini, varsa gemiye gönderilmiş diğer evrakları teslim eder,
değiştireceği kişiden zimmetindeki veya zimmetlenmemiş dahi olsa kendisine
verilen gemiye ait malzeme ve eşyayı ve varsa görev dosyasını teslim alır.
Genel olarak görevi ile ve devam eden iş veya durumla ilgili gerekli bilgiyi ve
emirleri alır. Beraberce gemi ve çalışma mekânlarını dolaşır. Eğer acil bir
durum yoksa uyumlandırma eğitimini alır, ilgili formu imzalayarak ve görevine
başlar.
Gemilerin
ve çalışanlarının gemide bulunma amacı, üstlenilen deniz taşıma işini, can ve
mal emniyetini sağlayarak ve insanlığın geleceği olan çevreyi koruyarak, en iyi
şekilde yapabilmektir.
Gemi
personeli, gemi içinde, gerek iş, gerekse ortak yaşamı düzenleyen kurallara
uymakla görevli, uyulmaması halinde ise olacak gelişmelerden sorumludur. Bu
kurallar, şirket emniyetli işletim sistemi yöntemleri, kaptan talimatları ve
bölüm amirlerinin emirleri ile belirlenmiştir.
Gemi
iş ve yaşam düzenini belirleyen kuralların oluşturulması, takibi, uyulmaması
halinde uygunluğun sağlanması, aksaklıkların düzeltilme gerekliliği,
gemiadamları arasında bir astlık-üstlük, amir-maiyet ilişkisini zorunlu
kılmaktadır. Düzen bu hiyerarşiyi oluşturmuştur. Hiyerarşi, ast-üst,
amir-maiyet ilişki sıralamasıdır.
Üst;
hiyerarşik yapıda üstte bulunan kişi, ast ise altta bulunan kişidir. Amir;
maiyetine emir vermeye yetkili kişi, maiyet ise bir amirin emri altında bulunan
kişidir. Şemadaki kollar arasındaki doğru bağlantılarda amir-maiyet, çapraz
bağlantılarda üst-ast ilişkileri mevcuttur.
Gemi;
başında kaptan bulunan iki bölümden oluşmuştur. Bunlar, başında 1.zabit bulunan
güverte ve başında başmühendis bulunan makine bölümleridir. Şemada bir ticari
geminin hiyerarşik düzeni gösterilmektedir.
Emir,
amir tarafından maiyetine verilen bir görevin yerine getirilmesine yönelik,
yapılması zorunlu iştir. Emir ile ilgili kurallar aşağıdadır;
- Emirler maiyet tarafından
değiştirilemez.
Ancak
durum ve şartlar emri yapılamayacak bir hale koymuşsa veyahut emir verilirken
meçhul kalmış sebepler ortaya çıkmışsa veya emrin yapılması büyük bir tehlikeye
ve ağır bir zarara sebep olacaksa ve bütün bu haller karşısında amirden yeni
bir emir alınmasına hal ve zaman müsait değilse, maiyet mesuliyeti üzerine
alarak emri yeni vaziyete uygun bir tarzda değiştirerek yapabilir veya
yapmayabilir. Fakat ilk fırsatta emri yapılmayan veya kısmen yapılan amire de
bilgi verir.
- Emirler birbirine bağlı makamlar
tarafından silsile takip edilerek verilir.
Çabukluk
ve zaruri hallerde bu sıraya uyulmadan da emir verilebilir. Bu durumda amir,
emri verirken atlamış olduğu kademelere en kısa zamanda bilgi verir. Böyle bir
emri alan ast’ta ilk fırsatta, amirini bu emirden haberdar eder.
- Bir amirin verdiği bir emir varken, daha
üst bir amirden bu emre aykırı bir emir alınacak olunursa, yüksek amirin
emri yapılır, diğerine bilgi verilir.
Bir
amirin verdiği bir emir varken, daha üst bir amirden bu emre aykırı bir emir
alınacak olunursa, önceki emirden üst amir bilgilendirilir. Üst amir emrinin
yerini getirilmesini tekrar isterse emir yerine getirilir ve ilk fırsatta da
ilk emri veren amir bilgilendirilir. Eğer ilk emirden üst amirin
bilgilendirilmesi imkânı yoksa duruma uygun emir yerine getirilir ve her iki
amirde bundan bilgilendirilir.
- Her üst, disipline aykırı gördüğü her
şeye müdahale etmeye ve emir vermeye görevlidir.
Fesat
ve isyan halinde bulunulan bir gemide intizamı temin etmek, yağmacılığın önüne
geçmek, gemiden kaçmak isteyen gemiadamlarını geri çevirmek için bu durumu
gören her üst, emir ve komutayı üstüne almak vazifesi ile sorumludur. Üstün bu
sorumluluğu yalnız bu tip olaylarda değil gemi can ve mal emniyeti ve çevre
kirliliği gibi acil müdahale gerektiren durumlarda da geçerlidir.
Amir
maiyetine emir vermeye yetkili kişidir. Amir ile ilgili kurallar;
- Amir emirlerini maiyetindeki her şahsa
verebilir.
- Amir maiyetine hizmetle münasebeti
olmayan emir veremez.
- Amir maiyetine hürmet ve itimat hisleri
verir. Maiyetin ahlaki, ruhi ve bedeni hallerini daima nezaret ve himayesi
altında bulundurur. Ruhi ve bedeni sağlığının devamı için gerekli
tedbirleri alır.
- Vazifenin yapılabilmesi için gerekli
ortamı, malzemeyi, zamanı temin eder ve devamı için gerekli tedbirleri
alır. Vazifelerin zamanında ve tam olarak yapılıp yapılmadığını takip,
kontrol ve yapılmasını temin eder.
- Astından hususi menfaat temin edecek bir
talepte bulunamaz. Hediye kabul edemez, borç alamaz.
- Amir maiyetine karşı daima bitaraflık ve
hakkaniyeti muhafaza eder.
- Maiyetinin disiplinini bozan
hareketlerden dolayı onlara disiplin cezası verir veya verilmesi için üst
makama başvurur.
- Ast, amirlerine ve üstlerine, umumi adap
içinde ve örfe uygun bir hürmet göstermek zorundadır, üst veya amiri ile
sizli konuşur, hitap ederken, ismini değil, örf gereği makamını belli eden
sıfatını kullanır.
- Ast, amirlerin ve üstlerin mesleki ve
şahsi şeref ve hasiyetlerine dokunacak sözler söyleyemez, nerede olursa
olsun çekiştiremez, şahsiyetlerini hor ve hakir göremez,
- Amiri tarafından verilen hizmet
emirlerini hiç bir itiraz ileri sürmeksizin derhal ve harfiyen yerine
getirir,
- Gemi can ve mal emniyeti ile çevre
güvenliğini tehlikeye sokabilecek, şirket menfaatlerine zarar verebilecek,
ülkemizin itibarını zedeleyebilecek bütün hususlarda, diğer gemiadamları
hakkında dahi olsa, bildiklerini doğru ve tam olarak bildirmek
mecburiyetindedir.
- Ast, muayyen olan vazifeleri ve aldığı
emirleri vaktinde yapar, değiştiremez ve haddini aşamaz. İcradan doğacak
mesuliyet emri verene aittir. İtaatsizlik ve hatta itaat hissini tehdit
eden her türlü tezahürler, sözler, yazılar, fiil ve hareketler cezai
müeyyideler ile men olunur.
- Astlar bir anlamda üstlerin yardımcısı,
ortak amacın bir halkasıdır. Kesinlikle bir mesleki rakip değildir ve bu
anlamda ast, yarışı kazanmak pahasına şirketin zarara uğramasını göz ardı
edemez. Ast, üstünün, eksik bilgilendirme sonucu büyük bir tehlikeye ve
ağır bir zarara sebep olabileceğini düşündüğü bir uygulama içine girdiğini
veya emir verdiğini görür ise, gerekli sürat, saygı ve nezaket kuralları
dâhilinde, bilgi ve değerlendirme aktarımı yapmalıdır. Eğer durumun bilgi
aktarımı ve değişiklik için uygun olmadığı görüşü ile ast, emir veya
uygulamanın aksine bir fiili müdahalede bulunduysa sonuçtan bizzat sorumlu
olur.
Personel genel olarak
çalışma zamanları açısından, meydancı[22], vardiyacı[23] ve servis elemanları olarak üç farklı
çalışma programı uygular. Günlük
çalışma saatleri çalışma çizelgesinde belirtilir. Bir örneği ekte verilen bu
çizelge personelin istirahat salonlarına asılır[24].
·
Standart iş süresi, gemiadamının işbaşında olduğu veya vardiya
tuttuğu süredir ve bu süre, günde sekiz ve haftada kırk sekiz saattir.[25]€
·
Günlük iş süresi, ilgili mevzuatlar, sözleşme, şirket emniyetli
işletim sistemi dâhilinde 14 saate kadar çıkartılabilir. Can ve mal emniyeti
ile çevrenin önemli olarak tehlikede olması ve şirket menfaatlerinin yüksek
değerde ve olasılıkla tehlikeye düştüğü durumlarda birbirini takip etmedikçe ve
dinlenmenin kesintisiz verilmesi kaydıyla, bu süre 18 saate kadar
artırılabilir. Dinlenme süresi günlük en az 10 saat, haftalık 77 saattir.[26]
·
Pazar günleri, vardiya, manevra, yükleme-boşaltma, can ve mal
güvenliği ile çevreyi tehdit eden durumlar ve acil onarımlar olmadıkça, bakım
tutum ve onarım işleri yapılmaz ve istirahat edilir.
·
Nazari eğitimler çalışma olarak değerlendirilmez.
Aşağıdaki işleri görenler
bu kanunun iş sürelerine ilişkin hükümlerine tabi değildirler[27].
·
Kaptan
(Süvari) veya yerine vekâlet eden,
·
Baş
makinist,Doktor ve sağlık memurları,
·
Hemşire
ve hastabakıcılar,
·
Asıl
görevleri can, mal ve gemi kurtarma olan kurtarma gemilerinde çalışan
gemiadamları,
İş kanununa tabi gemilerde
iaşe[28] servisi kurulması zorunludur. Gemiadamları
hizmete başladıkları günden çıkışlarına kadar işveren tarafından bedelsiz iaşe
olunurlar. İaşenin zorunlu sebeplerle uygulanamaması halinde işveren veya
vekilince başkaca münasip bir iaşe imkanı sağlanır veya nakden ödeme usulü
uygulanır. Limanlar içinde, şehir hatlarında, körfezlerde, göllerde ve
akarsularda yolcu ve yük nakleden gemilerde, mavna, şat ve benzerlerinde iaşe
servisi kurulması zorunlu değildir.€ Bu durumda işveren veya işveren vekili
iaşe zorunluluğunu nakden ödemek suretiyle yerine getirir. Ödenecek miktar devlete bağlı “İaşe bedeli
tespit kurulu” tarafından yıllık olarak belirlenir[29].
500 grt’den küçük gemiler,
balıkçılar, römorkörler ve yüzer vinçler haricinde gemilerdeki iaşe durumu
“Gemiadamlarının ikamet[30] yerleri, sağlık ve iaşelerine dair
yönetmelik”te düzenlenmiştir.[31]
İaşe servisi kurulan gemilerde bu
işler ile ilgilenmek üzere 1.zabit başkanlığında aşağıdaki kişilerden bir iaşe
kurulu oluşturulur.[32]
·
Gemi
doktoru veya sağlık memuru, (bulunmayan gemilerde gemi sağlık zabiti olarak
gv.2.zabiti görevlendirilebilir)
·
Gemi
aşçısı,
·
Kumanyacı,
(tedarik işletme tarafından yapıldığı veya yaptırıldığı taktirde kumanyacı
bulunmaz onun yerine bir başkası görevlendirilebilir)
·
İki
tayfa temsilcisi. (Lostromolar bölüm tayfalarının temsilcileri olarak kurula
katılabilir)
Bu kurul, yemek ve kumanya
listelerinin yapılması, kumanyanın dışarıdan temin edilmesi gibi işlerden
sorumlu olur. Ancak kumanyanın işletmeler aracılığı ile doğrudan
tedarikçilerden (Ship chandler) temin edildiği gemilerde ki artık gemilerdeki
genel uygulama böyledir, kurulun işi sadece yemek ve kumanya listelerinin
oluşturulması ile sınırlı kalır. Yemek listeleri bu kurul tarafından gemiadamının
günlük ihtiyacı olan 4750 kaloriden az olmamak üzere[33] aşağıdaki çeşide uygun olarak hazırlanır.[34]
·
Sabah
Kahvaltısı : Çay, süt, sütlü kahve, kakao gibi içeceklerden biri, Reçel ve bitkisel veya hayvansal kahvaltılık
yağlardan biri ile peynir, yumurta veya zeytinden biri.
·
Öğle
Yemeği : Bir et yemeği (Tavuk, hindi, balık eti dahil), Mevsimine göre kuru veya
yaş sebzelerden biri veya çorba, Haftada üç gün tatlı veya meyve diğer günlerde
makarna, börek, pilavdan biri veya diğer hamur işlerinden biri.
·
İkindi
Kahvaltısı : Peynir veya zeytin ile ekmek veya herhangi bir sandviç, Çay,
limonata, süt ve kakaodan biri,
·
Akşam
Yemeği: Çorba, Mevsimine göre etli veya yaş veya kuru bir sebze, Makarna, pilav
veya börekten biri veya diğer hamur işlerinden biri.
Bu çeşitlere ek olarak,
·
Çok
soğuk havalarda veya kuzey bölgelerde kaptanın emri ile gereken gemi adamlarına
ek gıda.
·
Seferde
iken hastalanan gemi adamlarına gemi doktoru bulunmadığı takdirde kaptanın
uygun görmesi ile perhiz yemekleri verilir.
Bu listeler 1.zabit tarafından
incelenir, uygunsa imzalanarak kaptan onayına sunulur. Kaptan tarafından
onaylanan yemek listesi salonlarda personele ilan edilir.[35]
Kumanya talep listelerinin
çıkartılması gemi iaşe kurulu tarafından yapılması gerekmekle[36] birlikte genelde aşçı bu kurul adına, çıkartılacak
yemeklere uygun kumanya listesini belirler. Bu listeler de 1.zabit tarafından
incelenir, uygun ise imzalanarak kaptan onayına sunulur. Kaptan tarafından
onaylanan kumanya listesi işletmeden talep edilir.
Gemilerde yemek servisleri genel
olarak kamarotlar tarafından yapılır. Ancak uygun servis imkânı olduğu takdirde
kendi kendine servis sistemi (Self servis) de kullanılabilir[37]. Kamarotlar sorumlu oldukları salonda servisi hazırlama,
yemekleri dağıtma ve servisi toplamakla sorumludur. Kamarotlar ayrıca servis,
temizlik gibi görevlerinin dışında aşçıya da yardım ederler.
Kumanya kullanım hakkı genel ve
eşittir. Bu neden ile kaptan dahil istisnai durumlar haricinde mutfaktan özel
talepte bulunulmaz veya bizzat alınmaz. İstisnai nedenler 1.zabit izni ile
sağlık, misafir, ara verilemeyen çalışma, dış görev gibi durumlardır.
Gemilerde 24.00–04.00 vardiyası
kahvaltıya kalkamayacağından onlar için büfe dolaplarında kahvaltılık
bulundurulur. Gece vardiyacıları vardiyalarının sonunda kendi kahvaltılarını
hazırlar ve bitiminde da masalarını kendileri toplarlar. Bulaşıklar
kırılmayacak ve etrafı kirletmeyecek şekilde toplanıp, sabah kamarot tarafından
yıkanmak üzere büfeye bırakılır. Gece vardiyacısı haricindeki kişilerin yemek
saatleri dışındaki servis ihtiyaçları kurallar dâhilinde gece vardiyacılarının
ihtiyaçları ayrılarak aşçı tarafından bu maksatla ayrılmış yiyecek var ise,
etrafta artık, çöp, bulaşık bırakmamak kaydı ile kişilerin kendileri tarafından
karşılanabilir.
İşveren, gemiadamına
iaşenin yanı sıra ibate[38] imkânı da sağlamak zorundadır.
Gemiadamlarına işe giriş gününden başlayarak işten çıkış gününe kadar
rütbeleri, sayıları ve geminin büyüklüğüne uygun olarak ve yalnız kendileriyle
eşyalarına ait olmak üzere gemi içinde ikamet yerleri bedelsiz olarak sağlanır.
Herhangi bir zorunlu sebep yüzünden gemiadamlarının gemide ikametine imkân
olmazsa işveren veya işveren vekili tarafından başka bir ikamet imkânı
sağlanır.[39]
İaşede olduğu gibi 500
grt’den küçük gemiler, balıkçılar, römorkörler ve yüzer vinçler haricinde
gemilerdeki ibate durumu “Gemiadamlarının ikame[40] yerleri, sağlık ve iaşelerine dair
yönetmelik”te düzenlenmiştir.[41]
Genelde kaptan ve zabitana
banyo tuvaletli bir kişilik, tayfaya kamara dışında ortak banyo tuvaletli 2
veya 4 en fazla 6 kişilik kamara verilir.[42] Kamara hacimleri geminin büyüklüğüne göre
değişir. Kamara haricinde gemiadamlarına dinlenmek için 2 salon verilir.
Zabitan salonu kaptan ve zabitan için mürettebat salonu tayfa içindir. Personel
bu salonlarda dinlenir, eğlenir ve yemeklerini yer.
Tamirat gibi herhangi bir
zorunlu sebep yüzünden gemiadamlarının gemide ikametine imkân olmazsa bedeli
işveren veya işveren vekili tarafından karşılanarak geminin dışında otel,
pansiyon gibi başka bir ikamet imkânı sağlanır.
Gemilerde barınma ile
ilgili kamaraların ve diğer sosyal yerlerin bakım ve tutumları belirli bir
görev dağılımı içerisinde sağlanır. Gemilerde temizlik, sağlığın ön şartı
olmakla birlikte gemiadamının deniz yaşamında zorluklara karşı direncini
artıran bir moral faktördür. Bu neden ile gemide belirli temizlik kuralları
uygulanır.
Kişisel temizlik öncelikle
kişinin kendisine ve sonra çevresindekiler karşı saygıyı ifade eder. Her gemiadamı yatağını, dolabını, kamara ve diğer zati
eşyalarını devamlı temiz ve düzenli tutar. Zabıtan kamaralarının temizliği
genelde kamarotlara ait olmakla birlikte tek zabıtan kamarotunun bulunduğu
hallerde bu sorumluluk kaptan ve bölüm amirlerinin kamaraları ile
sınırlandırılmıştır. Yere kesinlikle, battaniye, çarşaf gibi malzeme serilmez.
Tek zabitan kamarotunun bulunduğu
gemilerde kaptan ve bölüm amirlerinin banyo ve tuvaletlerinin temizlik
sorumluluğu zabitan kamarotunun, diğer zabitanın banyo tuvaletlerinin temizlik
sorumluluğu ise kendilerine aittir. Tayfaların ortak banyo tuvaletlerinin
temizlik sorumluluğu da mürettebat kamarotuna aittir. Buna rağmen banyo
tuvaleti kullanan her kişi temizlik sorumluluğu kendilerine ait olsun olmasın
kullanım sonrası temizliği kendisi yapar. Bunun için kamarotlar gerekli olan
alet ve temizleyicilerin devamlı el altında bulundurulmasını sağlar.
Salon, koridor gibi ortak kullanım
alanlarının genel temizliği de kamarotlar tarafından yapılır. Ancak bu
temizliği olağan kirlilik seviyesi için düşünmeliyiz. Eğer kirlilik
gemiadamının, dikkatsizlik, boş vermişlik veya kastı sonucu oluşmuşsa bunun
temizlenme sorumluluğu kirliliğe sebep olan gemiadamına aittir. Bakım, onarım
gibi nedenlerle ortak yaşam bölümlerinde bir kirlilik oluşacak ise onarımı
yaptıracak amir, kirliliği önlemek için bölümünün görevlilerine, gerekli ve
yeterli tedbiri aldırır, iş bittikten sonra da kaba temizliğini yaptırır.
Yatak takımları ve havluların
periyodik değişim ve temizliğinden her kişi kendi sorumlu olur. Ancak Kaptan ve
bölüm amirlerinin yatak takımlarının değişim ve temizliği zabitan kamarotundan
talep edilebilir. Gemilerde büyüklüğü ile orantılı olarak çamaşır yıkama, kurutma
ve ütü yapma imkanı bulunur.
Aynı işveren emrinde aynı
gemide bir takvim yılı içinde bir veya birkaç hizmet akdine dayanarak en az
altı ay çalışmış olan gemiadamı yıllık ücretli izine hak kazanır. Gemiadamlarının
en az izin süresi altı aydan bir yıla kadar hizmeti olanlar için 15 gün, bir
yıl ve daha fazla hizmeti olanlar için yılda bir aydır. €
Gemiye ordino[43] alarak çalışmaya gelen gemiadamları ancak yıllık
izinlerini gemi dışında geçirebilirler. Limanlarda gemi dışına çıkmaları ancak
bölüm amirlerinin idari izni ile olur.
Limanlarda idari izinli olarak dışarı
çıkan personel kesinlikle kendisine belirtilen saatte gemiye dönmüş olacaktır.
Özellikle hiçbir yabancı limanda amir izin verse bile, aksi veya özel bir şart
belirtilmedikçe 24 saati aşkın süre dışarıda kalınmaz. Türk limanlarında bölüm
amiri tarafından verilen 24 saati aşan izinler gemi kaptanlığına bildirilir ve
hiçbir şekilde gemi personelinin yarısından azı veya acil durumlarda görev
yapılmasına yetersiz veya sayıda personele kalınmaz. Geminin hareketinde
gecikme olsa bile gemiadamı kendisine dönüş saati veren amirinin izni
olmaksızın dönüşünü geciktirilemez.
2.3.5.Kıyafet
Gemiadamının
kıyafeti, çalışırken, istirahat halinde veya dışarı çıkarken şirketin
belirlemiş olduğu şekilde olur. Şirket bir kıyafet belirlediyse, belirlediği
kıyafeti vermek zorundadır. Aksi halde gemiadamı bulunduğu durum ve yere uygun
olarak kıyafetini seçmekte serbesttir.
Çalışmalarda
kesinlikle koruyucu giysi ve teçhizat kullanılır. Makine, sintine, tank,
güverte, ambar gibi kıyafetleri yıpratıcı ve kirletici yerlerdeki çalışmalarda
öncelik kıyafetin koruyucu olması ve çalışmayı engelleyici olmamasıdır.
Yorucu,
kirletici, yıpratıcı işlerin yapılması ve önceliğine göre gerekli temizlik ve
değişim için vaktin olmadığı durumlarda mümkün olduğunca, yemek ve dinlenme
salonlarına çalışma kıyafetiyle girilmez. Böyle durumlarda mümkün olduğunca kıç
üzerinde veya hava şartları uygun değilse içeride ayrı bir yerde toplu olarak,
çevreyi fazla kirletmeden ihtiyaçlar karşılanır. Bununla ilgili tedbirleri,
zabitler kendileri, tayfalar içinse lostromolar alır.
Yemek
veya dinlenme salonları gibi sosyal maksatlı toplanılan yerlere, köprüüstüne,
bir başkasının kamarasına veya çalışma ofisine, sahildeki yetkililerinin
yanlarına veya ofislerine veya liman iznine giden gemiadamı öncelikle kendine
saygı, sonra temsil ettiği değerler adına, bedeni temizliğini yapmış ve mümkün
olduğunca uygun, temiz, yırtıksız ve hatta yerine göre ütülü kıyafet içinde
olur.
Ne
kadar sıcak olursa olsun adaba aykırı kıyafetlerle gemi içerisinde dolaşılmaz,
terlik ile çalışma mahallerine geçilmez, topuğuna basılmış ayakkabı ile
dolaşılmaz.
Gemiadamları,
birbirleri ile ilişkilerinde, karşılıklı sevgi ve saygı kurallarına uyarlar.
Hitaplarında aşağılayıcı lakaplar kullanmaz, birbirlerine karşı alçaltıcı,
gurur kırıcı davranışlardan kaçınırlar. Küslük olmaz ve kırgınlıklar özellikle
iş yapılmasında verim düşürücü seviyede olamaz.
Tartışmalar
çok yüksek sesli olmaz, kesinlikle hakaretten ve fiziki şiddetten kaçınılır.
Meşru müdafaa halinde dahi ilk bakılacak olan unsur, müdafaa biçiminin nitelik
ve şiddet derecesi açısından fazla veya gerekli olup olmadığıdır.
Gemide,
dışarıdan gelen görevli kişiler ile kesinlikle tartışılmaz. Tartışma
gerektirecek durumlarda olay bir üst makama iletilir. Yabancılar ile itişme
kakışma yapılmaz, şaka maksatlı dahi olsa fiziki temasta bulunulmaz. Limanlarda
dış kuruluşlar tarafından gemiye ve personele verilen servis, lokal gibi
imkanlardan yararlanırken kesinlikle onların belirttiği kurallara uyulur, aksi
üzerinde ısrar ve tartışma yapılmaz.
Gemi
dışından gelebilecek fiziki şiddet tehditlerinde dahi şiddete başvurulmaz.
Kesinlikle limanlarda bir şiddet gösterisi amacı ile toplanıp veya yalnız
olarak bir yere gidilmez. Korsan saldırılarında dahi, saldırgana öldürücü ve
yaralayıcı aktif savunma yapılmaz, kilitleme, basınçlı su verme gibi pasif
engellemelere gidilir.
Gemilerde
farklı nedenler ile personelin kamaralarında bazı malzeme ve eşyanın
bulundurulmasına müsaade edilmez. Bulundurulmasına müsaade edilmeyen malzeme ve
eşya aşağıda belirtilmiştir.
- Yiyecek,
- Parlayıcı, patlayıcı, akıcı madde,
- Silah kapsamına girecek, ateşli, delici
veya kesici alet,
- Uyuşturucu kapsamına girebilecek madde
veya ilaç,
- Porno kapsamına girebilir yayın,
audio-video kayıt, alet, aksesuar,
- İzin verilenden daha fazla içki ve
sigara,
- Gemiye ait tüketim malzemesi,
- Çok kıymetli eşya ve para,
- Kaçak kapsamına girebilecek bildirimi
yapılmamış eşya.
Kişiye
ait çok değerli eşya ve para kaptana emanete verilir. Bunun amacı, gemide
hırsızlığa teşvik etme, korsanlıklarda kayıpların sigorta kapsamına alınması ve
yabancı ülkelerde kaçakçılık şüphesi doğurmamaktır. Yabancı ülkelerde
kaçakçılık şüphesi doğuracak eşyalar ayrıca gümrüğe beyan edilerek bu şüpheden
kurtulmaya çalışılır.
Gerek
idari gerekse disiplin gerekçeleri ile kamaralar gerektiğinde kaptan emri ile
disiplin zabiti tarafından kontrol edilebilir, arama yapılabilir.
Gemide sağlık konusunda yetkili kişi
normal olarak gemi doktoru veya sağlık memurudur. Doktor ve sağlık memuru
olmayan gemilerde güverte 2.zabiti, zabit olmayan gemilerde ise geminin kaptanı
sağlık konusunda yetkili kişidir. Gemideki hasta veya kazazedelerin bir sağlık
kuruluşuna ulaştırılabilme imkânının bulunmadığı durumlarda onların sağlık
sorunlarının teşhis ve tedavilerinden bu kişiler sorumludur.
Gemide acil tıbbi durumlar dışında bir
sağlık sorunu olan gemi adamı 2.zabite müracaat ederek sağlık sorununu beyan
eder. 2.Zabit gemiadamının sağlık sorununu teşhis ve tedavi etmeye çalışır.
Gemide
tedavi edilemeyen veya gemi imkânlarını aşan ve acil olmayan durumlarda hasta
veya kazazedeler ilk limanda bir sağlık kuruluşuna gönderilerek tedavileri
sağlanır.
Gemideki bir kaza durumunda kazazedeye ilk müdahale onu bulan kişi veya kişilerce
yapılır. Bu arada gemi sağlık yetkilisine haber ulaştırılır. Yetkili sağlık
görevlisi yardımcısı ile birlikte ilk yardım çantasını ve sedyeyi getirir.
Sağlık görevlisinin kaza mahallinde veya güvenli bir yerde yaptığı ilk
yardımının arkasından kazazede durum ve imkâna göre kamarasına, revire,
sahildeki bir sağlık kuruluşuna veya ambulansa götürülür.
Hastalar veya kazazedeler gemi
imkânlarının yetersizliği ve hayati tehlike veya kalıcı sakatlık olasılığının
var veya pek muhtemel olduğu durumlarda limanda ilk müdahalelerinin arkasından
bir sağlık kuruluşuna ulaştırılırlar. Ancak seyir sırasında bu imkân
olmadığından belirli kıyı istasyonları aracılığıyla bir doktor ile temas
kurularak ondan tıbbi tavsiye alınır. Doktor tavsiyesi alındıktan sonra
tavsiyeye göre gerekirse gemi rotası değiştirilerek veya sahilden gelecek
ambulans helikopteri veya motoru ile hasta veya kazazede bir sağlık kuruluşuna
gönderilirler.
2.3.9.İzinsiz İlaç ve
Uyuşturucu
Gemilerde
ilaç kontrolü 2.zabit tarafından yapılır. Bunun gerekçesi, personel sağlığının
takibi, ilaçların sağlıklı şekilde muhafazası ve uyuşturucu kontrolüdür. Bu
neden ile, gemiye katılan gemiadamı var ise yanındaki ilaçları 2.zabite teslim
eder ve yanında ilaç bulundurmaya devam etmek ancak 2.zabitin izni ile olur.
Uyuşturucu, yaptığı etki nedeni ile kullanan kişide haz duygusu
oluşturan ancak irade kontrolünü azaltması, vücutta hasarlara sebep olması ve
kullanım bağımlılığı yaratması nedeni ile genelde tüm dünyada kullanımı ve
satışı yasaklanan maddelerdir. Ülkelerin uyuşturucu ile mücadelede belirli
politikaları bulunur. Bu politikalarının sonucu belirlenen yasakların ihlali
halinde, kullanan ve satanlara karşı çok yüksek cezalar uygulanır.
Bir de bunların ötesinde, uyuşturucu kaçakçılığında, gemilerin
kullanılması yaygın bir yöntemdir. Bunun önlenmesi için özellikle bir ihbar
halinde, limanlarda çok teferruatlı ve gemiyi bağlayan kontrol ve aramalar
yapılmaktadır. Bir kaçakçılığın tespiti halinde bu durum, hem ilgili kişilerin,
hem de geminin uzun süre çalışamaması, kişilere ve gemilere büyük cezalar
gelmesi anlamına gelmektedir. Bu neden ile şirketlerin gemilerinde uygulanmak
üzere uyuşturucu kontrol politikaları bulunur, sadece belirli uyuşturucular
değil, uyuşturucu kapsamına girebilecek her hangi bir maddenin gemide
bulundurulması ve kullanılması yasaklanır ve aksinin tespiti halinde ilgili
kişinin gemi ve işletmesi ile ilişkisi derhal kesilir. Bu neden ile uyuşturucu kapsamına
giren ilaçların dahi gemiadamının yanında bulundurmasın izin verilmez.
Zorunluluk hallerinde kaptan ve bölüm amirlerinden izin alınır.
Alkolün
insan vücudunda meydana getirdiği olumsuz etkiler bilinmektedir. İradeyi ve
vücut kontrolünü zayıflatır, düşünme ve ifadeyi zorlaştırır. İnsanda gereksiz
cesaret duygusu oluşturur. Soğuk havalarda, genel bilinenin aksine kullanana
enerji vermez ve kişilerin donarak ölmesini kolaylaştırır. Velhasıl
gemiadamının sağlıklı görev yapmasını ve düzgün ilişkileri engeller. Bu neden
ile gemilerde alkol kullanımı ile ilgili olarak şirketlerin belirli
politikaları vardır ve gemide belirli sınırları aşarak alkollü içki kullanımı
yasaklanmıştır.
Bu
amaç ile gemide bazı tedbirler alınır. Bunlardan birisi kaptan storundan
yapılan satışlara genel veya özel sınırlamalar getirilebilir. Bu sınırlamanın
gerekçesi, alkol kullanımında gemi iç düzen kurallarının ihlali ve şirket
talimatlarıdır. Ayrıca alkollü olma konusunda sınırlama getirilir. Hiçbir
personel 50 promil değerinin üzerinde alkollü olamaz. Bunu pratik olarak 7 saat
içerisinde bir dubleden fazla rakı içmemek olarak belirleyebiliriz. Bunların
kontrol ve takipleri bölüm amirlerince yapılır.
Gemi
personeli, 1.zabitin izni olmaksızın kişisel ziyaretçi kabul edemez. Kaptan
veya bölüm amirleri haricinde gemi personeli, izin verilmiş ziyaretçilerini
iskele başında bizzat karşılarlar. Kaptan veya bölüm amirlerinin ziyaretçileri
duruma göre ziyaretçi sahibinin bildirdiği kişi tarafından karşılanır. Müsaade
edilen ziyaretçiler, misafir getirenin dinlenme salonunda, kabul edilirler ve
yine ancak 1.zabitin izni ile gemiyi dolaştırabilir ve yemeğe davet
edebilirler. Kaptan ve bölüm amirlerinin ziyaretçileri, uygunsa kendi
ofislerinde kabul eder ve bizzat kendileri veya uygun görülen bir zabit eşliğinde
gemi gezdirilebilir. Gemiyi dolaşan ziyaretçilere genel olarak köprüüstü
haricindeki kapalı bölümler kapıdan gösterilir, içeri girmelerine müsaade
edilmez. Köprüüstünde ise tutulmuş kayıtların ve jurnalin incelenmesine müsaade
edilmez. Müsaade alınarak gemiye sokulan ziyaretçi kesinlikle dinlenme salonu
dışında yalnız bırakılmaz.
Her
gemiadamı, gerek hizmete ve gerek zati işlerine ait kanun ve nizamların
kendisine vermiş olduğu hak ve salahiyetler herhangi bir surette haksız olarak
ihlal edilirse veya ihlal edildiğini düşünürse şikâyet etmek ve resmi ve şahsi
işlerinden dolayı da müracaatta bulunmak hakkına haizdir.
Gemi
personeli şirket ile doğrudan temas kuramaz. Talep ve şikâyetler silsile yolunu
takip eder. Müracaat ve şikâyetler söz veya yazı ile ve en yakın amire yapılır.
Eğer bu amirden şikâyet olunacak ise şikâyet edilen amir geçilerek bir derece
üstündeki amire yapılır. Sözle yapılan şikâyetler zabıt ile tespit olunur.
Müracaat ve şikâyetler takip ve tahkik ve bir karara bağlanarak neticesi
müracaat sahibine mümkün olan en kısa zamanda mutlaka bildirilir. Ancak bu
müddet hiç bir halde 15 günü geçemez. Adli tahkikata mevzu olan şikâyetler ve
itirazlar hakkındaki ceza ve usul kanunlarındaki hükümler saklıdır.
Toplu
olarak şikâyet yasaktır. Bir veya aynı hadise birden fazla şahısların
şikâyetlerine sebep veya mevzu olursa bunların her biri ayrı ayrı ve yalnız
başına şikâyet hakkını kullanabilirler. Şikâyet reddedildiği durumda,
şikâyetçiye bu yüzden ceza verilemez. Ancak şikâyet ederken şikâyetçi bir suç
işlemiş veya bir disiplin tecavüzünde bulunmuşsa ayrıca mesul olur.
Gemiadamının
gemi içerisindeki yaşamını düzenleyen kuralları oluşturmak ve bu kurallar
bütününün oluşturduğu düzene uymak personel disiplinini oluşturur. Personel
disiplini, işin temel taşlarından biridir. Olmaması ciddi aksaklıklara sebep
olur. Kaptanın en önemli görevlerinden biride bu disiplini sağlamaktır.
Gerektiği durumda bu disiplinin muhafazası ve idamesi için Kaptan, kaynağını,
kanunlardan, emniyetli işletim sisteminden ve örflerden alan cezai ve idari
tedbirleri alır.
Amir,
personelin moralini üst seviyede tutmaya çalışır, personel arası ilişkilerin
karşılıklı saygı ve sevgi bağları içerisinde devamı sağlar, gemi görevinin en
iyi şartlarda başarılması için gerekli tedbirleri alır. Amirin alacağı
tedbirler; gerekli kuralları koymak, eğitimi gerçekleştirmek, uyumu takip
etmek, ihlalleri tespit etmek, sorumlusunu ve nedenini araştırmaktır.
Amir
maiyeti ile ikili münasebetlerde nasıl kendisine karşı bir saygı bekliyor ise o
da onlara karşı aynı saygıyı gösterir, disiplinin sağlanması için hakaret
derecesine varan ifadeler kullanmaz. Amir öncelikli olarak maiyetinin görevini
daha iyi yapılabilmesi için onları şevklendirir, gerekir ise eğitir,
verimlerinin artması için gerekli tedbirleri alır, cezai uygulamalara ancak
gereken sözlü ikazları yaptıktan sonra, yararı olacaksa veya artık o kişiden
ihtiyaç olan verimin alınamadığı durumda gider. Vazife ihlallerinde öncelikli
olarak, amir, kendi üzerine düşen görevi yapıp, görevin yapılabilmesi için
gerekli ortamı hazırlayıp, malzeme, zaman, yardım unsurlarının sağlanıp
sağlanamadığını kontrol eder.
Mükâfat
gerektiren konularda silsile takibi ile gemi kaptanlığına müracaatla, imkânlar
dâhilinde hak edene mükâfat verilmesini sağlar. İhlallerde, amir, gerekli
disiplin cezasının verilmesi için şikâyetçi sıfatı ile bölüm amirine
başvurabilir.
Kanunun
verdiği yetki ile kaptan, geminin emniyet ve disiplinini temin maksadı ile,
gemiadamları ve gemide bulunan diğer şahıslar üzerinde cebir kullanma,
hapsetme, gemiden uzaklaştırma, üzerlerini ve eşyalarını arama, el koyma,
kaçanları zorla getirme yetkisi bulunmaktadır. Disiplin talimatlarında
bildirilen tedbirler, uygulamalar ve bölüm amirlerinin ve disiplin komitesinin
aldığı kararlar, dayanağını Kaptanın kanundan gelen bu yetkilerinden alır.
Talimatlarda
belirtilen, bölüm amirlerinin ve disiplin komitesinin yetkileri, Kaptanın
kanunlardan aldığı yetkilerinden feragat ettiği anlamını taşımaz. Amaç sadece
daha iyi bir disiplinin, hakkaniyet ölçülerinde sağlanabilmesidir. Bölüm
amirleri ile ilgili kararları Kaptan tek başına alır.
Gemi disiplininin sağlanmasında
bölüm amirleri, idari açıdan kaptanın yardımcısıdır. Bölüm amirleri kendi bölüm
personeli ve çalışmalardaki disiplin ile sorumlu olmakla birlikte, her iki
bölüm personel ve çalışmasının karıştığı disiplin olaylarında beraberce veya
bağımsız olarak uygulama yapabilirler. Bölüm amirleri, tanık oldukları veya kendilerine
iletilen olayların, disiplin suçu içermesi olasılığı halinde, geminin disiplin
yöntemi gereği işlem yapmak zorundadır. Aksinden sorumludur. Disiplinin
sağlanmasında tüm personel Kaptana yardımcı olmaktan sorumludur.
Gemi
düzeni ile ilgili olarak işletme ve kaptan talimatlarında belirtilen kuralların
ihlalinde yine bu talimatlar doğrultusunda müeyyideler uygulanır. Ancak
talimatlar ile belirlenmiş disiplin suçların bir kısmı T.C. kanunlarına dayanır
ve mahkemelerinde yargılanmaya açıktır.
Gemi disiplin
talimatlarının belirttiği suçları işleyen personele uygulanacak yaptırımlar,
- Zorla yaptırım veya el koyum,
- Tazmin ettirme,
- Disiplin cezası,
- Hapis,
- Gemiden uzaklaştırma ve
- Kontrat iptalidir.
Yasaklara
uyulmaması halinde uygulanacak disiplin ceza çeşitleri, ihtar ve uyarıdır.
Suçların tekrarında cezalar artırılır. Hangi suça hangi müeyyidenin
uygulanacağı talimatlar tarafından belirtilir.
Kendisine
bir suç isnat edilen gemi personeli, kendini savunma hakkına sahiptir.
Savunmayı suçlanan kişinin amiri veya disiplin zabiti ister. Savunma yazılı
veya zabıt altına almak kaydı ile sözlü olur. Disiplin komitesinde talep
edilmiş ise, sözlü savunma yapan personelin bu sözlü savunması yazılı kayda
alınır ve imzalatılır.
Amirler
tanık oldukları veya kendilerine iletilen disiplin kurallarına aykırı olayların
tanıklarını dinlerler. Olayda bir suç görüyorlarsa; Form-2’deki örneğe göre
tanık ve sanık ifadelerini yazılı olarak kayda alıp imzalatırlar. Sanığın suçu
sabit ve disiplin suçu kapsamındaysa Form-3’deki örneğe göre disiplin cezası
verildiğini ifade eden raporu üç nüsha hazırlayıp imzalarlar ve raporun birini,
suçlu kişiye, diğerini kişisel dosyasına, sonuncuyu da işletmeye olacak şekilde
dağıtım yaparlar. Tanık ve sanık ifadelerini kişisel dosyaya koyarlar. Disiplin
suçunu aşan durumlarda ise tanık ve sanık ifadelerini kaptana verirler.
Disiplin suçunu aşan durumlarda kaptan ya yetkisini tek olarak, ya da gemi
disiplin komitesi ile birlikte kullanarak, suçlu kişiye ceza uygulamasını yapar.
Ceza kişinin kendisine tebliğ edilir ve raporun bir nüshası kendisine verilir.
Raporun diğer nüshaları biri kişisel dosyasına konur diğeri işletmeye
gönderilir.
Bölüm
amirlerinin verdiği cezalarda hakkaniyet kurallarının aşıldığını ve mağdur
olduklarını düşünen kişiler verilen cezanın iptali için kaptan veya disiplin
zabiti aracılığı ile disiplin komitesine başvurabilir.
Disiplin
komitesi, Kaptanın başkanlığında, 1.zabit ve başmühendisin üyeliği ile 3
kişiden oluşur. Komite kendilerine iletilen iddiaları irdeler, suçlanan kişinin
yazılı veya sözlü savunmasını disiplin zabiti aracılığı ile alır, suçlu veya
suçsuzluk kararını verir. Suçluluk halinde hapis, gemiden uzaklaştırma ve
kontrat iptali yaptırımlarını uygular. Disiplin ceza itirazlarını inceler
hakkaniyetin aşıldığını tespit ederse cezayı iptal eder. Hapis cezası kararı
önemine binaen Kaptan emri ile derhal uygulamaya geçirilerek bilahare disiplin
komitesinde değerlendirmeye konulabilir. Karar ile ilgili kayıtları tanzim eder
ve raporlama işlemlerini yapar.
Bir
çalışandan beklenen, çalışma azmi, bilgi, insan ilişkileri ve dürüstlüktür. Bu
değerlere sahip ve devamlı geliştiren personel, teşvik amacı ile bölüm amirinin
önerisi, kaptanın onayı ile gemi kaptanlığı ve/veya işletme müdürlüğü
tarafından ödüllendirilebilir.
Personelin,
ödüllendirmeye gerekçe gösterilen değerlere sahip olduğu en az altı aylık bir
devamlı çalışmanın bütünü için göz önüne alınır.
Beklenmedik
bir anda olarak ortaya çıkan ve sonunda can ve mal kaybının ve çevre
kirliliğinin pek muhtemel olduğu olaylarda canfersa bir çalışma gösterip, can
ve mal kaybını ve çevre kirliliğini engelleyen ya da çok aza indiren personel,
altı aylık süre şartı gözetilmeksizin ödüllendirilir.
Gemi düzenine uymak
için;
- Gemiye zamanında
katılınır.
- Bulunulan yere,
işe ve talimatlara göre uygun kıyafet kuşanılır.
- Kamarada
bulunması yasak olan malzeme kamaradan çıkartılır.
- Sözleşmede
belirtilen mevkiin görevleri yapılır,
- Amirler
tarafından verilen emirler yerine getirilir.
- Bir suçlama
halinde savunma yapılır.
Uygulamada dikkat
edilecek hususlar;
- Gemiadamı gemide arkadaşları ile uyum
içerisinde olur, uyuşturucu kapsamına girebilecek maddeleri kullanmaz,
içkiyi de müsaade edilen miktarın üzerinde içmez.
- Zamanında iş
başı yapar.
- Görevleri isteyerek, yapılacağı
konusunda şüphe oluşturmadan, zamanında ve en iyi şekilde yapar.
Bir hizmet akdi aşağıdaki şekillerde sona erebilir[44];€
·
Akdin
fesih edilmesi ile
o
Önelsiz
(ihbar süresiz) fesih
o
Önelli
fesih
·
Sözleşmenin
sona ermesi
·
Akdin
hükümden düşmesi ile
Bir hizmet her iki
tarafında mutabakatı halinde istendiğinde fesih edilebilir. Tek taraflı fesih
ise önelli ve önelsiz olarak iki şekilde olur.
3.1.1.1. Akdin Önelsiz Fesih
Edilmesi
Bir hizmet akdi aşağıda belirtilen
özel durumlar dışında gemiadamının işe alınmasından itibaren altı ay geçmeden
tek taraflı olarak bozulamaz[45]. Bozulması halinde tazminat söz konusu olur.
- İşveren veya
işveren vekili aşağıdaki özel durumlarda akdi tek taraflı olarak sona
erdirilebilir.[46]€
- Gemiadamının
herhangi bir limanda geminin hareketinden önce gemiye dönerek hizmete
girmemesi veya gemiye dönmemesi,
- Gemiadamının
gemide hizmet görmesinin tutukluluk, hapis veya gemide çalışmaktan men
olunması gibi sebeplerle imkânsız bir hal alması,
- Gemiadamının
işveren veya işveren vekiline karşı, kanuna, hizmet akitlerine ve sair iş
ve çalışma şartlarına aykırı hareket etmesi,
- Gemiadamının
işveren veya işveren vekiline karşı denizcilik kural ve teamüllerine veya
ahlak ve adaba aykırı hareket etmesi,
- Gemiadamı
aşağıdaki
özel durumlarda akdi tek taraflı olarak sona erdirilebilir.€
- Ücretinin kanun
hükümleri veya hizmet akdi gereğince ödenmemesi,
- İşveren veya
işveren vekilinin gemiadamına karşı, kanuna, hizmet akitlerine veya sair
iş şartlarına aykırı hareket etmesi,
- İşveren
veya işveren vekilinin gemiadamına karşı denizcilik kural ve teamüllerine
veya ahlak ve adaba aykırı hareket etmesi,
- İşveren,
işveren vekili veya gemiadamı yukarıda sayılanlara ek olarak aşağıdaki durumlarda da
tek taraflı olarak iş akdini sona erdirilebilir.
- Geminin
herhangi bir sebeple 30 günden fazla bir süre seferden kaldırılması,€
- Gemiadamının
herhangi bir sebeple sürekli olarak gemi de çalışmasına engel bir
hastalığa veya sakatlığa uğraması,
Akdin özel durumların
gerçekleşmesine bağlı olarak tek taraflı fesih edilmesi halinde sona erdirme bildirimi, hukuki gerekçe öğrenilir
öğrenilmez 6 gün her halükarda 1 yıl içerisinde yapılmalıdır.€ Bu durumda
tarafların tazminat hakları saklı kalır. [47]
3.1.1.2. Akdin Önelli Feshi ve
İhbar Süresi
Altı ay geçtikten sonra özel bir
durum aranmaksızın akit tek taraflı olarak fesih edilebilir. Ancak bu durumda
da ihbar süresi kullanılır. İhbar süresi, özel durumlar hariç olarak tek
taraflı fesih edilen bir hizmet akdinde verilen, çalışma süresine göre belirli
olan ön haber süresidir.
Çalışma süresine göre belirlenen
ihbar süreleri aşağıda olduğu gibidir[48].
- 6 ay çalışan
gemiadamı için, iki hafta önce,
- 6 ile 18 ay
arasında çalışan gemiadamı için, dört hafta önce,
- 18 ile 36 ay
arasında çalışan gemiadamı için, altı hafta önce,
- 36
aydan fazla çalışan gemiadamı için, sekiz hafta önce,
Bildirme şartına uymayan taraf,
yukarıda yazılı sürelere uygun ücret tutarında tazminat ödemek zorundadır.
3.1.2.Sözleşmenin
Sona Ermesi
Belirli bir süre için yapılan sözleşmede
sürenin bitmesi veya belirli bir sefer için yapılan sözleşmede geminin vardığı limanda yükünü boşaltması ile sözleşme sona erer.
Sözleşmenin sona erişine göre gemiadamı bir bildirime gerek olmaksızın
değiştirilir. Ancak genel uygulama gemiadamı da işveren de durumdan memnunsa,
gemiadamının bir talepte bulunmaz, işveren de değişimci göndermez ve böylece
sözleşme kendiliğinden aynı şartlarda uzatılmış sayılır. Bu neden ile gemiadamı
sözleşme sonunda ayrılmak istiyorsa bunun için bir ihbar süresi zorunlu
olmamakla birlikte uygun bir süre öncesinden ayrılış talebini yapar.
Hizmet akitleri aşağıdaki
hallerde hükümden düşer;[49]
- Geminin kayba
uğraması,
- Terk edilmesi,
- Harp ganimeti
ilan edilmesi,
- Türk
bayrağından ayrılması,
Aynı bayrakta kalmak şartıyla,
geminin el değiştirmesi, akdin feshini gerektirmez.[50]
3.2.
Sözleşmenin Uzaması
Sona eren hizmet akdi, aşağıdaki durumlarda
kendiliğinden uzar veya uzatılabilir;
- Belirli bir süre
için yapılan akit, seyir sırasında bitmiş olsa bile, uğranılacak ilk
limana varmasına ve güvenlik altına alınmasına kadar uzatılmış sayılır[51].
- Akdin fesih
edildiği zaman gemi seyir halindeyse, akit uğranılacak ilk limana
varılması ve güvenlik altına alınmasına kadar uzatılmış sayılır[52].
- Belirli
bir süre veya sefer için yapılan iş akdi sona erse bile gemiadamı, işveren
veya işveren vekilinin muvafakatiyle işe devam ederse hizmet akdi, aynı
süre için uzatılmış sayılır[53].
Ayrılış talepleri gemi kaptanlığına yapılır. Kaptanlık tarafından
işletmeye iletilen talep, geminin yeri ve seferleri gözetilerek mümkün olan ilk
limanda gerçekleştirilir. Her ne sebep ile olursa olsun, ister kontratı sona
erdiği ve kendi istediği için, ister istifa ettiği, ister işten çıkartıldığı
için gemiden ayrılacak olan gemiadamı, geminin yeri ve seferleri gözetilerek
mümkün olan ilk limanda yerine gönderilecek gemiadamını beklemek zorundadır.
Gemiadamı gemiden, izinsiz ve görev teslim etmeden ayrılamaz. Ayrılan
gemiadamı, bundan dolayı oluşacak olaylardan sorumludur. Bu süre zarfında
görevine devam edecek ve bu kişinin amiri de can ve mal güvenliği ile çevreyi
ciddi anlamda tehdit etmedikçe, bu kişiyi ayrılıncaya kadar görevlendirmekle
yükümlü olacaktır. Aksi halinde çalışmayan veya çalıştırmayan kişiler bundan
sorumlu olacaktır. Tarafların tazminat hakları saklıdır.
Yerine adam gönderilen gemiadamı,
değiştirmeciye üzerindeki zimmetli veya zimmetsiz gemi demirbaşını ve malzemeyi
teslim eder, görevi ile ilgili genel ve devam eden çalışma ile ilgili iş ve
emir bilgilerini verir. Değiştirmeciye gemiyi ve çalışma yerlerini gezdirir ve
tanıtır.
Ayrılış yapacak gemiadamı üzerinde başka bir
gemiadamına ait eşya ve borç bırakmamaya çalışacaktır. Aksi durumda alacaklı
olan gemiadamı bu ayrılıştan dolayı bilgilendirilecek ve ödüncün iadesi ile
ilgili mutabakata varılacaktır. Zorunlu hallerde ödünç paranın iadesi ile
ilgili sorunlarda bölüm amirinin aracılığı ile gemi kaptanından çözüm talep
edilir.
Ayrılan gemiadamı, ayrılmadan önce, 2.zabiti
görür, ayrılış ordinosunu, belgelerini ve var ise işletmeye gönderilecek
evrakları alır. Güvenlik yaka kartını teslim eder. Bölüm amirini ve müsaitse
kaptanı görerek Allahaısmarladık der, selamet diler ve ayrılır.
İş akdinde özel bir düzenleme
yoksa, yurt içinde veya dışında feshedilen bir iş akdinde işveren veya vekili
gemiadamını tüm yol, iaşe ve sair masraflarının karşılanarak geminin bağlama
limanına iade etmek zorundadır.€ Ancak fesih ilk 6 ay içerisinde gemiadamının
kusurundan veya onun talebi ile olmuşsa yolculuk masrafları işveren tarafından
karşılanıp gemiadamından istenebilir.€ Eğer gemi Türk limanındaysa ve fesih
gemiadamının kusurundan olmuşa işverenin iade zorunluluğu dahi yoktur. Eğer
gemiadamı yabancı uyruklu ise, bu kişi, ikametgâhının bulunduğu yere iade
edilmelidir.€ Gemiadamı ayrıldığı yerde bir başka kişi ile iş anlaşması yaparsa
veya yurda iadeyi istemezse, işverenin bu kişinin yol masraflarını karşılama
zorunluluğu kalkar[54].
Gemiadamını genelde acenteler bağlama
limanına ulaşım vasıtasına kadar getirir.
Bağlama limanına gemiadamı doğrudan işletme personel müdürlüğüne giderek
ayrılış ordinosunu ve var ise iletilecek emaneti teslim eder, gideceği yer ve
kendisi ile temas kurulabilecek telefonları verir, varsa personel müdürünün
talimatını alarak ayrılır. Bağlama limanında şirkete ulaşım masraflarını
işletme karşılar.
Gemiden
ayrılmak için;
- Gemiden ayrılmak isteyen gemiadamı uygun
süre öncesinden talepte bulunur,
- Değiştirmeci gelinceye kadar çalışmasını
devam ettirir,
- Gelen değiştirmeciye üzerindeki zimmetli
malzemeyi teslim eder.
- Değiştirmeciye görev, hali hazırda devam
eden iş ve kısa süre içerisinde yapılması gereken işler hakkında bilgi
verilir.
- Değiştirmeciye görev ve yaşam yerlerini
gösterir.
- Gemi 2.zabitinden ayrılış ordinosu,
kişisel belgeler ve işletmeye gönderilen gemi evraklarını teslim alınır.
- Gemi ikinci zabitine güvenlik yaka kartı
teslim edilir.
- Acenteden bağlama limanına yolculuk
bileti alınır.
- Amirlere ve arkadaşlara selamet
dileyerek gemiden acente servis aracına geçilir.
Uygulamada dikkat
edilecek hususlar;
- Gemiadamı ayrılışında mümkün olduğunca
arkasında yarım iş, borç ve kirli kamara bırakmamalıdır. Bu davranış onun
itibarıdır.
GEMİADAMI ÇALIŞMA VE DİNLENME ZAMAN CEDVELİ
Not:
1-Vardiya cedvelinde
gösterilen tayfa sayısı ihtiyaca göre azaltılıp artırılabilir.
2- Cedvelde belirtilen saatler
kesin değildir. Emniyet, güvenlik ve geminin yanaşma-kalkma, yükleme-boşaltma
zorunlu rutin çalışmalarına göre değişebilir.
3- Cedvelde belirtilen saatler
sorumluluk altında bulunan görevlerin yapılmaması için gerekçe olamaz, fazla
mesai ve kesintisiz istirahat kuralları, Türk Deniz İş Kanunu ve Şirket
Gemiadamı İş Kontratında belirtilmiştir. Gemi yönetimi bu kurallara uyar.
4-1600-2000 vadiyacıları, saat
1800-1830 arasında, 0800-1200 ve 1200-1600 vardiyacıları tarafından hergün sıra
ile akşam yemeği için değiştirirler.
5- Bu cedvel, Şirket EİS, TC
Deniz İş Kanunu ve ILO gerekleri doğrultusunda hazırlanıp asılmıştır.
Notices:
1- Number of staff on watch schedule can be increase or
decrease according to need.
2- Determined hours on schedule are not definite. They
may change according to safety, security and ships berthing-unberthing,
loading-unloading necessary routine works.
3- Determined hours on schedule can not be the reason
for avoid of the doing of work under
responsibility. Overtime working and Uninterrupted Rest rules are arranged by
Turkish Sea Work Lows and Company’s Seamen Work Contracts. Ship management obey
these rules.
4- Between 1800-1830 hours, 1600-2000 watch staff,
change for dinner by 0800-1200 and 1200-1600 watch staff in order.
5- This schedule prepared according to Company SMS,
Turkish SWL and ILO requirements.
[1]DİK md.2
[2] Sandal: Kısa mesafelerde
kullanılan, devamlı barınma olanağı olmayan, genellikle kürekle yürütülen araç.
[3] Mavna: Başı ve kıçı
aynı formda makinesiz, 40-60 ton arasında yük taşımak maksadı ile yapılmış tekne.
[4] Şat: Kamarası,
motoru ve dümeni olmayan, saçtan yapılmış tekne.
[5] Salapurya: Mavunadan daha
küçük, yük taşıma işlemlerinde kullanılan tekne
[6] DİK md.1
[7] DİK md.4
[8] TTK md.821
[9] DİK md.5
[10] DİK md.6
[11] DİK md.46
[12] Deniz iş kanunu Md.7
[13] DİK md.10
[14] DİK md.29
[15] DİK md.28
[16] Stor: Küçük depo
[17] DİK md.29
[18] DİK md.30
[19] DİK md.29
[20] TTK md.1235
[21] DİK md.5
[22] Meydancı: genel olarak sabah 0800’dan, akşam 1700’a kadar çalışan görevliler.
[23] Vardiyacı: Gemide günlük değişmeli olarak 2 kere 4’er saat çalışma yapan
görevliler.
[24] DİK md.26
[25] DİK md.26
[26] GD Yönetmeliği Md.84
[27] DIK md.27
[28] İaşe: Beslenme
[29] Gemiadamlarının ikamet
yerleri, sağlık ve iaşelerine dair yönetmelik Md.8,9, Deniz iş kanunu Md.33
[30] İkamet Yeri: Gemiadamının gemi içerisinde eşyaları ile birlikte
kaldığı yer. Kamara.
[31] DİK md.36, Gemiadamlarının
ikamet yerleri, sağlık ve iaşelerine dair yönetmelik Md.2
[32] İaşe Kurulu: Her gemide işveren veya vekili olan kaptanın görevlendireceği,
gemi zabiti başkanlığında gemi personelinden teşekkül eden kurul. Gemiadamlarının
ikamet yerleri, sağlık ve iaşelerine dair yönetmelik Md.13
[33] Gemiadamlarının ikamet
yerleri, sağlık ve iaşelerine dair yönetmelik Md.32
[34] Gemiadamlarının ikamet
yerleri, sağlık ve iaşelerine dair yönetmelik Md.31
[35] Gemiadamlarının ikamet
yerleri, sağlık ve iaşelerine dair yönetmelik Md.14
[36] Gemiadamlarının ikamet
yerleri, sağlık ve iaşelerine dair yönetmelik Md.26
[37] Gemiadamlarının ikamet
yerleri, sağlık ve iaşelerine dair yönetmelik Md.25
[38] İbate : Barınma
[39] DİK md.34
[40] İkame: Barınma.Eşya ile
birlikte kalınan yer. Gemide kamara.
[41] DİK md.36, Gemiadamlarının
ikamet yerleri, sağlık ve iaşelerine dair yönetmelik Md.2
[42] Gemiadamlarının ikamet
yerleri, sağlık ve iaşelerine dair yönetmelik Md.52
[43] Ordino : görev emri
[44] DİK md.7, md.14
[45] DİK md.14, md.16
[46] DİK md.14
[47] DİK md.15
[48] DİK md.16
[49] DİK md 14
[50] DİK md.19
[51] DİK md.7
[52] DİK md.17
[53] DİK md.8
[54] DİK md.21, 22, 23, 25
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder