16 Şubat 2013 Cumartesi

PERSONEL GÜVENLİĞİ


1.  MANEVRA YERİ KAZALARINA KARŞI TEDBİR ALMAK
1.1.            Olağan Gemi Tehlikeleri
Gemiler hareket halinde ve tabiat olaylarına açık olmaları nedeni ile bir kara işletmesine nazaran oldukça fazla riski üzerinde taşımaktadırlar. Böyle bir ortamda yapılan çalışmadaki tehlikeyi de geminin tabiatından geldiği için olağan tehlike olarak nitelendirmemiz gerekir.
Gemi üzerindeki çalışmalarda hayatı tehdit eden ve meydana gelme olasılığı yüksek olan kazalar aşağıda sıralanarak bunların nedenleri ve bunlara karşı alınması gereken tedbirler anlatılmıştır.
Hayatı tehdit eden ve meydana gelme olasılığı yüksek olan kazalar ;
  • Manevra işlemlerinden kaynaklanan kazalar,
  • Kaygan güvertede kaynaklanan kazalar,
  • Yüksekte çalışmadan kaynaklanan kazalar,
  • Serbest cisimlerden kaynaklanan kazalar,
  • Kapalı alanlarda meydana gelen kazalar,
Ancak bu tip kazalar gemide meydana gelen kaza çeşitlerinin tamamı değildir. Bunların dışında aşağıdakiler ile sınırlı olmamak kaydı ile gemisine, kişisine, ortamına, yüküne vbg. birçok unsura bağlı olarak çok çeşit kazaları da gemide görebiliriz.
  • Gemide kullanılan kimyasallardan kaynaklanan zehirlenmeler, göz ve cilt hasarları,
  • Açıkta dönen dişli, volan, şaft gibi makine, motor unsurlarına el, kol, bacak veya vucudun diğer unsurlarının veya giysilerin kaptırılması veya teması sonucunda yaralanma ve sakatlanmalar,
  • Stim kaçaklarından, sıcak makineye temastan yanmalar,
  • Mutfak kazalarından yanmalar,
  • Raspa çapaklarından göz yaralanmaları,
  • Yük işlemleri sırasında stevedor personelinin hata ve ihmalinden kaynaklanan kazalar,
  • Makine dairesindeki çalışan sistemlerde meydana gelen bozulmalardan kaynaklanan kazalar,
  • Makine dairesindeki yüksek ses düzeyinden kulak hasarları,
Bu tehlikelere karşı da gemilerde gerekli emniyet tedbirler alınır.
1.2.            Geminin Bağlanması
Geminin bağlanması; bir geminin bekleme veya bir işlem için rıhtım, iskele, platform veya güvenli bir başka yere halatlar yardımı ile bağlanmasıdır. Bu bağlanma, bordadan veya kıçtan kara şeklinde olabilir.
Halat manevrası ise sabit bir yere bağlanmış halatı varken, geminin makinelerine güç verilerek geminin pozisyonunu değiştirme işleminin yapılmasıdır.
Gemi ya kendi manevra kabiliyeti yada bir başka deniz aracının yardımı ile bağlanacağı yere yanaştırılır. Genelde küçük tekneler kendi kabiliyetleri ile yanaşırlarken, büyük gemiler römorkör gibi başka deniz araçlarının yardımı ile yanaştırılırlar. Yanaştırılan gemi, yanaşacağı yere yeterli miktarda yaklaştığında, ya palamar[1] motorları yada el inceleri[2] yardımı ile bağlama halatlarını bağlama yerine gönderirler. Buradaki yardımcı kişiler tarafından alınan halatlar, bağlama yerinde bulunan baba[3] ve anele[4] gibi bu maksatla yapılmış yerlere halat kasalarını[5] geçirirler. Halat kasası sabitlendikten sonra ırgat yardımı ile halat çekilerek gemi yanaştırılır.
Irgat geminin baş üstü ve kıç üstünde bulunan halat ve zincir çekmekte kullanılan güçlü makinelerdir. Irgatın üzerinde iplik makarasına benzer fener kısmı bulunur. Irgat çalıştırılarak bu fener hızlı veya yavaş, ileri veya geri şekilde çevrilebilir. Halat bu fenerin üzerine birkaç tur sarılarak ırgat çalıştırılır, fener döndürülür ve halatın çekilmesi sağlanır.
Bugün geminin bağlanmasında sentetik halatlar kullanılır. Diğer bir halat çeşidi olan nebati halatlar; sentetik halatlara nazaran daha yüksek maliyetli ve zayıf olması nedeni ile tercih edilmemektedir. Her ne kadar gemiler zincirle veya tel halat ile de bağlanabilse de bu sadece çok özel durumlar için geçerlidir.
Bir gemi bordadan yanaştığında genel olarak şekildeki halatlarını verir.
  • Baş spring ve kıç halat geminin ileri kayışını engeller,
  • Kıç spring ve baş halat geminin geri kaçışını engeller,
  • Baş ve kıç açmazlar, geminin rıhtımdan uzaklaşmasını engeller şekilde gemiye kumanda ederler.
Sahile sabitlenen halatın boşu alınıp gemi yanaştıktan sonra halat ırgat üzerinden alınarak gemideki babalara volta[6] edilir. Eğer gemi küçük, halatlar güçlü ve hava-deniz şartları uygunsa her bir yerden verilen birer halat yeterli olur. Ancak halat zayıf, deniz-hava şartları riskli, gemi ağır ise her bir yerden birden daha fazla halat verilmesi gerekir.
1.3.            Halatlardan ve Irgat Kullanımından Kaynaklanan Kazalar
Gemilerin manevraları sırasında veya bağlı durumdayken halat ve ırgatın kumandasından kaynaklanan aşağıdaki tip kazalar yaşanabilir.
  • Halatın kopması
Halatların belirli bir yük taşıma kapasitesi vardır. Gemilerin bağlanması veya ayrılması sırasında veya gemiler bağlı durumdayken, bağlama unsuru olarak kullanılan bu halatlara aşırı derecede yük binerse kapasitelerini aşarlar ve koparlar. Kopma sırasında bir kırbaç gibi kontrolsüz olarak savrularak çevreye zarar verebilirler. Böyle bir halatın bir insana çarpması halinde, kişi çok rahatlıkla yaralanabilir ve hatta ölebilir.
  • Halatın sıyrılması
Halatın yeterince ırgat fenerine volta edilmeden virası[7] sırasında binen aşırı yükten veya yeterince volta edilmeden fener veya baba üzerinde tutulması sırasında binen aşırı yükten halat fener veya baba üzerinden süratli şekilde sıyrılabilir. Bu sıyrılma sırasında halat, onu tutan kişilerin eldiven, paça, kol yeni, gömlek eteği gibi unsurlarına sararak onları da çekebilir ve el, ayak yaralanmalarına ve hatta kopmalarına sebep olabilir.
  • Halatın rodasından süratli akması,
Halatların üzerinde yük varken rodasından süratli akması sırasında, halatın rodası içerisinde veya çevresinde bulunulmamak gerekir. Halatın ağırlığı ve akış gücüne göre kazanın büyüklüğü, bacak kopmasına ve hatta kişiyi loçaya[8] sürükleyerek ölümüne kadar vardırabilir.
Genel olarak gemi bağlama halatlarının aşırı derecede gerilerek kopmalarına sebep olan durumlar aşağıdadır;
  • Gemi tam anlamı ile durmadan onu tutmaya yetersiz halatın volta edilmesi,
  • Halatlar mola edilmeden gemiye yol verilmesi[9],
  • Yetersiz halat üzerinde manevra yapılması,
  • Kuvvetli deniz ve hava şartlarında takviye halatların yetiştirilememesi veya çabuk mola[10] edilememesi,
  • Geminin bağlandığı halatların eşit olmaması,
  • Med-Cezir veya hızlı yük işlemleri nedeni ile geminin yükselmesine rağmen halatlara boş verilememesi.
Gemilerin manevraları sırasında veya bağlı durumdayken, ırgat veya halatlardan kaynaklanan kazalardan kaçınmak için;
  • Koruyucu giysi kullanmalıyız.
(Ele uygun büyüklükte iş eldiveni, başa ayarlı kask[11] giyilmeli)
  • Kıyafetimizi uygun durumda bulundurmalıyız.
(Paçalar çorap, gömlek pantolon içerisine sokulmalı.)
  • Sahil ve gemi tarafında volta edilmeden halatlara güç bindirmemeliyiz.
  • Tüm gemiyi mevcut şartlarda tutabilecek sayıda halat kullanmalıyız.
  • Uygun halatları uygun şekilde yan yana kullanmalıyız.
(Halatlar üzerine yük bindikçe biraz uzar. Hemen hemen uzama paylarının sonunda taşıyabilecekleri en yüksek güce ulaşırlar. Yük biraz daha artırılırsa halat kopar. Eğer daha sağlam olsun diye aynı yerden birden fazla halat verildiyse ve bu halatların uzama payları farklıysa ikisinin aynı anda tam güçle gemiyi tutma imkanı olmaz. Bu neden ile halatların güçlerinden iyi yararlanmak için uzama payları gözle iyi hesaplanmalıdır. Bu hesaplamada hata yapmamak için mümkün olduğunca yan yana kullanılan halatlar;
    • Aynı cins olmalı,
    • Eş burgatada[12] olmalıdır,
    • Eş yıpranmışlığa sahip olmalıdır ve
    • Eş gerginliğe getirilmiş olmalıdır.)
  • Halatları duruma göre dengeli tutmalıyız.
(Geminin denizde yükselme ve alçalmalarına göre halatlar takip etmeli, boşalan halatların boşunu alınmalı, çok gerilen halatlara boş vermeli.)
  • Aşırı yük binen halatlardan kaçınmalıyız.
1.4.            Manevrada Kullanılacak Koruyucu Malzeme
Gemide elle yapılan ağır işlerde içi deri iş eldiveni kullanılır. Manevralar sırasında giyeceğimiz iş eldiveni ellerimizi halatın zımpara etkisinden koruyacaktır. Ancak eldivenin elimize göre olmasını unutmamamız gerekir.
Başımıza giyeceğimiz ayarlı bir kaskta başımıza gelebilecek bir halat çarpmasında bizi korur. Kask iki kısımdan oluşmuştur. Dışı, çarpmalara karşı kesilme ve delinmeyi engelleyen dayanıklı sert bir malzemeden yapılır. İç kısmı ise, esnekliği sayesinde başı çarpmanın şokuna karşı koruyan ve darbenin kuvvetini başın geneline yayarak zararı engelleyen, bez ve yumuşak plastik malzemeden yapılır.
1.5.            Uygulama
Manevra yer kazalarına karşı;
  • Manevra yeri personeli koruyucu giysi giyer.
  • Manevra yeri personelinin kıyafetlerinin uygun durumda olduğu kontrol edilir.
  • Sahil ve gemi tarafında volta edilmeden halatlara güç bindirilmez.
  • Tüm gemiyi mevcut şartlarda tutabilecek sayıda halat kullanılır.
  • Uygun halatlar uygun şekilde yan yana kullanılır.
  • Halatlar duruma göre dengeli tutulur.
2.  KAYGAN GÜVERTE KAZALARINA KARŞI TEDBİR ALMAK
2.1.            Gemide Kaygan Güverte
Gemi deniz üzerindedir ve üstelik hareketlidir. Bu neden ile gemide aşağıda belirtilen hususlardan dolayı ;
  • Tatlı su, deniz suyu ve buz kaynaklı olarak;
    • Deniz suyu rüzgar ve dalgalar ile geminin güvertesine gelebilir,
    • Havanın rutubeti, gece soğuk zeminde yoğunlaşabilir,
    • Yağış güverteyi ıslatabilir,
    • Güvertedeki deniz suyu veya tatlı su vanaları ile muslukları kaçırabilir,
    • Çöp bidonları pis su sızdırabilir,
    • Soğuk havalar güvertedeki su ve deniz suyunu dondurabilir,

  • Yağ-yakıt kaynaklı olarak;
    • Vinçlerin, kreynlerin[13], krikoların hidrolik devreleri kaçırabilir,
    • Yakıt-yağ ikmali sırasında güverteye akmış yağ-yakıt olabilir,
    • Onarımlar sırasında güverteye yağ akmış olabilir,
    • Vinçlerin tellerinden gres yağı güverteye düşmüş olabilir,
    • Açık kaplarda sıvı muhafaza edilen kaplar devrilebilir,
  • Yük kaynaklı olarak
    • Yük işlemi sırasında güverteye sıvı yük dökülebilir,
    • Güverteye kaydırıcı yük dökülebilir,
    • Güverteye dökülen yük rutubet ile kaydırıcı olabilir,
Güverteyi kayganlaşıp üzerinde dolaşan insanların düşmesine, yaralanmasına, sakatlanmasına ve hatta ölmesine sebep olabilir. Hele gemi sacdan[14] yapılmışsa ki solas’a tabi tüm gemiler sacdan yapılmak zorundadır, bunlarda düşülecek sac zemin riski daha da yükseltmektedir.
2.2.            Güvertede Kullanılacak Koruyucu Malzeme
Gemilerde personelin özel iş ayakkabısı giymesi zorunludur. Bu ayakkabıların burun kısımları çelik korumalı olup üzerine düşen ağır cisimlerden ayak parmaklarını korur. Tabanları kalın ve iç tarafları hava yastıklı olur. Bu şekilde yüksekten atlama ve zemindeki darbe gibi durumlarda ayağı şoklardan korur. Taban kalın ve özel lastikten yapılır, bu şekilde kaymalara ve elektrik çarpmasına karşı koruma yapar. İç tabanı ortopedik ve anti bakteriyel olup uzun süre kullanımda yorgunluğa sebep olmaz ve mantar oluşumuna müsaade etmez. Taban ve deri su, petrol ürünü, asit gibi maddelere karşı dayanıklı olup ayağı bu maddelere karşı korur.
2.3.            Uygulama
Gemide kaygan güverte içinde bulunduğu şartlar nedeni ile her zaman gerçekleşebilir. Hava ve deniz şartlarından kaynaklanan su ve buzun gelmesini engellenemez. Ancak personel hatalarından kaynaklanan kayganlaştırıcıları bir bakıma engelleme imkanı vardır. Bunlara karşı alınabilecek tedbirler aşağıdadır.
  • Gemi personeli standart iş ayakkabısı giyer.
  • Güvertedeki arızalı deniz suyu veya tatlı su vanaları ile muslukları onarılır.
  • Çöpler güvertede sızdırmaz yerlerde muhafaza edilir.
  • Vinçlerin, kreynlerin, krikoların arızalı hidrolik devreleri onarılır.
  • Güverteye akmış yağ ve yakıt temizlenir.
  • Yakıt-yağ ikmali veya onarımlar sırasında güverteye akmış yağ-yakıt temizlenir.
  • Vinç tellerinden düşen gres yağları temizlenir.
  • Yağ-yakıt devrelerinde akıntı olma olasılığının yüksek olduğu yerlere tava yapılır.
  • Kaydırıcı maddeler kapalı kaplarda muhafaza edilir.
  • Güvertede yük işlemlerinin bulunduğu taraflar geçiş için kullanılmaz
  • Çalışma ve geçiş zemini kaydırmaz yapılır.
3.  YÜKSEKTE ÇALIŞMA KAZALARINA KARŞI TEDBİR ALMAK
3.1.            Gemide Yüksekte Çalışma
Yüksekte çalışma; düşme halinde bir yaralanma, sakatlanma veya ölüme sebep olabilecek derecede güverteden yüksek yerlerdeki çalışmalardır. Gemilerin dış tarafında yani bir düşme halinde denize veya bağlanılan yerlere düşülebilecek yerlerdeki çalışmalarda yüksekte çalışma olarak değerlendirilir.
Gemide genelde yüksekte çalışma durumlarının olduğu yerler;
  • Borda,
  • Kasara,
  • Baca,
  • Makine dairesi,
  • Ambar,
  • Direk,
  • Kırlangıç altlarıdır.
Yüksekte çalışma yapılan yerlerde genelde üzerinde çalışılan unsurlar;
  • Alabanda, borda, kasara saçları,
  • Radar, telsiz antenleri,
  • Fener ve düdükler,
  • Vinç ve donanım makara ve telleri vb,dir.
Üzerinde çalışılan unsurlarda genelde yapılan işler;
  • Kontrol,
  • Değişim.
  • Onarım,
  • Bakım,
  • Yağlama,
  • Temizlik,
  • Raspa,
  • Boyadır.
3.2.            Gemide Yüksekte Çalışma Sırasındaki Riskler
Gemide yüksekte çalışma sırasında genel olarak aşağıdaki riskler ve nedenleri mevcuttur.
  • Düşme
Dengenin kaybedilmesi veya tutunulan yerin kırılması nedeni ile düşerek yaralanma, sakatlanma veya ölüm.
  • Yanma,
Sıcak baca gazlarına maruz kalma veya sıcak bacaya temas ederek yanma,
  • Zehirlenme,
Bacadan çıkan zehirli gazlardan zehirlenme,
  • Üşütme,
Soğuk hava ve rüzgara maruz kalarak üşütme,
  • Güneş çarpması,
Güneşin etkisi altında açıkta çalışarak güneş çarpmasına maruz kalma,
  • Elektrik çarpması,
Direklerdeki elektrik devrelerindeki kaçaklardan elektrik çarpması,
  • Radyasyona maruz kalma,
Radar ve telsiz antenlerinin yaydığı radyasyona maruz kalma,
3.3.            Yüksekte Çalışmada Kullanılacak Koruyucu Malzeme
Yüksekte bizi düşmelerden koruyacak en önemli teçhizat emniyet kemeridir. Emniyet kemeri, üzerindeki kilit ve kancaların güvenli yerlere takılması ile takanı güvenceye almaya yarayan bir kemerdir.
Gemilerde soğuk havalarda giyilen koruyucu giysi, genelde beli koruyacak kadar uzun ancak hareket kabiliyetini azaltmayacak kadar kısa kaban tarzı giyeceklerdir. Soğuk havalarda makine dairesi dışındaki yüksekte çalışmalarda bu tip koruyucu bir giysinin giyilmesi gerekir. Özellikle direk gibi yerlerde yükseğe çıkarken başlar çok sık çarpılır. Bu çarpmalardan korunmak için başa kask, ellere elektrik ve ısı geçirmez cinsten bir iş eldiveni giymek gerekir.
3.4.            Yükseğe Çıkma Araçları ve Unsurları

Gemilerde direklere, kreynlere ve kasaralara[15] yükseğe çıkabilmek için vardevela ve basamaklar konur. Bu vardevela ve basamaklara tutunarak ve basarak yükseğe tırmanılır. Ancak bunların bakımı zor ve ince olduklarından kolayca yıpranıp kırılabilirler. Üstelik boya nedeni ile gözükmediklerinden tehlike yaratırlar. Bu neden ile vardevelalar zaman zaman kontrol edilmelidir.
Gemide ayrıca yükseğe çıkabilmek ve yüksekte çalışabilmek için, traka, iskele, sepet, merdiven gibi araçlarda kullanılır. Sepetler vinçler tarafından taşınarak çalışılacak yerde tutulur. İskeleler ise inşaat iskelesi gibi uzun çalışmalar için kurulur. Traka bir tahtanın yatay vaziyette halatlar ile askıya alınması ile oluşturulur. Kullanım yerine göre tahta uzun veya kısa seçilir.
3.5.            Uygulama
Yüksekte çalışma tehlikelerine karşı alınacak tedbirler aşağıdadır;
  • Yapılacak işle ilgili planlama yapılır ve çalışma izni alınır,
Kaptan ve bölüm amirlerinden güvenli işletim kuralları gereği izin alınır,
  • Çalışma ekibi hazırlanır.
    • Ekip oluşturulur.
İş tek kişi ile değil en azından biri aşağıda, diğeri yüksekte olmak üzere iki kişilik bir ekiple yapılır.
o   Ekip bilgilendirilir.
Ekip yapacağı işle ilgili olarak yeterli şekilde bilgilendirilir ve tehlikelere karşı dikkatleri çekilir.
o   Ekibin güvenlik teçhizatı kuşanması ve kullanması sağlanır.
      • Soğuk çarpmasına karşılık sıkı giyinilir.
      • Güneş ve baş çarpmasına karşılık kask giyilir.
      • Elektrik çarpmasına ve sıcak zemin yanmalarına karşı eldiven giyilir.
      • Düşmeye karşı emniyet kemerleri kullanılır.
      • Dış tarafta çalışılacaksa can yeleği giyilir.
      • Uygun yerlerde alta güvenlik ağı gerilir.
  • Gemideki diğer kişiler işlem ile ilgili bilgilendirilir.
Yüksekte çalışanlara tehlike oluşturabilecek işlemleri yapabilecek kişiler duruma göre ya genel anons devresinden yada doğrudan bilgilendirilir.
    • Baca çalışması için baş mühendis veya ikinci mühendisin bilgilendirilmesi en azından çalışma sırasında tomar yapılması engeller. Böylece çalışanlar gaz zehirlenmesinden korunulur.
    • Grandi direğindeki çalışmaları için köprü üstü vardiya zabitinin bilgilendirilmesi ile telsiz ve radar cihazları kapatılır. Bu şekilde çalışanların radyasyondan etkilenmesi veya onlara elektrik çarpması engellenir.
    • Elektrik zabiti bilgilendirilerek çalışma yerindeki elektrik şalterleri indirilerek elektrik çarpmasına karşılık güvenlik sağlanabilir.
  • Tırmanma ve tutunma amacı ile yapılan güvenli araç ve unsurların bakım devamlılığı ve usulüne uygun ve güvenli şekilde kullanılması sağlanır.
    • Tırmanma ve tutunma amaçlı yapılan araç ve unsurların bakımlı tutulur.
    • Tüm tırmanma ve güvenlik malzemeleri yıpranmaya karşı korumalı olarak muhafaza edilir ve kullanımdan önce kontrol edilir.
    • Yükseğe çıkma ve güvenlik malzemesinin bağlantı yerleri sağlam olduğu kontrol edilerek, serbest salınıma müsaade edilmeyecek şekilde bağlantıları yapılır.
    • Yüksek yerlere çıkılması için bu maksat ile yapılmış basamaklar ve vardevelalar[16]       kullanılır.
    • Basamak ve vardevelanın olmadığı yerlere çıkışlar için uygun ve güvenliğe alınmış traka[17], merdiven, iskele ve sepetler kullanılır.
    • Traka askı halatları ve can halatları keskin veya sıcak yerlere temastan korunur.
    • Merdivenlerin kayma, devrilme ve kırılmaya karşı tedbirleri alınır.
    • Üzerinde insan bulunan traka ve sepetlerin indirilip kaldırılmasında vinçler kullanılır.
    • Geniş trakaya iniş ve çıkışlar, çarmıhlar[18] ile yapılır.
  • Kötü hava şartlarında çalışma durdurulur.
4.  SERBEST CİSİMLERE KARŞI TEDBİR ALMAK
4.1.            Serbest Cisimler
Geminin daimi olarak üç boyutlu hareket ediyor olması sabitlenmemiş veya  dengelenmemiş her şeyi düşürebilir, yuvarlayabilir, sürükleyebilir veya serbest salınım yaptırabilir. Bu durumda hem bu cisimlerin kendileri hem de çevresindekiler zarar görebilir. Bu neden ile gemideki her şeyi bir şekilde güvenceye almalıyız.
4.2.            Uygulama
Gemide hiçbir şey serbest hareket edecek şekilde bulundurulmaz.  Yerleri belirli ve değişmeyecek olan tüm masa, karyola, dolap, radar, kuzine, çamaşır makinesi gibi mobilyalar, eşyalar ve cihazlar bulundukları yerlere vidalar, cıvatalar veya kaynaklar ile sabitlenir. Bunların dışında yani devamlı sabitlenemeyecek olan şeyler için gerektiğinde serbest hareketi engelleyecek düzenlemeler yapılır. Genelde bir fırtınaya girerken tüm bu sabitlenmemiş unsurlar kontrol edilir ve serbest hareketleri engellenir.
  • Tüm donanımlar yerlerine oturtulur, deniz bağları vurulur. (Vinçler, bumbalar, ambar kapakları, filikalar, filika donanımları, borda iskeleleri, demir vs)
  • Ambar, güverte ve depolarda bulunan ağır yük ve malzemeler bağlanır.
  • Raf malzemeleri raflara konur, rafların korkulukları takılır.
  • Küçük malzemeler dolaplara ve masa çekmecelerine konur ve bunlar kilitlenir.
  • Kaporta, kapı ve lumbuzlar kapatılır, açık olması gerekenler arkadan kancalanır.
  • Sandalyelerin deniz bağı zincirleri takılır.
  • Yemek ve harita masası korkulukları kaldırılır.
  • Kuzine korkulukları takılır.
Özellikle kötü havaya girilirken alınacak bu tedbirlerin yanı sıra normal zamanlarda da bazı serbest hareket eden cisimlerin sebep olacağı kazalardan korunmak gerekir.
  • Yüksekteki çalışma veya kreyn çalışma alanlarının altına girilmez.
  • Yüksekte çalışma yapılırken, malzeme ve aletleri bir kova içerisinde ve emniyet ipli olarak bulundurulur v.s.
5.  KAPALI ALAN KAZALARINA KARŞI TEDBİR ALMAK
5.1.            Kapalı Alan
Gemide bazı yerler insanların girişine imkan veren ancak normal kullanım olarak içinde bulunulmasını gerektirmeyen bir amaç ile yapılmıştır. Bu tip yerler genelde devamlı kapalı tutulduğundan insan hayatı açısında tehlike yaratan ortamları oluştururlar. Bu neden ile girişlerinde belirli güvenlik yöntemleri uygulanır.
Gemilerde genel olarak kapalı alan olarak tanımlanan yerler aşağıdadır;
  • Tanklar,
    • Tatlı su tankları,
    • Balast tankları,
    • Akaryakıt tankları,
    • Yağ tankları,
    • Atık su, lağım tankları,
    • Atık petrol ürünü veya petrol ürünü karışık su tankları.
  • Yük alanları,
    • Dökme sıvı yük tankları,
    • Dökme veya kırkambar yükleme yapılmış ambarlar.
  • Zincirlik,
  • Koferdam[19],
  • Duck keel[20].
Bu tip yerlere gerekli tedbirler alınmadan girilirse,
  • Uygun olmayan atmosferden,
  • Dolaşma engellerinden,
  • Kapalı kalmadan.
Dolayı kazalar olabilir ve zamanında yetişilememesi gibi nedenler ile kazalar ölümle sonuçlanabilir.
5.2.            Kapalı Alan Atmosferinden Kaynaklanabilecek Kazalar
Kapalı alan atmosferinden kaynaklanabilecek kazalarda;
  • Oksijen yetersizliğinden boğulma olabilir.
Aşağıda sıralanan olaylar bunların nedenleri olabilir;
    • Kapalı alanın yapımında kullanılan veya kapalı alandaki malzemenin oksitlenmesi (paslanma),
    • Kapalı alandaki sebze, hububat, meyve gibi organik maddelerin çürümesi,
    • Kapalı alandaki yangın söndürme sisteminin kendisinden veya borulardan sızan CO2 gazı,
    • Yangın nedeni ile kapalı alana dolan duman,
    • Kapalı alanda yapılan kaynak nedeni ile içeriyi dolduran duman ve ortamdaki oksijenin tüketimidir.
  • İçindeki zararlı, tahriş edici veya zehirleyici toksit gazlar nedeni ile insan sağlığına zararlı olabilir.
Aşağıda sıralanan kapalı alandaki unsurlar bunların nedeni olabilir.
    • Yük veya malzemeler,
    • Cihazlar veya devreler,
    • Bitişik bölmelerden kaçakları olabilir.
  • İçindeki parlayıcı veya patlayıcı hidrokarbon gazlar nedeni ile cana ve mala karşı tehlike oluşturabilir.
Aşağıda sıralanan kapalı alandaki unsurlar bunların nedeni olabilir.
    • Kapalı alanın petrol ürünlerine ait bir tank olması ve tankın çeperlerindeki petrol ürün bulaşıkları,
    • İçerideki yük veya malzemeden kaynaklanan gaz sızıntıları,
    • İçeride kullanılan, çözücü, emici sıvılar, boyalar, vernikler,
5.3.            Dolaşma Engellerinden oluşabilecek kazalar
Kapalı alanlar normal olarak insanların dolaşacağı yerler olmadığından bu tip yerlerde birçok takılmaya ve çarpmaya sebep olabilecek engel bulunur. Aynı şekilde kapalı alan olmasa da makine dairesi gibi gemideki bazı yerlerde bu tip engellere sahiptir. Buralara girildiğinde veya buralardan geçişlerde aşağıdaki engellere dikkat edilmeli ve alınacak tedbirler ile kazalar önlenmelidir.
  • Yapısal engeller;
Posta[21], braket[22], boru, alçak kaporta[23], yüksek eşik, alçak aydınlatma glopları[24], güvenliğe alınmamış açıklıklar, kırılmış merdiven basamakları ve vardevelelar,
  • Kaygan zemin;
Yürünülen zeminin kapalı alanın kullanılma durumuna göre, su, çamur, yağ, yakıt vs. nedenler ile kaygan olması,
  • Düzensiz malzeme;
İçeride dağınık vaziyette duran yük veya malzeme ve önceki gelişlerde ortaya bırakılan nesneler.
Bu tip engellerden dolayı kazaların olmaması için;
  • Yeterli ve uygun aydınlatma sağlanır,
  • Kırık merdivenler, vardevela ve punteller onarılır,
  • Açıklıklar güvenliğe alınır,
  • Yerine göre takılma veya çarpma engelleri açık renkli boya ile boyanır veya yansıtıcı bantlar ile dikkat çeker hale getirilir,
  • Dağınık malzemeler toplanır ve bulunmaları gereken yerlere götürülür.
5.4.            Kapalı Kalma Kazaları
İçeride kapalı kalma kazaları ise zamanında müdahale edilemez ise uygun olmayan atmosfer veya su basması gibi nedenler ile ölümle sonuçlanmaktadır. Bu tip kazaları önlemek için kapalı alanlara;
  • İzinsiz, bilgisiz ve yardımcısız giriş yapılmaz,
  • Girişler işaretlenir.
5.5.            Kapalı Alanda Kullanılacak Malzeme
Kapalı alana giren personel, kask, iş elbisesi ve eldiveni, iş ayakkabısı gibi gerekli koruyucu giysilerini kuşanır. Bunun yanı sıra aşağıdaki malzemeleri de yanlarına alırlar.
  • Kılavuz halatı;
Kapalı alana girenin emniyet kemerine takılan, giren kişinin işaret göndermede veya içeri giren kişiye ulaşmada kılavuzluk eden, çelik halattır.
  • Onaylı kıvılcım çıkartmayan el feneri;
Kapalı alana giren kişinin önünü aydınlatan, açılıp kapanmasında veya çalışması sırasında bir patlamaya sebep olabilecek kıvılcım çıkartmayan el feneridir.
  • Kıvılcım çıkartmayan kontrol çekici;
Saç kontrolünde kullanılan, ortamdaki hidrokarbonlarda alevlenmeyi engellemek için kıvılcım çıkartmayan sarı malzemeden yapılan çekiçtir.
  • El telsizi;
Genelde gemi içerisinde manevralarda, onarımlarda ve testlerde kullanılan halk bandında çalışan el telsizidir.
  • Acil kaçış solunum cihazı;
Gemilerde kullanılan acil durumlarda kullanılan kısa süreli hava sağlayan solunum cihazlarıdır.
5.6.            Uygulama
Kapalı alanlara girişte ve içerideki çalışmada işletmenin emniyetli işletim sistem kurallarına katı bir şekilde uyulur. Genel olarak kapalı alan kazalarına karşı alınacak tedbirler aşağıdadır.
  • Yapılacak işle ilgili planlama yapılır ve çalışma izni alınır,
Yapılacak iş teferruatlı olarak planlanır ve buna göre kaptan ve bölüm amirlerinden güvenli işletim kuralları gereği izin alınır,
  • Çalışma ekibi hazırlanır.
    • Ekip oluşturulur.
İş tek kişi ile değil, en az iki kişi içeride bir kişi dışarıda olacak şekilde bir ekiple yapılır, ,çeri giriş yapacak kişiler fiziki ve ruhi yeterlikli kişilerden oluşturulur.
o   Ekip bilgilendirilir.
Ekip yapacağı işle ilgili olarak yeterli şekilde bilgilendirilir ve tehlikelere karşı dikkatleri çekilir.
o   Ekibin güvenlik teçhizatı kuşanması ve kullanması sağlanır.
      • İş tulumu giyinilir.
      • Baş çarpmasına karşılık kask giyilir.
      • Yaralanmalara karşı eldiven giyilir.
      • Şoka, kimyasallara ve kaymalara karşı iş ayakkabısı giyilir
      • Bele emniyet kemerleri ve kılavuz halatı kuşanılır.
      • Onaylı kıvılcım yapmayan el feneri ve kontrol çekici alınır.
      • Acil kaçış solunum cihazı alınır.
      • El telsizi alınır.
  • Kapalı alan çalışmaya hazırlanır ve denetlenir.
    • Kapalı alan yeterli şekilde alevsiz ve spark yapmayan, çarpmalara karşı korumalı aydınlatma cihazları ile aydınlatılır.
    • Gerekli ve yeterli havalandırma yapılır ve havalandırmanın yeterliği uygun cihazlar ile tespit edilir,
      • Oksijen % 21 oranında bulunacak,
      • Parlayıcı ve patlayıcı gazlarda karışım oranı tehlike limitinin altında olacak,
      • Toksik gazlarda oran TLV oranının altında kalacak.
    • Giriş öncesi alınan tedbirler ekip amiri ve bizzat içeri giriş yapacak kişiler tarafından denetlenir.
  • Çalışma sırasında yaşamı riske sokacak bir durumun ortaya çıkması halinde derhal çalışmanın durdurulması sağlanır.
İçeride çalışanlarda oluşabilecek baş dönmesi, soluk alamama gibi durumlarda derhal dışarıya haber verir ve yardım istenir. Hava şartlarının içeridekilerin çalışmasını zorlaştıracak veya tehlikeye atacağı durumlarda çalışma durdurulur.
  • Kapalı yerdeki iş bitiminden sonra içerisi gerekli şekilde temizlenmiş ve toplanmış olarak bırakılır.
6.  ACİL DURUM TEHLİKELERİNE KARŞI TEDBİR ALMAK
6.1.            Acil Durum
Acil durum, gemide olağan dışı gerçekleşip, can, mal ve çevreyi tehdit eden durumlardır. Acil durumlar önlenemez ve kontrol edilemez ise genel anlamda önce mal kaybı, sonra çevre kirliliği oluşur ve son olarak da can kaybına sebebiyet vermemek için gemi terk edilir. Gemiyi terk bir acil durum değil önlenemeyen ve kontrol edilemeyen bir acil durumun sonucudur.
Her zaman tedbir, tedaviden daha kolaydır. Yani, bir acil durum sonunda mümkün olan en az zarar ile kurtulmak ve gemiyi terk etmek zorunda kalmamak için aşağıdakiler yapılır;
  • Acil durumlar tanınır,
  • Oluşmaması için tedbirler alınır,
  • Oluşması halinde ise etkin müdahale yapılır.
6.2.            Acil Durum Çeşitleri
Gemide karşılaşılabilecek canı, malı ve çevreyi tehdit eden acil durumlar genel olarak;
  • Yük reaksiyonları
Yükün reaksiyonu, gemideki yüklerin deniz suyu veya bir başka mal ile teması halinde parlayıcı, patlayıcı, yanıcı, yakıcı, tahriş edici veya zehirleyici bir gaz ve/veya bir yangına sebep olabilecek derecede ısı çıkartmasıdır. Bu ısı ve gaz, can ve mal güvenliği ile çevreyi tehlikeye sokabilir. Kontrol edilemediği takdirde infilak, yangın ve yükten yayılan ve kaçınılamayan gazlardan, gemideki kişilerde, zehirlenme ve boğulma gibi durumlar ortaya çıkabilir. Bu nedenle de geminin terki zorunlu olabilir. Böyle durumların önlemi, bir acil durumu yaratabilecek malların, yükleme, boşaltma ve taşıma kurallarında, her zamankinden daha fazla dikkatli olmaktır.
  • Yangın
Yangın geniş kapsamlı kontrolsüz alevli yanmadır. Gemide oluşması, can ve mal emniyeti ile çevreyi tehdit eder. Söndürülememesi ve kontrol edilememesi halinde gemi batmasa bile çıkarttığı ısı ve duman ile gemidekilerin yaşamını tehdit edebilir ve gemiyi terk gerekliliğini doğurabilir. Önlem yangın riskini artıran malzeme veya uygulamaların ortadan kaldırılması veya kontrolü ile sağlanır.
  • Su alma ve batma
Bir geminin batması; denizde herhangi bir neden ile yüzebilirlik özelliğini kaybederek, suya gömülmesidir. Su alma yüzebilirliğin kaybedilmesinde baş etkendir. Su alma sonucunda gemi batmasa bile bir başka acil durum olan yük reaksiyonları meydana gelebilir.
Bir gemi seyir sırasında aşağıdaki nedenler ile su alarak batabilir:
    • Bir çatışma veya oturmadan kaynaklanan, geminin karinasındaki yara,
    • Yaşlılık ve limitler üzerindeki bir gerilimden kaynaklanabilecek saç atması veya kırılma,
    • Ağır denizlerde güverteyi aşan dalgalarla veya gemi üzerindeki ağırlıkların dengeyi bozacak şekilde yer değişiminden geminin yatmasından dolayı kapatılmayan açıklıklardan su girmesi.
Gemiler inşa sırasında, su alma halinde batmaması için, su geçirmez bölmeler ile bölünmüşlerdir. Ancak bu bölmeler arasındaki geçişlerin, gerektiğinde kapatılamaması veya geminin uygun kondisyonda olmaması gibi nedenler ile su birden fazla bölmeye yayılıp, geminin dengesini bozarak, batmasına sebep olabilir. Batmak veya batmamak veya batma süresi, tamamen geminin dengesine ve deniz şartlarına bağlıdır. Batma 10 dakikada da gerçekleşebilir, 3 günde de. Batmaya karşı tedbir en genel haliyle, tüm denizcilik kurallarına uymak, iyi bir emniyetli işletim sistemine sahip olmak ve  uygulamaktır.
  • Deniz kirliliği:
Denizler gemiler tarafından genel olarak çarpışma veya karaya oturma, ihmal veya tedbirsizlik veya vasıfsız personel ve malzeme kullanılması sonucu kaza ile kirletilmektedir. Bu tip kazalar gemiler için bir acil durumdur. Geminin Sopep planı dahilinde derhal müdahale edilerek kirliliğin oluşması, oluşmuşsa genişlemesinin durdurulması gerekir.
  • Çatışma ve karaya oturma.
Çatışma ve karaya oturma yangın, yük reaksiyonları, batma, deniz kirliliği gibi yukarıdaki acil durumları ortaya çıkartabilecek acil durumlardır. Tedbiri ise denizde çatışmayı önleme ve güvenli seyir kurallarına uymaktır.
6.3.            Acil Durumlara ve Gemiyi Terke Hazırlıklı Olmak,
Acil durumlara ve önlenemeyerek canların tehlikeye düşmesinde gemiyi terke hazırlıklı olmak için aşağıdaki unsurların uygun ve yeterli şekilde sağlanmış olması gerekir;
  • Eğitimin verilmesi,
  • Planlama ve acil durum ekiplerinin oluşturulması,
  • Donatım ve düzenlemenin yapılması
6.3.1.Eğitimin Verilmesi
Gemiadamına verilen düzenli eğitimler aşağıdaki şekilde sağlanır;
  • Teorik eğitim, verilen dersler ile,
  • Pratik eğitim, yapılan role eğitimleri ile.
Gemiadamının teorik eğitimleri aşağıdaki zamanlarda sağlanır;
  • Gemi görev öncesi,
Okul ve kurslarda eğitim görülür ve karşılığında sertifika ve diploma alınır.
  • İşe kabul sırasında,
İşe kabul edilen gemiadamına, şirketin bünyesinde, şirket emniyetli işletim bilgisi verilir,
  • Gemiye katılışta,
Gemiye gönderilen personel, gemiye katılır katılmaz aşağıdaki konularda bir uyumlandırma eğitimine alınır.
    • Role görevleri,
    • Gemideki can kurtarma araçlarının yerleri,
    • Kaçış yolları,
    • Acil durum işaretlerinin yerleri,
    • Geminin terk edilmesini gerektirebilecek acil durumlar.
  • Gemide haftalık olarak
Gemideki personele, beş temel kurs konuları 2 ayda tamamlanacak  şekilde, haftalık dersler verilir.
Role eğitimleri gemide yapılan, mümkün olduğunca gerçeklere uygun, uygulamalı eğitimlerdir. Bu eğitimlerde, aşağıdaki unsurlar sağlanır;
  • Teorik bilgilerimizi pekiştirme,
  • Reflekslerimizi geliştirme,
  • Oluşabilecek sorunları görerek, tedbirlerini alma,
Eğitimler sadece personeli içermez, aynı zamanda gemide bulunan yolcunun da eğitime alınması gerekir. Bu eğitim bir brifing verme ve gemi terki role eğitimi şeklinde olur.
Role eğitimleri belirli sıklıkta olur. Personelin ¼’ünün değişmesi ve/veya gemiye yolcu alınması halinde, gemi limandan ayrıldıktan sonra 24 saat içerisinde yangın ve gemiyi terk eğitimleri yapılır. Yük gemilerinde bu eğitimler her ay tekrarlanırken yolcu gemilerinde haftada bir tekrarlanır. Yapılan tüm eğitimler kayıt altına alınır.
6.3.2.Planlama ve Acil Durum Ekiplerinin Oluşturulması
Acil durumlara ve gemiyi terke hazır olmanın bir diğer unsuru da, doğru ve uygun planlarının yapılmış olmasıdır. Bir acil duruma müdahale ve gemiyi terk halinde yapılacak işleri belirten planlara, acil önlem ve gemiyi terk planları denir. Bu planlar, aşağıdaki kademeleri kapsar;
  • Tespit,
Acil durum müdahale ekibinin hasar bölgesine giderek yaptığı tespitlerdir.
  • Bildirim,
Kaptanın acil durum ile ilgili bilgileri işletmeye ve gereklilik halinde kıyı devletinin ilgili kurumlarına yaptığı bildirimdir.
  • Müdahale
Acil durumun en az zarar ile en kısa zamanda sona erdirilmesi için yapılan müdahaledir.
Bir acil durumda aşağıdaki ekipler kurulur,
  • İşletme acil durum ekibi,
Genelde, genel müdür başkanlığında, atanmış kişi (DPA) ve bölüm amirlerinden oluşur.
  • Kaptan ve köprüüstü ekibi,
Genelde, Kaptan, bir güverte zabiti ve bir serdümenden oluşur.
  • Acil durum müdahale ekibi,
Genelde, güvertedeki acil durumlarda, 1.zabit amirliğinde gerekli zabit ve tayfadan, makinedeki acil durumlarda, baş mühendis amirliğinde gerekli zabit ve tayfadan oluşur.
6.3.3.Donanım ve Düzenlemenin Yapılması
Acil duruma müdahale veya gemiyi terk için gerekli eğitimler ve etkin planlar yapılır. Fakat bu sistemin gereği donanım kurulmaz, teçhizat ve malzeme temin edilmez ve sistemin düzenleyicisi olan yerleştirme, işaretleme, talimatlandırma gibi unsurlar oluşturulmazsa, ne eğitimin  ne de yapılan planların karşılığı alınamaz. Aşağıda genel olarak yapılan düzenleme çalışmaları anlatılmıştır;
  • Role cetvelleri düzenlenir,
Bir acil veya gemiyi terk durumda, hangi gemi personeli ve yolcusunun, ne yapacağını belirten, iş planlama ve görevlendirmelerinin yazıldığı tablolara Role Cetveli denir.  Bu cetveller, gemi denize çıkmadan önce hazırlanır, gerekli personel ve görev değişimleri işlenir ve gemide köprüüstü, makine dairesi, zabitan, mürettebat ve yolcu salonları gibi göze çarpan yerlere asılır.
Gemi personelinin, role cetvelinde belirtilmiş olan, bir acil veya gemiyi terk durumda, yapacağı işleri gösteren kartlara Role Kartı denir. Bu kartlar, kişilerin yatak başlarında veya kamara girişlerinde, devamlı gözlerinin çarpabileceği ve alınabileceği yer ve şekilde bulunur.
Gemide personel ve yolcu için, onların toplu olarak bulunduğu veya geçtiği, kolayca görülebilen yerlere, bir acil durumda yapacakları işleri ve can kurtarma araç ve malzemesinin nasıl kullanılacağını gösterir talimat ve resimler asılır. Bu talimatlar, bayrak devletinin lisanında ve İngilizce hazırlanır.
Gemilerde, tüm can kurtarma araçlarının, donanım ve teçhizatının, olası bozulma, kaybolma veya yıpranmasına karşı, bakım tutum talimatları olur. Bu talimatlar, mümkün olduğunca resimler ile kolay anlaşılır şekilde hazırlanır.
Sembol işaretler, IMO tarafından standartları belirlenmiş ışık yansıtıcı, yapıştırma işaret sembolleridir. Bu semboller personelin ve yolcunun bir acil veya gemiyi terk durumunda aşağıdaki yerleri gösterecek şekilde yapıştırılır.
    • Kaçış yollarını,
    • Toplanma ve gemi terk yerlerini,
    • Can kurtarma ve yangın araç ve teçhizatının istif yerlerini.
  • Acil durum aydınlatma sistemi,
Acil bir durum nedeni ile ana jeneratörlerin kapatılması veya durması halinde, önemli yerlerin aydınlatılmasında kullanılan sisteme, acil durum aydınlatma sistemi denir. Bu sisteme güç, acil durum jeneratörleri veya akülerden sağlanır. Ana jeneratörlerin susması halinde bu güç kaynakları otomatik olarak devreye girer. Bu sistem aşağıdaki yerlerin aydınlatılmasında kullanılır:
    • Acil duruma müdahale ulaşım yollarını,
    • Kaçış yollarını,
    • Toplanma ve gemi terk yerlerini,
    • Can kurtarma ve yangın araç ve teçhizatının bulundukları yerlerini,
  • Acil durum alarm ve muhabere sistemi
Gemi dahili haberleşmesi normal olarak geminin otomatik analog telefon santralı aracılığı ile yapılır. Ancak acil durumlarda olabilecek bir arıza nedeni ile geminin kritik yönetim noktaları olan köprüüstü, makine dairesi ve yeke dairesinin kendi aralarındaki haberleşmelerinin kesilmemesi için, bu noktalar arasına, acil durum güç kaynağından beslenen, basit fakat arıza olasılığı çok düşük ayrı bir, iki yönlü haberleşme sistemi kurulur.
    • Alarm,
Gemilerde, bir acil durumda veya gemiyi terk halinde, personel ve yolcuyu, durumdan haberdar etme, toplanma yerlerine çağırma ve role görevlerini başlatmak için bir genel acil durum alarm sistemi kurulmuştur. Bu bir zil şeklindedir ve genelde basma süresince çalar. . Bazı gemilerde acil durumu ilk görenin hemen basabileceği şekilde geminin farklı yerlerine konur. Tek kumandalı olan alarmlarda durum köprüüstüne telefon ile bildirilir ve alarm oradan çalınır. Köprüüstünden çalış şekline göre personel ve yolcuyu acil durum toplanma veya gemiyi terk yerlerine çağırır. Zilin çalma şekli role cetvellerinde gösterilir.
Gemilerde, bir acil durumun bildirimi için kullanılacak, tüm gemiden duyulabilir ve acil güç kaynağından beslenen bir anons devresi bulunur.
6.4.            Toplanma ve Etkin Mücadele
Gidiş yolu acil durum planlarında gösterilen, acil durum aydınlatmaları ile aydınlatılmış, standart IMO işaretleri ile işaretlenmiş yollardır. Acil durum toplanma yeri gemisine göre farklı yerler olabileceği gibi aynı yerde olabilir. Bu durum role cetvelinde gösterilir.
Toplanma yerlerine gelen personel, acil durum planları çerçevesinde görevlendirilir. Güvertedeki acil durum için güverte acil durum ekibi birinci zabit komutasında, makinedeki acil durum için makine acil durum ekibi baş mühendis komutasında derhal acil durum yerine gider. Hasar durumunu ve nedenini tespit eder, yapacağı müdahale şekline karar verir. Hasar durumu, nedeni ve karar verilen müdahale şekli köprü üstüne bildirilir. Köprü üstünde kaptan müdahale şeklini onaylar veya uygun gördüğü başka bir şeklin uygulanması talimatını verir.
Kaptan geminin işletmesini arayarak onunla temas kurar ve kazanın zamanını, geminin mevkiini, kaza şeklini, geminin durumunu ve yapılan uygulamayı bildirir. Ayrıca gerekiyorsa, yakın kıyı devletinin ilgili kuruluşlarını da arayarak bilgi verir. Şirket acil durum ekibi gerekli diğer bildirimlerin yapılmasında veya destek sağlanmasında gemiye yardımcı olur, gerekli öneri, tavsiye ve talimatları verir.
Acil durumlara karşı iyi hazırlanmak ve tedbir almak bazı durumlarda yine yetersiz kalabilir. Onca iyi hazırlığa rağmen olası başarısızlığın nedenleri ise genelde kişilerden kaynaklanır.
  • Panik, tüm öğretileri unutturabilir,
  • Ölüm korkusu, tüm disiplini yok edebilir,
  • Kahramanlık sevdası ile diğerlerine haber vermeden tek başına müdahale etmek veya tedbirsiz davranmak, gereksiz kayıplara sebep olabilir,
  • Geminin sigortalı olduğu veya şirkete kızgınlık, boş vermişliğe sebep olabilir,
Bu gibi başarısızlıkları engellemek, ceza gibi radikal tedbirlerin dışında, yine kişilerin kendi gayretleri ve kendi kendilerini eğitmeleri ile olur.
6.5.            Uygulama
Bir acil durumun gerçekleşmesi halinde;
  • Derhal köprüüstü ve kaptan haberdar edilir.
  • Acil durumu ilk gören veya bildirilen köprüüstü vardiya zabitince alarm çalınır.
  • Alarm kodlu değilse alarmın arkasından durum anons edilir.
  • Alarmın duyulması ile acil olay içinde olanlar ile köprüüstü ve makine kontrol görevlileri dışında herkes işini bırakır.
  • Herkes kaskını giyer ve acil durumun cinsine göre güvenlik malzemesini kuşanır,
  • Herkes role cetvelinde belirtilen acil durumla mücadele teçhizat ve malzemelerini alır.
  • Herkesin acil durum kaçış yollarından, role cetvelinde belirtilen toplanma yerlerine gider.



[1]Palamar motoru: Gemi halatlarını sahile taşıyan küçük deniz araçları.
[2] El İncesi: Ucundaki ağırlık sayesinde uzak noktalara atılarak ulaştırılan ve gemi halatlarının gönderilmesinde kullanılan ince halat.
[3] Baba: Gemilerde veya gemi bağlama yerlerinde bulunan halat bağlamak amacı ile yapılmış yere dik kazık veya benzeri yapı.
[4] Anale: Gemilerde veya gemi bağlama yerlerinde bulunan, halat bağlamak amacı ile yapılmış ve yere bir mapa ile bağlı olan, hareket edebilir çelik halka.
[5] Halat kasası: Halatın bir halka meydana getirecek şekilde kendi bedenin bağlanmış ucu.
[6] Volta: Halatın baba veya koç boynuzuna sarılması
[7] Vira: Bir halat veya zincirin makine yardımı ile çekilmesi.
[8] Loça: Halat veya zincirin içinden geçerek gemiden ayrıldığı korunaklı kalın bilezik.
[9] Yol vermek: Makinelerinin çalıştırılarak gemiyi hareket ettirmek.
[10] Mola: Halatın volta edildiği yerden çözülmesi.
[11] Kask: Koruyucu sert şapka.
[12] Burgata: Halat kalınlık ölçüsü. Halatın çevresinin inch (2.54 cm)cinsinden ifadesidir
[13] Kreyn: Bir vinç çeşidi.
[14] Sac: Demir levha
[15] Ana güverte üzerindeki yapılar. Baş kasara. Kıç kasara.
[16] Vardevela: Gemilerdeki merdiven tırabzanları ve benzeri yapılar.
[17] Traka: Üzerinde durarak yüksek yerlerde çalışmak için kullanılan halatlar ile askıya alınmış kalaslar.
[18] Çarmıh: Basamakları tahtadan yapılmış gemilerde kullanılan halat merdiven.
[19] Koferdam: Makine dairesi ile ambarlar, ambarlar ile baş pik tank arasındaki yangın geçirmez ara bölme.
[20]Duck keel: Makine dairesinden baş kasaraya kadar ambar altından gidişi sağlayan geçit.
[21] Posta: Omurgaya dik bağlanan ve üzerinde borda saclarını taşıyan yapı elemanı.
[22] Braket: Postala arasındaki yatay yapı elemanı.
[23] Kaporta: Su ve gaz geçirmez kapı.
[24] Glop: Tavan aydınlatma ampul muhafazası

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder