Halat (Rope); bir nesneyi kaldırmak, çekmek veya bağlamak maksadı
ile kullanılan esnek ve uzun lif veya tellerden yapılan ince olmayan iptir.
Halatlar yapılmasında kullanılan lif veya tellerin cinsine göre
isim alırlar. Genel olarak gemilerde kullanılan halatların çeşitleri;
A.Nebati halatlar,
B.Tel halatlar ve
C.Sentetik halatlardır.
Gemilerde en incesinden en kalınına kadar tüm nebati ve sentetik
halatlara sadece “Halat” denir. Metal tellerden yapılanlara ise “Tel halat”
denir.
Bitki liflerinden yapılan halatlara nebati halat denir. Nebati
halatların genel olarak aşağıdaki çeşitlerde bulunur;
A.Jüt halat[1],
B.Kendir halat,
C.Pamuk halat,
D.Hasır halat,
E.Sisal[2] halat,
F.Manila halat[3].
Nebati halatlarda halat kalınlık birimi burgata, sentetik ve tel
halatlarda ise mm olarak çaptır. Burgata
halatın çevresinin inç olarak kalınlığıdır. Bir inç yaklaşık 2,5 cm’dir. Bir
nebati halatın çevresi kaç inç ise o halat o kadar burgatadır. Örnek olarak
çevresi 10 cm olan bir nebati halat 4 burgatadır.€ Genel olarak 2 ve daha fazla
burgatadaki nebati halatlar gemisine göre manevralarda ve bağlamalarda
kullanılır ve bunlar “Yoma” olarak adlandırılır. Yomalar 16 burgataya kadar
gider. Çevresi 1,75 inçten daha az olan halatlar ise ince halatlar
kapsamındadır. İnce halatlar kalınlığına göre incelik halat, gırcala ve ispavlo
(halk ağzı ile sicim) olarak isimlendirilirler. İncelik halatlar, genelde el
incesi, bayrak salvosu yapımında, yatlarda pasarella donanımları gibi yerlerde
kullanılırlar. Gırcalalar genelde küçük bağlama işlerinde kullanılan 2
filasadan oluşan ince nebati halattır. Katranlı ve katransız olarak iki çeşit
üretilir. İspavlo ise gemide genelde halat ve branda onarımlarda kullanılan ince
nebati iplerdir.€
Halatın çekme gücü veya kopma yükü denilen kuvvet, kilogram
cinsinden bir halatı kopartan en az yüktür ve bu kuvvet halatın cinsine,
kalınlığına, yıpranmışlığına, üzerindeki ek ve bağlara göre değişir. Dikişler halatın
kopma kuvvetini 1/10 oranında, bağlar ve kıvrımlar ise ½ oranında azaltır.
Gırcala ve ıspavlo harici nebati halatlar bugün genel olarak
gemide yerlerini sentetik halatlara bırakmışlardır. Gemilerde kullanımı
kalmayan bu halatlara bugün ancak farklı amaçlar için sadece nalburlarda
rastlayabiliriz. Nalburlarda bulabileceğimiz bu halatlarda genel olarak kendir
ve pamuk olanlardır.
Bu halatlar ayrıca gırcalalar hariç koruma amaçlı olarak asla
yağlanmamalıdır. Kullanımlarında dikkat edilmesi gereken diğer hususlar sentetik
halatlar ile aynıdır.
Sentetik halatlar petrol türevi ürünlerden yapılır. Bugün
gemilerde; manevralarda ve gemi bağlamada kullanılan halatların hemen hemen
hepsi sentetiktir. Sentetik halatlarda nebati halatlar gibi yapımında
kullanılan lifin cinsine göre isimlendirilir.
A.Naylon halatlar,
B.Polyester halatlar,
C.Polypropylen halatlar,
D.Polyetilen halatlar,
E.Dakron halatlar
Sentetik halatın cinsini halatın sertifikasından veya katalogundan
öğrenebiliriz. Ancak pratik bir yol olarak gemide halatın ucu yakılarak
çıkarttığı alevin rengine bakılarak bir tahminde de bulunulabilmektedir. Örnek
olarak naylon bir halat yakıldığında alevin alt kısmı mavi bir renk
vermektedir.€
Sentetik ve bitkisel halatların daha uzun süre güvenle kullanılabilmesi
için şu hususlara özellikle dikkat edilmelidir.
A.Halatlar çekme gücünün
üstünde bir yüklemeye maruz bırakılmamalıdır.
B.Kullanım esnasında
halatlar keskin ve pürüzlü yüzeylere sürtünmemeli, yerde sürüklenmemeli, üstüne
basılmamalı ve üzerinden araç geçirilmemelidir.
C.Kullanım sırasında
halatın zedelenme olasılığının bulunduğu yerler, gerekirse façuna veya badarna
edilmelidir.
D.Kullanılmayacak
şekilde zedelenmiş bir halatın zedelenen bedeni kesilerek dikiş atılmalı,
zedelenmiş kasası yenilenmelidir.
E.Deniz suyu ile
ıslanmış halatlar kulanım sonrası tatlı su ile yıkanmalıdır.
F.Yıkanan halat
güvertede kurutulmalı ve ancak kurutulduktan sonra üstü örtülmeli, stora
kaldırılmalı veya halat dolabına[4]
sarılmalıdır. Islak olarak kesinlikle muhafaza edilmemelidir. Büyük
gemilerde ağırlığından dolayı manevra halatlarının her kullanım sonrası stora
kaldırılması uygulanamayabilir. Bu durumda eğer manevra halatı 1–2 gün içinde
tekrar kullanılacaksa güvertede bırakılabilir aksi durumda mutlaka stora kaldırılmalıdır.
G.Halatlar nemli ve
aşırı sıcak ortamlarda muhafaza edilmemelidir.
H.Uzun süre storda
bulunan halatlar belirli aralıklarla açılarak güvertede havalandırılmalıdır.
Metal tellerden yapılan halatlara tel halat denir. Teller birleşerek
kolları, kollar birleşerek tel halatı meydana getirir. Merkez kol halatın
cinsine göre diğer kollar ile aynı vasıfta olabileceği gibi farklı bir
materyalden oluşabilir.
Yapımında
kullanılan telin cinsine göre isim alırlar;
A.Çelik halat
B.Krom nikel halat
C.Bronz halat
D.Bakır halat
E.Alüminyum halat
Gemilerde en fazla kullanılan tel halatlar çelik halatlardır. Bu
halatlar gemilerde genel olarak; gemi yedeklemede[5], vardavela ve çarmıhlarda,
yük bağlamada, vinç, ambar kapak, borda iskele ve filika donanım selviçelerinde[6]
kullanılırlar. Diğer tip tel halatlar ise gemilerde ancak çok istisnai yerlerde
bulunabilir.
Tel halatlar çapın mm. olarak kalınlığı ile belirtilir. 16’lık
çelik halat ifadesi 16mm. çapındaki çelik halatı, 20’lik çelik halat ifadesi
20mm. çapındaki çelik halatı ifade etmektedir. Tel halatta kalınlık ölçülürken
en geniş yerinden ölçülür.
Çelik ve krom nikel halatlar çekme kuvvetleri yüksek fakat sert
halatlardır. Diğer cins tel halatlar ise yumuşak olmalarına rağmen çekim
kuvvetleri çok düşüktür.
Krom nikel halatlar kaliteli olmakla birlikte yüksek maliyetleri
nedeni ile genelde sadece yatlarda kullanılırlar. Gemilerde yüksek çekim gücü
için çelik halatlar kullanılır. Ancak bunlarda sert olduğundan vinç donanımları
gibi esneklik isteyen yerlerde kollarının arasına nebati halat konularak
yumuşatılmış çelik halatlar kullanılır.
Gemide çok kullanılmalarına karşılık tel halatlar havanın
rutubetine karşı çok hassastırlar. Bu neden ile gres ile yağlanarak korunurlar.
Ancak merkez kol olarak nebati halat konularak yumuşatılmış tel halatlar hem
pasa karşı koruma amaçlı olarak galvanizelendiğinden hem de yağ nebati kola
zarar vereceğinden yağlanmazlar.
Bugün
gemilerde kullanılan halatlar yapılış biçimine göre genel olarak üçe ayrılır;
A.Bükümlü halat
B.Dıştan örgülü halat
C.Örgülü halat
Ca.Parakete örgülü halat
Cb.Çok örgülü halat
Bir nebati halatın en ince parçası liftir.€ Bükümlü halatlar
(Twisted rope) kolların (Strand) birleştirilmesi ile kollar filasaların (Yarn)
birleştirilmesi ile filasalar da liflerin[7] (Fiber) birleştirilmesi ile
yapılır. Tel halatlarda lif ve filasa yerine sadece metal teller vardır. Tel
halatlarda; teller birleşerek kolları, kollar da birleşerek halatları meydana
getirir. Alüminyum gibi yumuşak metallerde ise doğrudan kalın çekim teller
birleşerek halatları oluşturur.
Bükümlü halatlar istisnalar hariç hepsi sağa bükümlüdür. Sağa
bükümlü nebati halatların yapılmasında önce lifler sağa doğru (halatı önümüzde
ileri doğru düz tuttuğumuzda liflerin, filasaların veya kolların ilerlerken
döndüğü yön) burularak filasaları, filasalarda sola doğru burularak kolları,
kollarda yine sağa doğru burularak halatları oluştururlar. Bu tip halatlara
ilerlerken kolları sağa doğru döndüğünden sağa bükümlü halat denir. İstisnalar
hariç nebati halatların tümü sağa bükümlü ve üç kolludur.
Tel halatlar
da genelde sağa bükümlü ve 6 kollu olarak yapılırlar.
En ince halat çeşitlerinden olan gırcala sağa bükümlü iki filasanın
sola bükümünden oluşmuştur. Yani
gırcalalar bükümlü halatların istisnası olarak sola bükümlüdür.
Dıştan örgülü halatlarda ise lifler düze yakın az büküm ile
kolları oluşturur. Bu kollarda halatın kalınlığına göre sayıda yan yana tutularak
dışına örgü ile birleştirilirler. Dıştaki bu örgü; halatın kalınlığına göre tek
veya çift olabilir. Dıştan örgülü halatlarda genel olarak sentetik malzeme
kullanılır.
1.2.3.1.Parakete Örgülü
Halat,
Önceleri sağa bükümlü olarak yapılan gemi manevra halatları bugün
genelde parakete örgülü olarak sentetik malzemeden yapılmaktadır. Parakete
örgülü halatta sentetik lifler düze yakın az büküm kolları oluşturmakta sonra
bu kollar üç çift olarak birbiri üzerine örülmektedir.
Çok örgülü
halatlar; sentetik liflerden oluşturulan 8, 12 gibi çok sayıdaki kolun
birbirleri ile örülmesi ile oluşturulan halatlardır.
Bir halatın
uç kısmına çıma, diğer kısımlarına beden denir. Halatlar gemide kullanım
amacına göre ayrı olarak veya donanım üzerinde kullanıma hazır olarak
bulundurulurlar.
Donanım
üzerinde olmayan halatlar ya genel kullanım amacı ile üzerinde bir bağ[8], kasa
v.s. olmaksızın roda[9], çile, top gibi biçimlerde korunaklı yerlerde
bulundurulur. Bunların dışında bazı halatlarda üzerlerinde bağ, kasa gibi
işlemler yapılarak özel bir kullanım amacı ile korunaklı şekilde
bulundurulurlar. Bu halatların başında manevra halatları ve sapanlar[10] gelir.
Manevra
halatı; gemi manevrasında ve bağlanmasında kullanılan bir çıması kasalı yoma
halatıdır[11]. Kasa; halatın bir çımasını halka haline getirilerek bedenine
bağlanmış halidir. Bir geminin geçici olarak bir yere bağlanmasında kullanılır.
Manevra halatları
geminin büyüklüğüne göre 2 burgatadan 12 burgataya kadar değişir. Daha kalınları ele kullanım zorluğu açısında
kullanılmazlar. Gemi bağlamada gerekiyorsa birden fazla halat yan yana
kullanılır.
Gemilerde manevra halatı olarak genelde nebati veya sentetik halatlar
kullanılmakla birlikte yedeklemede ve yangın riskinin yüksek olduğu yerlerde
ise manevra halatı olarak çelik halatlar kullanılır.
Halatların
kullanımı sırasında dikkat edilecek hususlarda belirtildiği gibi, kullanım
sonrası halatlar kontrol edilir, gücünü düşürecek derecede halatta bir yıpranma
varsa onarımı yapılır.
Eğer bir halatın çıması filasalanmışsa[12] bu çıma sabitlenerek filasaların dağılması
önlenmelidir. Nebati bir halatta bu işlem bir piyan bağı ile yapılır. Sentetik
ve tel halatlar içinde piyan bağı uygulanabilse de sentetik halatlarda yakma ve
bantlama, tel halatlardaysa kerye[13] ile sabitleme daha güvenilir olmaktadır.
Ancak her halükarda tel halatı oluşturan ve kesilmesi ile açığa çıkan
tellerin korumalı olarak piyanlanmasında ellerin yaralanmaması için zaruret
bulunmaktadır.
Sentetik halatların filasalanmış çımalarının yakılarak onarılmasında da
bazen sorunlar yaşanmaktadır. Halatın örgü ve liflerinin birbirinden farklı
maddelerden yapılması halinde dış örgü çabuk yanarak geri çekilmekte lif ile
birbirine kaynamamaktadır. Bu durumda dış örgü biraz geri sıyrılarak önce lif
yakılabilir. Eriyen lif, örgü ile bir hizaya gelince örgü ve lifler birbirleri
ile kaynatılabilir. Yalnız bu şekilde eriterek sabitleme yöntemi ile
yetinilmemeli, çıma ayrıca sudan etkilenmeyen kuvvetli bir bant ile
sarılmalıdır.
Bağ; gemide halatların amaçlarına hizmet etmek üzere kendi bedenine veya
bir nesneye atılan amaca özel imliktir. Piyan bağı ise genelde halatların filasalanmış
çımalarını onarmak amacı ile kullanılan bir gemici bağıdır.€ Piyan bağı bir
doblin[14] şeklindeki bir ıspavlo parçasının filasalanmış çımaya 6–8 defa volta[15]
edilerek sabitlenmesi şeklinde olur. Dört değişik Piyan bağı vardır;
A.Adi piyan bağı
Ispavlonun halat çıması üzerinde birkaç defa sarılarak üstten düğümlenmesi
şeklinde yapılan piyandır. Geçici işlemlerde kullanılır.
B.Gizli piyan bağı
Ispavlonun çımalarının sarım altında bırakıldığı piyan bağıdır. Fazla
kalın olmayan halatlarda kullanılır.
C.Dikişli piyan
Kalın halatlarda uygulanan sıyrılma olasılığının bulunmadığı güvenli bir
piyan çeşididir. Bu piyanda ıspavlo çımaları iğne ile halatın bedeninden
geçirilerek sabitlenir.
D.Çıma kaybetme piyanı
Bir halatın çımasına veya direk, puntel, seren gibi yerlerin uç
kısımlarına bir ıspavlo veya gırcala ile yapılan çok sarımın son çımasının
sarım içerisine alınması için yapılan bir piyan bağıdır.
Nebati halat
çımasını onarımı için ihtiyaç olan ortam; bir gemi veya gemicilik atölyesi,
ihtiyaç olan malzeme; nebati halat, ıspavlo ve bıçaktır.
A.Çımasına piyan
yapılacak halatın çıması düzgünce kesilir.
B.Halat kalınlığına göre
piyan bağı için yeterli uzunlukta ıspavlo yumağından çıkartılarak kesilir.
C.Bir parça ıspavlonun bir çıması
kısa doblin yapılarak halatın çıması üzerine yerleştirilir.
D.Ispavlonun uzun tarafı ile halat
üzerinde doblinin bedenini de içine alacak şekilde bir volta atılır.
E.Ispavlonun uzun çıması sıkı sıkıya
ve yan yana olacak şekilde 6-8 defa doblini de içine alacak şekilde halat
üzerine volta edilir.
F.Ispavlonun sarımda kullanılan
çıması son voltadan sonra doblinin içinden geçirilir.
G.Doblinin diğer çıması çekilerek
voltada kullanılan çımanın sarımın altına kadar girmesi sağlanır.
H.Ispavlonun sarım dışında kalan
çımaları kesilerek piyan bağı bitirilir.
Çıması filasalanmış bir nebati halatın çımasını gizli piyan ile
sabitleyiniz.
3.BÜKÜMLÜ
NEBATİ HALAT BEDENİNİ ONARMAK
Yoma halatların bedenleri genellikle gergin çalışma
esnasında bir yere sürtmekten veya aşırı yükten dolayı zedelenir, kol atar veya
kopar. Zedelenen beden mutlaka onarılmalıdır. Ancak zedelenme azsa veya
zedelenme olasılığı varsa ki genelde devamlı kurtağzına gelen yerler veya
küpeşteye gelen yerler çok sık zedelenir buraları façuna veya badarna yapılır.
Façuna etme bir çeşit piyan bağına benzer. Piyan bağı
bilindiği gibi halatın filasalanmaması için çımasına atılan bir bağdır ve
sadece 6-8 sarımdan oluşur. Façuna ise halatın zedelenen yerine ıspavlo veya
gırcala ile yapılan çok sarımdan oluşan dikişli piyan benzeri bir işlemdir.
Genelde basma şekli ile oluşan zedelenmeler için façuna kullanılır. İleri geri
hareketle oluşan zedelenmeler için kullanılmaz.
Badarna ise yine halat bedeninin zedelenen veya zedelenme
olasılığı bulunan yerine branda sarılarak yapılan bir işlemdir. Bu işlemde
halat bedenine branda sarılır ve halatın özellikle bükümlü nebati halatın kol
aralarına gelecek şekilde branda bir ıspavlo veya gırcala ile bağlanır.
Badarnanın uç kısımlarında sarım malzemesi dikişli piyanda olduğu gibi bir
çuvaldız ile halat içinden geçirilerek sabitlenir. Brandayı tutan dikişler
açıkta olmadığından ileri geri hareketle oluşan zedelenmeler için badarna
yapılabilir.
Bükümlü halatlar kol attıysa veya koptuysa mutlaka oraya
kolbastı[16] dikişi yapılmalıdır. Ancak kolbastı dikişi halata bir genişlemeye
sebep olacağı için makara içinde işleyen halatlar matiz dikişi yapılarak
onarılırlar.
3.1.Kolbastı Dikişi
Halatların kullanımı sırasında dikkat edilecek hususlarda
belirtildiği gibi kullanım sonrası halatlar kontrol edilir. Bir manevra
halatının gücünü düşürecek derecede bir yıpranma veya kol atma varsa halat
hasarlı noktadan kesilerek kolbastı dikişi ile onarılır. Dikiş iki halatın
birbirine örülerek birleştirilmesidir. Dikiş sırasında yardımcı araç olarak bir
kavela[17] kullanılır.
Bugün manevralarda artık bükümlü nebati halatlar
kullanılmamaktadır. Onun yerine parakete örgülü veya çok kollu halatlar
kullanılmaktadır. Bu halatların onarımında da kolbastı dikişine benzer dikişler
kullanılır. Çelik halatların onarımındaysa artık gemilerde yeterince mahir
gemicilere pek rastlanılmadığından genelde kerye ile bağlama yöntemi
kullanılmaktadır.
Bükümlü nebati halat bedeninin onarımı için ihtiyaç olan ortam;
bir gemi veya gemicilik atölyesi, ihtiyaç olan malzeme; nebati halat, kavela,
ıspavlo ve bıçaktır.
A.Bir ıspavlo yumağından
veya bir parça halatın ayrılan filasalarından adi piyan bağı için kol sayısının
iki katından iki fazla parça kesilir.
B.Halatın bedeni
zayıflayan yerinden düzgünce kesilir.
C.Halatın kesilen bedeni
ile oluşan iki çımaya halat kalınlığına göre uygun mesafelerde birer adi piyan
bağı yapılır.
D.Dikilecek her iki
çımanın kolları filasalandırılmadan birbirinden ayrılır.
E.Ayrılan kolların
çımalarına adi piyan yapılarak fazlalıkları kesilir.
F.Her iki halat parçası
kolları birbirlerinin arasına gelecek şekilde iç içe geçirilir.
G.Halat parçalarından
birinin bir kolu bedene yapılan adi piyanın gerisinden bedenden ayrılır.
H.Ayrılan halat kolu ile
beden arasından diğer halat kollarından onun hizasında olan kolu geçirilir.
I.Aynı işlem tekrar
edilerek her biri farklı kolların altından olmak üzere ikinci ve üçüncü
kollarda diğer halatın kendi hizalarına gelen kolları arasından geçirilir ve
çekilerek boşları alınır.
J.Aynı işlem tekrar
edilerek en az iki tur atılır.
K.Aynı işlem diğer halat
kolları içinde tekrar edilir.
L.Tamamlanan dikişin
kollar üzerindeki adi piyanları çözülerek kavela ile üzerine vurularak kolların
oturması sağlanır.
M.Dikiş çekilerek bağın
oturması sağlanırken kolların dikişi
aşan kısımları kesilerek dikiş tamamlanır.
Uygulamada dikkat
edilecek hususlar;
Kolu bedenden ayırmak için halat ters yönde burulurken bir kavela
kullanılır.
Bir nebati halatın hasarlanarak kesilen bedenini kolbastı dikişi
ile birleştirerek onarınız.
4.PALANGA HALATININ
BEDENİNİ ONARMAK
Palanga donanımında kullanılan halatlar koptuğu veya kestiği zaman
bunların bedenleri dikiş yapılarak onarılır. Ancak bu dikiş makaranın dili
içinden rahat akmayı engellemeyecek şekilde olması gerekir. bu neden ile bu
onarımda kolbastı dikişi değil matiz dikişi yapılır. Matiz dikişi (Long
Splice); palanga halatlarının bedenlerinin onarımında kullanılan bir dikiş şeklidir.€
4.1.Uygulama
A.Kopan halat kollarının
her iki çıması dikiş payı göz önüne alınarak kolbastı dikişinde olduğu gibi
hazırlanır.
B.Hazırlanan bu kollar
karşılıklı olarak birbiri içerisine sıkıca oturtulur.
C.Sol üstte açılmış olan
kolun altında bulunan beden üzerindeki kol kanalları bozulmadan açılır.
D.Bu boşalan kanala ise,
üstteki kol sarılır.
E.Açılan ve sarılan bu
kollar bitimde birbirlerine birer volta alınır.
F.Diğer kollara da aynı
işlem yapılarak dikiş tamamlanır.
Tel halatlarda; özellikle donanım üzerinde kullanılan çelik
halatlarda onarım yapılmaz, halat değiştirilir. Eğer tel halatın kullanım yeri
onarım kabul edilebilecek bir yerse onarım düşünülebilir. Bunda da tel halatın
onarımı nebati halatlarda olduğu gibi dikiş ile yapılabilir. Ancak özellikle
çelik halatlara yapılan dikişlerin zorluğu gemicileri daha pratik yöntemlere
yöneltmektedir. Yine eğer kullanım yeri buna müsaitse tel halatların
birleştirilmesinde sıkma aparatları kullanılır.
Kerye; tel halatların birleştirilmesinde kullanılan bir diğer adı
da klemens olan somunlu bir sıkma aparatıdır.
Tel halat bedeninin
onarımı için ihtiyaç olan ortam; bir gemi veya gemicilik atölyesi, ihtiyaç olan
malzeme; tel halat, tel halat makası veya çelik kesme taşlı motor, iki parça
ıspavlo, tel halata uygun üç adet kerye ve keryeye uygun somun sıkma
anahtarıdır.
A.Hasarlanan tel halat hasarlanan
yerden kesilir.
B.Tel halatın birleştirilecek
çımalalarına piyan bağı yapılır.
C.Birleştirilecek çelik halatın
kalınlığına uygun özellikte en az 3 kerye hazırlanır.
D.Birleştirilecek çımalar uygun
uzunlukta yan yana konur.
E.Çımalar somun sıkma aletinin de
yardımıyla birer tanesi çımalara yakın biri ortada olmak üzere üç kerye ile sıkılır.
Uygulamada dikkat edilecek hususlar;
A.Tel kesim için özel makas kullanılırken özellikle çelik halatların
kesiminde çelik kesim taşlı motorlar kullanılır.
B.Halat üzerine çok yük biniyorsa
ekleme kısmı uzun tutulur ve ekin uzunluğuna göre üçten fazla eşit aralıklı
daha çok kerye kullanılır.
Hasarlanarak
kesilen bir tel halatın bedenini kerye ile birleştirerek onarınız.
Dıştan örgülü halatlar genelde gemilerde
sadece el incesi ve bayrak salvosu yapımında kullanılırken özellikle yatlarda
hemen hemen tüm halatlar örgülü halattır. Bir donanım üzerinde kullanılan
halatın kol atması veya dış örgüsünün kopması halinde donanım üzerindeyse
mutlaka değiştirilmesi gerekir. Ancak acil durumlarda bu tip sorunlarda geçici
bir çözüme ihtiyaç vardır.
Margarita bağı; bir donanım üzerindeki
halatın makara gibi bir aksam üzerinden geçmeyen kısmının hasarlanması halinde
değişim için zamanın olmadığı taktirde yapılan geçici onarım bağıdır. Çürük
bağı da denir. Margarita bağı yerine atılacak farklı bir bağ halatın çekim
gücünü margarita bağından daha fazla azaltacaktır.
Margarita bağı yapılırken halat üçe
katlanır ve oluşan doblinler beden üzerinde oluşturulan kuruz[18] içine
alınarak halat sabitlenir.
Dıştan örgülü halat bedeninin onarımı için ihtiyaç olan ortam; bir
gemi veya gemicilik atölyesi, ihtiyaç olan malzeme; dıştan örgülü halat ve
ıspavlodur.
A.Bedeni zedelenen halat düz olarak
güverteye serilir.
B.Zedelenen kısmın her
iki yanında kalınlığına göre yeterli pay kalacak ve zedelenen kısım ortada
kalacak şekilde halat üçe katlanır.
C.Üçe katlanan halatın
kat uzunluğu içinde kalmak üzere çımalara giden bedenleri üzerinde içe doğru
birer kruz yapılır.
D.Üçe katlama sırasında
oluşan doblinler yapılan kruzların içerisinden geçirilir.
E.Doblinler[19] uç kısımlarından
çımalar bedenleri ile birlikte tutup çekilerek boşu alınır.
F.Doblinler uçlarından
bedene birer piyan bağı ile sabitlenerek margarita bağı tamamlanır.
Bedeni
hasarlanan bir dıştan örgülü halatı margarita bağı ile onarınız.
Yoma bağı iki yoma
halatını birbirine bağlamak için kullanılan bir bağdır.€ Üç çeşidi vardır.
·
Düz yoma bağı
İki yoma halatını kısa
süreli birbirine bağlamakta kullanılır. Bağlanan halatlar farklı kalınlıkta ve
dıştan örgülü sentetik ise kayma olasılığı olduğu için ya çımaları bedene
piyanlanır yada çifte yoma bağı atılır.
·
Çifte yoma bağı
Kayma olasılığı olan,
farklı kalınlıkta, dıştan örgülü sentetik iki halatın bağlanmasında kullanılan
bir bağdır. Uzun süreli bağlanma gereksiniminde çımaları bedene piyanlanır.
·
Mezevoltalı yoma bağı
Yoma bağının halatın
işletilmesinde sorun çıkarttığı durumlarda, iki yoma halatının birbirine
bağlanmasında kullanılan bir halattır. Çımaları bedene mutlaka piyanlanmalıdır.
Kopan yoma halatının bağ ile
birleştirilmesi için ihtiyaç olan ortam; bir gemi
veya gemicilik atölyesi, ihtiyaç olan malzeme; iki parça yoma halattır.
A.Bağlanacak iki yoma
halatından birinin çıması doblin hale getirilir.
B.Bağlanacak halatlardan
düz olan çıma doblin çımanın içerisinden geçirilir.
C.Doblinin içerisinden
geçirilen çıma üzerine geldiği kol üzerine bir kere volta edilir.
D.Üzerine gelen kola
volta edilen halat ters yönde doblinin diğer kolu ve kendi bedeni üzerine
birlikte kavrayacak şekilde bir volta edilir.
E.Çımalar çekilerek
bağın boşu alınır.
Kopan bir yoma halatını düz yoma bağı ile
birleştiriniz.
8.BÜKÜMLÜ
NEBATİ HALAT KASASINI ONARMAK
Halatların
kullanımı sırasında dikkat edilecek hususlarda belirtildiği gibi, kullanım
sonrası halatlar kontrol edilir, gücünü düşürecek derecede halatta bir yıpranma
varsa kasa kesilerek yenilenir.
Bir izbarço
bağı[20] ile halatın çımasına bir kasa yapmak mümkün olsa bile bükümlü bir
halatta kasanın dikişli olarak yenilenmesi iyi bir gemicilik işlemidir.
Bükümlü nebati halat kasasının onarımı için ihtiyaç olan ortam; bir gemi veya gemicilik atölyesi,
ihtiyaç olan malzeme; bir parça nebati bükümlü halattır.
A.Bir ıspavlo yumağından veya bir parça halatın ayrılan filasalarından
kol sayısından bir fazla sayıda parça kesilir.
B.Zayıflayan halat kasası dibinden kesilerek ayrılır.
C.Halatın kesilen çımasında kasa dikişi için halat kalınlığına
göre uygun bir mesafeye bir adi piyan bağı atılır.
D.Dikiş atılacak çıma filasalandırılmadan kollara ayrılır.
E.Ayrılan kolların çımalarına birer adi piyan bağı yapılır
ve ıspavlonun fazlalıkları kesilerek temizlenir.
F.Halatın çıması yapılacak kasa büyüklüğünde doblin hale
getirilir ve kasa büyüklüğüne göre bedene bir adi piyan bağı yapılır.
G.Halatın bedeninden bir kol bedene yapılan piyanın
gerisinden bedenden ayrılır.
H.Ayrılan kolun arasından çımanın kollarından biri geçirilir
ve çekilerek boşu alınır.
I.Aynı işlem tekrar edilerek ikinci ve üçüncü kollarda her
biri farklı kol arasından olacak şekilde halatın bedeninin kolları arasından
geçirilir.
J.Bu işlem her bir kol üzerine gelen kolun altından geçecek
şekilde en azından üç tur tekrarlanır.
K.Kolların ucundaki adi piyanlar çözülerek iyi yerleşmesi
için bağ kavela ile dövülür ve çekilir.
L.Dikişin dışına taşan kol çımaları kesilerek kasa son
haline getirilir.
Uygulamada dikkat edilecek hususlar;
M.Kolun bedenden ayrılmasında beden ters yönde burulurken
kavela kullanılır.
9.TEL
HALAT KASASINI ONARMAK
Tel halatlar istendiği takdirde veya
amaca özel hazırlanmışsa istek belirtmeye gerek kalmadan üretici firmadan
kasası yapılmış olarak gelebilir. Üretici firmada hazırlanan kasalar kurşun
döküm veya özel sıkma aparatı ile sabitlenir. Eğer bir tel halatın kasası
hasarlanmışsa kullanılmaz kesilerek yenilenir.
Tel halatların kasalarının
yenilenmesinde dikiş bir yöntem olmakla birlikte özellikte çelik halatlarda
işlem zorluğundan dolayı sıkma aparatları kasa yapımında kullanılır.
Tel halata kasa yapımında halatın çıması
arasına halat kalınlığına uygun bir radansa konularak katlanır ve yine halat
kalınlığına uygun keryeler ile sıkılarak sabitlenir. Radansa; halat kasasının
güçlendirilmesi amacı ile içine konan madeni bir halkadır.€
Kerye somunlarını sıkmada somuna uygun açıkağız anahtar kullanılır.
Tel halat kasasının onarımı için ihtiyaç olan ortam; bir gemi veya gemicilik atölyesi,
ihtiyaç olan malzeme; bir parça tel halat, bir adet radansa, 2 adet kerye ve
keryeye uygun somun sıkma aparatıdır.
A.Hasarlı kasası kesilmiş olan
halatın çımasına piyan yapılır.
B.Halatın çıması
yapılacak kasadan biraz daha büyük olarak doblin yapılır.
C.Doblin uç tarafından bir kerye ile
fazla olmadan kaymayacak şekilde sıkılır.
D.Oluşan kasa üzerine
elle kaydırılabilir derecede ikinci bir kerye daha vurulur.
E.Kasanın içerisine
uygun bir radansa konularak vurulan ikinci kerye radansayı sıkacak şekilde
kaydırılır.
F.Her iki kerye güçlü
olarak elle sıkılarak kasa tamamlanır.
G.Her iki kerye elle
somun sıkma aparatı kullanılarak güçlü olarak sıkılıp kasa tamamlanır.
Uygulamada dikkat
edilecek hususlar;
Keryenin
somunlarını sıkmada pense değil bir açıkağız anahtar daha uygun olur.
Halatlarda hasarlanarak zayıflayan kasalar kesilerek yenilenir. Bükümlü
halatlarda dikiş, tel halatlarda dikiş veya sıkma aparatlı işlemler birer çözüm
olmakla birlikte bir örgülü halatta kasa yapmanın yegâne yolu halatın çımasına
bir izbarço bağı atmaktır. İzbarço bağı bir halatın çımasına geçici bir kasa
yapmakta kullanılan bir bağ çeşididir.€ Gemicilikte çok kullanılmakta olup farklı
kullanım yerleri için farklı tipleri bulunmaktadır.
A.Düz ızbarço bağı
Genel olarak ızbarço bağı dendiğinde anlaşılan bağdır. Halat çımalarına
kasa yapımında kullanılan istendiğinde çözülebilen bir bağdır.
B.Foralı ızbarço bağı
Normal olarak kasasız kullanılan bir halata geçici bir kasa yapımında
atılan kolay çözülen izbarço bağıdır.
C.Doblin ızbarço bağı
Düz izbarço gibi kullanılan farklı bir yapım şekline sahip izbarço
bağıdır.
D.Sugalı izbarço bağı
Kement gibi yük bindikçe sıkan bir izbarço bağıdır.
E.Çifte ızbarço bağı
Baca direk gibi yüksek yerlerde çalışmak için çıkan gemicilerin kandilisa
tahtasının bulunmadığı durumlarda onun yerine kullandığı bir bağdır.
Dıştan örgülü halat kasasının onarımı için ihtiyaç olan ortam; bir gemi veya gemicilik
atölyesi, ihtiyaç olan malzeme; bir parça dıştan örgülü sentetik halattır.
A.Halatın izbarço bağı atılacak çımasına yapılacak kasanın büyüklüğüne
göre bir doblin yapılır.
B.Doblini oluşturan çımanın hizasında halatın bedenine bir kuruz yapılır.
C.Doblinin çıması üstten kruzun içerisinden geçirilir.
D.Kruzun altından gelen halatın çıması halatın bedenine üstten altına
doğru dolandırılır.
E.Bedene dolandırılan çıma kruz içerisinden gelişte olduğu yerden geri
geçirilir.
F.Kruz içerisinden geri geçirilen çıma ile halat bedeni ters yönde
çekilerek düğümün boşu alınır ve izbarço bağı tamamlanır.
"Yazı, edinilen yeni bilgi, değişim ve yapılan yorumlar ile tekrar tekrar güncellenmektedir. Bu neden ile kopyalayıp almak yerine ihtiyacınız olduğunda tekrar açıp okumanızda yarar bulunmaktadır. Bu yazı her zaman burada olacaktır."
[1] Jüt
halat: Vatanı doğu Hindistan olan ve tropik bölgelerde yetişen 2-4 m yüksekliğinde lif bitkisi
[2] Sisal
halat: Doğu Afrika, Cava, Bahama ve Meksika’da çok yetişen bir ağacın
liflerinden yapılın halat.
[3] Manila
halat: Bu halat Abaca ağacının liflerinden yapılır. Filipinlerde çok yetişen bu
ağacın liflerinden yapılan halatlar tüm dünyaya bu ülkeden yayıldığından ismini
de bu ülkenin başkenti olan Manila’dan alır.
[4] Halat
dolabı: Halatın üzerine sarıldığı büyük makara
[5] Gemi
yedekleme: Hareket kabiliyetini kaybeden bir geminin bir başka gemi yardımı ile
çekilerek, itilerek veya bordada bağlanarak denizde bir yerden bir başka yere
götürülmesidir.
[6]
Selviçe: Güvertede donanımlarında kullanılan hareketli halatlar.
[7] Lif:
Bitkilerin gövdesini oluşturan ince uzun nebati iplikçikler.
[8] Bağ; gemide halatların
amaçlarına hizmet etmek üzere kendi bedenine veya bir nesneye atılan amaca özel
imliktir.
[9] Roda:
Simit şeklinde yapılan halat sarımı.
[10] Sapan: Genelde yük işlemlerinde
kullanılan her iki çıması kasalı olan halat.
[11] Yoma
halatı: Gemilerin bağlanmasında kullanılan 2 burgatadan kalın halat.
[12] Filasalanmak:
Halatın çımasının açılarak filasaların dağılması.
[13] Kerye:
Tel halatın bağlanmasında kullanılan klemens.€
[14] Doblin: Bir halatın ikiye
katlanmış hali.
[15] Volta:
Halatın bir yere veya kendi bedenine sarılması.
[16] Kolbastı
dikişi: çımalarındaki kolları açılmış iki bükümlü halatın kollarının
birbirlerine örülmesi ile yapılan birleştirme işlemidir.
[17] Kavela; halat kollarını aralamak için kullanılan bir ucu
sivri sert ağaç çubuk alet.
[18] Kruz:
Bir halatın kendi bedeni üzerinde yuvarlatılarak çember oluşturulması.
[19] Doblin:
Halatın bedeninden ikiye katlanmış hali.
[20] İzbarço
bağı: Geçici kasa için halatın çımasına yapılan bir bağ çeşidi.
tşkler....
YanıtlaSilHocam emeğine yüreğine ve bilgiyi paylaşma nezaketine teşekkürler.
YanıtlaSilEmeğiniz için teşekkürler.
YanıtlaSil