3 Ekim 2012 Çarşamba

MALZEME BAKIMI


1.KORUYUCULU AHŞAP MALZEMEYE BAKIM YAPMAK
1.1.Malzeme bakımı
      Gemilerin içinde bulunduğu koşullar nedeni ile yapı ve teferruatın yıpranması çok hızlıdır. Gemi bölüm amirleri tarafından yüzlerce sorudan oluşan kontrol listeleri ile günlük kontrollere tabi tutulur, bakım, onarım ve değişim hususları tespit edilir ve bu aksaklıkların giderilmesi için planlama yapılır.
      Esas olan, acil olanlar dışında gemideki ana yapı ve teferruatın onarımı, değişimi ve ileri seviye bakımlarının profesyonel kişilerce yapılmasıdır. Gemi personeli tarafından yapılan geçici bakımın amacı profesyonel müdahale yapılıncaya kadar malzemenin vasfını korumaktır. Ancak; maalesef bu işler çoklukla gemide veya tersanelerde[1] gemi personeli tarafından gerçekleştirilmektedir. Bunun ana nedeni maliyetin düşürülmesidir. Düşük maliyet için kullanılan ucuz koruyucu malzeme kısa sürede vasfını kaybetmekte ve gemi seyirdeyken bunun giderilmesi yine gemi personeline kalmaktadır. Hatta profesyonel müdahale yapılabilecekken tersanelerde bile bir kısım işler gemi personeline yaptırılarak işveren tasarrufa gitmektedir. Bu neden ile işveren gemiadamından bir profesyonel gibi malzeme bakımı bilgi ve becerisine sahip olmasını da beklenmektedir.
      Bakımı yapılacak unsurlar gemisine, cinsine ve yerine göre ahşap, polyester veya metalden yapılmış olabilir. Bu malzemelerde bakım üç şekilde yapılır;
A.Temizlik;
      Temizlik; malzemenin üzerinde yapışan veya konan, malzemenin vasfını veya estetiğini bozan maddeleri oradan kaldırmaktır. Tüm malzemede periyodik olarak uygulanır. Gemideki kirleticiler genelde yük tozu, deniz tuzu, yerine uygun olmayan koruyucu veya temizleyici gibi maddelerdir. Temizlik aşamasında kirliliğin cins ve aşamasına göre bez, sert temizleyiciler ve kimyasallar kullanılabilir. Esas olan temizliğin kalitesi ve malzemenin vasfını bozmamasıdır.
B.Geçici bakım:
      Geçici bakım; üzerine koruyucu veya estetik amaçlı tatbikat yapılmış malzemede ileri bakımın son kademesinin tekrarı şeklinde yapılan bakımdır. Örnek olarak çizilen veya parlaklığı kaybolan koruyucunun, kaldırılma ve zemin hazırlama gibi aşamaları gerçekleştirilmeden dar alanlı olarak tatbik edilmesi bir geçici bakımdır. Hasarın büyüklüğüne, aceleliğine ve tedarik gibi şartlara bağlı olarak malzemeye geçici veya ileri bakım uygulanır.
C.İleri bakım:
      İleri bakım; yüzeysel bozulan malzemeden geniş alanlı olarak bozulan kısım ile koruyucunun kaldırılması, yüzeyin tekrar koruyucu tatbikine hazırlanması ve koruyucu tatbikini içeren bakım kademesidir.
1.2.İleri Bakım
      Geminin bir kısım ana yapı veya teferruatı, yapım malzemesine göre dış etkenlerden etkilenerek yüzeysel bozulurlar. Bunu engellemek için malzeme üzerine bir koruyucu müstahzar uygulanır. Koruyucu boya, vernik gibi bir müstahzardır. Ancak bu koruyucu da genelde fiziki müdahale veya ömrünü tamamlamasına bağlı olarak bir süre sonra vasfını kaybeder. Bu durumda bozulan bu koruyucu ile altındaki bozulan malzemenin kaldırılarak yerine yeni koruyucunun tatbik edilmesi gerekir.
A.Eski koruyucunun kaldırılması,
      Gemilerde eski koruyucunun kaldırılması için genelde yerine göre seçilen üç yöntem vardır.
Aa.Yakma

      Yakma; ısı tatbik ederek malzeme üzerindeki koruyucunun vasfının bozulmasına sebep olarak malzemeyi bırakmasını sağlama şeklidir. Yakma; pürmüz lambası[2], yakma şaloması[3] veya bu işler için dizayn edilen özel elektrikli ısıtıcılar ile yapılır. Yakma sırasında genel adıyla tüp gaz olarak bilinen LPG[4] kullanılır. Bu yöntemin en büyük sakıncası koruyucu yakılırken altındaki malzemenin de zarar görme olasılığıdır. Ancak daha düşük verimli olmakla birlikte saç kurutmada kullanılan “fön” makinelerine benzeyen, elektrikle ısıtılan havanın üfürülmesi şeklinde çalışan özel ısıtıcılarda bu risk daha azdır.
Ab.Kırma-Kazıma
      Kırma-kazıma; koruyucuya doğrudan uygulanan sert malzeme ile koruyucunun yerinden sökülmesi işlemidir. Bu işlem genelde iki farklı şekilde yapılır.
Ab1.Raspalama
      Raspa yapmak (raspalama); raspa ile bozulmuş koruyucunun (boya,vs) ve bozulmuş malzemenin kırılması ve yerinden kazınması işlemidir.€ Kırma işlemi raspa makineleri veya raspa çekici ile kazıma işlemi ise sıyırma raspa aletleri ile yapılır. Raspa makineleri genelde iğneli veya dişli uçlar ile boyayı kıran, basınçlı hava ile çalışan makinelerdir. Raspa çekici ise bir ucu dikey, diğer ucu yatay durumda kesici uca sahip bir çekiçtir. Genelde çelikten yapılır. Ancak akaryakıt tankerlerinde yangın emniyeti gereğince sarıdan (pirinç) yapılır. Sıyırma raspa aleti ise kazıma amacı ile yapılmış bir ucu keskin, demir el aletidir. Düz, “L” ve “∆” çeşitleri vardır. Raspa aletleri ile kırma ve kazıma işlemleri yapılırken sadece koruyucuyu kırıp kazıyacak, malzemeye zarar vermeyecek şekilde darbe veya baskı uygulanır. “L” ve “∆” şeklindeki sıyırma raspa aletleri ile çekilerek, düz raspa aletleri ile itilerek kazıma yapılır.
Ab2.Zımparalama
      Zımparalama; zımpara[5] ile bir yüzeyin aşındırma işlemidir. Zımpara; kâğıt gibi esnek bir zemin üzerine yapıştırılan sert kumdan yapılmış bir aşındırma malzemesidir. Sulu veya kuru, kâğıtlı veya süngerli, elle veya makine ile kullanılan tipleri vardır. Kuru zımpara inceden kalına doğru 0’dan 5’e kadar numaralanmıştır. Su zımparası ise ıslatılarak kullanılabilen, cm2 sine düşen kum sayısına göre numaralandırılmış zımparalardır. Örnek olarak “P80” numaralı zımparanın cm2 sine 80 adet kum düşmektedir. Titreşim zımpara makinesinde[6] kullanılan zımpara, makinenin standart genişliğinde rulo halinde satılır. İstenen uzunluğa göre kesilerek alınır. Ekzantrik zımpara makinesinde[7] kullanılanları ise makinenin tablası çapında doğrudan makineye takılacak şekilde adet ile satılır. Zımpara; genelde yakma ve raspanın uygulanamayacağı kadar hassas yerlerde koruyucuyu kaldırmak üzere ve malzemenin koruyucu tatbikine hazırlanmasında kullanılır. Büyük alanlarda makine, küçük ve makinenin giremeyeceği girintili ve dar yerlerde ise elle uygulanır. Özellikle sünger tip olanları, girintili ve kıvrımlı yerlerde çok verimlidir.

Ab3.Kimyasal boya sökücü kullanma
      Bir diğer koruyucu sökme yöntemi de koruyucunun yapısını bozarak uygulandığı zemini bırakmasını sağlayan kimyasal maddelerin kullanılmasıdır. Boya sökücü olarak piyasada satılan bu kimyasallar, maliyet yüksekliğine karşılık uygulandığı zemine hasar vermeden tozsuz ve gürültüsüz olarak koruyucuyu kaldırması nedeni ile genelde cihazların hassas metal yüzeylerdeki boyanın kaldırılmasında kullanılırlar. Fırça ile tatbik edilerek bir süre beklenir ve süre sonunda bir bezle silinerek kalkmış boya ile birlikte temizlenirler.
B.Zeminin koruyucuya hazırlanması,
      Üzerindeki koruyucu kaldırılmış olan malzemeye iyi bir koruyucu tatbik edilmesinin en önemli hususlardan biri de zeminin o koruyucuya hazır olmasıdır. İyi bir zemin, koruyucunun malzemeye iyi nüfus etmesini sağlar. Zeminin koruyucuya hazırlanmasının üç aşaması vardır.
Ba.Macun tatbiki
      Üzerindeki koruyucu ve bozuk malzemenin kaldırılmasından sonra bozuk yüzey gereklilik durumuna göre düzeltilir. Bu düzeltme çukur veya çizik yerlerin macunla doldurma ve/veya zımparalama veya taşlama yöntemi ile olur. Uygulanacak macun alttaki malzemeye uygun cinste olmalı ve ıspatula yardımı ile tatbik edilmelidir.

Bb.Zımparalama
      Macun ile kapatılan yüzey sertleşinceye kadar bekletilir. Macun sertleştikten sonra yüzey zımpara veya taşlama ile temizlenerek düzeltilir. Eğer işlemden sonra zeminin düzgün dolmadığı görülürse macunlama işlemi tekrar edilir. Burada dikkat edilmesi gereken husus zımparalama işlemi sırasında yeniden çizikler veya çukurlar oluşturmamalıdır.
Bc.Temizlik
      Koruyucu tatbik edilmeden önce zemin çok temiz olmalıdır. Bunun iki önemli nedeni vardır. Birincisi, koruyucunun zemine iyi yapışması, ikincisi ise koruyucu vernik gibi altını gösteren bir koruyucu ise alttan lekenin gözükmemesidir. Bu neden ile zemin, sudan, yağda ve tozdan iyice temizlenir. Zımpara tozu zeminden bir fırça ile alınır. Arkasından kuru bir bez ile kullanılacak koruyucunun incelticisi veya ispirto ile ıslatılarak silinir. Arkasından koruyucu tatbikine geçilir.
C.Koruyucunun tatbik edilmesi
      Malzeme üzerine tatbik edilecek koruyucunun çok çeşidi vardır. Ancak klasik koruyucular sentetik veya selülozik kökenli olmak üzere genel olarak iki türlüdür. Burada önemle dikkat edilecek husus üst üste sürülen koruyucuların aynı cins olmasıdır. Aksi taktirde tatbik edilen koruyucular birbirine yapışmazlar. Koruyucu tatbikinin aşamaları;
Ca.Tatbik aletlerinin hazırlanması
      Koruyucu, tabanca[8], fırça, sünger ve bez gibi araçlar ile tatbik edilebilir. Tabanca uygulaması çoğunlukla gereken donanım nedeni ile sadece büyük gemi ve tersanelerde uygulanan bir yöntemdir. Gemide genellikle boya için fırça kullanılır. Fırçalar tarak veya rulo fırça olarak ikiye ayrılır. Tarak fırçaları da genelde kestirme ve düz fırçalar olarak ikiye ayırırız. Bu fırçalar inç olarak genişliklerine göre numaralandırılır. Kullanılacak tarak fırça kullanılmadan önce gerekli yumuşaklığa ulaşana kadar elde esnetilir ve zayıf kılları alınır. Fırça ucundaki kılların aynı uzunlukta olmasına dikkat edilir. Değilse makasla düzeltilir. Geniş yüzeyler için büyük dar yüzeyler için küçük fırçalar tercih edilir. Rulo fırçalar ise genelde kalın boyalar için kullanılır. Dar yerlerin yapılabilmesi için parmak geniş yerlerin yapılabilmesi için 20–25 cm’lik rulolar kullanılır. Dış yüzeylerde pösteki, iç yüzeylerde ise sentetik olanları tercih edilir.

Cb.Koruyucunun hazırlanması
      Bir koruyucuyu tatbik edilmeden önce mutlaka ambalajının üzeri okunur. Verilen tavsiyeler varsa ona uyulur. Koruyucu, tatbikinden önce kullanılacak yönteme göre inceltilmesi gerekir. İnceltme işlemi tiner ile yapılır.€ Eğer boya malzeme üzerine tabanca ile atılacaksa mutlaka inceltilir. Fırça veya bez ile sürülecekse boyasına göre inceltilebilir veya doğrudan kullanılabilir. Ancak tüm boyanın inceltilmesi gerekmeyebilir. Eğer tüm boya kullanılmayacaksa ihtiyaç olan kadarı ayrı bir kaba alınarak inceltme işlemi orada yapılır. Çift karışımlı boyaların haricindeki boyalar sentetik veya selülozik olarak ikiye ayrılır. Bu boyalar inceltilirken yine aynı cins tiner kullanılır. Sonra kullanıma bırakılan boya kabı hava almayacak şekilde tekrar sıkıca kapatılır. Eğer standart inceltici yerine özel bir inceltici belirtildiyse onun kullanılması gerekir. İncelticinin iyice karışması için matkap ve ona takılan boya karıştırıcı aparatın kullanılması kolaylık yaratacaktır.
D.Koruyucunun tatbik edilmesi
      Koruyucu tatbikinde fırça kullanımında fırçanın en fazla 1/3 ‘ü koruyucu içerisine sokulup çıkartılır ve üzerindeki fazlalık tenekenin kenarına sıyrılır. Fırça yüzeyle 70°- 90° açı yapacak şekilde sağdan sola ve soldan sağa doğru yüzeye sürülür.€ Daha sonra yine aynı teknikle fırça yukarıdan aşağı ve aşağıdan yukarı hareket ettirilerek koruyucu yüzeye sürülür. Eğimli yüzeylerde önce eğim yönünde sonra eğime dik tatbikat yapılır. Fırçaya tatlı bir basınç uygulanması koruyucunun yüzeye eşit dağılımını sağlayacaktır. Ortam sıcaklığının 15°- 25°C arasında olması halinde koruyucunun zemine iyi yapışacak ve kolaylıkla kuruyacaktır.
      Bir yüzeyin belirli yerlerinde farklı renk veya malzeme kullanılacaksa ayrım hattına maskeleme bandı çekilerek boyama yapılır. Eğer sadece farklı renk uygulaması yapılacaksa önce bir taraf boyanır kuruyunca ayrım hattına maskeleme bandı çekilerek diğer taraf boyanır. Eğer kullanılacak malzeme farklıysa mesela bir tarafta boya diğer tarafta vernik varsa veya bir tarafta sentetik diğer tarafta selülozik boya varsa her iki tarafın boyanmasında da maskeleme bandının çekilmesi gerekir. Önce ayrım hattına bant çekilir bir taraf boyanır, kuruduktan sonra bant sökülerek yeni boyanmış tarafa tekrar bant çekilir ve diğer taraf boyanır. Kuruduktan sonra o bantta sökülür. Alabandalarda süpürgeliklerde veya alabandada estetik amaçlı farklı renk kullanımında ara hatta çekilen trizlerde[9] veya bordada faça[10] hattının çekilmesinde bu yöntem kullanılır.

      Boya tatbikinde mutlaka alta astar boya[11] çekilir. Astar boya dış şartlara pek dayanıklı olmamakla birlikte son kat boyanın zemine iyi yapışmasını sağlar. Bu neden ile astar boya kuruduktan sonra pek fazla beklenilmeden son kat boya çekilir.
1.3.Koruyuculu Ahşap Malzeme
      Yatların bir kısmı ile balıkçılar genellikle ahşaptan yapılır. Bu gemilerde genellikle çam, tik, maun, okaju, kestane gibi ağaçlar kullanılır. Bu ağaçlar teknenin omurga, posta, kemere, direk, gurcata, civadra gibi yerlerinde ana inşa malzemesi olarak kullanıldığı gibi tüm gemilerde kamara kullanım ve dekorasyon malzemesi olarak da kullanılırlar. Ahşaba cinsine ve kullanıldığı yere göre koruyucu ve estetik amaçlı malzeme tatbik edilir.
      Üzerine koruyucu ve dekoratif müstahzar[12] sürülmüş ahşap malzemeye koruyuculu ahşap malzeme denir. Ahşap malzemede koruyucu olarak genellikle empreye, ahşap boyası, yat verniği veya yağlı boya kullanılır.
      Koruyuculu ahşaba ileri bakımında ilk yapılacak; yüzeyi kaplayan koruyucunun kaldırılmasıdır. Ancak ahşaba tatbik edilen malzeme cinsine göre içine nüfuz eden veya yüzeyi kaplayan malzeme olarak ikiye ayrılır. Empreye ve ahşap boyası gibi bazı malzemeler ahşabın içerisine nüfus eder ve bu malzemenin kaldırılması gibi bir şey söz konusu değildir. Kaldırma işlemi sadece yüzeyde kalan koruyucunun kaldırılması işlemidir.
      Boyanın kaldırılmasında ahşap teknede yakma yöntemi malzemeye zarar verme riskinden dolayı genellikle çok geniş ve kalın koruyucu uygulanmış borda ve karina gibi yüzeylerde kullanılır. Önemle dikkat edilmesi gereken husus yakma esnasında sadece koruyucunun yakılması, ahşabın zarar görmemesidir. Yakma işleminden sonra kavlayan boya raspa ile yerinden sökülür.
      Borda, güverte gibi vernik sürülen harici zeminde ağacı karartabileceğinden yakma yöntemi kullanılmaz. Bu gibi zeminde bozuk koruyucu zımpara ile kaldırılır.€ Büyük alanlarda makine, küçük ve makinenin giremeyeceği girintili ve dar yerlerde elle uygulanır. Özellikle sünger tip olanları, girintili ve kıvrımlı yerlerde çok verimlidir. Eğer uygunsa ahşabı karartma riskinin düşüklüğünden dolayı bir alternatif olarak vernik “fön” makinesi ile kavlatılıp sıyırma raspa ile kazınabilir.
      Zımparalamanın da sakıncalı olduğu yerlerde özellikle vernikli mobilyada koruyucunun kaldırılması için kimyasal boya sökücüler kullanılır.
      Koruyucunun kaldırılmasından sonra zemin tekrar kontrol edilerek, çatlak, çizik, ezik, yanık, çürük yerler temizlenerek macun ile doldurulur. Eğer macun[13] yapılacak ağaç, üzerine yağlı boya sürülecek bir zeminse bunun için hazır satılan bir ahşap dolgu/tamir macunu veya aynı ahşabın ince talaşıyla karıştırılacak astar boya ile elde edilen macun kullanılabilir. Ancak zemine koruyucu olarak vernik tatbik edilecekse altı görüleceğinden bu macun mutlaka ağacın renginde bir macun olmalıdır. Renkli macun piyasadan alınabileceği gibi, vernik ile o ağacın ince talaşı ile hazırlanmış bir macun da kullanılabilir.
      Macundan sonra yapılacak zımparada dikkat edilecek hususlar, boyanın kaldırılmasından kullanılan zımparadan daha ince zımpara kullanılması, çizikler oluşturmamak için fazla bastırılmaması ve dairesel hareketlerden kaçınılmasıdır.
      Temizlikte bir bez kullanılacak koruyucunun incelticisi veya ispirto ile ıslatılarak zemin silinir. Arkasından koruyucu tatbikine geçilir.
      Ahşaba tatbik edilen koruyucuları içine nüfus eden ve yüzeyde kalanlar olarak ikiye ayırırız. Koruyucuya hazırlanan ahşaba daha önce içe nüfus eden empreye[14], ahşap boyası gibi bir koruyucu tatbik edildiyse yine aynı koruyucu tatbik edilir. Eğer vernik gibi altını gösteren bir koruyucu kullanılacaksa altta bulunan ahşap boyası yenilenir sonra vernik tatbikine geçilir. Eğer ahşaba boya sürülecekse altta içe nüfus eden koruyucu olup olmadığına bakılmadan koruyucu tatbik edilir. Burada çok önemle dikkat edilecek bir husus vardır. Üst üste sürülen koruyucular, alttaki eski tatbik olsa bile mutlaka her ikisi de aynı cins olmalıdır.
      Vernik tatbikinde astar uygulaması yoktur. Ancak vernik sürülür, kuruyunca ince zımparalanarak tekrar sürülür ve bu şekilde çok kat yapılarak vernik tatbik edilir. İçe nüfus eden ahşap boyasında da aynı tip tekrar tekrar boya ve zımpara yöntemi ile koruyucu tatbik edilir.
1.4.Uygulama
      Ahşap malzeme üzerine koruyucu tatbiki için;
A.Ahşap yüzeyindeki koruyucu yerine göre yakma, kazıma veya kimyasal yöntemle temizlenir.
B.Yüzeyindeki koruyucu temizlenmiş malzemenin varsa onarımı yapılır.
C.Onarımı yapılan malzemenin çatlak, çizik, ezik, yanık yerleri macunlanır, kurutulur ve zımparalanır.
D.Tüm yüzey zımparalanarak düzeltilir.
E.Koruyucu tatbik edilecek yüzey temizlenir.
F.Koruyucu tatbik edilir.
2.DEMİR MALZEMENİN BAKIMINI YAPMAK
2.1.Demir Malzeme
      SOLAS’a tabi olmayan yatlar ve balıkçılar ise genelde ahşap veya polyesterden yapılır. Estetik açısından yatlarda demir aksam çok az kullanılır. Makine haricinde sadece gemi demir ve zincirleri demirdendir. Onun haricindeki metal aksam pirinç, krom gibi paslanmayan malzemeden yapılır. Balıkçılarda ise tekne genelde ahşap olmasına rağmen gemi demir ve zincirinin yanı sıra metal olan tüm donanımı demirden yapılır. SOLAS’a tabi gemiler ise çelik olmak zorundadır. Onlarda tüm tekne ve donanım çelikten yapılmıştır.
      Demir malzemede genelde koruyucunun estetikliği ikinci planda kalır. Esas olan malzemeni dış etkilere karşı korunmasıdır. Ortamdaki rutubet demir aksamda kolaylıkla paslanmaya[15] sebep olur.€ Bu neden ile demirin boyasının kötüleşmesinden ziyade paslanma durumuna bakılır. Eğer malzeme paslanmışsa pas ile birlikte eski koruyucu zeminden kaldırılır. Boyanın kalın vurulması estetik amaçlı görüntü bozucu olmakla birlikte, çatlayarak içine su gitmesine içten içe demirin paslanmasına sebep olur. Bu neden ile kalın boyanın da kırılarak yenilenmesi gerekir. Çelik malzemeden pas ve koruyucunun kaldırılması için makine veya çekiçle raspa yöntemi kullanılır. Raspa çekici kullanımında çok hızlı vurarak pasın dışında çeliğe zarar verilmemeye çalışılmalıdır. Akaryakıt tankerlerinde yangın güvenliği açısından kıvılcım çıkartmaması için pirinç raspa çekiçleri kullanılır. Tersanelerde ise karina gibi geniş zeminlerde en kolay ve süratli raspa olan kum veya su raspaları kullanılır.€ Kum veya su  raspalarının gemi imkanları ile yapılması imkanı pek yoktur.
      Üzerindeki pas döküldükten sonra çeliğin vasfının ortadan kalktığı görülebilir. Bu durumda profesyonel müdahale gerekir. Bunun için tersaneyi beklemeye gerek yoktur. Gemilerde bulunan fiterler profesyonel kaynakçıdırlar. Bu kişiler gerekirse çeliği keser ve yerine yenisini kaynatırlar.
      Teknenin ana yapı unsurlarında pek gerekmemekle birlikte bazı hassas çelik donanımlarda raspa sonrası derin çukurlar ortaya çıkabilir. Gerekirse bunlar çelik macunla doldurularak taşlanır ve düzeltilir. Düzeltme spiral adı verilen makine ile taşlama şeklinde yapılır. Çelik macun hazır olarak temin edilen çift komponentli (iki ayrı ürünün karıştırılmasıyla elde edilen) çabuk kuruyan yüzeyin düzeltilmesi ve doldurulması amacıyla tatbik edilen bir macun çeşididir.
      Boya tatbiki için çelik zemin üzerindeki ince pasın da temizlenmesi gerekir. Bu işlem tel fırçalar ile yapılır.
      Metal cihazlar üzerindeki bozulmuş boyalar ise kimyasallar ile kaldırılır.
      Çelikte mutlaka astar boya uygulaması vardır. Pastan temizlenmiş ve boyaya hazırlanmış çelik zemine, iç ortamda astar boya olarak “anti pas” dış ortamda ise antipas özellikli “sülyen” boya kullanılır.€ Bu boyalar paslanmayı engelleyerek son kat boyanın zemine iyi yapışmasını sağlar. Dış şartlara pek dayanıklı olmadığından hemen arkasından son kat boyaya geçilir. Karinada güçlü paslanmaya karşı (Anticorrasive) boyalar kullanılır. Kuruduktan sonra  denize indirilmeden de yosun ve böceklenmeye karşı (Antifouling) boya sürülerek kurumadan denize indirilir.€ Anticorrasive boyaların kuruma süreleri kullanma talimatlarında yazılıdır. Bu süreler markaya göre değişmekle birlikte sınavlarda sorulan sorularda 3,5 saat doğru cevaptır.€
      Kullanılacak boyanın miktarını tespit ederken seçilen boyanın kullanım tarifine bakmak gerekir. Boyanın cinsine ve kalitesine göre bu miktar değişir. Ancak genel olarak dış mekan boyalarının litresi 10 m2 yer boyar.€
2.2.Uygulama
      Çelik zemine boya tatbiki için;
A.Zemindeki pas ve boya raspa ile kırılır,
B.Pası kırılan zemin tel fırça ile temizlenir,
C.Zeminin tozu alınır,
D.Zemine astar boya tatbik edilir,
E.Son kat boya çekilir.
3.POLYESTER MALZEMEYE BAKIM YAPMAK
3.1.Polyester Malzeme
      Yatlar bugün genelde ahşap veya polyesterden yapılmaktadır. Polyester; iki karışımlı kimyasal bir sıvıdır. Belirtilen oranda katalizörüyle karıştırılarak fiber elyafı üzerine fırçayla uygulanır. Kuruduğunda sertleşerek polyester dediğimiz yüzeyi oluşturur. Deniz şartlarına dayanıklılığı açısından fazla bakım gerektirmediğinden motorlu veya yelkenli yat ve spor teknelerinde, can filikalarında, süratli botlarda gövde inşa malzemesi ve güverte kaplama malzemesi olarak kullanılır.
      Bakımında tatlı su ve kuru bez kullanılır. Eğer temizlenemiyorsa deterjan ve sert bulaşık süngeri kullanılabilir. Eğer polyesterin parlaklığı gittiyse zemine piyasadan temin edebileceğimiz oto pasta cilası uygulanabilir.
      Bu uygulamada bir miktar pasta üstüpü[16] yardımı ile polyestere sürülerek yedirilir. Böylece polyester, yüzeyindeki küçük pürüzlerden, yapışmış nokta şeklindeki yabancı maddelerden ve bulaşıklardan arındırılmış olur. Tatlı suyla yıkanıp kurulanan yüzeye yine bir miktar cila sürülerek üstübü yardımıyla yüzeye tamamen yedirilir ve kuruması beklenir. Kuruyan cila temiz pamuklu bir bez veya bu işlem için özel olarak temin edebileceğiniz parlatma keçesiyle bastırılarak silinir ve yüzeyin parlaması sağlanır. Bu parlaklık yüzeyin üzerine yapışması olası bulaşıkları önlediği gibi göze hoş görünmesini de sağlar.
      Polyester bakımı kolay bir malzeme olmasına rağmen bir bakıma polyesterde kanser olarak tanımlayabileceğimiz osmosis riskini taşır. Osmosis; polyester malzemenin imalat sırasında içinde kalan hava kabarcıklarının açılarak içine dolan su ile bozulması olayıdır. Bu su elyaf katlarını çürütüp birbirlerinden ayrılmasına neden olur.

      Osmosis saptanan yüzey, mümkün olduğunca açılarak kurutulur. Kuruyan polyester malzeme üzerindeki fazlalıklar avuç taşlama motoruyla tıraşlanarak alınır. Tozu alınan yüzeye polyester macunu tatbik edilir. Macun kuruduktan sonra zımpara yapılarak önce astar sonra son kat boya tatbik edilir.
3.2.Uygulama
      Bir geminin güvenli denge ve strese sahip olabilmesi için boyutları arasında uygun bir oran olmalıdır. Bunun için;
      Polyestere bakım için;
A.Polyester malzemeyi iyice yıkayınız,
B.Osmosis meydana gelen yeri iyice açarak temizleyiniz,
C.Temizlenmiş osmosisli yere macun tatbik ediniz,
D.Macun tatbik edilen yeri zımparalayınız,
E.Zımparalanan yere boya tatbik ediniz.
F.Tüm malzemeye pasta ve cila tatbik ediniz.
4.TİK MALZEMEYE BAKIM YAPMAK
4.1.Tik Malzeme
      Tik ağacı uzun ömrü, dayanıklılığı ve budaksız olması nedeni ile gemilerde çok tercih edilen bir ağaçtır. Uygun olarak biçildikten sonra genellikle güvertede ve iç ortamda bazı mobilyalarda kullanılır. Güvertede kullanılan tik ağacına koruyucu uygulanmaz. İç ortamda kullanılan tik ağacına da sadece özel tik yağı kullanılır.
      Dış ortamda kullanılan tik ağacının bakımı sadece deniz suyu ile olur.
      Fırçalama sırasında kaplamanın arasında bulunan dolgu mastiğinin zarar görmemesine dikkat edilir.
4.2.Uygulama
      Tık güvertenin bakımı için;
A.Güverte deniz suyu ile ıslatılır,
B.Tahta fırçası (sert bulaşık süngeri ile de olabilir) ile gri-yeşil renkte pisliği çıkacak şekilde fırçalanır,
C.Tekrar deniz suyu ile yıkanır.
5.GALVANİZ, KROM VE PİRİNCE BAKIM YAPMAK
5.1.Galvaniz, Krom, Pirinç Malzeme
      Yatlarda estetik ve dayanıklılık açısından bazı metal malzeme krom ve pirinçten yapılırken teknenin yapı unsuru olarak kullanılan çelik haricindeki metallerde genelde koruyucu olarak kaplama vardır. Büyük gemilerde yapı unsurlarının dışındaki demir malzeme galvaniz[17] kaplıdır. Yatlarda masif olanların dışındakiler krom veya pirinç, gemi demiri ve zinciri ise galvaniz kaplıdır.
A.Kaplama malzemenin kaplaması bozulduğunda paslanmayı engellemek için yapılması gereken malzemenin tekrar elektrolize gönderilmesidir. Ancak bazı malzemenin tekrar galvanize gönderilmesi ekonomik olmadığından o tip malzemeler ya değiştirilir ya da geçici olarak boyanır.
B.Krom malzemenin bakımı sadece tatlı su ile olur. Malzeme tatlı su ile yıkanır ve kurulanır.
C.Galvaniz kaplama malzemenin bakımı sadece su ile yıkanır. Elektrolize gönderilmiyorsa bozulan yerleri geçici olarak “Galvaniz” boya ile boyanır.
D.Pirinç malzemenin bakımı sadece kimyasal metal parlatıcıları ile olur. Üzerine parlatıcı sürülen pirinç malzeme bir süre beklendikten sonra silinerek parlatılır. Pirinç malzemede kesinlikle zımpara veya diğer sert kazıyıcılar ve temizliğin uzun ömürlü olması için vernik kullanılmaz. Ancak zaruret halinde ve malzeme kurtarıyorsa P2000 numaralı su zımparası ile temizleme yapılabilir ve çok ince selülozik sprey vernikle yüzeyi kaplanabilir.
5.2.Uygulama
      Kaplama malzemenin bakımı için;
A.Kaplaması bozulan metal malzeme tekrar elektrolize gönderilir.
B.Tekrar elektrolizi ekonomik olmayan galvaniz malzeme değiştirilir veya boyanır,
C.Kaplaması bozulmayan galvaniz malzeme su ile yıkanır.
D.Kaplaması bozulmayan krom malzeme tatlı su ile yıkanır ve kurulanır.
E.Kaplaması bozulmayan ancak kararan pirinç malzeme kimyasal metal parlatıcıları ile parlatılır.
6.YELKEN VE TENTELERE BAKIM YAPMAK
6.1.Yelken ve Tenteler
      Eskiden teknelerin yelken, tente[18] ve kapelaları, pamuklu, sık ve kalın bir dokuma olan brandadan yapılırdı. Bugün brandanın yerini sentetik kumaşlar almıştır. Pamuklu brandanın zor bakımı bugün daha kolaylaşmıştır. Nebati brandanın rutubetten çürümesi artık sentetik kumaşlarda görülmemektedir. Ancak bu kumaşlarda güneşten yıpranmaktadır.
      Sentetik yelken ve tentelerin bakımı sadece tatlı su ile yıkanarak kurutulması şeklinde olur. Eğer yırtılma, sökülme, matafyon atması gibi yıpranmalar varsa onarım için profesyonel müdahale gerekir.
6.2.Uygulama
      Yelken ve tentelere bakım için;
A.Yelken ve tenteler kontrol edilir,
B.Sökükler yelkenciye gönderilerek onarımı sağlanır,
C.Matafyonları atmış olanların eksik matafyonları yelkenci veya kendi imkanlarımızla tamamlanır,
D.Yelken ve tentelerin yağlı kısımları deterjanla diğer yerler sade su ile yıkanır,
E.Islak yelken ve tenteler kurutulur,
F.Kurutulan tente ve yelkenlerin kullanılmayacak olanları katlanarak koruyucu torbalarına konur ve portuça[19] kaldırılır.
7.BAKIM MALZEMESİNİN BAKIM YAPMAK
7.1.Bakım Malzemesi
      Bakım için kullanılan malzemeler, özellikle fırçalar bakım sonrasında iyi temizlenmezse tekrar kullanım imkânı kalmaz. Sadece fırça değil boya tabancaları bile iyi temizlenmezse tekrar kullanımı bizi çok uğraştırır. Bu neden ile bakım sonrası tekrar kullanımı olmayanlar atılmalı, diğer tüm bakım malzemesi iyice temizlenmeli ve tekrar kullanıma hazır hale getirilerek düzenli olarsak yerlerine konmalıdır.
7.2.Uygulama
      Bakım malzemesinin bakımı için;
A.Kullanılmamış olan malzeme tekrar ambalajlarına konur ve ambalajları sıkıca kapatılır,
B.Kullanılan malzemenin kullanım sonrası tekrar kullanılamayacak veya temizlenmesi ekonomik olmayacak olanları atılır,
C.Tekrar kullanılabilecek malzeme temizlenir, kurutulur ve onarım gerektiriyorsa onarılır ve koruyucu ambalaj yapılır.
D.Kullanılmamış ve tekrar kullanıma hazırlanmış malzeme cinsine göre ısı, rutubet, sarsıntı, ezilme gibi unsurlardan zarar görmeyecek şekilde stora, uygun dolap veya yerlere konur.
"Yazı, edinilen yeni bilgi, değişim ve yapılan yorumlar ile tekrar tekrar güncellenmektedir. Bu neden ile kopyalayıp almak yerine ihtiyacınız olduğunda tekrar açıp okumanızda yarar bulunmaktadır. Bu yazı her zaman burada olacaktır."

[1] Tersane: Gemi inşası yapılan yer.
[2] Pürmüz lambası: Yanıcı gazı bir tüpten yakıcı oksijeni ise ortamdan alarak düşük ısılı alev üreten bir alet.
[3] Şaloma: Yanıcı gaz ve yakıcı oksijeni ayrı ayrı tüplerden alarak yüksek ısılı alev üreten bir alet
[4] LPG: (Liquit petrol gas) Sıvılaştırılmış petrol gazı. Tüp gaz.
[5] Zımpara: Yüzey aşındırma amaçlı üzeri kum veya benzeri malzeme yapıştırılmış kâğıt veya sünger malzeme.
[6] Titreşim makinesi: Titreşim yaratarak üzerindeki zımpara ile yüzey aşındırma işlemi yapılan makine.
[7] Ekzantrik makine: Çalıştırıldığında titreşen ve merkezden kaçık devinimler yapan tablasına takılan zımpara kâğıdıyla yüzey aşındırma ve düzeltme yapan elektrikli bir el aleti.
[8] Boya tabancası: Basınçlı hava ile boya püskürten bir boyama aracı.
[9] Triz: Estetik amaçlı olarak alabandaya çekilen renkli şerit.
[10] Faça: (Boot top) Geminin boş yükleme hattı ile dolu yükleme hattı arasında kalan kısımdır. Bu kısım devamlı su altında kalan karina ile devamlı su üstünde kalan borda arasındadır. Deniz yüzeyinin pisliğinden çok etkilendiği için koyu renkte özel bir boya ile boyanır.
[11] Astar boya: Son kat boyanın zemine iyi yapışması için malzemeye uygulanan ilk kat boya.
[12] Müstahzar: Kullanım için önceden hazırlanarak hazır bulundurulan ilaç veya benzeri malzeme
[13] Dolgu macunu: Katı yüzeylerde oluşan çukurları doldurarak sertleşen ve yüzeyin düzeltilebilmesini sağlayan malzeme.
[14] Empreye: Ahşabın içerisine işleyerek su geçirmezlik sağlayan ve çürümeyi önleyen kimyasal malzeme.
[15] Pas; su ve hava varlığında oluşan demir ve oksijen bileşiklerine verilen genel addır. Pas, hidratlı demiroksit Fe2O3.H2O ve demiroksit-hidroksit FeO(OH), Fe(OH)3 içermektedir.
[16] Üstüpü: Kumaş fabrikalarında çıkan artık pamuk ipliği. Gemilerde boya, gres vs temizliğinde kullanılır.
[17] Galvaniz: Demir malzemeye yapılan alüminyum kaplama.
[18] Tente: Güneşten koruma için genelde oturma yerlerinin üzerine gerilen brandadan yapılan örtü.
[19] Portuç: (bow stor, locker, magazine): Genelde başta bulunan, güverte malzemesinin konduğu depolar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder