1.GEMİYİ TANIMLAMAK
Bir geminin tanımlanması özellikle
kaptanlar için çok önemlidir. Özellikle liman girişlerinde yapılan resmi
işlemlerde geminin farklı özellik ve bilgilerine ihtiyaç duyulmaktadır.
Gemicilerin kısıtlı kaptanlık yetkilerinde bu bilgilere bu kadar geniş olarak
ihtiyaç duyulmamasına rağmen mesleğin temel taşlarından birini oluşturduğu için
bu bilgilere biraz geniş olarak yer verilmiştir.
Bir gemiye yapım malzemesine göre farklı
inşa teknikleri uygulanır. Ahşap ve sac teknelerde yük ağırlıklı olarak omurga
ve onun üzerine kurulan postalar ile taşınırken polyester teknelerde kuvvet,
polyester gövdeye dağılmaktadır.
Bir teknenin boyutu yapımında kullanılan
malzemenin mukavemetine bağlıdır. Polyester ve ahşap teknelerin boyları 30–40
m. civarında kalırken sac ile yapılan tekneler 400-450m boyuna kadar ulaşabilmektedir.
Ana yapı
elemanlarına bakacak olursak;
A.Omurga (Keel) :
Teknenin bir yapı elemanıdır. Başından kıçına
kadar uzanarak teknenin diğer tüm unsurlarını üzerinde taşır. Küçük teknelerde posta
ve direk ıskaçalarının bağlandığı omurgaya bağlı olan ikinci bir omurga bulunur
ki buna da kontra (iç) omurga denir.
B.Bodoslama (Post) :
Omurganın geminin baş ve kıç tarafında
yukarı dönerek güverteye kadar uzanan kısmıdır. Baş taraftakine baş bodoslama
(Stem Post), kıç taraftakine kıç bodoslama (Stern Post) denir.
C.Posta (Frame) :
Omurga veya kontra omurgaya bağlanan,
omurgadan iki yana doğru simetrik olarak yükselen, yanlarına kaplamaların,
üstüne kemerelerin çakıldığı teknenin formunu oluşturan parçalardır. Ahşap
tekne imalat teknolojisinde “Iskarmoz” da denir.
D.Küpeşte (Bulwark) :
Postaları ana güverte hizasında baştan
kıça kadar birbirine bağlayan parçalardır.
E.Kemere (Beam) :
Güverteyi üzerinde taşıyan, postaları
karşılıklı olarak birbirine bağlayan, omurga hattına dik kirişlerdir. Ambar
ağızları gibi yerlere gelen kısa kemerelere “öksüz kemere” denir.
F.Boylama kuşak:
Postaları küpeşteye paralel olarak
aralıklı olarak bağlayan parçalardır.
G.Kaplama (Planking) :
Postalar üzerine tespit edilen ve teknenin
borda ve karinasını oluşturan yüzey unsurudur.
H.Praçol (Knee, Bracket, Lug) :
Kemereleri alabandalara açılı olarak
bağlayan, destek parçasıdır.
I.Puntel (Pillar) :
Güvertenin ve kemerelerin üzerine oturduğu
dikey elemanlardır. Aynı zamanda korkulukların dikey elemanlarıdır.
A.Baş : Geminin ön kısmıdır.
B.Kıç : Geminin arka kısmıdır.
C.Vasat : Geminin orta kısmıdır.
D.Borda # (Side) : Bir teknenin su üstünde
kalan kısmının dış yanıdır. Kaynaklı gemilerin bordası üzerindeki denize dik
kaynaklara sokra denir.€
E.Alabanda (Wing) : Bir teknenin su
üstünde kalan kısmının iç tarafıdır.
F.Sintine (Bilge): Kabaca bir
teknenin su altında kalan kısmının iç tarafıdır. Makinenin altında kalan havuz
makine sintinesi, ambar yıkama suyunun çekildiği küçük havuzlar ambar sintinesi
olarak geçer.
G.Karina # (Bottom of the vessel) :
Bir teknenin su altında kalan kısmının dış tarafıdır.
H.Kasara: Geminin ana güverte üstündeki
yapısıdır.
Ha.Baş kasara: Geminin baş
tarafındaki üst yapıdır.
Hb.Kıç kasara: Geminin kıç
tarafındaki üst yapıdır.
I.Köprüüstü (Bridge) : Seyir veya
manevrada geminin yönetildiği yer. Kasaranın en üst katıdır. Kaptan köşkü de
denir. İçerisinde gemi yönetiminde ihtiyaç olan, dümen dolabı[1], makine
telgrafı[2], pusula[3], gemi içi ve dışı haberleşme cihaz ve malzemeleri[4],
parakete[5] #, iskandil[6] #, anemometre[7], gemi fenerleri kontrol paneli,
harita masası, haritalar, harita çizim ve ölçüm aletleri[8], ülke bayrakları,
dürbün, sextant[9], barometre[10], termometre, güverte jurnali[11], yalpa
göstergesi (İnclinometer)[12], seyir yardımcı kitapları gibi eşya, cihaz ve
malzemeler bulunur. #
J.Kırlangıç: Kaptanın yanaşma-kalkma
manevralarında gemiyi yönettiği köprüüstünde kasaradan çıkıntılı duran yan
kısımlardır.
K.Güverte (Deck) : Gemide açık veya
kapalı, baştan kıça kadar veya kısmi, yük ve yaşam yerlerinin tabanını
oluşturan kaplamadır. Küpeşteler arasından kalan kemerlerin üst kaplamasını
oluşturan güverteye ana güverte denir. Ana güverteye paralel altta ve üstte tam
veya yarım güverteler bulunabilir. Alttakilere alt güverte, üsttekilere kasara
güverte denir. Geminin en üstündeki, köprüüstünün üstünü oluşturan ve miyar
pusulanın bulunduğu kasara güverteye miyar güverte denir. Köprüüstünün
bulunduğu kasara güverteye kırlangıç güverte denir. Yan kısımlarında
kırlangıçlar olduğu için bu adı alır.
L.Baş üstü: Baş kasara güvertesi.
(Baş manevra alanı)
M.Kıç üstü: Kıç kasara güvertesi.
(Kıç manevra alanı)
N.Başaltı: Baş kasaranın içi.
Genelde malzeme deposu olarak kullanılır.
O.Lumbarağzı: Kıç kasarada gemiye
girilen yer.
P.Makine dairesi: Geminin
makinelerinin bulunduğu yer.
R.Kamara: Gemilerdeki personel ve
yolcu odası.
S.Portuç: Güverte malzeme deposu.
T.Fenerlik: Gazlı seyir fenerlerin
bulunduğu yer.
U.Nakkaşhane: Boya malzeme deposu.
V.Ambar: Kuru yük muhafaza etmek
için kullanılan kapalı gemi bölmesi.
Y.Tank: Sıvı muhafaza etmek için
kullanılan kapalı gemi bölmesi.
Z.Zincirlik: Demir zincirinin toplandığı
yer.
A.Kaporta: Basınca dayanıklı, su ve gaz geçirmez güverte ve bölme
kapısı.
B.Lumbuz (lomboz): Basınca dayanıklı, su ve gaz geçirmez gemi penceresi.
C.Manhole: Basınca dayanıklı, su ve gaz geçirmez kapalı bölme giriş
kapağı.
D.Manika: Alt güvertelerin havalandırılmaları maksadı ile güverteye
yapılan genelde rüzgârın geliş yönüne doğru döndürülebilen hava girişleri.
E.Çarmık #: Direkleri yanlardan küpeştelere bağlayan halatlar. Bir diğer
anlamı da pilotun gemiye giriş ve çıkışında kullanılan basamakları ahşaptan
yapılan halat merdivendir.
F.Istralya: Direkleri baş-kıç istikametinde güverteye bağlayan halatlar.
G.Borda iskelesi #: Lumbar ağzından gemiye girmek ve çıkmak için
kullanılan katlanıp güverteye alınabilir ana gemi merdiveni.
Kürekli bot, kürek ile kontrollü hareket kazandırılan, kürek veya dümen
ile yön verilen, genelde kıyı seyri yapan yük ve balıkçı gemilerinde veya
yatlarda tekne ile sahil arasında personel ve malzeme transferi işlemlerine
kullanılan küçük güvertesiz deniz araçlarıdır.
Bu botlar gemide açık güvertede bulunur ve ihtiyaç olduğunda tek kollu
bir matafora[13] yardımı ile denize indirilirler. İndirilmeden önce botun
hazırlanması gerekir.
2.1.Kürekli
Botun Unsurları
A.Kürek (Oar); küçük deniz araçlarının kol kuvveti ile suda
ilerlemelerini ve yönlendirilmelerinin sağlayan bir alettir. Kısımları;
Aa.Elcik: Küreğin elle tutulan avuç içine sığabilecek yapıda olan
kısımdır.
Ab.Topaç (Izbandut): Küreğin dengeli çekilmesinin sağlamak için
yapılmış, elcikten sonra gelen şişkin ve ağır kısmıdır.
Ac.Kaytan (Kürek lentiyesi): Küreğin ıskarmozdan[14] çıkıp denize
gitmemesi için kullanılan emniyet ipidir.
Ad.Beden: Küreğin boğazla topaç arasındaki kısmıdır.
Ae.Boğaz: Küreğin palanın bedenle birleştiği kısmıdır.
Af.Pala: Küreğin suya giren ve suyu iyi kavraması için yassı ve geniş
şekilde yapılan kısmıdır.
B.Dümen (Rudder); bir deniz aracına yön vermek için kullanılan
donanımdır. Kısımları;
Ba.Yeke; dümeni istenilen tarafa çevirmek için dümen boğazına takılan
manivela,
Bb.Boğaz; dümen yelpazesinin üst tarafında yelkenin takıldığı kısım,
Bc.İğnecik; dümeni kıç bodoslamaya bağlayan parçalar,
Bd.Yelpaze; dümenin boğazından aşağıda kalan yassı geniş kısmıdır.
C.Parima (Mooring line, painter):
Küçük teknelerin bağlanmasında kullanılan kalın ip.
D.Oturak (Thwart): Bot içindekilerin
oturabilmesi için alabandadan alabandaya uzanan enli tahtalardır.
E.Farş Tahtası (Sheet): Bot
personelinin zemine güvenli basabilmeleri, sintine suyundan ıslanmamaları ve
bot kaplamalarının açmasını engellemek için botun içine konan, postalara
dayanan, takılıp çıkartılabilen düz veya kafes şeklinde yapılmış zemin
tahtalarıdır.
F.Lavra (Plug) : Karaya çekilen veya
gemiye alınan botun içindeki suyun boşaltılabilmesi için botun biri baş diğer
kıç tarafa doğru omurgaya yakın yerde kaplamaya açılan, tapalı delik.
G.Lev (Limber Hole) : Bot
sintinesinde toplanan suyun lavraya akabilmesi için postaların omurgaya yakın
yerlerinde kaplama tahtası tarafında açılan delik.
2.2.Uygulama
Bir kürekli botu denize indirmeye hazırlamak için botun;
A.Kapelâ (15) açılır,
B.Tıkalı lev varsa açılır,
C.İçinde su varsa boşaltılır,
D.Lavraları tapalanır,
E.Kürekleri palaları kıça bakacak
şekilde oturak üzerine konur,
F.Iskarmozları takılır,
3.KÜREKLİ BOT KULLANMAK
Büyük
gemilerde bulundurulması zorunlu olan filikalar motorlu olmak zorundadır. Ancak
bu filikaların açık olan tiplerinde aynı zamanda kürek de bulundurulması
gerekmektedir.
Bir teknenin genel kısımları ve tarafları aşağıdaki şekilde
isimlendirilir.
A.Sancak: Geminin sağ tarafı.
B.İskele: Geminin sol tarafı.
C.Pruva istikameti: Geminin baş
istikameti.
D.Sancak kemere istikameti: Geminin
pruva istikametinden 90 derece sağ istikameti.
E.İskele kemere istikameti: Geminin
pruva istikametinden 90 derece sol istikameti
F.Sancak baş omuzluk istikameti:
Geminin pruva istikametinden 45 derece sağ istikameti.
G.İskele baş istikameti omuzluk:
Geminin pruva istikametinden 45 derece sol istikameti
H.Sancak kıç omuzluk istikameti:
Geminin pruva istikametinden 135 derece sağ istikameti.
I.İskele kıç omuzluk istikameti:
Geminin pruva istikametinden 135 derece sol istikameti
J.Pupa istikameti: Geminin kıç
istikameti. Pruva istikametinin 180 derece tersi.
3.2.Kürek Çekmek
Bir kürekli bota küreği ile ileri veya
geri hareket kazandırılır veya sancağa, iskeleye döndürülebilir. Ancak birden
fazla personeli olan bir bota yön vermek için ayrıca dümen de kullanılabilir.
Kürek çekme, kürekli bir botu kürekleri
aracılığıyla sevk etmektir. Bir gemiadamının elde etmesi gereken ilk
becerilerden birisidir. Usulüne göre kürek çekilmesini bilen bir denizci daha
az güç harcanarak daha fazla yol alınmasını sağlar ve bunu yaparken de avuç
içlerinin su toplamasını engeller.
Kürekli servis botları genelde küçük
olduğundan onlarda bir çift kürek ve bir kürekçi bulunur. Ancak çok daha büyük
olan filikalarda ise 5 çifte kadar kürek ve kürekçi bulunabilir.
A.Pruva (Kürekçi): Kürekli botta en
öndeki kürekçi
B.Pruva sıvırya: Kürekli botta
baştan 2.kürekçi
C.Sıvırya: Kürekli botta baştan
3.kürekçi
D.Hamla sıvırya: Kürekli botta
baştan 4.kürekçi
E.Hamla: Kürekli botta baştan 5. ve
diğer tüm kürekçilerin uyması gereken kürekçi,
F.Dümenci (Kürekli bot): Kürekli
botta dümen tutan ve kürekli tekneye kumanda eden kişi
Kürek komutları, kürek çekmedeki uyumun
sağlanması için kullanılan standart denizcilik komutlarıdır.
A.Neta Kürek:
Küreklerin palaları kıçı gösterecek şekilde
küpeşte yanlarında, oturakların üzerine koyma komutudur. Karaya çekilen veya
güverteye alınan kürekli botlarda kürekler bu pozisyonda bırakılır.
B.Hisa Kürek:
Küreklerin elcikleri farş tahtalarına
dayalı, palaları yukarı bakacak şekilde tutulması için verilen komuttur. Kürek
çekmeye başlamadan nete kürek sonrası veya kürek çekme sonrası nete kürek
öncesi kürek pozisyonudur.
C.Puta Kürek:
Küreklerin küpeşteye dik, palaları su
yüzeyine paralel olacak şekilde ıskarmoz veya yarımaylara takılı olarak tutulma
komutudur. Kürek çekmeye başlamadan hisa kürek sonrası veya kürek çekme sonunda
hisa kürek öncesi pozisyondur.
D.Al Beraber:
Küreklerin çekmede yakalama
pozisyonuna getirilerek palalarının suya dik olacak şekilde döndürülmesi ve
aynı anda hep birlikte suya daldırılarak çekilmesi için verilen komuttur.
E.Hoy-Hop:
Küreğin çekilme ve sudan çıkartılma
komutudur. Komutun söyleniş şekli ile aynı zamanda kürek çekme temposunu
belirtir. “Hoy”, küreğin suya daldırılarak suda çekilme komutudur ve uzatılarak
söylenen komut ile küreğin su içinde kaldığı süre belirtilir. “Hop” komutu
küreğin suda çıkartılarak çekme başlangıcına getirme komutudur ve çok kısa ve
kesik şekilde söylenir.
F.Alma (Alama) kürek:
Kürek çekme işleminin durdurularak
küreklerin suyun dışına çıkartılarak çekme pozisyonunu bozmadan serbest
tutulması için verilen komutudur.
G.Alabanda kürek:
Küreklerin elcikleri karşı
alabandaya dayanacak şekilde uzatılarak bırakılma komutudur. Genelde kürek
çekmeden denizde bekleme sürecinde bu pozisyonda kalınır.
H.Siya:
Botu geri hareket ettirmek için
küreği tersine çekme komutudur.
I.Siya tut:
Botun süratini azaltmak, yavaşlatmak
veya durdurmak amacıyla kürek palalarının ¾’ünü suya enli kısımları dik gelecek
şekilde daldırılıp tutulması için verilen bir komuttur. Bir anlamda fren
komutudur.
A.Yakalama:
Küreğin çekilme işleminin ilk
aşamasıdır. Kürekçi, sırtı botun gideceği yöne dönmüş vaziyette oturakta
oturmaktadır ve ayaklarını dayanma tahtasına dayamıştır. Kürek palasını,
mesafesi yapılacak sürate bağlı olarak suyun üzerinde, suya paralel şekilde
botun baş tarafına doğru uzatır. Bunun için dizlerini büker, gövdesini öne
eğer, elleri küreğin elciğini sıkıca kavramış vaziyette kollarını ileri doğru
uzatır. Bilek ileri doğru döndürülerek düz hale ve küreğin palası da suya
paralel durumdan dik pozisyona getirilir ve suya daldırılarak su kavranır.
Kürek palasının suya daldırılma miktarı genelde ¾’ünden fazlası olmayacak
şekilde diye belirlenmekle birlikte botun boyu ve borda yüksekliği ile kürek
boyu bu oranın değişmesine sebep olur. Bu oran genelde teknesi ve kürekleri
sürat yapmak üzere dizayn edilen yarış kikleri için geçerli bir orandır.
Gemilerin servis botları veya gezi amaçlı kürekli botların boylarının kısalığı,
borda yüksekliklerinin fazlalığı ve küreklerinin kısalığı bu oranı uygulamayı imkânsız
hale getirmektedir. Bu tip teknelerde genelde kürek palası tamamen suya
sokulmaktadır.
B.Çekiş:
Kürek çekme işleminin ikinci
aşamasıdır. Suyun yakalanma pozisyonundan sonra kürek palası su içinde, su
yüzeyine dik ve ¾’ü suya dalmış durumu bozulmadan küpeşteye dik hale kadar
getirilir. Bunun için kollar gergin vaziyette vücut geriye doğru atılır ve
küreğin küpeşteye dik pozisyona gelebilmesi için de birazda kollar dirsekten
bükülerek çekilir. (yarış teknelerinde oturaklar ileri geri hareketli
olduğundan vücut geriye doğru atılırken bacaklarda gerilerek vücudun daha fazla
geriye gitmesini ve böylece küreğin daha uzun çekilebilmesini hatta küreğin
küpeşteye dik pozisyondan biraz daha kıça doğru gitmesini sağlar.)
C.Kürek sonu:
Kürek çekme işleminin üçüncü ve son
aşamasıdır. Küreğin küpeşteye dik duruma gelmesi ile kürek palası sudan
çıkartılırken bilek geriye doğru bükülür ve pala su seviyesine paralel hale
getirilir. Arkasından vücut kavrama pozisyonuna alınarak kavramaya geçilir.
3.3.Uygulama
Bir kürekli botta kürek
çekmek için;
A.Kürekli bot
temizlenir,
B.Botun larva tapalarını
takılır,
CBot denize indirilir,
D.Pozisyona göre oturağa
oturulur,
E.Bot pariması çözülerek
gemiden ayrılınır.
F.Kürekler hisa kürek
durumuna getirilir,
G.Kürekler puta kürek
pozisyonuna getirilerek kaytanları ıskarmozlarına takılır,
H.Kürekler hep beraber
çekilmeye başlanır.
"Yazı, edinilen
yeni bilgi, değişim ve yapılan yorumlar ile tekrar tekrar
güncellenmektedir. Bu neden ile kopyalayıp almak yerine ihtiyacınız olduğunda
tekrar açıp okumanızda yarar bulunmaktadır. Bu yazı her zaman burada olacaktır."
[1] Dümen
dolabı: Dümen sisteminin kumanda mekanizmasının bulunduğu dolap.
[2] Makine
telgrafı: Gemi makine kontrol odasına makine komutunun iletilmesinde kullanılan
alet.
[3] Pusula:
Yön gösteren cihaz.
[4]
Haberleşme cihazları: Gemi içi haberleşmesi için telefon, anons mikrofonu, gemi
dışı haberleşme için R/Tf ve R/Tx Telsiz cihazları, işaret sancakları, inmarsat
cihazı.
[5]
Parakete: Gemi suratini ölçen cihaz.
[6]
İskandil: Geminin altındaki su derinliğini ölçen cihaz.
[7]
Anemometre: Rüzgar sürat ve yönünü ölçen cihaz.
[8] Harita
ölçüm ve çizim aletleri: Paralel cetvel, iletki, gönye, pergel, kalem, silgi,
vs.
[9]
Sextant: Gök cisimlerinin deniz yüzeyinden açısal yüksekliğini ölçen astronomik
seyir yardımcı aleti.
[10]
Barometre: Hava basıncını ölçen meteorolojik veri ölçüm cihazı.
[11]
Güverte jurnali. Kısaca gemi jurnali veya defteri diye bilinen kaptan ve
yardımcıları tarafından tutulan belirli gemi ile ilgili olay ve durumların
işlendiği kayıt defteri.
[12] Yalpa
göstergesi; Klinometre. Gemini bordalar istikametinde ne kadar sallandığını
gösteren cihaz.
[13]
Matafora: Gemiden denize yük indirmek veya almak için yapılmış kollu ve
palangalı donanım.
[14]
Iskarmoz (Thole Pin); Kürek çekmek için kürek kayışlarının takıldığı kürekçinin
hizasında ve küpeşteye dik olarak yerleştirilmiş ağaç çubuklardır. Metalden ve
yarım ay şeklinde imal edilmiş olanları da vardır.
[15]
Kapela: Güverte örtüsü. Açık güvertede bulunan cihaz, araç, makine veya
malzemenin ortam şartlarından etkilenmemesi için onu örtecek şekilde branda
veya benzeri malzemeden yapılmış olan örtü.
Ellerinize sağlık,Kürek ve yelkencilik konusunda bilgi paylaşımlarınızın devamını dilerim.
YanıtlaSilAli Can ERTUĞRUL
Cok guzel yazmissiniz, gayet aciklayici & bilgilendirici. Tesekkurler.
YanıtlaSilA. Emre Biren
YanıtlaSilEĞER GEMİCİ OLMAK İSTİYORSANIZ LÜTFEN DOLANDIRICI FİRMALARA KANMAYINIZ KESİN İŞ VAADİ VERİP KANDIRIYORLAR İNSANLARI ÖNERİ OLARAK VEREBİLECEĞİM FİRMA OLARAKTA AVRUPA DENİZCİLİĞİ ÖNERİYORUM MİLLİ EĞİTİM VE ULAŞTIRMA BAKANLIĞINA BAĞLI ÇALIŞIYORLAR ÖNERİDİR..
YanıtlaSil