1. Yelkenli Gemi
İlk
yelkenli teknelere ait örnekler MÖ 2400 yıllarına kadar gitmektedir. İlk
kürekli tekneler gibi ilk yelkenli teknelere ait örneklerde Mısır’da
bulunmuştur. Tüm deniz ticaretinin yelkenli gemiler ile yapıldığı asırlar artık
çok gerilerde kalmıştır. Yelkenli tekneler bugün sadece sportif ve gezi amaçlı
olarak kullanılmaktadır. Ancak dünyanın birçok yerinde kullanılmakta olan
yöresel teknelerde halen eski yelkenlilerden çok unsur ve terim
görülebilmektedir. Bu neden ile yelkenli gemileri tanırken zaman zaman eski
yelkenlilerden örnekler de vereceğiz.
Rüzgâr,
bir teknenin deniz üzerinde ileri yol kazandırılmasında kullanılacak en ucuz
enerjidir. Yeter ki tekne bu gücü kullanabilecek şekilde dizayn edilmiş ve
donatılmış olsun. Bunun için de bir yelkenli teknenin en önemli iki unsuru arması
ve dizaynıdır.
2. Yelkenli Gemi Dizaynı
Bir
geminin dengesi ağırlık merkezi (G-Gravity) ile enine hareket merkezinin
(M-Metacentre) arasındaki mesafe ile çok ilgilidir. Ağırlık merkezi ile enine
hareket merkezi arasındaki mesafe (GM) uzun olduğunda geminin yalpa açısı
küçük, yalpa periyodu büyük olur. Bu mesafe kısaldıkça yalpa açısı büyür ve
yalpa periyodu düşer. Ağırlık merkezi ile enine hareket merkezi aynı noktaya
gelince gemi hangi pozisyondaysa öyle kalır. Ağırlık merkezi enine denge
merkezinin üzerine çıkınca gemi alabora olur.
Geminin rahatsız edici yalpalara düşmemesi ve hatta alabora olmaması için GM’in yeterince fazla olması gerekir. Ancak yelkenli bir teknede direk ağırlık merkezini yukarı çeken bir unsurdur. Bunun karşılanabilmesi için tekne içi ağırlıklar mümkün olduğunca aşağılara konur. Bu amaç ile yarış teknelerinde teknenin borda yüksekliği az yapılıp yaşam yeri iyice su seviyesinin altına konulur. Ayrıca omurga altına hareketli veya sabit salmalar yapılır. Bu şekilde ağırlık merkezi aşağıya çekilerek GM büyütülür. Gezi amaçlı guletlerimizde ise direklerinin yanı sıra çalışma şeklinden dolayı hem borda yükseklikleri fazladır hem de salmasızdırlar. Bu teknelerimizde ağırlık merkezinin aşağıya çekilebilmesi için omurgaya ek ağırlık konularak ağırlık merkezi aşağıya çekilir.
Özellikle
yarış maksatlı yapılan yelkenli teknelerin salmalarının yanı sıra kalıp
yapıları da diğerlerinden oldukça farklıdır. Teknenin su altında kalan kısmı
mekik tipindedir. Yelkenler üzerinde oluşan yatırıcı kuvvet, salma ile su
arasında bir basınç oluşturmakta ve teknenin mekik yapısı nedeni ile bu da
aynen parmaklar arasında sıkıştırılan karpuz çekirdeğinin ileri fırlamasına
benzer bir etki ile teknenin ileri gitmesini sağlamaktadır.
3. Arma
Yukarıda
bahsettiğimiz gibi arma; bir yelkenli geminin rüzgâr gücü ile hareket
edebilmesi için güverte üzerine konan donanımıdır. Bu donanım;
- Direk, cıvadra ve üzerindeki unsurlar
- Yelkenler ve
- Yardımcı unsurdan oluşur.
Yardımcı
unsurlar ise başlıca halatlar, palangalar, halatların bağlama unsurlarıdır.
Bunların içindeki hareketli halatlara selviçe denir.
3.1.
Direkler
Direk
(Mast); yelken çekmek veya yük transferi için güverteye dikilmiş omurga
hizasındaki dikmelerdir. Yelkenli gemilerde direkler sayısına göre pruvadan
kıça doğru ayrı ayrı isim alırlar.
3 direkli gemilerde Pruva, Grandi, Mizana.
4 direkli gemilerde Pruva, Grandi, Mizana,
Kontramizana.
5 direkli gemilerde Pruva, Grandi, Mizana,
Kontramizana, Kontrata Mizana.€
6 direkli gemilerde Pruva, Grandi, Kontra
Grandi, Mizana, Kontra Mizana, Kontrata Mizana
7 direkli gemilerde,
Pruva, Grandi, Kontra Grandi, Kontrata Grandi, Mizana, Kontra Mizana, Kontrata
Mizana isimlerini alırlar.
Eski
zamanlarda teknik imkanların yetersizliği nedeni ile ağaçtan yapılan direklerin
yetersiz uzunlukta olması, bu direklere ek yapılmasını gerekli kılmıştır.
Direklerin boyunu uzatmak için üzerine eklenen parçalara çubuk denir.
Direklerin
üzerine eklenen bu çubuklara sırası ile 1.çubuk; gabya, 2.çubuk; babafingo,
3.çubuk; kontra babafingo genel isimleri verilmiştir. Her çubuk özel olarak
üzerine geldikleri direk ismi ile anılırlar. Örnek; pruva gabyası, grandi
babafingosu gibi.
Direkler
yelkenin yukarı doğru kaldırılmasında kullanılır. Ancak baş taraftaki
yelkenlerin açılabilmesi için yatay veya yataya yakın bir direğe daha ihtiyaç
vardır. İşte bu direğe cıvarda denir. Cıvadranın boyu yetmediğinde de aynı
dikey direkler gibi buna da çubuklar eklenebilir.
·
Civadra (bowsprıt):
Civadra,
geminin baş tarafında pruva yelkenlerinin karula yakalarının bağlanması için
bodoslama üzerinden pruva pupa hattında puruvaya doğru uzatılan yatay direktir.€
·
Baston
Baston, boyu yetersiz kalan civadranın
uzatılması için ona eklenmiş çubuktur.
·
Kontur
baston
Kontur baston, bastonun yetersiz kalması
üzerine ona eklenen çubuktur.
Direkler
yelken çekilebilmesi için üzerlerinde bazı unsurları taşırlar;
·
Bumba (boom):
Bumba,
yelkenin alt kenarını tutmak veya yük alıp boşaltmak için topuğundan direğe
bağlanmış gönderlerdir.
·
Seren:
Seren,
yelkenin üst kenarını tutmak için ortalarından direklere bağlanmış ve su
seviyesine paralel duran gönderlerdir. €
·
Giz:
Giz, randa yelkenin seren yakasının
bağlandığı yarım serendir.
·
Gurcata (crosstrees) :
Ana
direk üzerindeki çubuğun armasını yapmak ve üstünde çanaklık kurmak üzere
omurgaya aykırı olarak konulan ağaç.
·
Cunda:
Direk, çubuk, seren, bumba, cıvadra, baston
gibi unsurların uç kısımlarıdır.
·
Kapela:
Cundaya halat bağlamak için yapılan mapalı
şapkadır.
Arma
üzerindeki sabit halatlar;
·
Çarmık (shroud):
Direkleri bordalar istikametinde tutan
halatlarıdır
·
Patrisa:
Çubukları bordalar istikametinde tutan
halatlardır.
·
İstralya (forestay, backstay ):
Direkleri baş ve kıç istikametinde tutan
halatlardır
·
Larmo:
Pruva direğinin önüne yelken çekmek için
konan istralyalar. Üzerine çekilen yelkenin ismi ile anılırlar. Flok larmosu,
trinketine larmosu gibi.
·
İskalarya (ratlınes):
Çarmıkların arasında yapılan halat
basamaklarıdır.
·
Karanfil:
Direkleri veya çubukları cundalarından
birbirine irtibatlayan halattır.
Arma
üzerindeki selviçeler;
·
Abli
halatı:
Bumbaları istenilen yönlere çevirmeye
yarayan, bumba cundalarına yanlardan bağlı halat ve palanga donanımıdır.
·
Balançina
halatı:
Bumbayı yerine kaldırmakta kullanılan halat
·
Kandilisa
halatı (Halyard, halliard):
Yan yelken ve serenleri yerlerine kaldırmakta
kullanılan halatlardır.
·
Çördek
halatı:
Üçgen yelkenleri
yerlerine kaldırmakta kullanılan kandilisa halatlardır. Mandar makarasından
geçtiği için mandar halatı olarak da adlandırılır.
·
Pıraysa
halatı (Brace):
Kabasorta
donanımda serenleri rüzgâr tarafına döndürmek için cundalarından küpeştelere
inen halatlardır.
·
İskota
halatı:
Yelkenin
rüzgârı istendiği şekilde alınabilmesi için çevirmeye yarayan ve serbest
köşesine bağlı halat.
·
Borina
halatı:
Borina
halatı, dört köşe yelkenlerin gradin (güverteye dik) yakalarında iskota
yakasına yakın yerde bulunan pataya bağlanan halat. Trinket yelkendeki borina
halatına borinata denir.
3.2.
Yelken
Yelken (Sail);
rüzgârla üzerine gelen hava kütlesini karşılayarak onun enerjisini kısmen
üzerine alan ve tekneye ileri yol kazandıran en önemli arma unsurlarından
biridir.
3.2.1.Yelken çeşitleri
Yelkenler
istisnalar hariç üç ve dört köşeli olmak üzere iki çeşittir. Donanım durumuna
göre kabasorta ve yan yelkenler olarak ikiye ayrılırlar. Yan yelkenler randa ve
üçgen yelkenlerdir. Bazı yelkenler de teknenin tipi ile özdeşleşmiş olup onun
ismi ile anılırlar. Latin, pena, markoni tekne tipi ile özdeşleşmiş üç köşeli
yelkenlerdir. Balon yelken (Spinakker) bugün yarış teknelerinde pupa seyrinde
kullanılan özel üç köşeli bir yelkendir.€
- Flok
Pruva
direğinin önünde ve iskota yakası direği geçmeyen üç köşeli yelkendir.€ Birden
fazla flok olabilir. Bunların içten dışa doğru isimleri;
- Tirinketina flok
- İç büyük flok
- Dış büyük flok
- Kontra flok
- Kontrato flok
- Trinket
Tirinket;
pruva direğinin en alttaki serenine bağlanan kare yelkendir. Tirinket yelkenine
bakan en son flok yelken de tirinketina floktur. Ancak bugün kare yelkenler ve
çok sayıda flok kullanılmamaktadır. Bu neden ile bugün trinket dendiğinde pruva
direğinin önünde, iskota yakası direği geçmeyen, baştan itibaren floktan
sonraki üç köşeli yelken olarak bilinmektedir.
- Cenova (Genoa)
Cenova
yelkeni pruva direğinin önünde, iskota yakası pruva direğini geçen üç köşeli
yelkendir. Modern yelkencilikte kullanılan bir yelkendir. Teknolojinin
gelişmesine bağlı olarak yapılan uzun ve güçlü direkler sayesinde pruva
direğinin istralyasına sarılır. Eskiden
bu istralyaya flok sarılırdı. Bugün bu direğe bağlanacak bir çok flok yerine
tek başına Cenova yelkeni direk istralyasına bağlanmakta ve büyük alanı nedeni
ile de iskota yakası da pruva direğini geçmektedir.
- Velena
Velana
yelken, direkler arasına çekilmiş üç köşeli yelkendir.
- Pik (Top sail)
Pik yelken; giz ile direk arasına çekilmiş
üçgen yelkendir.€
- Bocrum
Kıç aynalık üzerindeki randa yelkendir.
3.2.2.Yelken dikimi
Yelkenler
imalat genişliği 1 yaprak olan brandadan yapılır. 1 yaprak kumaş yaklaşık 50 cm
dir. (Bayraklarda aynı şekilde imalat genişliği 1 yaprak olan şali kumaştan
yapılır ve bayrağın büyüklük ölçü birimi de yapraktır. 1 yaprak bayrağın eni 50
cm, uzunluğu 75 çm dir.)
Yan
yana dikilerek birleştirilen kumaşlar yelkenin ölçüsüne göre kesilir. Yelkenlerin
kenar ve köşelerine yaka denir.€ Yelkenlerin yakalarına onları sağlamlaştırmak
üzere yine aynı kumaştan kesilmiş şeritler dikilir. Buna astar denir. (Yelkenlerin
hem köşesine hem kenarına yaka denir. Ancak bazen köşe ile kenarı ayırt
edebilmek için köşeye yaka, kenara astar denir.)
Kuvvetli
rüzgârlarda yırtılmaması için yelken kısmen katlanarak serene veya bumbaya
bağlanarak alanı küçültülür. Bu işleme
camadana vurmak denir. Bağlama işlemi sıra halinde yelken üzerinde bulunan kısa
camadan halatları ile yapılır.€ Ancak camadana vurulan yelkende kuvvet doğrudan
camadan halatlarına bineceğinden bu halatların yelkeni delerek geçtiği yerlerin
yırtılmaması için de buraya bir astar dikilir. Bu astara de camadan astarı
denir. Camadan astarları üzerine camadan halatlarının geçeceği yerlere matafyonlar
çakılır. Bu matafyonlardan yelkenin her iki tarafındaki uzunluğu eşit ve sereni
sarabilecek uzunlukta camadan halatları geçirilir. Camadan halatının matafyonlardan
kayıp çıkmaması için de matafyona yakın her iki tarafına düğüm atılır.
Daha
sonra yelkenin yakalarına dikilen astarın içine bir halat konularak katlanır ve
dikilir. Halat gerilen yelkende yükün
sadece köşelere değil tüm kenarlara dağılmasını sağlar. Bu halata gradin halatı
denir.
Selviçelerin
yelkene bağlanabilmesi için gradin halatı gerekli yerlerinde kruz yapılarak
pata oluşturulur. Camadan astarının hizasına gelen patalara morize pataları denir.
Bu patalara camadan kamçıları bağlanır. Bu kamçılar yelkenin camadana
vurulabilmesi için çekmekte kullanılır.
3.2.3.Yelkenin yakaları
Yelkenin
yakaları genelde ilgili oldukları unsurlara göre isimlendirilir.
Bir
üçgen yelkende;
- Çördek yakası: Üçgen yelkenin direğe
çekilen üst köşesidir. Flokta istralyanın direğe bağlandığı yerdeki
köşesidir. €
- Karula yakası: Üçgen yelkenin alt
köşelerinden yeri sabit olandır. Bumbaya bağlı olan üçgen yelkende direğe
bağlanan alt köşe, flok da civadraya bağlanan alt köşedir. €
- İskota yakası: Üçgen yelkenin rüzgârın
alış tarafına göre yeri değiştirilen serbest köşesidir. Buraya yelkene
kumanda eden iskota halatı bağlanır. €
- Altabaşa yakası: Yelkenin iskota ve
karula yakaları arasında kalan güverteye bakan alt kenarı. €
- Orsa yakası (rüzgâr üstü yakası,
istralya yakası, larmo yakası): Üçgen yelkenin çördek ve karula yakaları
arasındaki rüzgârın yelkene girdiği rüzgâr üstü kenarı. Floklar istralya
ve larmolara bağlanır. Bu neden ile flokların bağlandıkları bu yakalara
istralya veya larmo yakası da denir. €
- Kıçgradin (Güngörmez, rüzgâr altı yakası)
yakası: Üçgen yelkenin çördek ve iskota yakaları arasındaki rüzgârın
yelkenden çıktığı rüzgar altı kenarı. €
Bir
randa yelkende;
- Cunda yakası: Randa yelkenin giz
cundasına bağlanan köşesi. €
- Çatal yakası: Randa yelkenin gizin
çatalına bağlanan köşesi. €
- Karula yakası: Randa yelkenin bumba
ıskaçasındaki köşesi. €
- İskota yakası: Randa yelkenin bumba
cundasına bağlanan köşesi.
- Altabaşa yakası: Yelkenin iskota ve
karula yakaları arasındaki alt kenarı. Bumbaya bağlanan kenar. €
- Orsa yakası: Randa yelkenin çatal ve
karula yakaları arasında direğe bağlanan rüzgâr üstü tarafındaki kenarı.
- Kıçgradin yakası: Randa yelkenin cunda
ve iskota yakaları arasındaki rüzgar altı kenarı.
- Seren yakası: Randa yelkenin cunda ve
çatal yakaları arasında serene bağlanan kenarı.
Bir
kabasorta yelkende;
- Cunda yakası: Kabasorta yelkenin serenin
cundalarına bağlanan köşeleri.
- İskota yakası: kabasorta yelkenin iskotalarının
bağlandığı alt serbest köşeleri.
- Seren yakası: Kabasorta yelkenin cunda
yakaları arasındaki kenarı.
- Altabaşa yakası: Kabasorta yelkenin
iskota yakaları arasındaki alt kenarı.
- Orsa yakası (gradin): Kabasorta yelkende
cunda ve iskota yakaları arasındaki kenar.
4. Yelkenli tekne isimleri
Yan yelkenler ile
donatılmış gemilere sübye armalı, kabasorta yelkenler ile donatılmış gemilere
tam armalı gemiler denir.
Eski gemi tiplerinden
en yaygın olanları;
- Barko
Barko,
genelde üç direkli, pruva ve grandi direkleri kabasorta, mizana direği sübye
donanımlı gemidir. €
- Uskuna
Uskuna, iki ya da daha fazla direkli,
genellikle yan yelkenlerle donatılmış yelkenli tekne. Bazen pruva direğinde
seren yelkenler bulunur.
- Brik
Brik,
iki direkli olup ikisi de kabasorta donanımlıdır. Grandi ana sereninin altında
yarım seren üzerinde randa yelken vardır.
- Brigantin-Gulet
Brigantin;
ilk önceleri korsanlar (Brigands) tarafından kullanıldığından bu adı almıştır.
Brik tipi yelkenli gemilerden daha küçük yelkenli gemilerdir. İki direkli olup;
pruva direği kabasorta (tam) armalı, grandi direği randa ve pik (sübye)
armalıdır. İki direk arasına yan yelkenler (velena) açılır. Brik tipinde
olmakla birlikte ikinci direği yan yelkenlerle donatıldığından uskuna brig veya
kare yelkenli uskuna’da denir.
- Sloop
(Şalupa)
Sloop, tek direkli,
bir adet grandi, bir cenova yelkeni olan çeşitli ölçülerdeki gezi ve yarış
teknesi tipidir.
- Cutter (Kotra)
Cutter, tek direkli,
bir adet grandi, bir flok yelkeni ve bir trinket yelkeni olan çeşitli
ölçülerdeki gezi ve yarış teknesidir.€
- Ketch
İki direkli, pruva direği
grandi direği’dan daha uzun ve dümeni grandi direğinin arkasında bulunan
çeşitli ölçülerde gezi ve yarış tekne tipidir
- Yawl
İki direkli, pruva direği
grandi direğinden daha uzun ve dümeni grandi direğinin önünde bulunan çeşitli
ölçülerde gezi ve yarış teknesi tipidir.
- Tırhandil
Yelkenle ve kürekle hareket ettirilen Ege
denizi tipi küçük yelkenli tekne.
- Bermuda
armalı tekne
İki direkli ve cıvadralı, randa yelkenli
tekne.
- Açevele
gönderli tekne
Açevele gönderi ile açılan dört köşe yelken
kullanan tekne.
5. Yelken seyri
5.1.
Yelken teorisi
Kol
kuvveti ile çekilen küreklerden yararlanılarak ileri yol kazandırılan gemiler
zamanla rüzgârın itici gücünden de yararlanacak şekilde donatılmışlardır. Rüzgârın
itici gücünü toplamak için yelken yapılmış, bu yelkeni açabilmek için de
gemilere direkler dikmişlerdir. Bu şekilde küreğin yanı sıra rüzgârdan da
yararlanılmıştır. Rüzgâr kıçtan geliyorsa yelken açılmış, kemerenin ilerisinden
geliyorsa sadece kürekler ile ilerlenilmiştir. İlerleyen zamanlarda denizciler kabasorta
yelkenleri döndürerek kemerenin biraz daha ilerisindeki rüzgârları alıp seyir
yaptılarsa da bu döndürme sınırlı olmuştur. Zamanla yan yelkenler yapılarak pruvaya
daha yakın gelen rüzgârlardan da yararlanılmıştır. Önceleri kabasorta ve yan
yelkenler beraberce kullanılırken sonradan gemiler sadece yan yelkenler ile
donatılmıştır.
Uzun
yıllar denizciler kemerenin ilerisinden gelen rüzgârda geminin nasıl olup da
ilerleyebildiğini anlayamamıştır. Kemerenin gerisinden gelen rüzgârda onun
itici kuvvetinden yararlanılıyor fakat ilerisinden gelen rüzgârda nasıl itici
kuvvet elde edilebilmektedir.
Resimdeki
gibi alt dudağımız hizasında tutuğumuz bir kâğıt şerit üflediğimizde yukarı
kalkacaktır. Bunun nedeni kâğıdın üzerinden geçen süratli hava kâğıdın üst
tarafında bir vakum oluşturacaktır. Bu vakum da kâğıdı kaldıracaktır. İşte bu
durumu yelken için de düşünebiliriz.
Rüzgârın
geldiği tarafta yelken rüzgâr altına doğru torbalanmaktadır. Bunun nedeni rüzgârın yelken içine dolarak
onu itmesi değil, rüzgâr altından geçen havanın rüzgâr altındaki havaya göre
daha süratli geçtiğinde orada vakum yaratmasındandır. Bu vakumun yelken
üzerinde oluşturduğu kuvvetin bileşenlerinden bir tanesi omurgasal yönde olup
tekneye ileri yol kazandırmakta, diğeri ise onu bayıltmaktadır. Bu bayıltıcı
kuvvetinde yelkenli teknedeki salmalı mekik tipi kalıp yapı sayesinde ona ilave
bir itici güç kazandırdığını da daha önce gördük.
5.2.
Seyir Tipleri
Yelken
seyri rüzgârın alış açısına göre isimlendirilir.
Rüzgârın
pruvadan, iskele 45 ile sancak 45 dereceler arasından alındığı durumda
yelkenler rüzgâr ile dolmayacağından ileri yol kazanılamaz, dönüş yapılacaksa
dönelemez bocalanıp durulur.
- Orsa (Borina) seyri:
Orsa
seyri, rüzgârın sancak veya iskele 45 ile 55 dereceler arasından alındığı seyir
tipidir. € Bu seyirde yelken iyice lava edilmelidir. Lava etmek için üçgen
yelkende iskota halatı, kabasorta yelkende borina halatı gerilir. Bu neden ile
orsa seyrine borina seyri de dendiği olur.
- Dar apaz seyri:
Dar
apaz seyri, rüzgârın sancak veya iskele 55 ile 80 dereceler arasından alındığı
seyir tipidir.
- Apaz seyri:
Apaz
seyri, rüzgârın sancak veya iskele 80 ile 110 dereceler arasından alındığı
seyir tipidir.€
- Geniş apaz (Boci seyri):
Geniş
apaz (Boci) seyri, rüzgârın sancak veya iskele 110 ile 160 dereceler arasından
alındığı seyir tipidir.€
- Pupa seyri:
Rüzgârın
pupa istikametinde sancak 160 ile iskele 160 dereceler arasından alındığı seyir
tipidir.
5.3 Yelken seyrinde
kullanılan terimler
- Rüzgâr
üstü: Rüzgârın geldiği taraf.€
- Rüzgâr
altı: Rüzgârın gittiği taraf.
- Vira:
Vincin bir ağırlığı kaldıracak, bir halatı çekecek şekilde çalıştırılması.
- Mayna:
Vincin bir ağırlığı indirecek, gerili bir halatı boşaltacak şekilde
çalıştırılması.
- Fora
(Mola): Bir halatın bağlandığı yerden çözülmesi.
- Volta:
Bir halatın bir babaya, bir koç boynuzuna sarılarak bağlanması.
- Yelkenlerin
fora edilmesi: Boğularak toplanmış ve bağlanmış yelkenlerin bağlarının
çözülmesi için verilen komuttur.
- Yelkenleri
istinga etmek: Bir yelkenin boğulup toplanarak bağlanmasıdır.
- Hisa
yelken: Bir yelkenin yukarı kaldırma işlemidir.
- Arya
yelken: Bir yelkenlerin aşağıya indirilmesi için verilen komuttur.
- Lava:
Bir halatın gerilmesi için verilen komuttur.
- Laşka:
Üzerinde yük bulunan bir halatın gevşetilerek yavaş yavaş kaçırılmasıdır.€
- Orsalamak:
Tekneyi rüzgârı orsadan alacak şekilde döndürmek. Pupa ve orsa seyri
dışında seyir yaparken flok laşka edilirse tekne rüzgâr üstüne döner.
- Alaborina:
Orsa seyri yapılabilmesi için kare yelkenin gradin yakası üzerindeki
borinaların iyice lava edilmesidir.€
- Kontra: Karşı, ters anlamındadır.
Yelkenin bulunduğu yerin tersini ifade için kullanılır. Yelken
sancaktayken rüzgâr iskele kontradan, iskeledeyken sancak kontradan
alınır.
- Tramola:
Seyirde bir yelkenli tekneyi çevirerek rüzgârı bir kontradan diğerine alma
işlemidir.€ Bu işlemde bumbalar kavança edilir. Genelde döndürme işlemi rüzgâr
üstüne doğru yapılıyorsa (orsalanıyorsa) tramola, rüzgâr altına doğru
yapılıyorsa kavança etmek denir.
- Orsa
alabanda tramola: Dümeni rüzgâr üstüne alabanda yaparak, rüzgârı baştan
alacak şeklide tramola atılması için verilen komut. Bu işlem sırasında
yeterince sürat ile dönülemezse kör tramolaya düşülür.
- Kavanca:
Bir şeyin geminin bir tarafından diğer tarafa geçirilmesi. Yelken seyrinde
tekneyi rüzgâr altından döndürerek rüzgârı bir kontradan diğerine alma
işlemi içinde kavança etmek ifadesi kullanılır.
- Boci
alabanda tramola: Dümeni rüzgâr altına alabanda yaparak, rüzgârı kıçtan
alacak şeklide tramola atılması için verilen komut. Bu işlem sırasında
bumbalar kuvvetle kavança olacağından tehlikeli olur.
- Kör
taramola: Tramola atarken teknenin üzerinde yeterince sürat yoksa başın dönemeyip
bocalamada kalmasıdır.
- Faça
flok: Kör tramola atan teknenin döndürülmesini sağlamak için flok yelkenin
önceki tarafın tersinden rüzgâr alacak şekilde basılması.
- Borina
kaçma: Orsa seyrinde teknenin kendiliğinden rüzgar üstüne kaçmasıdır.€
- Volta
seyri: Orsa seyrinde rüzgar üstüne ilerlemek için sık sık tramola ile
yapılan zig zag seyir.€
- Balonlamak:
Baş yelkenlerin ıskotalarını laşka ederek yelkenin şişirilip
kaldırılmasıdır.
- Ayıbacağı
yapmak: Pupa seyrinde rüzgârı daha iyi alacak şekilde çifte yan
yelkenlerin bumba/iskotalarının birini sancak, diğerini iskeleye alınarak
geniş yelken alanı oluşturulması.
- Abramak:
Fırtınalı bir havada yelkenleri uygun bir biçimde kullanarak tekneyi
selametle seyrettirmek.
- Liga
etmek (Camadana vurmak): Fırtınalı havada yelken alanının küçültülmesi
işlemi. Yelken liga edileceğinde camadan kamçıları çekilerek yelken yukarı
alınır ve camadan bağı ile bağlanır. Sonra bu kamçılar hizasındaki camadan
halatları sereni saracak şekilde camadan bağı ile bağlanarak yelken alanı
küçültülür. €
- Bocu etmek: Bir şeyin alt tarafını üst tarafa getirmek.
"Yazı, edinilen yeni bilgi, değişim ve yapılan yorumlar ile tekrar tekrar güncellenmektedir. Bu neden ile kopyalayıp almak yerine ihtiyacınız olduğunda tekrar açıp okumanızda yarar bulunmaktadır. Bu yazı her zaman burada olacaktır."
teşekkür ederim.
YanıtlaSilHem yelkenli hem kürekli gemi sadece yelkenli sınıfına girmez değil mi ayrı bir sınıf olur?Not:Benim için çok önemli cevaplarsanız sevinirim
YanıtlaSilEllerinize sağlık. Çok güzel bilgilendirici bir yazı olmuş.
YanıtlaSil