1.
GMDSS GEREKLERİNİ SAĞLAMAK
1.1.
Arama Kurtarma
Gemilerde
kurulan harici haberleşme sisteminin ana amacı can, mal ve çevre güvenliğidir.
Denizde geminin veya gemidekilerin başına gelen bir kazada gerekli yardımın
alınabilmesi için bir harici haberleşme sistemine ihtiyaç vardır. Önceleri
tamamen el ile çalıştırılan sistem sonradan teknolojinin gelişmesine bağlı
olarak kısmen otomatik hale getirilmiştir.
1850’li
yıllardan önce gemilerde harici haberleşmede sadece sancak ve simaforlar
kullanılmaktaydı. Asrın ikinci yarısı mors kodunun kullanılması ile el flaması
ve flaşın yöntemleri devreye girdi.
1900’lü
yılların başından itibaren özellikle 1.dünya savaşı sıralarında gemilere harici
haberleşme için telsiz telgraf cihazları girmeye başladı. Bu cihazlar ile mors
kodlu haberleşmeler yapıldı, yardım çağrısı SOS (Save Our Souls) şeklinde mors
kodu ile verilmeye başladı. (…---…)
1930’lu
yıllara gelinirken karada, özellikle 2.dünya savaşı sırasında gemilerde yaygın
olarak kullanılmaya başlayan telsiz telefonlar ile haberler doğrudan konuşma
lisanı ile iletilir oldu. Yardım çağrıları için usuller oluşturuldu. Fransızca
"m'aidez" (bana yardım edin) ifadesinden “Mayday” sinyali burada ortaya
çıktı.
1980’li
yılların sonlarına doğru uydu teknolojisinin gelişmesi ile kurulan
COSPAS-SARSAT uydu sistemi sayesinde ilk otomatik yardım isteme düzeni kuruldu.
Bu sistemde gemiye konan ve geminin batması ile otomatik olarak uydular
aracılığı ile arama kurtarma merkezlerine yardım mesajı geçebilen EPİRB
cihazlarının sayesinde arama kurtarma çalışmalarının başlatılabilme imkanı
doğdu.
1990’lı
yılların sonlarına doğru da gemilerdeki can, mal ve çevre güvenliği ile
ilgili harici haberleşme sistemi büyük
bir revizyon geçirerek INMARSAT uydu ve GMDSS sistemi devreye girdi.
1.2.
Cospas-Sarsat Uydu Sistemi
COSPAS-SARSAT (COSPAS:
space system for search of distress vessel ve SARSAT: Search and Rescue
Satellite) arama kurtarma sistemi; 1980’li yıllarda ABD-SSCB-FRANSA-KANADA
ortaklığı ile kurulmuştur. Kutupsal yörüngeli ve 121.5 Mhz ve 406 Mhz
frekanslarında çalışan 7 uydudan yararlanan sistem, uydu EPIRB’lerinden gelen
sinyalleri alarak uydu-kara istasyonlarına (LUT- Lokal User Terminal) iletmekte
ve bu şekilde arama kurtarma çalışmalarının başlatılmasını sağlamaktaydı.
Bugün
bu Cospas-Sarsat uydu sistemine Inmarsat (International
Maritime Satellite) uydu sistemi de dahil olmuştur. Inmarsat sisteminde
4 adet ekvotoral yörüngeli 1.6 Ghz frekanslarında çalışan uydu bulunmaktadır.
·
POR
(Pasific Ocean Region)
Pasifik Okyanus bölgesi üzerindeki uydudur.
1780 E enlemindedir.
·
AOR-W
(Atlantic Ocean Region-West)
Batı Atlantik okyanus bölgesi üzerindeki
uydudur. 540 W enlemindedir.
·
AOR-E
(Atlantic Ocean Region-East)
Doğu Atlantik okyanus bölgesi üzerindeki
uydudur. 15,50 E enlemindedir.
·
IOR
(Indian Ocean Region)
Hind okyanus bölgesindeki uydudur. 640
E enlemindedir.
Bu uyduların dönüş süratleri dünya ile aynı olup yerleri Dünya’ya
göre sabittir. Her biri yaklaşık olarak dünyanın 1/3 lük bir alanını kapsar.
Kapsam alanları bir biri üzerine bindirmeli olacak şekilde ekvator hizasında
eşit aralıklı olarak yerleştirilmiştir.
Bu şekilde, 70º kuzey ve 70º
güney enlemleri arasında kalan alanda gönderilen sinyalleri alarak
uydu-kara istasyonlarına (LES- Land Earth Station iletirler.
İnmarsat
uydularının Cospas-Sarsat uydularına üstünlüğü; bu sistemde uydular sadece
epirblerin sinyallerini iletmekle kalmaz gemiler ile kara istasyonları arasında
tehlike, acelelik, emniyet ve rutin haberleşme mesajlarına da aracılık ederler.
Telsiz sistemine olan üstünlüğü ise tüm bu işlemleri mesafe sınırı tanımaksızın
yeryüzünün 700 N - 700 S enlemleri arasında kalan tüm
alanında yapabilmesidir.
Inmarsat uyduları
Inmarsat
sistemi, Cospas-Sarsat sisteminden çok üstün olmasına rağmen, Cospas-Sarsat
sistemi halen kullanılmaktadır. Bunun gerekçesi, her iki sistemdeki mevcut
yörünge farkıdır. Inmarsat uyduları ekvatoral yörüngeli olduklarından sadece 700
N ve 700 S enlemleri arasında kalan alanı takip edebilmekte,
Cospas-Sarsat uyduları ise kutupsal yörüngeli olduğundan tüm Dünya yüzeyini,
dolayısı ile Inmarsat uydularının takip edemediği 700-900
N ve 700-900 S enlemleri arasını da takip edebilmektir.
Bu neden ile 700-900
N ve 700-900 S enlemleri arasında seyir yapan gemiler
Cospas-Sarsat epirblerini kullanmaktadırlar.
Cospas-Sarsat ile Inmarsat uyduları
1.4.
Gmdss
Denizde
haberleşme birinci derecede can ve mal güvenliği, ikinci derecede rutin
haberleşme açısından önemlidir. Bu amaç doğrultusunda haberleşme sistemleri ve
usulleri oluşturulmuş, gemilere bazı cihazların bulundurulmasında zorunluluklar
getirilmiştir. Bu konudaki en son düzenleme küresel deniz tehlike ve emniyet
haberleşme sistemidir. (Global Maritime Distress and Safety System-GMDSS) $ Bu
sistem denizde meydana gelebilecek tehlike durumlarında arama ve kurtarma
çalışmalarının uluslararası işbirliği ve yardımlaşma anlayışı içinde
yapılabilmesini öngören bir haberleşme sistemidir.
GMDSS,
Türkiye’nin de altına imza koyduğu Denizde Güvenlik anlaşmasına (SOLAS) dahil
edilmiş ve 1 Şubat 1999 tarihinden itibaren tüm Dünya’da SOLAS’a tabi tüm
gemiler için yürürlüğe girmiştir.
Bu
sistemle daha öncede var olan denizde arama ve kurtarma sistem ve uygulamaları
gelişen teknolojiden destek alınarak geliştirilmiştir. Bu sistemin
oluşturulmasında rol oynayan iki önemli teknolojik gelişme olmuştur.
·
DSC tekniğinin telsiz cihazlarında uygulanması,
·
Inmarsat uydularının kullanılması,
Ayrıca
sistemin uygulanabilmesine yönelik bazı idari düzenlemelerde yapılmıştır.
·
MMSI numaralandırma sistemi oluşturulmuştur.
·
Tehlike çağrısının verilebilme imkanlarına göre seyir bölgeleri
belirlenmiş,
·
Telsiz zabitliği yeniden düzenlenmiş,
·
Seyir bölgelerine ve cihaz onarım imkanlarına göre gemilerde
bulundurulması gereken cihazlar belirlenmiş,
SOLAS
kurallarını uygulamakla yükümlü olan gemiler, GMDSS kurallarına da uymakla
yükümlüdür. Bunlar özetle;
·
Uluslar arası sefer yapan, 300 grt ve yukarısındaki tüm yük gemileri,
·
Uluslar arası sefer yapan, büyüklüğü ne olursa olsun, tüm yolcu
gemileri,
12’den
az yolcu taşıyan, spor ve gezi amaçlı tekneler (Yatlar) ile balıkçılar GMDSS
kurallarına uyma zorunluluğu bulunmamakla birlikte isteğe bağlı olarak sisteme
dahil olabilirler.
1.6.
Deniz Seyyar Servis Kimlikleri (MMSI)
GMDSS sisteminde ülkelere, gemilere ve
uydu-kara istasyonlarına birer sayısal kimlik numarası verilir. Bu numaranın
çeşitleri,
·
MID numarası,
MID (Maritime Identification Digit) yani
Sayısal Deniz Kimlik numarası, GMDSS sisteminde tüm ülkelere verilen, 3 rakamlı
sayısal kimlik numarasıdır. $
·
MMSI numarası,
MMSI (Mobil Maritime Service Identification) yani, Deniz seyyar servis kimlik numarası, GMDSS sistemindeki tüm istasyon ve
istasyon gruplarına verilen 9 rakamlı sayısal kimlik numarasıdır. $
o
Gemilerin
MMSI numarası
Verilen geminin bayrağını taşıdığı ülkenin
MID numarası ile başlar, idarenin o gemiye verdiği sıra numarası ile biter. $
Örnek: GMDSS sisteminin uygulandığı bir
istasyonun “271000257” olan sayısal kimlik numarası, “0”dan farklı bir sayı ile
başladığı için bir gemi olduğunu gösterir. Gemilerin sayısal kimlik numarasının
başındaki ilk üç rakam kayıtlı olduğu ülkenin MID numarasını verdiğinden 271,
MID numarasıdır ve 271 Türkiye’nin MID numarası olduğundan gemi bir Türk
gemisidir. 271’den sonraki 000257 numarası da geminin Türkiye’ye 000257.
sıradan kayıtlı olduğunu gösterir. ITU yayınlarından bakarsak bu geminin M/V
Pınar Kaptanoğlu gemisi olduğunu bulabiliriz.
o
Grupların MMSI numarası
GMDSS sisteminde belirli bir
ülkeye bağlı gemilerden belirli bir grup için
9 rakamdan oluşan bir grup numarası alınabilir. Gruplara verilen sayısal
numaralar “0” ile başlar, arkasından ülkenin MID numarası gelir. Onun
arkasından da grup numarası gelir. $
Örnek: “027100015” ile ifade
edilen bir MMSI numarası tek”0” ile başladığından numaranın belirli bir gemi
grubuna ait olduğu, arkasından gelen 271 sayısı bu gruba bağlı gemilerin Türk
gemisi olduğu, “00015” sayısı da
Türkiye’deki 15 numaralı grup olduğunu belirtir.
o
Uydu-Kara İstasyonlarının MMSI numarası,
Uydu-kara istasyonu MMSI Numaraları “00” ile
başlar,€ onun arkasında 3 rakamlı istasyonun bağlı olduğu ülkenin MID numarası
ile devam eder ve idarenin o istasyona verdiği sıra numarası ile biter. $
Örnek: GMDSS sisteminin uygulandığı bir
istasyonun “002711000” olan sayısal kimlik numarası, “00” ile başladığı için
bir uydu-kara istasyonu olduğunu gösterir. “00”dan sonra gelen “271” sayısı,
MID numarası olduğu ve 271 sayısı da Türkiye’nin MID numarası olduğu için,
istasyonun Türkiye’nin bir uydu-kara istasyonu olduğunu gösterir. MID
numarasından sonra gelen sayıda, sıra numarası olduğu için, bu sayısal kimlik
numarası, Türkiye’ye ait 1000 sıra numaralı bir uydu-kara istasyonu olduğunu
gösterir. ITU yayınlarından bakarsak bu istasyonun da “İstanbul Türk Radyo”
olduğunu görebiliriz.
1.7.
Bölge Ayrımları
GMDSS
sisteminde bölgeler, gemilerin tehlike haberleşme imkanlarına göre
oluşturulmuştur.
GMDSS bölge ayrımları
·
A1 Bölgesi
En az
bir VHF[1] kıyı istasyonunun R/Telefon haberleşme kapsam sahası içinde, devamlı olarak DSC
alarmının mümkün olabileceği bir saha demektir. $ Pratikte, kıyıdan 20-30 deniz
mili mesafeye kadar olan alandır.
Bir
ülke için A2 olan bir bölge, bir başka ülkenin A1 bölgesi ise, bu bölge A1
kabul edilir. Örnek olarak, Ege’de kıyılarımızdan 20-30 mil sonrası ülkemiz
için A2 olmasına rağmen Yunan adalarının 20-30 mili içerisine girildiğinden tüm
Ege deniz A1 bölgesi olarak kabul edilmektedir.
Kıyılarımızda
kurulmuş DSC mesajı alabilen kıyı istasyonları aşağıda sıralanmıştır.
·
A2 Bölgesi
A1
deniz sahası hariç; en az bir MF kıyı istasyonunun R/Telefon haberleşme kapsam
sahası içinde, devamlı olarak DSC alarm yayınının mümkün olabileceği bir
sahadır. Pratikte, kıyıdan itibaren yaklaşık 100-150 deniz mili mesafeye kadar
olan alan.
·
A3 Bölgesi
Inmarsat
tehlike alarm yayınının sürekli mümkün olabileceği fakat VHF ve MF kıyı istasyonlarının haberleşme
menzili dışındaki alandır. Pratikte, 70° kuzey ve 70° güney enlemleri arası, A1
ve A2 deniz sahaları hariç alandır.
·
A4 Bölgesi
Inmarsat
uydu kapsamı dışında kalan, 700-900 N ve 700-900
S Enlemleri arasındaki bölgedir.
Gerek zorunluluk gerekse ihtiyaç nedeni ile
bir gemiye sabit bir deniz telsiz cihazının takılması ve kullanılması, o gemiyi
hareketli bir telsiz istasyonu yapar. Bu da idarenin izine tabidir. Bu neden
ile gemiye sabit bir cihaz alımı ve kullanımı için ilgili devlet kurumlarından
izin alınır ve ruhsat çıkarttırılır. Bu cihazlar yetkisiz ve ehliyetsiz
kişililer tarafından kullanılamaz. Bir gemideki harici haberleşmeyi sağlamakla
görevlendirilmiş ve geminin haberleşme cihazları için gerekli yeterlik sertifikasına sahip kişilere
telsiz zabiti denir. Bu kişilerin sahip olması gereken ehliyetler, GMDSS
sistemine göre düzenlenmiştir.
GMDSS sistemine göre düzenlenen telsiz
operatör ehliyetleri aşağıda olduğu gibidir.€
·
GMDSS Radyo-elektronik operatör (REO) belgesi,
Bu belge, teknik vasıflara sahip bir telsiz
operatör ehliyet yeterliğini gösterir. “Gemide elektronik bakım” seçeneğini
tercih eden gemilerde en azından bu yeterlikte ehliyete sahip ve sadece telsiz
haberleşmesi ile görevli bir kişi olması gerekmektedir.
·
GMDSS Genel operatör belgesi (GOC),
Bu belge, teknik vasıflara sahip olmayan bir
telsiz ehliyet yeterliğini gösterir. “Gemide elektronik bakım” seçeneğini
tercih etmeyen, A1 bölgesi dışında çalışan gemilerde en azından bu ehliyete
sahip iki görevlinin bulunması gerekir.
·
GMDSS Tahditli operatör belgesi (ROC),
Bu belge, teknik vasıflara sahip olmayan bir
telsiz ehliyet yeterliğini gösterir. “Gemide elektronik bakım” seçeneğini
tercih etmeyen, A1 bölgesinde çalışan gemilerde en azından bu ehliyete sahip
bir görevlinin bulunması gerekir.
GMDSS kurallarının aranmadığı gemilerde
telsiz cihazları kullanılıyorsa, aşağıdaki belgeye sahip bir personel olması
gerekmektedir.
·
A1 Bölgesinde seyir yapacaklar için kısa mesafe telsiz operatör
ehliyeti,
·
A1 Bölgesini aşarak seyir yapacaklar için uzun mesafe telsiz
operatör ehliyetnamesi.
Gemilerde telsiz zabitleri görevlerini
yürütmede doğrudan kaptana bağlıdırlar ve kaptanın izni olmaksızın transmisyon
yapamazlar. Gemide;
·
Telsiz cihazları yetkisiz kişiler tarafından kullanılmaz,
·
Telsiz zabitleri ve bir haberin alınması sırasında orada
bulunanlar, alınan bilgiyi gizli tutmak zorundadır,
·
Başkasına ait mesajlar alınmaz, alınmış olsa bile yayınlanmaz,
Gemilerde telsiz zabitliği görevi, yukarıda
belirtildiği gibi gemisine ve cihaz bakım durumuna göre (REO) veya (ROC)
belgeli tek kişi veya (GOC) belgeli iki kişi tarafından yürütülür. GOC belgeli
iki kişi ile bu görevin yürütüldüğü, A1 bölgesi dışında çalışan gemilerde
telsiz zabitliği görevi 3.zabitindir. Onun olmadığı durumlarda, 2.zabit, görevi
üstlenir. Acil durumda, köprüüstü vardiya zabitliğinin yanı sıra telsiz
zabitliği görevini de yürütür.
GMDSS telsiz zabiti;
·
Telsiz kamarası ve tüm telsiz cihazlarından sorumludur,
o
Temizliklerini ve operatör bakımlarını yapar,
o
Çalışma testlerini yapar,
o
Yıllık kara bakımını takip eder, onarım, bakım kayıtlarını tutar,
·
Telsiz kayıtlarını tutar,
o
GMDSS jurnalini talimatına göre doldurur,
o
Personelin radyo telefon görüşme taleplerini, kaptan izni ve
talimatı doğrultusunda sağlar, kayıtlarını tutar, ücretlendirir ve personel
telefon borç listelerini aylık olarak kaptana verir,
·
Gerekli durumlarda dinleme yapar, gemiye gelen mesajları kaptana
getirir,
·
Kaptan talimatı ile,
o
Rutin,
o
Acelelik,
o
Tehlike mesajlarını yayınlar,
·
Seyre hazırlık yöntemine göre seyir hazırlığı yapar,
·
Gemide bulundurulması gereken telsiz haberleşmesi ile ilgili
kitapları,
o
Takip eder, eksik olanları ve kullanılamayacak derecede eski
olanların yenilenmesi için kaptana talepte bulunur,
o
Bu yayınlara gelen düzeltmeleri yapar,
1.8.3.Telsiz Operatör
Belgesinin Geri Alınması
Telsiz operatör yeterliği belgesine sahip
olanlardan aşağıda belirtilen fiilleri işleyenlerin yeterlik belgeleri geçici
olarak geri alınır veya iptal edilir.
·
Yeterlik
belgesinin üç ay süre ile geçici olarak geri alınmasını gerektiren fiiller:
o
Milli
ve Uluslararası deniz tehlike, acelelik ve güvenlik haberleşmelerini bir yıl
içerisinde iki defa ihlal etmek,
o
Birinci
alt bentte belirtilen fiiller dışındaki milli ve uluslararası işletme
kurallarını bir yıl içerisinde üç defa ihlal etmek,
o
Sahil
istasyonları ile haberleşme yaparken servisten kaldırılmış bir deniz aracının
veya başka bir geminin ad veya çağrı işaretini kullanmak,
o
Telsiz
operatör yeterliği belgesini başka bir şahsa kullandırmak,
·
Yeterliklerin
iptal edilmesi ve belgenin süresiz geri alınmasını gerektiren fiiller:
o
Kamu
haklarından ve medeni haklardan kısıtlanmak veya yasaklanmak,
o
Yeterliği
geçici olarak geri alınmış olduğu halde bu süre içerisinde belgesiz çalışmaya
devam etmek,
o
Yeterliğin
bir yıl içerisinde iki defa geçici olarak geri alınması,
o
Bu
maddenin (a) bendinin 3 ve 4 numaralı alt bendinde belirtilen hususları iki kez
yapmak.
·
Gemiadamları
Sağlık Yönergesi hükümleri uyarınca sağlık yeterliğinin, görevlerini faal
olarak yapmaya engel olması durumunda, sağlık durumuna göre yeterlik belgeleri
geçici olarak alınır veya iptal edilir.
1.9.
Gemideki Telsiz Cihazlarının Bakımı
GMDSS’e
göre, gemilerde bulundurulması gereken elektronik haberleşme cihazları,
gemilerin yapacakları sefer bölgelerine ve gemideki bakım ve onarım imkanlarına
göre belirlenmiştir. Bir gemide, telsiz arızası olduğunda onun onarımını
yapabilecek, REO belgeli bir telsiz operatörü olmadığı taktirde, bölgelerine
göre aşağıdaki tedbirler alınır.
·
Gemi
A1 ve A2 bölgelerinde seyir yapıyorsa aşağıdakilerden biri yapılır;
o
Kıyıda bakım,
Cihazlar
yılda bir yetkili bir kıyı kuruluşuna kontrol ettirilerek, bakımları
yaptırılır.
o
Cihaz çiftlemesi,
Gemide,
bir telsiz cihaz arızası halinde, arıza giderilinceye kadar, arızalı cihazın
yerine kullanabilecek ve deniz müsteşarlığı tarafından belirlenmiş ek cihaz
veya cihazlar bulundurulur.
·
Eğer
gemi, A3 ve A4 bölgelerinde seyir yapıyorsa, hem kıyıda bakım, hem de cihaz
çiftlemesi yapılır.
1.10.
Gmdss’e Göre Gemilerde Bulunması Gereken Cihazlar
GMDSS’e
göre tüm gemiler en azından aşağıdaki cihazları bulunduracaktır.€
·
VHF el telsizi
300 grt üstü yük gemilerinde 2 adet, yolcu gemilerinde 3 adet, 500
grt üstü gemilerde 3 adet Deniz frekanslarında çalışan VHF el telsizi bulunması
gerekmektedir. Bu VHF el telsizleri,
gemi içi haberleşmesinde kullanılmaz. Gemideki nöbet, manevra, onarım gibi
durumlarda, ihtiyaç halinde halk bandında çalışan VHF el telsizleri kullanılır.
Deniz frekansında çalışan VHF el telsizleri, acil durumlarda ve gemi terk
durumlarında kullanılır gemi terk edilirken can salına alınır.
·
Sabit VHF
DSC
özellikli ve otomatik ch.70 dinlemesi yapabilir olacaktır. Eğer bu özellik
yoksa, ayrı bir otomatik ch.70 dinlemesi yapabilen cihazda (Watch Receiver)
bulundurulacaktır.
·
SART
Gemi
terk edilirken can salına alınan ve çalıştığında, gemi radarlarında iz bırakan,
9 GHz’de çalışacak, 300-500 grt arası gemilerde 1, yukarısı tonajlarda 2 adet
bulunacaktır.€
·
Emniyet mesajlarını alabilecek bir cihaz,
o
NAVTEX alıcısı veya,
o
HF Nbdp alıcı veya,
o
Müstakil bir EGC cihazı
veya,
o
İnmarsat terminali.
·
EPİRB
o
Gemi A1 sahası içinde çalışıyorsa, VHF DSC Epirb (156.525 mhz-
ch.70 ile aynı frekans, çevredeki VHF alarmlarını otomatik aktive eder)
o
Gemi, A2 ve A3 sahasında çalışıyorsa Inmarsat Uydu Epirb (1.6
Ghz),
o
Gemi, A4 sahası içinde çalışıyorsa, Corpas-Sarsat kutupsal uydu
epirb (406 mhz) €
GMDSS’te
bölgelerine göre gemilerin hangi cihazları bulundurmalarının gerektiği
aşağıdaki şekilde açıklanmıştır.
·
A1 deniz sahasında çalışan gemiler,
GMDSS’e
göre bulundurulması gereken en az cihazları bulunduracaktır.
·
A2 deniz sahasında çalışan gemiler,
GMDSS’e göre bulundurulması gereken en az
cihazlara ilaveten bir MF telsiz cihazı bulunduracaktır. Bu cihaz aşağıdaki
özellikler sahip olacaktır.
o
DSC özellikli,
o
Telex gönderme ve alma imkanına sahip,
o
Otomatik alarm tehlike mesajlarını alma imkanına sahip.
·
A3 ve A4 deniz sahasında çalışan gemiler,
A1 ve
A2 bölgelerinde çalışan gemilerin bulundurdukları cihazlara ek olarak bir MF/HF
telsiz cihazı bulunduracaktır. Bu cihaz aşağıdaki özellikler sahip olacaktır.
o
DSC özellikli,
o
Telex gönderme ve alma imkanı olan,
o
Otomatik alarm tehlike mesajlarını alma imkanı bulunan.
A3
deniz sahasında çalışan gemiler, eğer Inmarsat cihazları varsa, HF cihaz
bulundurmak zorunda değildir.
1.11.
Navtex
Belirli
kıyı istasyonları tarafından gemilere radyo-teleks yöntemi ile otomatik olarak
güvenlik bilgilerinin yayınlanmasında kullanılan uluslar arası servise ve bu
bilgileri almakta kullanılan cihazlara kısaca “ Navteks” (Navtex) denir.
Navteks
mesajı yayınlayan istasyonlara, yayınları için 4’er saat ara ile 10’ar
dakikalık süre verilmiştir. Yurdumuzda Navteks yayını yapan istasyonlar ve
yayın saatleri aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.
Bu
cihazlar, dar band doğrudan yazan telgraf (NBDP) tekniği ile 518 khz.’de
mesajlarını gönderir. Navteks yayınlarının menzili, kıyı istasyonundan itibaren
300–400 nm kadardır. $
Navteks
cihazlarında, kâğıttan tasarruf amacı ile belirli istasyonları ve belirli mesaj
tiplerini seçme imkânımız vardır. Ancak; (A)Denizcilik Uyarı mesajları ile (L)eklerini, (B)Meteoroloji Uyarı mesajlarını
ve (D)Arama ve Kurtarma mesajlarını seçim dışında bırakma imkânımız yoktur.$
Mesajların
kategorileri cihaz üzerinde sadece kodları ile gözükür. Bu kodlar aşağıda
olduğu gibidir
A
- Denizcilik Uyarı
B
- Meteoroloji Uyarı
C
- Buz Raporları
D
- Arama ve Kurtarma Bilgisi
E
- Hava Tahmin Raporları
F
- Pilot Servis
G
- Decca
H
- Loran
I
- Omega
J
- Uydu Seyir
K
- Diğer Elektronik Seyir Sistemleri
L
- Denizcilik Uyarı Mesajlarının Eki
V
- Özel Servis
W
- Özel Servis
X
- Özel Servis
Y
- Özel Servis
Z - Yayınlanacak Mesaj Olmadığını Belirtir.
Bir
teleks mesajı başlık (Preambül) ve metin kısmından oluşur. Başlık bölümü
birbirlerinden virgül ile ayrılmış ve sırayla yazılı aşağıdaki bilgileri
kapsar.
ZCZC: Bu
kod, mesajdan önce yayınlanan faz sinyallerinin sonunu belirler.€
B1-B2-B3-B4: Yayın
yapan istasyonun tanıtım karakteri, mesaj kategorisini belirten karakter ve
mesajın seri numarası.
hhmm: Mesajın
yayın saati (hh;saat , mm;dakika)
ODR nn: Mesajın
kaç kere yayınlandığı.
hhmm: UTC
mesajın yayın saatini UTC[2] olarak gösterir.
mmm yy: Mesajın
yayınlandığı ay ve yıl (son iki rakam)
Ve yayın yapan
istasyonun ismi
Örnek:
ZCZC,
IA25, 1620, ODR 18
1320
UTC, OCT 06
İZMİR TÜRK RADYO
Mesajın
çözümü:
Mesaj
başlar, İzmir radyonun - denizcilik uyarı mesajı – mesaj numarası 25, yayın
yerel saat ile 1620’de yayınlanmış, bu mesajın 18. kez tekrarıymış,
mesaj evrensel saat ile 1320’de yayınlanmış, mesaj Ekim 2006 yılında
yayınlanmış, yayını İzmir Türk Radyo yapmış.
Bu
cihazların çalıştırılması ile ilgili bir ayar yoktur, sadece navteks yayını
yapan bir istasyonun menziline girince açılır, menzilden çıkınca kapatılır. Bu
cihazlarda mesajı yazmak için küçük rulo kâğıtlar kullanır. Cihaz devredeyse ve
yeteri derecede kuvvetli sinyal varsa, cihaz mesajı otomatik olarak alır ve
rulo kâğıda yazarak çıkartır.
Kâğıdı
bittiğinde ön taraftaki kapağı açılır, rulo şaftı yerinden alınır, şaft yeni
rulonun içinden geçirilir ve şaft kâğıt rulosu ile birlikte yerine takılır. Bir
miktar kâğıt rulodan çıkartılır ve rulo yerinin üzerinde bulunan kâğıdın
geçtiği yerden geçirilir. Yuvasından geçirilen kâğıt besleme tuşuna basılarak
yürütülür. Kâğıdın yerine takıldığına emin olununca cihazın önündeki kâğıt yeri
kapağı kapatılır.
Navteks
cihazları farklı farklı firmalar tarafından yapılsa da hepsi birbirine benzer.
Ancak bir gemiye güverte zabiti veya kaptan olarak giden her kişi gemideki
cihazın kılavuz el kitabını alır ve bir kere olsun tam olarak okuyarak cihazın
üzerinde çalışır. O cihazı kullanmasını öğrenir ve zamana bağlı olarak ta o cihazda
kullanım becerisini kazanarak hünerlerini artırır.
1.12.
Uygulama
GMDSS
gereklerini sağlamak için;
·
Geminin
solas’a gore Gmdss’e tabi olup olmadığı belirlenir.
·
Gmdss’e
tabi gemi için MMSI numarası alınır.
·
Geminin
çalışma bölgesi belirlenir.
·
Gemide
REO belgeli bir telsiz zabitinin istihdam edilip edilemeyeceği belirlenir.
·
Gemiye
REO belgeli bir telsiz zabiti konulamıyorsa çalışılacak bölgeye gore uygun
telsiz cihazı kullanım yeterliğine sahip gemiadamı istihdamı yapılır.
·
Gemiye
Gmdss’e tabi gemilerde olması gereken en az sayı ve özelliklerdeki cihazlar
konulur.
·
Geminin
A1 sefer bölgesini aşarak çalışması halinde bölgeye göre ek cihazlar ile
donatılmasını sağlar.
2. ARAMA KURTARMAYI MANİPLE ETMEK
2.1.
Arama Kurtarma
Organizasyonu
Deniz arama ve kurtarma; tehlikede içinde olan ve yardım isteyen
gemileri arama, bulma ve kurtarma çalışmasıdır. Bu çalışmanın iki temel unsuru
vardır.
·
Gemi elektronik muhaberesi ve yardım talebi,
Yardım talebinin iletilmesi; gemilerin sahip oldukları elektronik
haberleşme imkanlarına bağlıdır. Gemiler bu maksatla, çalıştıkları gmdss
bölgesine bağlı olarak yeterli sayı ve özellikte haberleşme cihazı
bulundururlar. Bu cihazlar ile verdikleri tehlike alarmı ve kurdukları muhabere
ile kurtarma çalışmalarını başlatırlar.
·
Yardım organizasyonu ve kurtarma,
Devletler uluslararası anlaşmalara bağlı olarak ülkelerinde
gerektiğinde diğer ülkeler veya uluslar arası kuruluşlarla koordineli olarak
çalışabilecek arama ve kurtarma teşkilatlarını kurmuşlardır. Bu kuruluşlar
koordinasyon ve arama-kurtarma birimlerinden oluşmuştur. Koordinasyon
merkezleri doğrudan veya yabancı ülkeler veya uluslar arası kuruluşlardan
aldıkları ihbarlara bağlı olarak tek başlarına veya yabancı ülkelerle ortaklaşa
kurtarma çalışmalarını yaparlar.
Gemiler bir acil durumda veya
gemi terk durumunda aşağıdaki cihazları tek veya çift taraflı haberleşme amacı
ile kullanırlar;
·
Sabit telsiz ve uydu haberleşme cihazları; gemi ile çevre gemiler
ve telsiz ve uydu istasyonları arasındaki tehlike haberleşmesinin yapılmasında
kullanılır.
·
El VHF cihazları; deniz frekanslarına sahip olup gemi terk
edilirken kaptan ve filikalar arasındaki irtibatın sağlanmasında kullanılır.
300 grt’dan 500 grt’a kadar olan yük gemilerinde en az iki, 500 grt üstü yük
gemilerinde ve tüm yolcu gemilerinde en az üç adet bulunmak zorundadır.
·
EPİRB, gemi battıktan sonra el veya otomatik olarak devreye
girerek cinsine göre sahil veya uydular aracılığı ile uydu istasyonlarına
formatlı tehlike sinyali gönderir.
·
SART, arama kurtarma gemilerinin radarlarına sinyal göndererek
bulunmayı kolaylaştırır.
EPIRB (Emercency Position
Indicating Radio Beacon); acil bir durumda el ile veya alınamadan geminin
batması halinde otomatik olarak gemiden ayrılıp denizde yüzer halde kendi
kendine çalışmaya başlayan ve bulunulan deniz bölgesine göre GMDSS sisteminin
belirlediği frekanslarda telsiz istasyonlarına veya uydular aracılığı ile uydu
kara istasyonlarına belirli formatta tehlike işareti gönderebilen bir cihazdır.
(Uydu yer istasyonları aldıkları bu mesajları arama kurtarma merkezlerine
geçerler)$
Solas’a tabi her gemide bölgesine
göre bir tane VHF veya COSPAS-SARSAT uydu veya INMARSAT uydu epirb bulundurması
gerekir. Batması halinde bir yere takılmadan kolayca su üstüne çıkabilecek
şekilde gemide açık bir yere monte edilir. (Geminin batması halinde otomatik
olarak su yüzüne çıkıp sinyal göndermeye başlayacak olmasına rağmen
kazazedelerden ayrı ayrı yerlere düşmeleri veya sürüklenmeleri olasılığına
karşı gemi terk edilirken can salına alınırlar.) $
EPİRB genel olarak iki üniteden
oluşur,
·
Radio Beacon
Sinyali gönderen ünitedir. Yüzme
özelliğine sahiptir. 48 Saat devamlı çalışma ömrüne sahip bir bataryası vardır.
Üzerinde el ile veya otomatik olarak cihazı çalıştıracak düğmeler vardır.
·
Serbest bırakma ünitesi
Radio beacon cihazını üzerinde
taşıyan ve tehlike anında serbest bırakan ünitedir. Ünitenin üst kısmında radio
beacon’ın yerleştirilmesi için yaylı bir yatak alt tarafında hidrostatik
serbest bırakma mekanizmasına bağlı ikinci bir yatak bulunur. Radio Beacon bu
yataklar arasına oturtulur. Geminin batması halinde, suyun 3-4 m.’deki basıncı
ile çalışarak, cihazı serbest bırakır.
Bir EPIRB ve otomatik
olarak gemiden ayrılışı
Epirb tarafından gönderilen
sinyaller kıyı veya uydu istasyonları tarafından alınarak arama kurtarma
koordinasyon merkezlerine gönderilir.
Bir Epirb’in bir
arama kurtarma çalışmasını maniple etmesi ve SART
SART (Searc And Rescue
Transponder), gemilerde bulunan ve aktive olduğunda çevredeki gemilerin radarlarına
iz bırakıcı sinyal göndererek bulunmayı kolaylaştırıcı bir cihazdır. Gemi terk
edilirken alınarak can kurtarma aracına götürülür ve orada çalıştırılır. El ile
devreye alınır. Devreye alındığında bekleme durumuna geçer. Bir radar sinyali
aldığında aktive olarak çevredeki gemilerin radarlarına iz bırakıcı sinyal
gönderir. Denizde yüzebilir. Bu cihaz aynı zamanda radar transponder olarak adı
geçen cihazdır. 300 grt ile 500 grt arasındaki yük gemilerinde ve yatlarda en
az bir tüm yolcu gemileri ile 500 grt üstü yük gemilerinde en az iki tane SART
cihazı bulundurulmalıdır.
SART cihazları, gemi terk
edilirken kolayca alınıp can kurtarma aracına götürülebilecek şekilde
bulundurulur. Salda su seviyesinden en az 1 m. yüksekte duracak şekilde monte
edilir. Ancak bu zorunlu değildir. Monte imkanı yoksa bir salvo ile araca
bağlanıp denize salınabilir. Ancak SART cihazı ne kadar yükseğe monte edilirse
o kadar uzaktan görülme imkanı bulunmaktadır.
SART cihazları su geçirmez
yüzebilir fakat otomatik serbest bırakma tertibatı olmayan cihazlardır. Bu
neden ile mutlaka gemi terk edilirken alınarak can kurtarma araçlarına
götürülürler. Birden fazla sart cihazının bulunduğu gemilerde tüm cihazlar
birlikte devreye alınmaz can kurtarma araçları gemiden ayrılıp nete bir yerde
birleştikten sonra sırası ile çalıştırılırlar. Birinin bataryası bittiğinde
diğeri devreye alınır.
Cihaz devreye alındıktan sonra
“hazır ol” durumunda bekleme yapar. Bir geminin radar sinyalini alması ile
aktif hale geçer ve yayın yapmaya başlar. Yayın süresi 8 saattir. Yayını alan
radarın ekranında merkezden dışa doğru tek hat üzerinde 12 nokta oluşur.
Noktaların hizası sart cihazının hizasıdır. Merkezine en yakın olan nokta da cihazın bulunduğu yerdir. Radar sart
cihazına yaklaştıkça noktalar yayvanlaşmaya başlar ve mesafe 1 milin altına
düştüğünde, bu yaylar birer daire şekline dönüşür.
Çalışan bir SART'ın
radarda oluşturduğu izler
Devletler,
uluslar arası anlaşmalar doğrultusunda ülkelerinde arama ve kurtarma ile ilgili
organizasyonları yaparlar. Alınan yardım çağrılarında bu organizasyonlar
devreye girer karşılıklı bilgi alışverişi ve yardımlaşma gerçekleştirilir.
Bu
organizasyon içindeki birimler görev paylaşımına göre ülkelerde farklı isimler
alır. Ülkemizdeki düzenlemeye göre aşağıdaki organizasyon oluşturulmuştur.
·
AAKKM : Ana arama kurtarma koordinasyon merkezi, bakanlıklar
bünyesinde kurulan en üst arama kurtarma birimidir. Üst düzey koordinasyonları
ve ülke dışından alınacak veya verilecek yardımları koordine eder.
·
AKKM : Arama ve kurtarma koordinasyon merkezleri tarafından, arama
kurtarma organizasyonları yapılır. Tehlike içerisinde olan gemilerin telsiz
cihazları ile verdikleri alarmlar, kıyı istasyonları tarafından alınarak en
yakın AKKM ‘ne ulaştırılırlar. Bu merkezler, bilgi toplayan, mevcut arama ve
kurtarma planları doğrultusunda, kurumlar arası veya komşu ülke AKKM’leri ile
organizasyon yapan birimlerdir. Alınan ihbarları değerlendirerek, derhal o
bölgeden sorumlu olan, AKM’ye ve ana arama ve AAKKM’ye bildirirler.
·
AKM : Arama ve kurtarma merkezi, (SAR, Search And Rescue) kurtarma
çalışmalarını yürütülür. AKM’leri, AKKM’nden aldıkları bilgi ve talimatlar
doğrultusunda, derhal faaliyete geçerek, emirleri altındaki arama ve kurtarma
birliklerini (AKB) görevlendirerek, arama kurtarma faaliyetini başlatırlar.
·
AKB : Arama ve kurtarma birlikleri, AKM’lerin emri altında
çalışan, bir arama kurtarma faaliyetini gerçekleştirmek için gerekli, plan,
eğitim,teçhizata ve bot, helikopter, uçak gibi arama ve kurtarma araçlara sahip
birimleridir.
Gemiler bir acil durumda aşağıdaki şekillerde tehlikede
olduklarını ve yerlerini belirtirler.
·
Telsiz cihazlarından radyo telefon olarak verdikleri “Tehlike”
mesajları ile,
·
Telsiz cihazlarından “DSC” tekniği ile verdikleri “Tehlike”
mesajları ile,
·
Uydu cihazları ile verdikleri “Tehlike mesajları” ile,
·
Geminin batışı ile otomatik olarak su üstüne çıkarak aktive olan
veya el olarak çalıştırılan “EPIRB” lerin verdikleri “Tehlike” sinyalleri ile,
·
Çalışan SART cihazlarının gönderdiği yer belirtici sinyaller ile,
GMDSS’de
yer alan iletişim ağı
Karada ve çevrede, gemilerden gelen tehlike mesaj ve sinyallerini
alacak aşağıdaki istasyonlar bulunmaktadır,
·
Uydu yer istasyonları, (LES:Land Earth Station)
·
Yerel kullanıcı terminaller, (LUT:Local User Terminal)
·
Kıyı telsiz istasyonları,
·
Çevredeki gemiler,
Acil durum
teçhizatından yayınlanan ilk tehlike mesajları
Gemiler bir acil durumda aşağıdaki şekillerde tehlikede
olduklarını ve yerlerini belirtirler.
·
Inmarsat uydusu,
Gemideki Inmarsat cihazından yayınlanan mesaj ile kendi
frekansında çalışan Epirb’lerin sinyallerini alır,
·
Cospas-Sarsat uydusu
Kendi frekansında çalışan uyduların sinyalini alır,
·
Kıyı istasyonları,
Telsiz cihazlarından gelen radyo telefon veya DSC mesajları ile
telsiz frekansında çalışan Epirb’lerden gelen sinyalleri alır.
·
Çevre gemiler,
Telsiz cihazlarından gelen radyo telefon mesajlarını alır.
LES, LUT, Kıyı istasyonları ve bölgedeki gemilerden arama ve
kontrol merkezlerine acil durum tehlike mesajlarının geçilmesi
·
Inmarsat uydusu,
Aldığı mesaj ve kendi frekansında çalışan Epirb’lerin sinyallerini
LES’e geçer.
·
Cospas-Sarsat uydusu
Kendi frekansında çalışan Epirb’lerin sinyalini LUT’a geçer.
·
Çevre gemiler,
Telsiz cihazlarından yayınlanan mesajları alır. Eğer yardım
isteyen gemi bir kıyı istasyonuna ulaşamadıysa aracılık ile bir kıyı
istasyonuna iletir.
GMDSS'in
işlemesi; SAR birimlerinin yer alması ve iletişim
·
LES aldığı uydu mesajlarını ve Epirb sinyallerini çözümleyerek
İnternet aracılığı ile AKKM’ne geçer.
·
LUT aldığı uydu mesajlarını ve Epirb sinyallerini çözümleyerek
İnternet aracılığı ile AKKM’ne geçer.
·
Kıyı istasyonları doğrudan veya aracılık ile aldıkları mesajlar
ile Epirb’den aldığı tehlike sinyallerini çözümleyerek İnternet aracılığı ile
AKKM’ne geçer.
Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezleri aldıkları bilgileri
değerlendirilerek, yardıma ihtiyacı olan gemiye en yakın arama kurtarma (SAR,
Search And Rescue) merkezine bildirilir. Burada derhal arama kurtarma birimleri
harekete geçirilerek yardıma gidilir. Eğer, geminin bulunduğu yere uygun bir
arama kurtarma birimi gönderilemiyorsa yardım isteyen gemiye yakın uygun bir
gemi seçilerek o gemi arama ve kurtarma ile görevlendirilir. Bu görevi alan
Kaptanlar, görevi yerine getirmek ile sorumludur. Örnek olarak bir Epirb
sinyali aşağıdaki şekilde bir arama ve kurtarma çalışmasını başlatır.
Bir Inmarsat Epirbinin gönderdiği tehlike sinyali, Inmarsat
uydusundan alınır uydu yer istasyonuna gönderilir. Burada değerlendirilen
sinyal, mesaj olarak internet aracılığı ile AKKM’ine gönderilir. Bu merkez,
durumu AKM’ne bildirir. AKM, emrindeki bir AKB’ni görevlendirir. Bu şekilde
arama kurtarma çalışması başlatılır.
2.4.
Bulunma
Arama kurtarma birimi olan bot, helikopterler ve uçaklar
rotalarını tehlike mesajları ve epirb’lerden tespit edilen koordinatlara
yönlendirirken bir yandan da sart’ların sinyallerini ve kazazedelerin
işaretlerini araştırırlar.
Keşif uçakları kazazedeleri tespit ettiğinde “kazazedelerin
görüldüğü ve en kısa zamanda yardımın geleceğini,
·
Portakal rengi duman işareti veya üç tek beyaz işaret fişeği ile
gösterilir.
Sonra arama kurtarma birimlerine yön gösterir. Bu arama ve
kurtarma birimlerinin menzilini aşan mesafelerde ise çevre gemiler yönlendirilerek
kazazedelere ulaşılır. Keşif uçağı bir gemiyi, tehlikede bulunan kişilerin
bulunduğu tarafa sevk etmek için,€
·
Onun
üzerinde tur atar,
·
Pruvaya
yakın, pruva hattını kesecek şekilde geçer, motor gücünü azaltıp çoğaltır,
kanatlarını bir aşağı bir yukarı gelecek şekilde sallar ve,
·
Kazazedelerin bulunduğu yöne doğru uçar.
Kazazedeler ile arama kurtarma bot ve gemilerinin ilk temaslarında
kazazedeler bulunmayı kolaylaştırmak amacı ile aşağıdaki yöntemleri uygularlar.
·
Bir
deniz aracı görüldüğünde el VHF cihazıyla tehlike çağrısı (MAYDAY) yapılır veya
sesin ulaştığından emin olunamazsa maniple ile SOS (…---…) işareti verilir.
(uzak mesafeden veya batarya zayıfladığında konuşma iletilemez ancak maniple
ile iletilebilir)
El VHF'i
·
Mors
işaretini verebilen ışıldakla veya gündüz, güneş aynası ile SOS (…---…) işareti
verilir.
Güneş aynası ile
işaret verme
·
Gece
arka arkaya atılan iki kırmızı paraşütlü işaret fişeği ve yaklaşan gemiye el
maytabı ile gündüz ise sarı duman ile işaret verilir.
Paraşütlü fişek işareti Duman kandil işareti El maytap işareti
·
El
işaretleri, sallanan kumaşlar, tabanca atışları, alevler vbg şeyler anormal bir
durumu olduğunu belirtir.
El işaretleri Alev işareti Tabanca atış işareti
Bu işaretler,
birlikte veya ayrı ayrı kullanıldığı veya gösterildiği zaman, tehlikeyi veya
yardım istendiğini belirtir.
Kurtarma araçları
gelmeden yakın kıyıya gelen kazazedeler ile onlara sahilden yardım etmeye
çalışan kişiler arasında özel anlam taşıyan bazı işaretler ile haberleşme
yürütülür. Bu işaretlerin su geçirmez birer örnekleri, can kurtarma araçlarında
bulunur ve gerektiğinde buradan yararlanılarak kullanılır.
Tehlikede
bulunan küçük teknelerdeki kişilere çıkacakları uygun sahilin gösterilmesinde;
·
Çıkılacak
sahilin uygun olduğu;
Beyaz
bir ışığın düşey hareketi veya yeşil bir işaret fişeğinin atılması ile,
·
Çıkılacak
sahilin tehlikeli olduğu,€
Beyaz
bir ışığın yatay hareketi veya kırmızı işaret fişeğinin atılması ile,
·
Çıkılacak
sahilin tehlikeli olduğu ve uygun sahilin belirtilmesi,
Beyaz bir ışığın yatay hareketini
takiben yere konması ve ikinci bir beyaz ışığın uygun sahil tarafını göstermesi
veya kırmızı işaret fişeğinin dikey atılmasını takiben beyaz bir işaret
fişeğinin uygun sahil tarafına atılması ile,
2.5.
Uygulama
Arama kurtarmayı
maniple etmek için;
·
Telsiz cihazlarından radyo telefon yöntemi ile “Tehlike” mesajının
verilmesini sağlanır.
·
Telsiz cihazlarından “DSC” tekniği ile “Tehlike” mesajının
verilmesini sağlanır.
·
Uydu cihazları ile “Tehlike mesajı”nın verilmesi sağlanır.
·
Mümkün olduğu taktirde geminin batışı öncesi alınan “EPIRB”in
çalıştırması sağlanır.
·
Geminin batışı öncesi alınan “SART”ın çalıştırılmasını sağlanır.
·
Kurtarma gemileri ile temasta işaret verilmesi sağlanır.
[1] VHF: 30-300 Mhz frekans bandı $
[2] Universal Time
Coordinate- Evrensel Koordine edilmiş saat
"Yazı, edinilen yeni bilgi, değişim ve yapılan yorumlar ile tekrar tekrar güncellenmektedir. Bu neden ile kopyalayıp almak yerine ihtiyacınız olduğunda tekrar açıp okumanızda yarar bulunmaktadır. Bu yazı her zaman burada olacaktır."
"Yazı, edinilen yeni bilgi, değişim ve yapılan yorumlar ile tekrar tekrar güncellenmektedir. Bu neden ile kopyalayıp almak yerine ihtiyacınız olduğunda tekrar açıp okumanızda yarar bulunmaktadır. Bu yazı her zaman burada olacaktır."
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder