1. VHF TELSİZ CİHAZINI HAZIRLAMAK
1.1.
Harici Haberleşmede Kullanılan
Elektronik Cihazlar
Bugün gemilerde günün teknolojisine bağlı olarak birçok elektronik
haberleşme cihazları ile harici haberleşme yapma imkanı bulunmaktadır. Bu
cihazlar ile sesli, sözlü, yazılı veya görüntülü haberleşme yapma imkanı
vardır. Cihazlar ses, söz, yazı veya çizimleri belirli özellikteki elektro
manyetik (radyo) dalgalara çevirerek gönderir ve gelen dalgaları da yine ses,
söz, yazı veya çizime çevirerek almamızı sağlarlar.
Gemilerdeki elektronik haberleşme cihazları gönderilen
radyo dalgalarını cinslerine göre aşağıdaki farklı şekillerde diğer cihazlara
iletilir,
·
Gönderici cihazın anteninden alıcı cihazın antenine bir
doğru hat üzerinde,
·
Radyo sinyalini atmosferin stratosfer tabakasından yansıtarak,
·
Radyo sinyallerini bir uydu aracılığı ile aktararak.
Gemilerdeki elektronik haberleşmeyi sağlayan cihazları
genel olarak aşağıdaki şekilde tasnif edebiliriz,
·
Uluslar arası kurallar ile gemisine ve çalıştığı hatta
göre bulundurulma zorunluluğu bulunan ve çift yönlü haberleşme sağlayan
cihazlar,
o
VHF telsiz telefon cihazı, (Çok uzun dalga telsiz telefon
cihazı)
o
MF-HF frekanslarda çalışan telsiz cihazı, (Orta ve uzun
dalga telsiz cihazı)
o
Inmarsat cihazı, (Inmarsat uydusu ile çalışan bir cihaz)
o
AİS cihazı, (VHF’da çalışan gemi tanıtım cihazı)
·
Uluslar arası kurallar ile acil durum için bulundurulma
zorunluluğu bulunan ve tek yönlü bilgi gönderen cihazlar,
o
Navtex cihazı, (Emniyet mesajı alan bir cihaz)
o
Epirb, (Uyduya tehlike sinyali gönderen bir cihaz)
o
Sart, (Gemi radarlarına yer belirleyici sinyal gönderen
bir cihaz)
o
DSAS. (Teröre karşı kurulan güvenlik alarm cihazı)
·
İsteğe bağlı bulundurulan çift yönlü haberleşme sağlayan
cihazlar,
o Fax cihazı, (Resim veya şekil göndermede kullanılan cihaz)
o Uydu telefonları (Uydular aracılığı ile telefon görüşmesi
sağlayan cihaz)
1.2.
Telsiz (Radyo) Yayınlarının
Sınıflandırılması
Uluslararası
sisteme göre telsiz yayınları (Emisyonlar) belirli bir sisteme göre sınıflandırılmış
ve kodlanmıştır.
GMDSS sisteminde MF ve HF bantlarında “Genlik
modülasyonlu, tek kenar band, taşıyıcısı bastırılmış analog bilgi ihtiva eden
kanallı telefon yayını (J3E) kullanılır.
DSC (sayısal seçmeli çağrı) sisteminin MF/HF bantlarında ise
frekans modülasyonlu, modüle edici alt taşıyıcı kullanmayan, sayısal bilgi
ihtiva eden tek kanallı otomatik telgraf yayını (F1B), VHF bantlarında genlik
modülasyonlu, tek kenar band, taşıyıcı bastırılmış, modüle edici alt taşıyıcı
kullanan, sayısal bilgi ihtiva eden tek kanallı otomatik telgraf yayını. (J2B)
kullanılır.€
Bu
kodlama sistemi aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.
1.3.
VHF Telsiz Telefon Cihazı
VHF Telsiz telefon cihazı; gemilerdeki çok yüksek dalga
radyo sinyali kullanarak (VHF-Very High Frequency) radyo-telefon haberleşme
sağlayan telsiz cihazlarıdır. 12 veya 24 V DC elektrik gücü ile çalışır. Sinyal
gönderme ve alma işlemini gemi dışına monte edilen anteni ile sağlar. Gönderme
ve alma frekansları numaralı kanallar ile sabit olup kanala denk gelen
frekanslar değiştirilemez. VHF telsizleri gemilerde sabit ve el cihazları
olarak bulundurulur. El cihazları sadece acil durumlarda kullanılan sınırlı
menzile, kanala ve fonksiyona sahip cihazlardır. (VHF telsiz cihazı olarak tanımlanan
cihazlardan sabit VHF cihazlarının anlaşılması gerekmektedir.)
VHF Telsiz cihazları gemilerdeki bir diğer radyo-telefon
görüşmesi yapılabilen MF/HF telsiz cihazlarına nazaran daha düşük verici güç
kullanması ve frekans modülasyonu yapılabilmesi nedeniyle kısa mesafelerde
tercih edilen radyo telefon haberleşme cihazlardır. Daha düşük güç kaynağının
bu cihazda kullanılabilir olması kaynağın kolay teminini ve bulundurulmasını
sağlar. Frekans modülasyonu yapabilmesi de parazitleri ortadan kaldırarak net
ses alınabilmesini sağlar.
Bu cihazlar farklı firmalar tarafından üretildiğinden bir
takım farklılıkları da bulunmaktadır. Bu neden ile bir gemide görev alan ve VHF
cihazını kullanmaya yetkisine sahip olan kişilerin ilk yapacakları işlerden
birisi geminin VHF cihazını görmek ve kılavuz kitaplarından çalışmasını
öğrenmek olacaktır. Resmi verilen VHF cihazı aşağıda genel olarak tanıtılmış ve
nasıl kullanıma hazırlanacağı gösterilmiştir.
·
Power :
Güç kontrol düğmesidir. Basılarak cihaz devreye alınır veya kapatılır. Bazı
cihazlarda ses kontrol düğmesi ile birlikte de yapılabilir.
·
Volume :
Ses kontrol düğmesidir. Çevrilerek duyulan ses seviyesi artırılıp
azaltılabilir.
·
Squelch ayarı :
Parazit bastırma düğmesidir. Bu düğme üzerinden yapılan frekans modülasyonu
ile parazitler ortadan kaldırarak konuşma seslerini netleştirilebilir.
·
HI/LO :
Çıkış gücü ayarıdır. Güç 25W veya 1W olarak ayarlanabilir.
·
Dual-Watch :
Çift kanal dinleme kontrol düğmesidir. Cihazın bu özelliği kullanılarak
kanal 16’nın yanı sıra bir başka kanalın da dinlenmesini sağlanır.$
·
Ahize :
Konuşma ve dinleme ünitesidir. Üzerindeki mandala basılarak yayın
(Transmisyon) yapılır.
1.4.
Uygulama
Gerekli ve uygun montajı ile anten ve güç bağlantısı
yapılmış bir VHF telsiz telefon cihazını dinleme ve görüşmeye hazırlamak için;
·
Cihaza üzerindeki kontrolden güç verilir.
·
Ses; ortam gürültüsünde duyulacak kadar kontrol
düğmesinden açılır.
·
Parazit bastırma kontrolü parazitin kesildiği nokta
ayarlanır. (Kontrol düğmesi önce sonuna kadar kapatılır sonra yavaş yavaş
açılarak parazitin kesildiği noktada bırakılır. Uzak mesafedeki istasyonların
çok zayıf olan seslerini duyabilmek için gerekirse parazit bastırma ayarı
devreden çıkartılır.)
·
Düşük çıkış için güç 1W’a düşürülür.
·
Dinlenecek veya çalışılacak kanal numarası tuşlanır.
·
Seçilen kanalın yanı sıra kanal 16’da dinlenecekse DW kontrol devreye alınır.
2. RUTİN ÇAĞRI VE HABERLEŞME YAPMAK
2.1.
VHF Telsiz Cihazlarında Menzil
VHF telsiz cihazlarında iletişim mesafesini etkileyen
unsurlar;
·
Anten yüksekliği,
VHF cihazlarında sinyal ulaşımı anten antenedir. Yani bu
cihazlarda sinyaller düz bir hatta gitmekte ve alınabilmesi için antenlerin
birbirini görebilmesi gerekmektedir. Bu neden ile Dünya yüzeyinin eğiminden
dolayı antenler yükseldikçe birbirlerini görebilme imkanları da artmaktadır.
Kıyı istasyonları antenlerini çok yükseklere koyabildiklerinden gemiler ile
irtibat mesafeleri oldukça fazla olur.
·
Çıkış gücü,
Gemilerde çıkış gücü 25W ile sınırlı olmakla birlikte
kıyı istasyonlarında bir sınırlama yoktur. Bu neden ile gemilerin yayınlarının
menzili kısayken sahil istasyonları çok uzak mesafelerden mesaj
yayınlayabilmektedirler.
·
Hava şartları,
Hava şartları sinyal iletişiminde önemli bir etkendir.
Bulutlu ve yağmurlu havalar VHF Ses kalitesini bozar ve işitilebilme
mesafesini kısaltır.
VHF irtibat mesafesi yukarıda belirtilen nedenler ile
değişkendir. Ancak kabaca, küçük teknelerin kendi aralarında 5 nm., büyük
gemilerin kendi aralarında 10-15 nm., kıyı istasyonları ile gemilerin
aralarında 20-30 nm. mesafeden sağlıklı haberleşme yapabildiklerini
söyleyebiliriz.
Gemilerin yukarıda belirtilen etkenleri göz önünde
tutmadan birbirlerine doğru yapacakları sık çağrılar kanalları gereksiz yere
işgal edebilir. Bu neden ile önemli durumlarda gerekiyorsa kıyı
istasyonlarından yardım istenerek başka istasyonlar için aracılık talep
edilebilir.
2.2.
VHF Telsiz Cihazında Kanal ve Kanal
Tahsisi
VHF radyo-telefon rutin haberleşmesinde irtibatlar gemisine
ve konusuna göre tahsis edilen çalışma kanallarından yapılır. Kanallar; 156-162
mhz arasında, belirli aralıklarla belirlenen, alma ve gönderme olarak
sabitlenmiş ve numaralanmış frekans gruplarıdır.
Birçok Dünya ülkesinde olduğu gibi ülkemizde de
kullanılan bu cihazlarda uluslar arası standartlara göre deniz trafiğine
ayrılmış olan 75 ve 76 hariç 1-28 ve 60-88 arasında € (1, 28, 60, 88 dahil) numaralanmış
55 kanal bulunmaktadır.$ Bunların 20 si simplex, 35’i duplex’dir. VHF telsiz cihazında
gönderme ve alma frekanslarının aynı olduğu kanallar simplex $, farklı olduğu
kanallar duplex’dir $.
Uluslararası kurallara göre gemilerde emniyet amacı ile
deniz haberleşmesine ayrılmış VHF, MF[1] ve
HF[2] larda daimi olarak dinleme yapılması gerekmektedir. VHF telsiz cihazlarında kanal
16 (156.800 mhz.)€ bu amaçla daimi
dinlemeye tahsis edilmiştir. Gemiler 16. kanalda,
·
Seyir halinde devamlı dinleme yaparlar,€
·
R/T tehlike, acelelik, emniyet ve rutin haberleşme
çağrısı yaparlar,$
·
Kısa acelelik haberleşmesi yaparlar,
·
Tehlike haberleşmesi yaparlar,
Türkiye’deki Deniz Vhf Telsiz Çalışma Kanalları
VHF haberleşmesinde kanal tahsisi; çalışma kolaylığı ve
sıkışmaların önlenmesi amacıyla belirli kanalların belirli amaçlar için
kullanıma ayrılmasıdır. Bir istasyon olağan haberleşme için diğer istasyon ile
VHF kanal 16’dan irtibat kurduktan sonra kendilerine veya haberleşme cinsine
göre tahsis edilen kanaldan haberleşmeyi sürdürür.$ Gemiler VHF kullanımında bu
tahsislere uymalıdır. Uluslararası kurallar çerçevesinde ülkeler bu tahsisleri
kendilerine göre belirleyebilirler. Ülkemizde aşağıda belirtilen uluslararası
kurallara göre tahsis kanalları kullanılmaktadır.
Tabloda sıralanan kanalların toplu tasnifi aşağıda olduğu
gibidir;
·
Arama kurtarma haberleşmesine, (06) € $ Simplex
·
Sahil güvenliğe, (08) € $ Simplex
·
Balıkçılara, (09,10,77) $ Simplex
·
Pilot ve limanlara, (11, 12, 14, 80, 81) Simplex
·
Gemiler arası seyir emniyet (13) $ Simplex
·
Gemiler arası ve gemi içi haberleşmeye, (15, 17) € (1
watt) Simplex
·
Devamlı dinlemeye, (16) Simplex
· Telekom haberleşmesi,(Genel haberleşme trafiği için
buluşma kanalı 26) (01,02,
03,04,05,07,23,24,25,26,27,28,60,61,62,63,64,65,66,79,82,83,84,85,86,87,88) €
Dublex €
·
Meteorolojiye, (67) $ Simplex
·
Acentelere, (68, 71, 74) Simplex
·
Tersanelere, (69) Simlex
·
DSC çağrısı (70) $ (sesli haberleşme yapılamaz)
·
Yatlara, (72,73) € $ Simplex
·
Koruma (75, 76) $
Gemilerde acil durum haberleşmesinde kullanmak için
bulundurulan el telsizlerinin bu amaç dışında kullanılmasını engellemek,
gerekse bu kanaldan yapılan gemi içi haberleşme ile çevre gemiler arası
haberleşmeyi engellememek için 15. ve 17. kanallar artık gemi içi haberleşmede
kullanılmamakta onun yerine halk bandı telsiz cihazları kullanılmaktadır.
2.3.
Çıkış Gücü
Gemi VHF cihazları en az 1W, en fazla 25W çıkış gücünde
çalışır.$ Cihaz normal olarak 25 W çıkış gücünde çalışır. Ancak çevre gemilerin
haberleşmelerinde enterferansa sebep olmamak için gemi içi veya gemiler arası
haberleşmeye tahsis edilen 15. ve 17. kanallarda çıkış gücü 1W ile
sınırlandırılmış olup cihaz bu kanallarda otomatik olarak 1W çıkış gücüne geçer.$
€ Yine aynı neden ile liman içinde
acentelere tahsis edilen 68, 71 ve 74. kanallarda ve diğer görüşmelerde de
çıkış gücü elle 1W’a düşürülmelidir.$
2.4.
Enterferans
Enterferans haberleşmede kaliteyi bozan, engelleyen ve
kesintiye sebep olan elektromanyetik etkidir. Yakın frekanslar enterferans
nedeniyle birbirlerini etkileyerek birbirleri üzerinden yapılan haberleşmeleri
engeller veya bozarlar. Bu neden ile VHF kanallarında enterferans’dan korunmak
için;
·
Frekanslar 25 khz’lik farklar ile belirlenmiş,
·
Birbirini takip eden kanal numaraları arasında, 50
khz.’lik bir fark bırakılmış,
·
Kanal 16 için koruma kanalları oluşturulmuştur.
Kanal 16’yı enterferanstan koruma maksadı ile yayın
yasağı konmuş olan kanala koruma kanalı denir. Kanal 16’nın 25 khz. düşüğü
frekansa sahip kanal 75 ve 25 khz. yükseği frekansa sahip kanal 76 koruma
kanallarıdır. Bu amaç ile bu kanallardan yayın yapılması teknik olarak
engellenmiştir.
2.5.
Özel VHF Kanalları
VHF kanal 06, kanal 13, kanal 16, kanal 70 ve 16. kanala
frekans yakınlığı nedeni ile zararlı müdahaleyi oluşturabilecek kanal 15, 17,
75 ve 76 hariç olmak üzere devletler kendilerine göre belirli amaçlar için uluslar
arası standartlar dışında kendileri için özel kanallar tahsis edebilir.
İngiltere, Fransa, ABD, Nijerya, Kanada, Basra körfez
ülkeleri gibi bazı ülkeler özel VHF kanal numara ve frekansı kullanmaktadırlar.
Ülkemizde özel kanal uygulaması olmayıp VHF cihaz kanal numara ve frekansları
uluslar arası kurallara göredir.
Tüm Türk ve yabancı deniz ile ilgili kuruluşların
çalıştıkları kanalların numaraları ITU’ya ait kıyı istasyonları listesinden
veya ALRS yardımcı yayınlarından bulunabilir. Bu şekilde bir yabancı ülkeye
gidildiğinde temas kurulacak istasyona kanal 16’dan ulaşılamazsa yukarıda
belirtilen yardımcı yayından o istasyonun çalıştığı kanal öğrenilip o kanaldan
çağrılabilir.
2.6.
VHF Telsiz Cihazında Simplex ve
Dublex Kanal
VHF kanallarından bazılarında hem gönderme hem de alma
frekansları aynı, bazılarında da farklıdır. Aynı olan kanallara “Simplex”,
farklı olanlara da “Dublex” kanal denir. Telekom’a tahsis edilen kanallar kara
aboneleri ile bağlantılarda kullanılacağı için tamamı dublex kanaldır. Bunun
amacı görüşmenin kesiksiz olarak sağlanabilmesidir. Diğer tüm kanallar ise
simplex’tir.€
Siplex kanallarda konuşma yapılırken ahizenin mandalına
basılarak konuşulur. Mandalın basılması transmisyonu yani yayını sağlar. Söz
bitince mandal bırakılır ve diğer tarafın konuşması dinlenir. Simplex kanalda
hem konuşma hem dinleme aynı anda yapılamaz. Dublex kanallarda ise mandalı
bırakmaya gerek olmaksızın görüşmeye hem dinleme hem de konuşma olarak devam
edilebilir.
2.7.
Haberleşmede Konuşma Kuralları
VHF radyo-telefon yönteminde bu cihazların
kullanımının yaygın olması ve mesaj yayınlayanın sadece kendi tanıtımı ile
belirlenmesinden kaynaklanan bazı yanlış davranışlarla karşılaşılmaktadır.
Bunlar;
·
Sahte tehlike, acelelik ve emniyet
mesajlarının yayınlanması,
·
Kıyı istasyonları aracılığı ile telefon
bağlantısında başka gemiye ait çağrı kodunun verilmesi,
· Kanalların kişisel aşağılık duygusunun
tatmini için kullanılmasıdır. (arkadaş arama, küfürleşme, ahlaka aykırı
konuşma, müzik çalma, şarkı söyleme, devlet büyüklerine hakaret edilmesi,
aşağılayıcı ifadelerin kullanılması,)
Bu tip olaylar kesinlikle yasak olup bu konuda alınacak
kişisel tedbirler;
·
Gemimizde kesinlikle, hiçbir zaman bu tip olaylara
müsaade edilmemesi,
·
Kanalları kişisel aşağılık duygularının
tatmini için kullananlara kesinlikle telsiz cihazlarından müdahale
edilmemesidir.
2.8.
Haberleşmenin İçeriğe Göre Tasnifi
Haberleşme içeriği açısından öncelik sırasına göre aşağıdaki
şekilde tasnif edilir.
1.öncelik-Tehlike (Distress) haberleşmesi,$
2.öncelik-Acelelik (Urgency) haberleşmesi,$
3.öncelik-Emniyet (Safety) haberleşmesi,$
4.öncelik-Rutin
(Routine) haberleşme,$
Bu tasnif içerisinde gösterilen rutin
haberleşme genelde aşağıdaki ve benzeri konularla ilgili haberleşmelerdir.
·
Gemi ve personel görevi ile ilgili
haberleşme,
·
Liman ve manevra ile ilgili haberleşme,
·
İşletme ile ilgili haberleşme,
·
Kişisel haberleşme
2.9.
Rutin Haberleşmede Radyo-Telefon
Yöntemi
Radyo telefon yöntemi; belirli kurallar
dahilinde, telsiz cihazları aracılığıyla, doğrudan konuşma şeklinde yapılan sesli
haberleşme yöntemidir.
Bu yöntemde tüm haberleşme tiplerinde olduğu gibi kıyı
istasyonları dahil tüm istasyonlar kanal 16. dan çağrılır.$ Ancak çağrı
yapılmadan önce kanal 2 dakika dinlenir. Bu dinlemeden amaç kanalda o an için
bir tehlike, acelelik veya emniyet haberleşmesinin olmadığına emin olunmasıdır.
Bu haberleşmeler 4.öncelikteki rutin haberleşmeden daha üst önceliğe sahip
olduğundan bu tip haberleşmeler rutin haberleşme ile kesilemez.
Rutin haberleşmede anlaşabilecek ortak bir dil
kullanılır. Çağrıda önce çağrılan istasyon sonra çağıran istasyon tanımlanır.$
İstasyon tanımlama aşağıdaki şekillerde olabilir.$
·
Açık isimle tanımlama, (Örnek; M/V PINAR KAPTANOĞLU)
·
Kodlu isimle tanımlama, (Örnek; TCMG)
· Açık veya kodlu isim bilinmiyorsa, başka bir gemi ile
karıştırılmayacak bir ifade ile tanımlama. (Örn. Mevki)
Tanımlamada, kendimize göre yön veya mesafe belirterek
başka gemiler ile karıştırılabilecek ifadelerden kullanılmaz. İhtiyaç halinde çevremizdeki
gemilerin servis numaralarını Solas’a tabi gemilerde bulundurulması gereken AIS
cihazından, isimlerini de bu servis numarasından girerek ITU yayınlarından
öğrenebiliriz.
Kanal 16’dan yapılan rutin çağrılarda daha önce kurulmuş
başka haberleşmeleri engellememek için aşağıdaki kurallara da uyulur.
·
Çağrılar 1 dakikadan daha uzun olmaz,
·
Çağrıya cevap alınamazsa tekrarlamak için en az 2 dakika
beklenir,
·
Çağrı en fazla 3 kere tekrar edilir,$
·
Çağrının 3. tekrarından sonra en azından 5 dakika
beklenir.
Haberleşme trafiğinin düzenli akışının sağlanmasına
haberleşme trafik kontrolü denir. Gemiler arası rutin haberleşmede haberleşme
trafik kontrol sorumluluğu çağrılan gemidedir.$ Kontrol istasyonu gemilere ve
haberleşme konusuna göre tahsis edilen kanal numarası verir ve haberleşme o
kanadan devam eder.$ Ancak kıyı istasyonu çağıranda olsa çağrılanda olsa
kontrol kıyı istasyonundadır.$ Tahsisli çalışma kanalına geçildikten sonra orada
bir haberleşme varsa kesilmez müsait olan bir başka kanala geçilir.$
R/T haberleşmesinde çağrı kodları ve gereklilik
hallerinde özel isimler harflerin uluslararası kod isimleri ile söylenir.
Örnek; bodrum kelimesi; “bravo, oskar, delta, romeo, uniform, mike” şeklinde
hecelenir. Sayılar ise rakamların tek tek telaffuzu ile söylenir. Örnek; 134
sayısı; “one, three, four” şeklinde söylenir.€
Mesaj iletiminde her ifade öncesi tanıtım tekrar edilmez
ancak simplex kanalda diğer konuşma sırasının diğer taraf verildiği tamam
ifadesi ile belirtilir.
2.10.
Uygulama
VHF cihazı ile rutin çağrı ve haberleşmesi yapmak için;
·
Cihaz çift kanal dinlemesi yapılıyorsa DW pozisyonundan
çıkartılır,
·
Ahize yerinden alır,
·
Mikrofon ağza yaklaştırılarak mandalına basılır,
·
Çağrılan istasyonunun tanımını en fazla 3 kere tekrarlanır,
·
Çağıran kendi istasyonunun tanımı en fazla 3 kere
tekrarlanır,
· Ahizenin mandalı bırakılır, (Cevap alınamazsa en azından
2 dakika beklenir ve çağrı tekrarlanır. Alınamayan cevapta 3 kere çağrıdan
sonra en azından 5 dakikalık bir ara verilir.)
·
Cevap verilmesi üzerine ahizenin mandalına basılır,
·
Belirtilen çalışma kanal numarası tekrar edilir.
·
Mandal bırakılır,
·
Çalışma kanalına geçilir,
·
Yapılacak görüşmeye göre güç seçimi yapılır.
·
Çağrılan istasyonun çağrısı alınınca ahizenin mandalına
basılır,
·
Diğer istasyonun tanımı yapılır,
·
Kendi istasyonun tanımı yapılır,
·
Mesaj iletilir,
·
Sözün bittiği belirtilir,
·
Ahizenin mandalı bırakılır.
·
Kontrol istasyonunun haberleşmeyi bittiğini belirtmesi
üzerine ahizeyi yerine koyar.
2.11.
Uygulama Örneği
Ankara gemisi kaptanı, VHF telsiz cihazından
radyo-telefon ile İstanbul gemisinin kaptanını arayarak kanal 17’den İstanbul
gemisinin İzmir limanına tahmini varış zamanını soracak ve İstanbul gemisi kaptanı da İzmir limanına
varış zamanını 18 ocak 1800 LT olarak bildirecektir.
ANKARA GEMİSİ KAPTANI
İSTANBUL GEMİSİ KAPTANI
ANKARA GEMİSİ KAPTANI
İSTANBUL GEMİSİ KAPTANI
ANKARA GEMİSİ KAPTANI
İSTANBUL GEMİSİ KAPTANI
ANKARA GEMİSİ KAPTANI
İSTANBUL GEMİSİ KAPTANI
3. TEHLİKE YARDIM ÇAĞRISI YAPMAK
3.1.
Tehlike Haberleşmesi
Tehlike haberleşmesi; gemideki can ve mal güvenliğinin
tehlikede olduğu $ batma, yanma, korsan saldırısı, gemi terk gibi büyük
tehlikeler içinde olduğu durumlarda gemi ile yardım eden üniteler arasında
yapılan haberleşmedir.€ Bu haberleşmede,
·
Öncelik,
Tehlike haberleşmesi 1.derecede önceliğe sahiptir.$
Tehlike çağrı sinyalinin duyulması ile diğer tüm mesaj trafiği tehlike
haberleşmesi bitinceye kadar durdurulur.
·
Çıkışgücü
Tehlike haberleşmesinde çıkış gücü 25 wattır.$
·
Yayın ve haberleşme kanalı,
VHF telsiz cihazında tehlike çağrısı kanal 16’dan
yayınlanır ve haberleşme yine bu kanalda devam eder.$
·
Yayın dili;
Tehlike çağrı ve haberleşmesinde yayın dili uluslar arası
bir dildir. (İngilizce[3])
Ancak çağrının ayrıca yakın kıyı devletinin dilinde de yayınlanması daha fazla
istasyona ulaşabilmek açısından yararlı olur. Yardım çağrısına cevap aldıktan
sonra yardıma gelen gemiler ile ortak dil seçimi yapılabilir.
·
Sinyal,
Tehlike çağrı ve haberleşme sinyali “MAYDAY”dir.$ Tehlike
haberleşmesi dahilindeki tüm mesajların başında bu sinyal kullanılır.
·
Sinyal ve isimde tekrar,
Radyo-telefon ile yayınlanan bir mesajda mesaj sinyali ve
çağıran istasyon isimleri anlaşılamama olasılığına karşı en fazla 3 kere tekrar
edilirler.$ Ancak tehlike haberleşmesi başladıktan sonra! ilgili her mesajın
başında kullanılan sinyal bunun istisnası olarak bir defa söylenir.
·
Tehlike çağrısının içeriği,
Bir tehlike mesajı en azından gemi ismi, mevki ve
tehlikenin cinsini belirtmelidir. Vakit varsa daha geniş olarak bilgi verilir.
·
Mevkiin belirtilmesi,
Bir mesajda mevkii koordinatlar ile belirtilebileceği
gibi belirli bir noktadan kerteriz ve mesafe olarak ta belirtilebilir.
3.2.
Uygulama
Tehlike yardım çağrısı yapmak için;
·
Tehlike sinyali verilir,
·
Geminin tanıtımı yapılır,
·
Geminin mevkii verilir,
·
Geminin içinde bulunduğu tehlikenin cinsi belirtilir,
·
Gerekli olabilecek diğer bilgiler verilir,
·
İstek kısaca belirtilir,
·
Mesaj bitirilir,
3.3.
Uygulama Örneği
İçinde 5 kişi bulunan, 360 31’N- 0270 45’E mevkiinde
kayalara çarparak yaralanan, su alarak batma tehlikesi içinde rüzgar etkisi ile
güneye doğru sürüklenmekte olan SVRK çağrı kodlu geminin kaptanının tehlike
mesajı;
4. TEHLİKE YARDIM ÇAĞRISINA CEVAP VERMEK
4.1.
İstasyonların Tehlike Mesajına
Cevapları
Bir geminin yardım çağrısını veya yardım çağrısına
aracılık mesajını alan gemi bir kıyı istasyonunun mesaja cevap verip
vermediğini anlamak üzere kısa bir süre bekler. $ Sonra yardım isteyen
istasyona R/T yöntemi ile kanal 16’dan cevap vererek yardıma gider. Denizde
tehlikede olan bir gemiye yardıma gitmek zorunludur.$ Ayrıca kıyı istasyonu ile
irtibat kurulabildiği taktirde ona da yardıma gittiğini bildirir.
Tehlike mesajını alan kıyı istasyonu mesaja cevap
verdikten sonra gerekli çalışmaların başlatılabilmesi için mesajı en yakın
arama kurtarma koordinasyon merkezine geçer.
4.2.
Uygulama
Tehlike mesajına cevap vermek için;
·
Tehlike mesaj sinyali verilir,
·
Temas kurulan kıyı istasyonunun tanımı yapılır,
·
Çağıran geminin tanımı yapılır,
·
Mesajın alındığını ve hareket tarzı belirtilir,
·
Mesajı bitirilir.
4.3.
Uygulama Örneği
Bir önceki uygulama örneğinde tehlike çağrısı yapan SVRK
çağrı kodlu gemiye 10 nm uzakta ve 14 kts sürat yapan TCMG kodlu geminin
kaptanı cevap vermek için;
5. TEHLİKE YARDIM ÇAĞRISINA ARACILIK ETMEK
5.1.
Tehlike Çağrısına Aracılık
Mesaja aracılık; bir mesajın bir başka istasyona
değiştirilmeden, gönderen kişi dışında birisi tarafından nakledilmesidir.
Sinyali “MAYDAY RELAY”dir.€ Tehlike çağrısını alan bir gemi aşağıdaki
durumlarda mesajı uluslararası bir lisanda veya kıyı devletinin lisanında tüm
istasyonlara veya belirli bir kıyı istasyonuna nakledilmesinde aracılık yapar.$
·
Tehlikedeki gemi mesajını kendisi yayınlayamıyorsa,
·
Daha fazla yardım gerekiyorsa,
·
Yardım isteyen gemi tehlike mesajını bir kıyı istasyonuna
ulaştıramıyorsa.
Kıyı istasyonları da aldıkları bir tehlike mesajına
aşağıdaki nedenler ile aracılık yapar.$
· Kıyı devletinin lisanında verilen tehlike mesajında,
yabancı gemilerinde yardıma katılmalarının sağlanması amacı ile,
· Uluslararası lisanda verilen tehlike mesajında, kıyı
devletine ait gemilerinde yardıma katılmalarının sağlanması amacı ile,
·
Arama kurtarma koordinasyon merkezi tarafından daha fazla
yardımın sağlanması amacı ile talep etmesi halinde.
5.2.
Uygulama
Bir tehlike mesajına aracılık etmek için;
·
Tehlike mesajına aracılık sinyalini veriniz.
·
Geminizi tanımlayınız.
·
Aracılık yapılacak mesajın alınan kanal ve saatini belirtiniz.
·
Alıntı başlama işaretini veriniz.
·
Alınan mesajın metnini değiştirmeden aktarınız.
·
Alıntı bitiş işaretini veriniz.
·
Tekrar kendinizi tanımlayınız.
·
Mesajı bitiriniz.
5.3.
Uygulama Örneği
SVRK çağrı kodlu geminin
verdiği tehlike mesajına aracılık yapmak için TCMG çağrı kodlu geminin kaptanı;
6. GEMİLERİ SESSİZLİĞE DAVET ETMEK
6.1.
Haberleşme kontrolü
Tehlike haberleşme trafiği, tehlike sinyaline cevap
verilmesi ile başlayan mesaj alma ve gönderme işlemleridir.
Tehlike haberleşmesinde sorumluluk öncelik sırasına göre;$
·
Tehlike çağrısına cevap veren kıyı istasyonu,
·
Tehlike mesajına aracılık eden istasyon veya
·
Tehlikede olan gemidir.
Tehlike haberleşmesini kontrol eden istasyon;
·
Çevredeki gemileri sessizliğe davet eder,
·
Uygun zamanda kısıtlı çalışmaya davet eder,
·
Çalışmanın sonunda sessizliği sona erdirir.
6.2.
Sessizliğe Davet
VHF’da sessizliğe davet; kanal 16’nın tehlike
haberleşmesi hariç tüm haberleşme trafiğine kapanmasıdır. Kontrol istasyonunun
diğer gemileri sessizliğe davetinin sinyali “SEELONCE MAYDAY” dir.$ Bu daveti
alan tüm (tehlike trafik dışı) istasyonlar kanal 16’yı boşaltırlar ve bu
kanaldan çağrı yapmaz ve konuşmazlar.
Kontrol istasyonunun müdahale etmediği veya edemediği
durumlarda sessizliğin sağlanması için başka gemilerde sessizliğe davet
edebilirler. Ancak burada sinyal “SEELONCE DISTRESS” dir.
6.3.
Uygulama
Tehlike haberleşmesinde sessizliğe davet için;
·
Sessizliğe davetin sinyali verilir,
·
Kendini tanıtır.
6.4.
Uygulama Örneği
TCMG çağrı kodlu gemi bir kıyı istasyonunun yardım çağrısına cevap
vermemesi üzerine çağrıya cevap verir ve mesaja aracılık yapar. Bu arada kanal
16’da sessizliği sağlamak için;
7. GEMİLERİ KISITLI ÇALIŞMAYA DAVET ETMEK
7.1.
Kısıtlı Çalışma
Tehlike trafiğinde kısıtlı çalışma; tehlike yardım
çalışmasının durumuna göre kontrol istasyonu tarafından verilen kanal 16 da ki sessizlik
uygulamasının gevşetilme kararıdır. Kısıtlı çalışma sinyali “PRO-DONCE” olup
mesajın sonunda verilir.€ $ Bu karar çevre gemilere kontrol istasyonu
tarafından bildirilir. Bu mesajı alan gemilerde fazla meşgul etmemek kaydı ile
kanal 16’yı kullanmaya başlayabilirler.
7.2.
Uygulama
Kısıtlı çalışmaya davet etmek için;
·
Tehlike mesaj sinyalini veriniz.
·
Tüm istasyonlara yönelik çağrı yapınız.
·
Kendinizi tanımlayınız.
·
Kısıtlı çalışmanın başladığı saati veriniz.
·
Tehlike yardımının yapıldığı gemiyi tanımlayınız.
·
Kısıtlı çalışma sinyalini veriniz.
7.3.
Uygulama örneği
Tehlike haberleşmesinde kontrol sorumlusu olan TCMG kodlu
geminin kaptanı kanal 16’da kısıtlı çalışmanın başladığını belirtmek için;
8. SESSİZLİĞİ SONA ERDİRMEK
8.1.
Sessizliğin Sonu
Tehlike yardım çalışmaları bittikten sonra kanal 16’daki
kısıtlı çalışma trafik kontrol istasyonu tarafından sona erdirilir. Sessizliğin sona erdirilme
mesaj sinyali “SEELONCE FEENEE” olup mesajın sonunda verilir.€ $ Bu sinyalin
alınması ile kanal 16’daki çalışma normale döner.
8.2.
Uygulama
Sessizliğin sona erdirilmesi € için;
·
Tehlike mesaj sinyali verilir.
·
Tüm istasyonlara yönelik çağrı yapılır.
·
Kendini tanımlar,
·
Kısıtlı çalışmanın sona erdirildiği saat verilir,
·
Tehlike yardımının yapıldığı gemi tanımlanır,
·
Kısıtlı çalışmanın sona erme sinyali verilir.
8.3.
Uygulama Örneği
Tehlike haberleşmesi kontrol istasyonu olan geminin
kaptanı sessizliği sona erdirilmek için;
9. ACELELİK MESAJI VERMEK
9.1.
Acelelik Haberleşmesi
Acelelik haberleşmesi, gemilerin içinde bulundukları bir
durumun can, mal ve çevre güvenliğini yüksek olasılıkla tehdit ettiği halleri
bildirmek için yaptıkları haberleşmedir. Gemiler tarafından tüm gemilere veya
belirli bir istasyona doğru uluslar arası (İngilizce) veya kıyı devletinin
lisanında yayınlanabilir. Acelelik mesajının çekilmesine gerekçe olarak
aşağıdaki durumları örnek gösterebiliriz.
·
Denize bir kişinin düşmesi,€ $
·
Denize kütük, container gibi büyük yüzer cisimlerin
düşürülmesi,
·
Geminin demir taraması,
·
Geminin trafik hattında bir makine veya dümen arızası
gibi bir neden ile kumanda dışında kalması v.s.
Acelelik mesajı tüm gemilere yönelik yapılır. $ Mesajın
sinyali “PAN PAN” olup $ 2.derecede önceliğe sahiptir.$ Haberleşme kontrolü
mesajı veren istasyondadır.$ Diğer gemiler bu sinyali duymaları ile mesaja
cevap vermez $ Tehlike mesajı hariç kanal 16’daki tüm mesaj trafiğini acelelik
mesajı bitinceye kadar durdurur, mesajı dinler ve mesajın bitiminde devam etmek
için en azından 3 dakika sessiz olarak beklerler.$ Yardım talebi varsa mesajın
yayınlanmasından sonra mesaja kanal 16’dan cevap vererek bir başka çalışma
kanalından haberleşmeyi devam ettirir.$
Acelelik sinyali ve mesajı radyo-telefon ile kanal 16’dan
yayınlanır.$ Ancak aşağıdaki durumlarda kanal 16’dan sadece çağrı yapılıp
mesajın aktarımı için bir başka kanal verilebilir.[4]
·
Mesaj uzunsa,
·
Mesaj tıbbi tavsiye mesajı ise,
·
Ch.16’dan yayınlanmış mesajın tekrarı gerekiyorsa.
9.2.
Uygulama
Acelelik mesajının verilmesi için;
·
Acelelik mesaj sinyalini veriniz.
·
Tüm istasyonlara yönelik çağrı yapınız.
·
Çağrı yapan istasyonu tanımlayınız.
·
Tehlikenin söz konusu olduğu mevkii veriniz.
·
Tehlikenin içeriğini belirtiniz.
·
İsteğinizi belirtiniz.
·
Mesajı bitiriniz.
9.3.
Uygulama Örneği
360 31’N- 0270
45’E mevkiinde makine arızası nedeni ile kumandadan aciz duruma düşen TCGM
çağrı kodlu geminin kaptanı çatışmayı önlemek için diğer gemilerin kendisinden
nete kalmalarını ister. Bu amaç ile acelelik mesajı vermek için;
10. ACELE ÖNCELİKLİ SAĞLIK MESAJI VERMEK
10.1.
Acelelik Mesajı ile Tıbbi Tavsiye
İstenmesi
Acelelik mesajı gemideki bir kaza veya hastalık nedeni
ile acil tıbbi tavsiye ve yardıma ihtiyaç olduğunda da verilebilir. Sinyali
“Pan Pan Medical” dir. $ Tıbbi tavsiye mesajı için çağrı kanal 16’dan yapılır
ve cevap alınması halinde bir çalışma kanalına geçilerek haberleşme oradan
sürdürülür.$ Tıbbi neden ile verilecek acelelik mesajı aşağıdaki örnek üzerinde
adım adım gösterilmiştir. Bu mesaj tüm istasyonlara yönelik olabileceği gibi
ALRS Volume 1’de (Admiralty List off Radio Signals) verilen tıbbi tavsiye
verebilecek istasyonlar listesinden bir istasyona da olabilir.
10.2.
Uygulama
Tıbbi acelelik mesajının verilmesi için;
·
Tıbbi tavsiye mesaj sinyali verilir,
·
Tüm istasyonlara veya belirli bir kıyı istasyona yönelik
çağrı yapılır,
·
Mesajı gönderen istasyonun tanımı yapılır,
·
Tehlikenin söz konusu olduğu mevkii belirtilir,
·
Tehlikenin kısaca içeriği belirtilir,
·
İstek belirtilir,
·
Mesajı bitirilir.
10.3.
Uygulama Örneği
Gemisinde kırık bacak kemiği nedeni ile şiddetli kanama
sorunu olan TCMG çağrı kodlu gemi kaptanı tıbbi acelelik mesajı verebilmek
için;
11. ACELELİK MESAJINI İPTAL ETMEK
11.1.
Acelelik Mesajının İptali
Acelelik mesajını veren istasyon bu mesaja gerekçe olan
durum ortadan kalktıktan sonra tekrar yayınladığı bir mesaj ile acelelik durumu
iptal eder. İptal zorunludur.
11.2.
Uygulama
Acelelik mesajının iptal edilmesi için;
·
Acelelik mesaj sinyali verilir
·
Tüm istasyonlara yönelik çağrı yapılır
·
Mesajı gönderen istasyonun tanımı yapılır
·
Acelelik mesajının iptali belirtilir
·
Mesaj sona erdirilir
11.3.
Uygulama Örneği
TCMG çağrı kodlu gemi kaptanı vermiş olduğu acelelik
mesajını iptal için;
12. EMNİYET MESAJI VERMEK
12.1.
Emniyet Haberleşmesinde
Radyo-Telefon Yöntemi
Emniyet mesajı; aşağıdaki örneklere benzer denizdeki can
ve mal güvenliğini tehdit eden durumları bildiren mesajlardır.
Emniyet mesajlarına örnekler;$
·
Trafik yoğunluğu bulunan yerlerdeki sönen ışıklı
şamandıra ve fenerler,
·
Yeni gemi batık veya yarı batıkları,
·
Yeni keşfedilen veya ortaya çıkan kayalıklar,
·
Denizde başı boş yüzen büyük cisimler veya mayın,
·
Yedekte büyük dubaların çekilmesi,
·
Deniz altına kablo, boru döşenmesi gibi su altı
çalışmaları,
·
Askeri tatbikatlar,
·
Fırtına ihbarı gibi meteoroloji ihbarları,
Gemiler emniyet mesajını gerektiren tespit ettikleri
durumları kıyı istasyonlarına rutin mesaj ile iletirler.$ Kıyı istasyonları öğrendikleri
tehlikeleri gemilere iletmek üzere kanal 16’dan tüm gemilere yönelik $ emniyet
çağrısı yaparak $ mesajın yayınlanacağı çalışma kanalını bildirir. [5] Sonra
belirtilen kanala geçilerek oradan mesaj yayınlanır. $ Yayınlayan makam
açısından durumun acilliği veya bir kıyı istasyonuna bildirme imkanının
olmadığı hallerde emniyet mesajları gemiler tarafından da yayınlanabilir.
Emniyet mesajı uluslar arası bir dil ve yakın kıyı
devletinin dilinde olmak üzere iki ayrı dilde yayınlanır. Sinyali “SECURITY”
dir.$ 3.Derecede önceliğe sahip $ olup gemiler kanal 16’dan emniyet mesaj
çağrısını duyduklarında bu kanaldaki rutin mesaj çağrılarını emniyet mesaj
çağrısı bitinceye kadar durdururlar. Emniyet mesajının yayınlanacağı kanala
geçerek mesajı alırlar.$
12.2.
Uygulama
Emniyet mesajı vermek için;
·
Emniyet sinyali verilir.
·
Tüm gemilere yönelik çağrı yapılır.
·
Çağrı yapan gemi tanıtılır.
·
Mesajın yayınlanacağı kanal numarası verilir.
·
Çağrı sona erdirilir.
·
Mesajın yayınlayacağı kanala geçilir.
·
Tüm gemilere yönelik çağrı yapılır.
·
Çağrı yapan gemi tanıtılır.
·
Mesaj geçilir.
·
Çağrı yapan gemi tekar tanıtılır.
·
Mesaj bitirilir.
12.3.
Uygulama Örneği
360 31’N- 0270 45’E mevkiinde
gemiler için tehlike oluşturabilecek başıboş yüzer bir konteynır tespit eden
fakat bildirmek için bir kıyı istasyonu ile irtibat kuramayan TCMG Çağrı kodlu
geminin Kaptanının emniyet mesajı verebilmesi için; $
Türk radyo tarafından kanal
16’dan, kanal 13’den bir emniyet
mesajının verileceği ilan edilir.
13. KARA ABONESİ İLE İRTİBAT KURMAK
13.1.
Kara Abonesi ile R/T Bağlantısı
Kurmak
Gemilerde elektronik haberleşme cihazlarını kullanarak
yeryüzündeki her hangi bir telefon abonesi ile telefon irtibatı kurma imkanı
vardır. Bu irtibatta kullanılabilecek elektronik cihazlardan bir tanesi de VHF
telsiz cihazlarıdır. Bize bu imkanı sağlayan aracı kurum ise kıyı istasyonudur.
Bu bağlantı R/T yöntemi veya DSC tekniği ile de olabilir.
Gemilerin kara telefon aboneleri ile R/T irtibat kurma
istekleri halinde yakın kıyı istasyonu kanal 16’dan çağrılır ve onun vereceği
çalışma kanalında, verilen sıra beklenir. Türkiye’deki tüm kıyı istasyonlarının
isimleri “Türk Radyo”dur. Çağrıda “Samsun Türk Radyo” gibi istasyonun bulunduğu
yer ismi söylenmez. Aynı şekilde tüm Yunan kıyı istasyonlarının isimleri de
“Ellas Radio”dur.
Bir kıyı istasyonu aracılığı ile kara abone irtibatında
kıyı istasyonu telefon ücretinin tahsili için bazı bilgiler talep edebilir. İstenirse bu bilgilerin verilmesi gerekir.
· Ülkemiz kıyı istasyonları aracılığı ile bağlantı
yapılıyorsa geminin bağlı olduğu işletmenin isim ve telefon numara bilgisi,
· Yabancı kıyı istasyonları aracılığı ile bağlantı
yapılıyorsa hesaplaşma yetkilisinin tanıtım kodu (AAIC-Accounting Authority
Identification Code).
“Hesaplaşma Yetkilisi”; gemilerin haberleşmesini sağlayan
uluslar arası hizmetin fatura bedelinin mahsubu ve garantörlüğünü üstlenen kuruma denir. Ülkemizde “Hesaplaşma
Yetkilisi” Türk Telekom olup AAIC kodu TR01’dır. Bu numaranın ilk iki harfi
Türkiye’yi temsil etmektedir.
Yabancı istasyonlar tarafından Türk gemilerine verilen bu
rutin haberleşme hizmetinin ücreti öncelikli olarak Türk Telekom tarafından
ödenir ve Türk Telekom sonra bunu geminin bağlı olduğu şirketten tahsil eder.
13.2.
Kara Abonesi ile Gemi Arasında
İrtibat Kurması
Eğer bir kara abonesi bir gemi ile irtibat kurmak
istiyorsa temas kurulmak istenen geminin bulunduğu bölgenin sorumlusu kıyı
istasyonunu telefondan aranır. Geminin adı, çağrı işareti ve takribi mevkiini
verilip radyo-telefon ile irtibat talep edilir. Talep iletildikten sonra
telefon kapatılır. Kıyı istasyonu istenen irtibatı sağladığında kara abonesini
tekrar arar ve bağlantıyı kurar. Türkiye kıyılarının sorumlusu olan kıyı
istasyonları aşağıdadır.
- Türk Radyo (Samsun) Hopa
- Zonguldak arası 0362.4382173
- Türk Radyo (İstanbul) Zonguldak-İzmir
arası 0212.5989526
- Türk Radyo (Antalya) İzmir-İskenderun arası 0242.3231810
13.3.
Deniz Abonesi ile Aracılı R/T
Bağlantısı Kurmak
Gemiden çok uzaklardaki fakat herhangi bir kıyı
istasyonunun irtibat menzili içerisinde bulunan başka bir gemi ile irtibat
kurulmak istendiğinde kıyı istasyonlarının aracılığı ile irtibat kurulabilir.
Bunun için irtibatta olunan kıyı istasyonundan talepte bulunulur. Bu istasyon
bağlantı kurmak istenen gemi ile irtibatı olan kıyı istasyonuna talebi iletir.
Diğer kıyı istasyonu diğer gemiyi arar. Temas kurunca önce talebi veren kıyı
istasyonu aranır. O istasyonda talebi veren gemiyi arar ve böylece bağlantı
kurulur.
13.4.
Ücretlendirme
Her deniz ülkesinin kıyılarında denizcilere hizmet veren
kıyı istasyonları bulunmaktadır. Bu istasyonların esas görevleri gemilerin can
ve mal güvenliğini ile denizlerin çevre korunmasını ilgilendiren konularda
gerekli bildirimleri yapmak ve gemiler ile kara arasındaki haberleşmeyi
sağlamaktır.
Kıyı istasyonlarının verdikleri hizmetlerde rutin
haberleşme haricindekiler için herhangi bir ücret söz konusu olmazken rutin
haberleşme ücrete tabidir. Gemilerin kıyı istasyonları aracılığı ile yaptıkları
tüm rutin haberleşmeler belirli usul ve birimlerde hesap edilerek gemilerin
işletmelerine fatura edilir. Gemilerde bu haberleşmelerin sağlanmasında görevli
olan telsiz zabitleri veya bu görevi üstlenen güverte zabiti veya doğrudan
kaptan kıyı istasyonları üzerinden sağlanan tüm rutin haberleşmeleri kayıt eder
ve ücretlerini de hesap eder. Bu haberleşmenin kişiye özel olanlarını ayrı
olarak listeler ve aylık olarak geminin işletmesine gönderir. Gönderilen bu
listeye göre de personelin gemi üzerinden yaptıkları özel görüşmelerin
ücretleri maaşlarından kesilir.
Uluslar arası haberleşmede rutin görüşmeler için iki ayrı ücret
alınmaktadır;
·
Şebeke ücreti (LL-Land Line)
Şebeke ücreti, kıyı istasyonunun, bağlantı yapılan abone
ile arasındaki uzaklığa göre belirlenen ücrettir. Ülkemiz için, Dünya’daki tüm
ülkeler, Türkiye’ye uzaklıklarına göre 4 ayrı gruba ayrılmış olup, herbiri için
mesafeye göre farklı şebeke ücreti alınmaktadır.
·
Kıyı istasyon ücreti (CC-Coast Charge)
Kıyı ücreti, kıyı istasyonunun yapılan görüşmenin süresi
üzerinden aldığı ücrettir.
Uluslar arası haberleşme ücretinin
hesaplanmasında “Özel Çekme Hakkı” (Sdr-Special Drawing Right) adı verilen bir hesap birimi kullanılır.
Yalnız ücretlendirme basit olmayıp,
yerli-yabancı, yurt içi-dışı, kara abonesi-gemi, indirimli-indirimsiz veya sür
primli olarak değişmektedir. Gerek hesaplamadaki zorluklar, gerekse sdr veya
kontör karşılıklarında olan değişmeler nedeni ile özellikle günümüzdeki GMDSS
telsiz zabitlerince bunların hesabında yanlışlıklar olmaktadır. Bu neden ile
kıyı istasyonu aracılığı ile yapılan her rutin görüşme sonrası istasyon
operatöründen ücretin öğrenilmesinde ve kayıtların ona göre düşülmesinde yarar
bulunmaktadır.
13.5.
Uygulama
Kara abonesi ile irtibat kurmak için;
·
Yakın kıyı istasyonunu kanal 16’dan rutin çağrı usulüne
göre çağrılır.
·
Temas kurulması ile verilen kanalda sıra beklenir.
· Kıyı istasyonu aradığında bağlantı kurmak istenen abone
numarası, geminin çağrı kodu, bağlı olduğu hesaplaşma yetkilisi, şirketin ismi,
telefon numara bilgisi verilir.
·
Bağlantı kurulması beklenir.
·
Bağlantı kurulunca görüşme yapılır.
·
Görüşme bitince kıyı istasyonuna görüşmenin bittiğini bildirilir
ve ücreti sorulur.
·
Yapılan görüşme ve belirtilen görüşme ücreti kayıt altına
alınır.
13.6.
Uygulama Örneği
Telefon numarası 212. 510 66 73 olan Derya denizcilik
şirketine bağlı TCHH çağrı kodlu M/Y Bodrum gemi kaptanının Türk radyo
aracılığıyla 212. 5105573 numaralı abone ile irtibat kurabilmesi için;
GEMİ
KIYI İSTASYONU
GEMİ
KIYI İSTASYONU
GEMİ
KIYI İSTASYONU
GEMİ
KIYI İSTASYONU
GEMİ
[1] MF: Middle Frequency, Orta dalga
[2] HF: High Frequency. Yüksek dalga
[3] Kural uluslar arası bir dil olarak belirtir. Fransızca ve İspanyolca da eskiden
uluslar arası bir dil olarak kabul edilmekteyse de artık sadece İngilizce
uluslar arası dil olarak kabul görmektedir.
[4] Duruma göre kanal 13 veya kanal 67 tercih
edilmektedir
[5] Duruma göre kanal 13 veya kanal 67 tercih
edilmektedir
"Yazı, edinilen yeni bilgi, değişim ve yapılan yorumlar ile tekrar tekrar güncellenmektedir. Bu neden ile kopyalayıp almak yerine ihtiyacınız olduğunda tekrar açıp okumanızda yarar bulunmaktadır. Bu yazı her zaman burada olacaktır."
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder