Türk
gemileriyle Türk liman ve karasularında yolculuk eden yabancı gemilerin,
denizde çatışmayı önlemek için taşıyacakları ve gösterecekleri fener ve
alametler, verecekleri sadalı sis ve manevra işaretleri, gözetecekleri seyir ve
idare kurallariyle tehlikeye düştükleri zaman yardım istemek için verecekleri
ve gösterecekleri her türlü işaretler denizde çatışmayı önleme tüzüğünde belirtilir[1]
Bu tüzük uluslararası mutabakat çerçevesinde COLREG 72’ye göre hazırlanmıştır.
COLREG
72; Uluslar Arası Denizde Çatışmayı Önleme Sözleşmesi (Convention on the
International Regulations for Preventing Collisions at Sea) IMO’nun bir
organizasyonu olarak denizde çatışmayı engellemeye yönelik ortak kuralların konulabilmesi
amacıyla 1972 yılında uluslar arası bir toplantıda imzalanmıştır. Toplantıda
belirlenen kurallar ülkemizde Denizde Çatışmayı Önleme tüzüğü olarak
yayınlanmış ve 15.07.1977 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
Bu
kurallar genel olarak;
● Gemilerin durumlarını
belirten hangi işaretleri göstereceklerini,
● Gemilerin hangi
uyarı ve durum belirtir işaretleri vereceklerini ve
● Gemilerin bir
çatışma söz konusu olabilecek durumlarda nasıl sakınma manevrası yapacaklarını
belirtmektedir.
Denizde
çatışmayı önleme kurallarına uyum:
● Açık
denizlerde,
● Açık denizlerle
bağlantılı olan sularda,
● Açık deniz
teknelerinin seyredebileceği sularda seyir yapan tüm tekneler için zorunludur.
Ülkelerin
kendi iç sularında veya yüzer araçlar ile ilgili koyduğu özel kurallar, mümkün
olduğunca bu uluslar arası kurallara aykırı olamaz.
Denizde
Çatışmayı Önleme Tüzüğüne riayet edilmemek yüzünden can veya mal zararına
sebebiyet verilen hallerde, durumun hal ve şartları, tüzükten ayrılmayı kati
olarak gerekli kıldığı mahkemede sabit olmadıkça, hadise sırasında köprü
üstünde vardiyada bulunan kaptan veya mevzuata göre yetkili güverte zabiti
kusurlu sayılır.[2]
Kaptan
denizde çatışmayı önleme kurallarını yorumlarken mevcut tüm şartları ve
tehlikeleri düşünecek, çatışmayı engellemek için gerekeni yapacaktır. Çatışmayı
önlemek için alınabilecek bir tedbir varken denizde çatışmayı önleme
kurallarına uyulduğu ileri sürülerek bu tedbirin alınmaması gemi adamı veya
donatanı sorumluluktan kurtaramaz.
Denizde
çatışmayı önleme kuralları içinde geçen aşağıdaki deyimleri iyi bilmemiz
gerekir.
● Tekne:
Su
üstünden kalkarak seyreden deniz uçakları dâhil su üzerinde taşıma aracı olarak
kullanılmakta olan veya kullanılmaya elverişli bulunan her türlü deniz aracı.
● Kuvvetle
yürütülen tekne:
Kendi
makinesi ile yürütülen tekne.
● Yelkenli
tekne:
Var
olsa bile makinesini kullanmadan sadece yelken ile seyreden tekne.
● Balıkçılık
yapan tekne:
Manevra
kabiliyetini sınırlayan ağlar, oltalar, troller veya diğer avlanma araçları ile
balık avlayan tekne.
● Kumanda
altında bulunmayan tekne:
Bazı
istisnai şartlar sebebi ile bu kuralların gereğine uygun olarak manevra yapma
gücü olmayan ve bu yüzden diğer bir teknenin yolundan çıkma yeteneği bulunmayan
bir tekne.
● Manevra
kabiliyeti sınırlı tekne:
Yaptığı
iş nedeniyle bu kuralların gereğine uygun olarak manevra yapma gücü sınırlanan
ve bu yüzden diğer bir teknenin yolundan çıkma yeteneği olmayan tekne. Bu terim
aşağıdaki tekneleri kapsar ancak sınırlı olamaz.
○ Bir seyir işareti, denizaltı kablosu
veya boru hattı döşenme çalışması veya toplanmasında bulunan,
○ Tarama, sörvey veya sualtı
çalışmaları yapan,
○ Üzerinde yol bulunduğu halde ikmal
yapan veya insan, kumanya veya yük aktaran,
○ Bir hava aracını denize indirme veya
denizden alma işi ile uğraşan,
○ Mayın temizleme işi yapan,
○Gerek yedekleyen gerekse yedeklenenin
rotalarından ayrılma yetenekleri önemli bir şekilde kısıtlanan yedekleme işiyle
uğraşan,
● Su çekimi
nedeniyle kısıtlı tekne:
Mevcut su derinliğinin kendi çektiği
su ile ilişkisi nedeniyle izlediği rotadan ayrılma gücü önemli bir şekilde
kısıtlanan kuvvetle yürütülen tekne.
● Üzerinde yol
bulunan tekne:
Demirli
veya karaya bağlı veya karaya oturmuş olmayan tekne.
● Bir geminin
görülmesi:
Teknelerden
birinin diğeri tarafından gözle görülmesi.
● Kısıtlı
görüş:
Görüşün
sis, pus, kar yağışı, şiddetli yağmur fırtınası, kum fırtınası veya herhangi
diğer benzeri sebeple kısıtlı oluşudur.
Gemilerde
aşağıdaki çatışmayı önleme işaret araçları bulunur:
●
Fenerler,
●
Gündüz işaretleri için biçimler,
●
Işık işaretleri için flaşing,
● Ses işaretleri
için düdük, gong ve çan.
“Denizde
Çatışmayı Önleme Kuralları”ndan belirlenen işaret araçları bir geminin inşası
sırasında geminin tipine, çalışma şekline, büyüklüğüne ve karşılaşacağı olası
durumlara göre seçilir ve sabit olanları yine bu kurallar tarafından belirlenen
yerlere monte edilir.
Faal
gemiler rıhtımda bağlı olmadan denizde oldukları zamanlarda, geceleri ve
kısıtlı görüş durumlarında pozisyonlarının ve özel durumlarının gözle
belirlenebilmesi için seyir ve yardımcı fenerlerini kullanılırlar. Bu fenerler
farklı isim, renk, görünüş sektör ve mesafesine sahip olup geminin belirli
yerlerine yerleştirilir. Seyir fenerleri hem gemi elektrik şebekesinden hem de
acil durum akülerinden güç alacak şekilde yedekli olarak yapılır. Bu
fenerlerden başka Süveyş ve Panama kanalı gibi geminin olası seyir bölgeleri de
düşünülerek, çalışma olasılığının olduğu yerlerde istenen özel fenerler de
gemiye yerleştirilir.
● Silyon feneri:
Teknenin
baş kıç orta hattı üzerine konulan, 225 derecelik bir ufuk yayı üzerinde
kesiksiz bir ışık gösteren ve teknenin her iki tarafında, tam pruvadan itibaren
kemerenin 22,5 derece gerisine kadar ışık gösterecek surette yerleştirilmiş
beyaz gemi seyir feneridir.
● Borda fenerleri:
Her
biri 112,5 derecelik bir ufuk yayı üzerinde tam pruvadan kendi tarafındaki
kemerenin 22,5 derece gerisine kadar kesiksiz bir ışık gösterecek surette
yerleştirilmiş sancak tarafındaki yeşil, iskele tarafındaki kırmızı olan gemi
seyir fenerleridir.
● Pupa feneri:
Olanağı
kadar teknenin kıç tarafına yakın bir yere konulan, ufkun 135 derecelik bir
yayı üzerinde kesiksiz beyaz bir ışık gösteren, tam kıçtan itibaren geminin her
iki tarafına 67,5 derecelik bir ışık göstermek üzere yerleştirilmiş beyaz ışık
veren seyir feneridir.
● Yedekleme feneri:
Olanağı
kadar teknenin kıç tarafına yakın bir yere konulan, ufkun 135 derecelik bir
yayı üzerinde kesiksiz beyaz bir ışık gösteren, tam kıçtan itibaren geminin her
iki tarafına 67,5 derecelik bir ışık göstermek üzere yerleştirilmiş sarı ışık
veren gemi yardımcı feneridir.
● Her yönden görünür fener:
Ufkun
360 derecelik yayı üzerinde kesiksiz ışık gösteren, yerine ve duruma göre beyaz,
kırmızı, yeşil veya sarı renkli olarak belirlenen bir gemi yardımcı fenerdir.
● Çakar fener
Düzenli
aralıklarla dakikada 120 veya daha fazla çakan bir gemi yardımcı fenerdir.
Silyon, borda ve pupa fenerleri normal seyir
sırasında gösterilen ve “Seyir Fenerleri” olarak bilinen fenerlerdir. Yedekleme
ile her yönden görünür sabit ve çakarlı fenerler ise özel durumların
belirtilmesinde kullanılan yardımcı fenerlerdir.
Gemi adamı gece karanlıkta gördüğü gemi fener
ışıklarını Denizde Çatışmayı Önleme Kuralları’na göre yorumlayarak görülen
geminin pozisyonu belirler ve buna göre gerekli davranış şeklini gösterilir.
Gemi
fenerlerinin isim, renk ve görünüş sektörleri
|
||||
B≤12m.
|
12m.<B<20m.
|
20m.<B<50m.
|
50 m. ≤ B
|
|
Silyon Feneri
|
2 mil
|
3 mil
|
5 mil
|
6 mil
|
Borda Fenerleri
|
1 mil
|
2 mil
|
2 mil
|
3 mil
|
Pupa Feneri
|
2 mil
|
2 mil
|
2 mil
|
3 mil
|
Yedekleme Feneri
|
2 mil
|
2 mil
|
2 mil
|
3 mil
|
Her yerden görünür fenerler
|
2 mil
|
2 mil
|
2 mil
|
3 mil
|
Seyir fenerleri tabloda gösterilen şekilde cinslerine ve
takıldığı geminin boyuna göre farklı görüş mesafelerine sahiptir. Bunun
sayesinde gemi adamı gece uzaktan seyir fener ışıklarını gördüğü bir geminin
sürat ve mesafesini hesap veya tahmin etme imkânına sahip olabilir.
Gündüz
kısıtlı görüş durumu olmadığı sürece bir gemiyi bütünüyle görebildiğimiz için
onun pozisyonunu tahmine ihtiyacımız olmaz. Ancak gemiler gündüz vakti içinde
bulundukları özel durumları gece olduğu gibi yardımcı fenerler ile
gösteremeyeceklerinden onun yerine bazı özel biçimleri kullanırlar. Bu biçimler
genelde bir geometrik şekil iskeletinin siyah renkli veya boyalı branda ile kaplanması
ile yapılır. Ancak daha pratik olarak birbirine geçme düzlem parçalar ile de
yapılıp kullanılabilir.
Bu
biçimler ölçüleri aşağıda belirtilen değerlerden küçük olmayacak ve ebat
oranları sabit kalacak şekilde:
● Küre 60 cm çapında,
● Silindir taban 60 cm çapında ve 120 cm yüksekliğinde,
● Koni taban 60 cm çapında ve 60 cm yüksekliğinde,
● Eşkenar dörtgen
ise ölçüsü yukarıda belirtilen iki koninin taban tabana yapıştırılmış halinde
olacaktır.
Geminin
durumundaki ve görüş şartlarındaki değişimlere göre değişim anında, gemi
kaptanı veya görevli kişi, geminin göstermesi gereken işaretleri belirler ve
gösterilmesini sağlar veya kaldırılması gereken işaretleri kaldırır. Ancak bu
işaretlerin gösterilmesi veya kaldırılması sağlandıktan sonra ve ara sıra bu
işaretlerin mutlaka kontrol edilmesi gerekir. Fenerlerdeki arızalar, gündüz
işaretlerinin ters veya yanlış takılması, salvolarının kopması gibi nedenler
gemi güvenliği ile ilgili sorunlar yaşatabilir.
Fenerler
geminin denizde olduğu zaman:
● Gün batımından
doğumuna kadar ve
● Kısıtlı görüş
şartlarında gösterilir.
Normalde
fenerler doğa ışığının geminin görünmesine yetecek kadar güçlü olmaması halinde
yakılmak zorundadır. Ancak bu seyir fenerlerinin doğa ışığının geminin
görünmesine yeterli olduğu zaman yakılmaz anlamında değildir. Bu neden ile gemiler
gece veya gündüz olsun seyre çıktıkları an seyir fenerlerini yakar ve gece
gündüz bu fenerler yanık kalır. Demirlediklerinde, rıhtıma yanaştıklarında veya
özel durumlarda bunları söndürürler. Biçimler ise gün doğumundan gün batımına
kadar gösterilir.
1.3.1.1.Seyir
Halinde Kürekli Tekneler
Tüm kürekli
tekneler seyir sırasında her yerden görünür bir beyaz fener gösterecektir. Bu
fener yerine bir el feneri kullanılabilir.
1.3.1.2.Seyir
Halinde Yelkenli Tekneler
Tüm yelkenli
tekneler seyir sırasında borda ve pupa fenerini gösterecektir. Ancak büyüklüğüne
göre bu fenerleri tablodaki şekilde gösterebilir veya imtina edebilir.
Yelkenli teknelerin gece gösterecekleri fenerler
|
||||
Yelkenli
|
Yelkenli Boy < 20m.
|
Yelkenli
Boy < 7 m.
Sürat < 7 kts
|
||
Borda
|
x
|
Ve / veya ikili kombine
|
Veya
üçlü kombine
|
|
Pupa
|
x
|
x
|
||
Her yönde beyaz
|
x
|
3’lü kombine
fener, standart sektörlerine göre ayrılmış, borda ve pupa fenerinin
birleştirilmiş halidir. Direk başına takılır.
2’li Kombine
fener, direk başına takılan, üstte kırmızı, altta yeşil olan ve her yönden
gözüken fenerdir. Bu 2’li kombine fener, ihtiyaca göre sadece borda ve pupa
feneri gösteren yelkenliler tarafından kullanılabilir. 3’lü Kombine
kullananlar, aynı anda 2’li Kombine kullanmaz.
Yelkenle
seyreden ve aynı zamanda makine ile de yürütülüyorsa gündüz, baş tarafında ve
ufkun her tarafından en iyi görülebilecek bir yerinde sivri ucu aşağı doğru
olan bir koni biçim gösterir.
1.3.1.3.Seyir
Halinde Kuvvetle Yürütülen Tekneler
Kuvvetle
yürütülen gemiler seyir sırasında üzerlerinde yol olduğu zaman borda, pupa ve
silyon fenerlerini gösterirler. Ancak büyüklüğüne göre bu fenerleri tablodaki
şekilde gösterebilir veya imtina edebilir.
Kuvvetle yürütülen teknelerin gece
gösterecekleri fenerler
|
||||
Boy < 7m
|
7m<Boy<12m
|
12m.<Boy<50m
|
50m < Boy
|
|
1.silyon f. grandi
|
X
|
X
|
||
2.silyon f. pruva
|
X
|
|||
Borda feneri
|
X
|
X
|
X
|
|
Pupa feneri
|
X
|
X
|
||
Her yerden beyaz
|
X
|
X
|
Bir
hava-yastıklı tekne su üzerinde kalkarak çalıştığı zaman yukarıda belirtilen
fenerlere ek olarak bir de her yönden görünür sarı renkte çakar bir fener
gösterir.
Yukarıda
belirtilen gemiler özel durumlarına göre, göstermek zorunda oldukları fenerler
yerine veya onlara ilaveten aşağıda belirtildiği gibi farklı fenerleri
gösterirler.
1.3.2.1.Kumanda Altında Olmayan
tekneler
Kumanda
altında olmayan gemiler gece tablodaki fenerleri, gündüz üst üste 2 küre biçimi
gösterir. Eğer demirlemişler ise demirleme fenerlerini bunlara ek olarak
gösterirler.
Kumanda altında olmayan gemilerin
gece gösterecekleri fenerler
|
||
Yolsuz
|
Yollu
|
|
Üst üste iki kırmızı
|
X
|
X
|
Borda fenerleri
|
X
|
|
Pupa feneri
|
X
|
1.3.2.2.Manevra Yeteneği Kısıtlı Olan Tekneler
Manevrası
kısıtlı gemiler tablodaki fenerleri gösterirler. Bu gemiler gündüz üst üstte
küre, eşkenar dörtgen, küre biçimleri gösterirler.
Manevradan kısıtlı gemilerin gece
gösterecekleri fenerler
|
|||
Yolsuz
|
Yollu
|
||
Boy < 50m.
|
50 m.<Boy
|
||
Üst üste kırmızı-beyaz-kırmızı
|
X
|
X
|
X
|
1.Silyon feneri
|
X
|
X
|
|
2.Silyon feneri
|
X
|
||
Borda fenerleri
|
X
|
X
|
|
Pupa feneri
|
X
|
X
|
Bu
gemiler diğer durumları gösteren fenerleri bunlara ek olarak gösterirler. Yedek
çekerken aynı zamanda manevrası kısıtlanıyorsa yedek çekme fenerlerinin yanı
sıra, manevrası kısıtlı işaretlerini de gösterir.
Tarama
veya sualtı işleri ile uğraşan bir tekne manevra yapabilme gücünün kısıtlı
olduğu zamanlarda, “Manevradan kısıtlı gemi” fener ve biçimleri gösterir ve
engel mevcut olduğu zamanlarda da bunlara ek olarak su altı çalışmasının
bulunduğu tarafı gösterir biçim çekerler. Engelin bulunduğu tarafa üst üste iki
küre, geçiş için müsait olunan tarafa ise üst üste iki eşkenar dörtgen biçim
çekilir. Her halükarda bu tip çalışmalarda çalışma yapan gemiye 1 milden, dar
alanlarda da ½ milden fazla yaklaşmamak gerekir.
Dalgıç
işleri ile uğraşan bir tekne, “Manevradan kısıtlı gemi” kapsamında olarak
gündüz biçimlerini gösterir. Ancak bu biçimleri göstermesinin mümkün olmadığı
hallerde, uluslar arası işaret kodlarından “Denizde dalgıcım var” anlamındaki,
“A” işaret sancağının, yüksekliği 1 metreden az olmayan katı materyalden
yapılma kopyasını gösterir. İşaretin ölçüleri, her taraftan görülebilecek
şekilde olacaktır.
Dalma
çalışması haricinde, boyları 12 metreden daha kısa olan teknelerden burada
belirtilen fener ve biçimlerin göstermeleri istenmez.
Yedeklenen
tekneler gece seyir yaparken tablodaki fenerleri gösterirler.
Yedeklenen teknelerin gece
gösterecekleri fenerler
|
||||||
Çekilen
|
İtilen
|
Bordada
|
Grup boyu metre (G)
|
|||
G<25
|
25<G<100
|
100<G
|
||||
Silyon
|
||||||
Borda
|
X
|
|||||
Pupa
|
X
|
X
|
||||
Başta borda
|
X
|
X
|
||||
Başta her yön beyaz
|
X
|
X
|
||||
Kıçta her yön beyaz
|
X
|
X
|
||||
Yanda her yön beyaz
|
X
|
100m aralıklı
|
Yedeklenen
kısmen batık cisim veya gemiler baş ve kıç tarafında birer her yönden görünür
beyaz fener gösterir.
Yedek
boyunun 200 metreden fazla olması halinde yedeklenen tekneler en iyi
görülebilecek yerlerinde bir eşkenar dörtgen biçim gösterecektir. Gruplarda ise yedek boyu
200 m’den kısa ise en kıç tarafta, 200 m’den büyükte ise hem kıç hem de başta
eşkenar dörtgen biçim gösterilecektir.
Kuvvetle
yürütülen bir tekne yedekleme yaparken normal seyir fenerlerine ilaveten
tablodaki fenerleri gösterir.
Yedekleme yapan gemilerin gece
gösterecekleri fenerler
|
||||
Çekerek yedekler Yedek Boyu (B)
|
İterek yedekler Yedek Boyu (B)
|
|||
B<200m
|
200 m<B
|
B<200m
|
200 m<B
|
|
1.silyon
|
x
|
x
|
x
|
x
|
2.silyon
|
-
|
x
|
-
|
x
|
Yedekleme
|
x
|
x
|
-
|
-
|
Çekerek
yedekleyen gemi yedek boyu 200 metreden fazla olduğu zaman gündüz en iyi
görülebilecek bir yerinde bir eşkenar dörtgen biçim gösterir.
Eğer
yedekleyen ve yedeklenen gemiler birbirlerine sıkı bağlı birleşik durumda
iseler tek gemi gibi fener gösterirler.
Su
çekimleri nedeni ile manevraları kısıtlı gemiler, gece normal seyir
fenerlerinin yanı sıra üst üste üç kırmızı fener, gündüzleri silindir biçim gösterirler.
Tüm
balıkçı tekneleri, balıkçılık yapmadıkları ve denizde malzemeleri olmadığı
zamanlarda, sadece normal gemilerin göstermesi gereken fenerleri gösterirler. Balık
avı ile uğraşırken ise gece tabloda belirtilen fenerleri, gündüz ise tepelerinden
bitişik iki koni gösterirler.
Ağ
balıkçılığı ile uğraşan balıkçı tekneleri ise tablodaki fenerleri gösterir.
Ağ balıkçılığı yapan balıkçıların gece
gösterecekleri fenerler
|
||||
Üzerinde yol yok
|
Üzerinde yol var
|
|||
Ağ < 150m
|
150m < Ağ
|
Ağ < 150m
|
150m < Ağ
|
|
Üstte kırmızı altta beyaz ikili
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Ağ tarafında her yerden beyaz
|
X
|
X
|
||
Borda
|
X
|
X
|
||
Pupa
|
X
|
X
|
Eğer
denizdeki ağlar gemiden 150m.’den daha fazla mesafeye uzanıyorsa, gündüz
tepeden birleşik konilerin dışında birde ağ yönünde tepesi
yukarı bir koni biçim gösterilir.
Trol çeken balıkçıların gece
gösterecekleri fenerler
|
||||
Üzerinde yol yok
|
Üzerinde yol var
|
|||
Boy < 50m
|
50m < Boy
|
Boy < 50m
|
50m < Boy
|
|
Üstte yeşil altta beyaz
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Silyon feneri
|
X
|
X
|
||
Borda fenerleri
|
X
|
X
|
||
Pupa feneri
|
X
|
X
|
Trol
gemileri ayrıca;
● Ağlarını
atarken bir üst üste her yerden görünür 2 beyaz,
● Ağları toplarken
üst üste, üstte beyaz, altta kırmızı,
● Ağları
toplanırken bir yere takılırsa üst üste her yerden görünür iki kırmızı,
● Gırgır avcılığında
üst üste biri yanıp diğeri sönen iki sarı fener gösterilir.
Kılavuz
tekneleri görevli olmadıkları sürece, normal olarak göstermesi gereken fenerleri
gösterir. Görevli olduğu zaman bunlara ilaveten üst üste, üstte beyaz, altta
kırmızı fener gösterir. Gündüz, özel bir biçim göstermez ancak “Kodlu
Haberleşme” doğrultusunda, gemide kılavuz var anlamındaki “H” sancağını çeker.
Olayın
koşulları elverdiği takdirde, hiç bir tekne dar bir kanal, geçit veya trafik
ayrım düzeni içerisinde (Ayrım ara bölge hariç) veya giriş çıkış yerlerinde
demirleyemez. Demirleme genel olarak haritalarda demir yeri olarak gösterilen güvenli
yerlere olur. Demirleyen gemiler gece tabloda gösterilen fenerleri gösterirler.
100 m’den uzun olanlar bunlara ilaveten güverteyi de aydınlatırlar. Gündüz ise 50
m. den kısa olanlar grandiye, büyükler ise pruvaya bir küre biçimi çekerler.
Demirli ve karaya oturmuş gemilerin
gece gösterecekleri fenerler
|
||||
Demirli gemi
|
Karaya oturan gemi
|
|||
Boy < 50m
|
50m < Boy
|
Boy < 50m
|
50m < Boy
|
|
Üst üste 2 kırmızı
|
X
|
X
|
||
Grandi her yerden beyaz
|
X
|
X
|
||
Pruva her yerden beyaz
|
X
|
X
|
||
Pupa her yerden beyaz
|
X
|
X
|
Karaya
oturan gemiler de gece tabloda gösterilen fenerleri gösterirler. Gündüz ise üst
üste 3 küre biçim gösterirler.
Durum belirtir işaretlerin
gösterilmesi için ihtiyaç olacak ortam; bir gemi veya laboratuar, ihtiyaç
olacak malzeme; seyir fenerleri ve kontrol paneli veya bir benzeşim programı ve
biçimler.
● Geminin cinsine, durumuna ve zamana göre göstermesi
gereken işaretler belirlenir.
● Gece kontrol panelinden geminin göstermesi gereken
fenerlerin devreye alınması, gündüz ise biçimlerin gösterilmesi sağlanır.
● Gösterilen fener ve biçimlerin gösterim süresince
varlığının devamı kontrol edilir.
● Gösterilen fener ve biçimlerin gösterim gerekliliğin
kalkması üzerine fenerler kontrol panelinden kapatılır, biçimler arya edilir.
Dikkat edilecek hususlar;
Genelde gemiler gece seyirlerde
pupa fenerinin görüşünü engellemeyecek şekilde kıç güverteyi aydınlatırlar.
Onun haricinde;
● Gemi fenerleri ile karıştırılabilecek,
● Gemi fenerlerinin görünüş ve özelliklerini
bozabilecek,
● Köprüüstü vardiyacılarının iyi gözcülüğünü
engelleyebilecek, gemi fenerlerinden başka ışıklar gösteremez ve sızdıramaz.
Gemiler
yani gemi kaptanı veya o anda gemi yönetiminde görev ve sorumluluğu olan kişi
tarafından belirli durumlarda farklı anlamları taşıyan ses ve ışık işaretleri
verilir. Bu işaretlerin anlamları genelde:
● Geminin
yapmakta olduğu manevrasının belirtilmesi,
● Bir tehlikeye
dikkatin çekilmesi,
● Kurallara uygun
davranış gösterilmesi için uyarı yapılması,
● Çevredekilerin
denize düşen kişiye dikkatlerinin çekilmesi,
● Kısıtlı görüş
şartlarında varlık ve durum belirtmek.
Şeklinde
can ve mal güvenliğine yönelik olabileceği gibi:
● Kılavuz
teknesinin kendini tanıtımı veya
● Basitçe iyi
niyet sunumu için de olabilir.
Gemide ses işareti vermek için:
● Gemi
düdüğü,
● Kampana
ve
● Gong kullanılır.
Işık işareti vermek için de flaşhing kullanılır.
Flashing yönlendirilen ve süratli açılıp kapatılabilen kuvvetli ışık veren bir
alettir. Üzerindeki mandalına basılarak kumanda edilir. Bu alet aynı zamanda
geceleri daha belirgin olması nedeni ile düdük işaretlerinin verilmesinde de
kullanılabilir.
Ses aletlerinden kampana geminin baş tarafına konan
bir çandır. İçerisinde bulunan tokmağı ve tokmağı kullanmak için ona bağlı bir
halat parçasından oluşur. Halat ile sallanan tokmağın çana vurdurulması ile ses
çıkartılır. Gong ise uzak doğu orijinli bir alet olup müzik aletlerinden zile
benzer. Tokmağı ile üzerine vurularak ses çıkartılır. Düdük ise gemi yönetim
alanı içerisinde bulunan bir düğmeye basılarak çalınabilir. Bu aletlerin
bulundurulma zorunluluğu geminin büyüklüğüne göre değişir.
Gemilerde
bulunması gereken ses ve ışık işaret araçları
Boy <
|
12m < Boy
<
|
||
Düdük
|
X
|
X
|
|
Kampana
|
X
|
X
|
|
Gong
|
X
|
||
Herhangi bir
ses aracı
|
X
|
||
Flashing
|
X
|
X
|
X
|
2.2.Işık ve Ses Özelliği
Yukarıdaki
anlatılan aletleri kullanarak elde ettiğimiz ses ve ışığın özelliği aşağıda
olduğu gibi belirli bir standarda sahiptir.
Düdük özelliği;
● Kısa düdük (●) bir saniye süreli bir düdük sesi,
● Uzun düdük (▬▬) 4–6 saniye süreli bir düdük sesi
anlamındadır.
Işık özelliği;
● Beyaz olacak
● 5 milden
gözükecek
● Çakma
şeklindeki ışık işaretinin özelliği aşağıdaki şekilde olacak
○ Çakma süresi bir saniye
○ Çakarlar arası bir saniye
○ İşaretler arası 10 saniyeden az
olmayacaktır.
Birbirini
gören iki teknenin birbirine yaklaşması ve bu teknelerden birinin diğerinin
niyetini ve hareketlerini anlayamaması veya çatışmayı önlemek üzere yeteri
kadar harekete geçtiğinde tereddüde düşmesi halinde tereddüde düşen tekne
düdüğü ile derhal en azından beş kısa ve seri işaret vererek böyle bir tereddüt
içinde olduğunu gösterecektir. Böyle bir işaret en azından beş kısa ve seri
çakmalar şeklinde bir ışık işareti ile kuvvetlendirilebilir. Bu işaret dar
kanal, geçit veya trafik hattında seyir yapmakta olan kuvvetle yürütülen bir
geminin geçişinin engellenmesi veya benzer durumlarda ikaz amaçlı da
kullanılabilir.
Kuvvetle
yürütülen ve seyir halindeki bir tekne bu kurallara göre manevra yaptığında Tabloda
belirtilen düdük ve/veya ışık ile işaret vererek manevrasını belirtir.
Bir kısa düdük
●
Gece bir çakar
µ
|
Rotamı sancağa değiştiriyorum.
|
İki kısa düdük ●●
Gece iki çakar
µµ
|
Rotamı iskeleye değiştiriyorum.
|
Üç kısa düdük
●●●
Gece üç çakar
µµµ
|
Makinelerim tornistan çalışıyor.
|
Beş kısa düdük ●●●●●
|
Niyetiniz anlaşılamadı, açık geçiniz.
|
Altı veya daha fazla kısa düdük ●●●●●●
|
Denize adam
düştü veya acil bir durum.
|
2.4.Kısıtlı
Görüş Halinde Verilecek Ses İşaretleri
Kısıtlı
görüş şartlarında gemiler çatışmayı önleyici gerekli tedbirleri alırlar.
● Gözcüler
artırılır
● Gemi sürati
emniyetli değere düşürülür
● Makine ani
manevralara hazır hale getirilir
● Ses işaretleri
verilir.
Sis
gibi görüş şartlarını kısıtlayan durumlarda, sorunsuz olan kuvvetle yürütülen
seyirdeki gemiler varlık ve durumlarını belirmek için bir uzun düdük çalar ve 2
dakika ara verip tekrarlar. Eğer gemi demirleme haricinde denizde bir kısıtlama
durumu olmaksızın makinelerini durdursa iki uzun düdük çalacak ve 2 dakika ara
verip tekrarlar.
▬▬
2 dk ara ▬▬
|
Makine ile seyretmekteyim.
|
▬▬
▬▬ 2 dk ara ▬▬
▬▬
|
Mk. İle yürütülen fakat makine
stop’ta
|
Kısıtlı
görüş şartlarında seyir yapmakta olan, sorunsuz olan kuvvetle yürütülen gemiler
haricindeki gemiler varlık ve durumlarını belirtmek için periyodik olarak bir
uzun iki kısa ses işareti verir, iki dakika fasıladan sonra bunu tekrar eder.
▬▬ ● ●
2 dk ara ▬▬ ● ●
|
Bu
işareti verecek gemiler;
● Kumanda altında
bulunmayan bir tekne
● Manevra yapma
gücü kısıtlı olan bir tekne
● Su çekimi
nedeniyle kısıtlı olan bir tekne
● Yelkenli bir
tekne
● Balıkçılıkla
uğraşan bir tekne ve
● Yedekleme yapan
bir tekne
Bir
veya daha fazla tekne yedekleniyorsa yedekleyen yukarıdaki işareti verir.
Yedeklenen son tekne ise eğer içinde adam varsa aralarında iki dakikadan fazla
bir süre olmayan aralıklarla bir uzun 3 kısa düdük çalar. Eğer mümkün olursa bu
işaret yedekleyen teknenin verdiği işaretten hemen sonra verilir.
▬▬ ● ● ● 2 dk
▬▬ ● ●
●
|
Yedekte çekilen (Adamlı )
tekne
|
Demirli
olan bir gemi varlık ve durumlarını belirmek için periyodik aşağıdaki işareti
verir.
Pruvada % 1dk ara
|
Boyu
|
Pruva % Pupada 8 1 dk ara
|
Boyu
|
Çalınan
çan ve gongların çalış süresi çok sık darbeli toplam 5 saniyedir.
Kısıtlı
görüş altında demirdeki gemi verdiği periyodik çan işaretine rağmen kendisini
görmeyen bir gemiye ihtar için düdük ile aşağıdaki işareti verir.
● ▬▬ ●
|
Karaya
oturan gemi kısıtlı görüş durumunda demirdeymiş gibi işaret verir. Ancak
vereceği kampana işaretinin öncesinde ve sonrasında tek darbeli, net ve
kuvvetli olmak üzere 3 kere çan veya kısa düdük ile işaret verir.
Boyu 100 m’den kısa karaya oturmuş
gemi
|
Pruvada %%% +
Pruvada % + Pruvada %%% 1dk ara
|
Boyu 100 m’den uzun karaya oturmuş
gemi
|
Pruva%%% +
Pruvada % + Pruva%%%+Pupada 8 1 dk ara
|
Boyu
12 metreden daha kısa olan bir tekne yukarda belirlenen işaretleri vermek
zorunda değildir. Vermediği takdirde aralarında iki dakikadan fazla süre
bulunmayan diğer bir yeterli ses işareti verir.
Kılavuz tekneleri normal
işaretlerinin yanı sıra 4 kısa düdük ile kendini tanıtmak için işaret
verebilir.
|
● ● ● ●
|
Rıhtımdan
ayrılan gemiler, ayrılışlarını bir uzun düdük ile belirtir.
|
▬▬
|
Tehlikeye giden bir gemi veya bir
başka neden ile diğer işaretler ile karıştırılmayacak şekilde işaret
verilebilir.
|
● ● ●
● ● ● ● ●
● ● ● ●
|
Geminin
kaptanı veya görevli ve yetkilendirilmiş kişi tarafından geminin mevcut durumu
“Denizde Çatışmayı Önleme Kuralları” çerçevesinde yorumlanır ve hangi
işaretlerin verilmesine karar verilir ve işaretlerin verilmesi sağlanır.
Durum
belirtir işaretlerin verilmesi için ihtiyaç olacak ortam; bir gemi veya
laboratuar, ihtiyaç olacak malzeme; ses ve ışık işaret araçları ve kontrol
paneli veya bir benzeşim programı.
● Geminin
cinsine, durumuna ve zamana göre göstermesi gereken işaret ve işaret aracı
belirlenir.
● Kontrol
panelinden işaret aracı devreye alınır,
● Duruma uygun
işaret verilir,
● İşaretin
gerekliliği sona erince işaret aracı kontrol panelinden kapatılır.
Dikkat
edilecek hususlar;
● Verilen
işaretler ile karıştırılabilecek veya
● İşaretlerin
özelliklerini bozabilecek ses veya ışıklar gösterilmez.
"Yazı, edinilen
yeni bilgi, değişim ve yapılan yorumlar ile tekrar tekrar
güncellenmektedir. Bu neden ile kopyalayıp almak yerine ihtiyacınız olduğunda
tekrar açıp okumanızda yarar bulunmaktadır. Bu yazı her zaman burada
olacaktır."
[1] DCMK md.8
[2] DCMK md.9
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder