Her tekne, içinde bulunulan durum ve
koşullarda, durumun ve çatışma tehlikesinin tamamen değerlendirilmesini
sağlamak üzere, eldeki tüm uygun araçların kullanılmasının yanı sıra her zaman
tam bir görme ve işitme gözcülüğü yapar.
Ayrıca, her tekne çatışmayı önlemek
üzere uygun ve etkili harekete geçebilmek ve içinde bulunulan durum ve
koşulların gerektirdiği bir mesafede durabilmek için her zaman emniyetli bir
hızla ilerler.
Emniyetli hızı saptarken aşağıdaki
unsurları göz önünde tutar.
● Görüş durumu,
● Balıkçı
tekneleri veya diğer teknelerin bir araya toplanmış durumu dahil trafik
yoğunluğu,
● Teknenin
durdurulma mesafesine ve içinde bulunduğu koşullarda dönme yeteneğine özel
surette dikkat edilerek teknenin manevra yapabilme yeteneği,
● Sahil ışıkları
ve kendi ışıklarının geceleyin geriye doğru yayılması gibi arka cephe
ışıklarının varlığını,
● Rüzgâr, deniz
ve akıntının durumu ve seyir tehlikelerinin yakınlığı,
● O yerde var
olan su derinliği ile tekne su çekiminin ilişkisi.
Trafik ayrım düzeni, denizdeki
genel trafik hatları, liman girişi, kanal, boğaz gibi trafiğin yoğun bulunduğu
yerlerde oluşturulan, IMO tarafından kabul edilen işaretlenmiş trafik akış yollarıdır.
Deniz trafik ayrım düzeni;
ülkemizdeki karayollarına benzer bir şekilde, gidiş ve gelişe ayrılmış yollar,
orta refüj gibi trafik alanı dışındaki ara bölgeler, dönüş göbekleri vs.
unsurlardan oluşmuştur. Trafik yine karayollarında olduğu gibi sağdan, yani
sancaktan işlemektedir. Bu trafik alanı içindeki hareketlerde yine
karayollarında olduğu gibi belirli kurallara bağlıdır.
Trafik ayrım düzenlerine giriş
ve çıkışlar, normal olarak şeridin bitiminde ve küçük bir açı ile olur. Gemiler
mümkün olduğu kadar trafik şeritlerinde karşıdan karşıya geçmekten kaçınır
fakat böyle bir geçiş zorunlu olduğu zaman da geçişi uygulayabileceği kadar
dike yakın bir açı ile yaparlar.
Gemiler trafik ayrım düzenlerini
sadece aşağıdaki amaç ile girebilir veya hattı kesebilirler;
● Trafik ayrım düzenine dahil olma,
● Karşıdan karşıya geçme,
● Acil bir tehlikeden kaçma,
● Trafik ayrım orta bölgesine gitme.
1.Trafik ayrım
bölgesi ile ayrılan trafik ayrım düzeni, 2.Trafik ayrım düzeni, trafik doğal
engeller ile ayrılmıştır, 3.Trafiğin belirtilen dış sınır bölgelerini
kullanamayacağı trafik ayrım düzeni, 4.Etrafında dönülen trafik ayrım düzeni,
5.Rotaların kesiştiği trafik ayrım düzeni, 6.Dikkatli olunması gereken sahanın
belirtilmediği, kesişen trafik ayrım düzeni, 7.Dikkatli olunması gereken saha
Sınırları
tanımlanmış, yakın kıyı trafik bölgesi, 8.Sınırları tanımlanmamış, yakın kıyı
trafik bölgesi, 9.Trafik ayrım düzenleri arasında, tavsiye edilen trafik akış
yönü, 10.Derin su rotasına ihtiyaç duymayan gemiler için tavsiye edilen trfik
akış yönü, 11.Tek yönlü trafik hattının parçası olarak derin su rotası, 12.En
az derinliğin belirtildiği çift yönlü derin su rotası, 13.Derin su rotası, 14.Tavsiye
edilen rota, 15.Tek yön bölümlü çift yönlü rota, 16.Seyir yardımcısı etrafında
kaçınılması gereken saha, 17.Karaya oturma tehlikesi nedeni ile kaçınılması
gereken saha
Trafik ayrım orta bölgesine gitmek ise şu amaçlar nedeni ile olabilir.
● Manevrayı
kısıtlı hale getirecek bir işlem için,
● Acil onarım
için,
● Avlanma için.
Trafik ayrım düzeni ile kıyı arasında kalan bölge “Kıyı Trafik Bölgesi”dir.
Gemiler kıyıdaki bir limana, tesise, yapıya veya kıyı trafik bölgesinde bulunan
başka bir yere gitmek üzere veya bir tehlikeden kaçınmak için kıyı trafik
bölgesinde seyir yapar. Bunu dışında, trafik ayrım düzeninin oluşturulduğu,
karaya yakın bölgelerde seyir yapan gemiler bu düzene uygun hareket etmek
zorundadır. Trafik ayrım veya kıyı trafik düzenini kullanmayan gemiler ise
mümkün olduğunca düzenden uzak kalırlar.
Yatlar emniyetli olduğu takdirde “Kıyı Trafik Bölgesi”nde seyir yaparlar.
Ancak trafik ayrım düzeninden, kıyı trafik bölgesine geçiş yapan diğer gemiler
ile ilgili bir sorun yaşamamak için kuralları iyi bilmek ve takip etmek
zorundadırlar.
Trafik ayrım düzenini kullanan bir gemi uygun trafik şeridinde o şeridin
genel trafik akımı yönünde ilerlerler. Normal olarak şeridin bitiminde trafik
şeridine girer veya çıkar. Fakat her iki taraftan da girer veya çıkarken genel
trafik akım yönüne, uygulanabildiği kadar küçük bir açı ile girip çıkarlar.
Gemiyi manevradan kısıtlı hale getiren bir işlem veya onarım amaçlı olarak
orta ayrım bölgesinde demirleme haricinde gemiler çok acil olmadıkça trafik
ayırım düzeni içinde veya bu düzenin sonlarına yakın alanlarda demirleyemezler.
Kanal; Panama kanalı, Süveyş kanalı gibi insan eli ile açılan suyoludur.
Geçit, boğaz ve nehirler ise doğal suyollarıdır. Geçit boğazdan daha dar olan
suyoludur.
Bu suyollarında trafiğin yoğun olması halinde “Trafik Ayrım Düzen”leri
oluşturulur. Oluşturulmamış olsa bile genel sancaktan trafik akışı uygulanır.
Gemiler orta hattın sancağında, emniyetli olduğu kadar kıyıya yakın seyir
yaparlar.
Bu suyollarında seyir yapan gemilerin geçişi aşağıdaki tekneler tarafından
engellenemez.
● Boyu 20
metreden az olan bir tekne,
● Yelkenli bir
tekne,
● Balıkçılıkla
uğraşan bir tekne
Trafik ayrım düzenlerinin kurulduğu yerlerde yapılacak seyir ile ilgili
kurallar, ilgili seyir kitaplarında anlatılır. Gemi kaptanları bu tip yerlerden
geçiş öncesi bu yayınlardan gerekli bilgileri edinirler. Bu tip yerlerden
geçişler trafik kontrol istasyonları (VTS- Vessel Traffic Service) tarafından
kontrol edilir.
Trafik kontrol istasyonları (VTS- Vessel Traffic Service) özellikle trafik
ayrım düzeninin kurulduğu, liman, kanal, boğaz gibi yerlerde deniz trafik
kontrolü için kurulan istasyonlardır. Ayrım düzenlerine giriş öncesi VTS
istasyonları ile temas kurularak bilgi verilir. Bu istasyonlar yoğun trafikteki
akışı devamlı kontrol eder, gemilere düzene giriş izni verir veya bekletir,
geçiş sırasında olası tehlikelerde gemileri uyarır. Gemilerin geçişlerinde
onların geçiş kurallarına uyup uymadıklarını kontrol ve ikaz eder.
Özellikle bir ülkenin karasuları içindeki liman, kanal, boğaz gibi yerlerde
oluşturulan bu istasyonların yaptırım güçleri bulunup kurallara uyulmaması
halinde para cezası kesilmesi ve sahil güvenlik güçleri ile müdahale yetkileri
vardır. Ülkemizde Türk boğazları olarak belirlenen, Çanakkale ve İstanbul
boğazı ile Marmara denizinde, İzmir körfezinde ve bazı limanlara girişlerde bu
uygulama bulunmaktadır. Boğazlara giriş ve çıkışlar ile boğaz içinde seyirler,
VTS istasyonları ile kontrol edilmekte ve düzenlenmektedir. Marmara denizinde
de iki boğazı birleştiren yoğun trafik hattında düzenleme mevcut olup gidiş
geliş seperasyonları mevcuttur. Ancak genelde uluslar arası trafiğe açık
burunlarda oluşturulan düzenlemelerde olduğu gibi VTS kontrolü olmamakla
birlikte, gemiler genel trafik ayrım düzenleme kurallarına uyar. Deniz
kazalarında, bu düzenleme kurallara uyum, aynen COLREG kurallarına uyumda
olduğu gibi kusur belirlemede etkindir. Yat gibi küçük tekneler, kıyı trafik
hattında seyir yapsa bile bu istasyonlara bilgi vermeleri, kıyı trafik hattında
seyir yapacaklarını belirtmeleri gerekir.
Dar yerlerde kurulan Trafik ayrım düzenlerinde seyir sürati belirlidir.
Gemiler verilen süratin üzerine çıkamazlar ve hatta altına dahi düşemezler.
Eğer bir gemi bu sürati yapamıyorsa, hatta girmeden önce durumu VTS’e bildirir
ve geçişini kendisi gibi düşük süratli gemiler ile birlikte yapar. Süratin
belirli olmasının amacı, bu tip dar alanlarda gemilerin birbirini geçmeye
çalışarak bir kazaya sebep olmalarının engellenmesidir.
Herhangi
bir gemiye, kemeresinin 22.50 den daha geriden yaklaşan bir gemi
yetişmekte olan gemidir. Gece kıç tarafından yaklaşılan geminin sadece pupa
fenerini görünüyor diğerleri gözükmüyorsa, yetişen gemi durumunun olduğu var
sayılır.
Geçiş
yasağının olduğu dar trafik ayrım düzeni dışındaki yerlerde uygun olduğu
taktirde gemiler yetiştikleri gemileri geçebilir. Yetişilen bir geminin
geçilmesinde aşağıda belirtilen yöntem uygulanır.
Öncelikli
olarak önden giden ve sadece kıç tarafı gözüken geminin fenerlerine bakılarak
veya plotlama yapılarak o geminin kemeresinden 22,5 derece geride olunup
olunmadığı kontrol edilir. Sonra gözlem veya radar ile mesafenin kapanıp
kapanmadığı kontrol edilir ve yetişmekte olan gemi durumunun olup olmadığı
tespit edilir. Eğer yetişilmekte olunan gemi geçilmek isteniyorsa, geçtikten
sonra geçilen geminin rotasının kesilmemesi gerektiğinden yetişilen geminin
rotası gözlem ile yaklaşık veya radar plotlaması ile kesin olarak tespit
edilir. Tespit edilen rotaya göre sancaktan veya iskeleden geçiş durumuna karar
verilir. Yetişilen geminin rota değeri yetişenden büyükse geçiş tarafı olarak
iskele, küçükse sancak seçilir
Daha
sonra geçiş niyeti, öndeki gemiye belirtilir. Eğer geçiş, diğer geminin
sancağından yapacaksa, iki uzun düdüğü takip eden bir kısa düdük, iskelesinde
yapacaksa, iki uzun düdüğü takip eden iki kısa düdük çalınır.
▬▬ ▬▬
●
|
Sancak tarafınızdan
geçeceğim
|
▬▬ ▬▬
● ●
|
İskele
tarafınızdan geçeceğim
|
Öndeki
gemi durumu onaylıyorsa ki bu o geminin rotasında kalma veya değiştirme
niyetine göre olur, bir uzun, bir kısa, bir uzun ve bir kısa şeklinde çaldığı
düdük ile mutabık kaldığını belirtir.
▬▬ ●
▬▬ ●
|
Uygundur, Mutabıkız
|
Yetişen
gemi, yetiştiği geminin önüne çıkmamak kaydı ile gereken rota ve sürat değişikliğini
yapar ve öndeki gemiyi güvenli bir mesafeden geçer. Yetişen geminin sorumluluğu
diğer gemi geçilip ondan tamamen nete olmadan sona ermez.
Yetişilen
geminin rotasının tespitinde, geçme niyetinin belirtilmesinde veya mutabakatın
sağlanmasında çok daha basit olan bir diğer yöntem doğrudan diğer gemi ile
radyo telefon irtibatının sağlanmasıdır. Ayrıca diğer geminin rotasının
tespitinde varsa gemideki arpa radar veya otomatik tanıtım cihazından da
yararlanılabilir. Ancak tüm bunlar düdük ile yapılacak işaretleşme yönteminin
yerini alamaz. Düdük ile işaretleşme yapılacak, diğer yöntemler buna ilaveten
güvenlik artırıcı önlem olarak kullanılacaktır.
Yetişilen
gemiyi geçerken çatışmadan sakınmak için ihtiyaç olacak ortam; bir gemi veya
laboratuar, ihtiyaç olacak malzeme; hedefe, radar, dürbün, gemi düdüğü, gemi
dümeni veya bir manevra benzeşim programı.
● Seyirde sadece
pupası gözüken öndeki geminin kemerelerinin 22,5 dereceden daha gerisinde olup
olunmadığı tespit edilir.
● Kemerelerinin 22,5
dereceden daha gerisinde olunan gemiye yaklaşmakta olup olunmadığı tespit
edilir.
● Yetişmekte
olunan gemiyi geçme niyetinde onun rotası tespit edilir.
● Öndeki geminin
rotasına göre geçiş tarafı belirlenir.
● Gemi düdüğü ile
geçiş niyeti ve tarafı öndeki gemiye belirtilir.
● Diğer geminin
düdük ile verdiği mutabakat işareti ile rota belirtilen taraf doğru, diğer
gemiden emniyetli mesafeden geçiş yapılacak şekilde değiştirilir.
● Geçiş
tamamlanınca gemi rotasına alınır.
Dikkat
edilecek hususlar;
● Önden
giden geminin fenerlerine bakılarak veya plotlama yapılarak o geminin
kemeresinden 22,5 derece geride olunup olunmadığı anlaşılabilir.
● Yetişilen
geminin rotası gözlem veya radar plotlaması ile tespit edilebilir.
● Yetişilen
geminin rotası yetişenden büyükse geçiş tarafı olarak iskele, küçükse sancak
seçilir.
● Geçiş
bildirim ve mutabakatı radyo telefon ile yapılsa bile düdük işaretleşmesi ihmal
edilmeyecektir.
● Geçişler
güvenli mesafeden yapılacaktır.
● Dar
kanal ve geçitlerdeki geçişlerde öndeki gemi ile arada yeterli sürat farkı
yoksa ya yeterli sürat farkı sağlanacak ya da geçiş yapılmayacaktır.
Denizlerde,
aynı ülkemiz karayollarında olduğu gibi trafik sağdandır. Yani denizlerde
sancak trafiği uygulanır. Gemiler bir trafik hattında veya dar bir kanal veya
geçitte ilerliyorsa, sancak taraftan ilerlerler. Karşı karşıya gelen gemiler
sağ, yani sancak taraflarına kayarak emniyetli bir mesafeden yan yana bir
birlerini geçerler. Burada her iki gemi de mevcut durumları engel teşkil
etmediği takdirde gerekli sakınmayı yapmakla yükümlüdür.
Birbirlerini aynı anda pruvadan itibaren 22,50 sancak
ile 22,50 iskele arasında gören ve yaklaşmakta olan gemiler
arasında, pruva pruvaya geçiş durumu vardır. Pruvadan yaklaşmakta olan bir
gemiyi kerteriz ederek kendi pruvasının 22,50 sancak ile 22,50 iskele
arasında gören gemi, aynı anda diğer geminin silyonlarını veya direklerini aynı
hizada veya yakın pozisyonda veya diğer geminin borda fenerlerinin ikisini de
birlikte gördüğü durumda, diğer geminin de kendisini kendi pruvasında gördüğünü
var sayılacaktır. Tereddütte olunması halinde dahi pruva pruvaya yaklaşıldığı
varsayılarak buna uygun hareket edilecektir. Gemide radar varsa, tespitlerde
plotlama yöntemi de kullanılabilir.
Şekildeki A ve B gemileri, birbirlerini
aynı anda 22,50 içinde görmektedir. Ancak, C gemisi A gemisini 22,50
derece içinde görmesine rağmen, A gemisi C gemisini, 22,50 dereceden
daha fazla açıda görmektedir. Bu durumda, A ve B gemileri arasında pruva
pruvaya yaklaşma mevcut olup bu gemiler arasında pruva pruvaya geçiş kuralları
uygulanırken, A ve C gemileri arasındaki yaklaşma pruva pruvaya geçiş
kurallarına tabi değildir.
Birbirlerinin
pruvalarını görerek yaklaşmakta olan gemiler, öncelikli olarak durumun
kurallara göre pruva pruvaya yaklaşma olup olmadığını tespit ederler. Bunu
tespit ederken kılavuz seyri modülünde öğrenilen pusula ile kerteriz alma ve
açısal yön ölçme yöntemi veya diğer alternatif yöntemler kullanılır.
Pruva
pruvaya yaklaşmanın tespiti halinde yaklaşmakta olan her iki gemi de diğerinin
bu kuralı uygulayıp uygulamadığına bakmaksızın, bir çatışmaya sebep olmayacak
derecede diğerinin iskelesinden geçmek üzere, rotasını sancağa değiştirir. Bu
rota değişikliğinin yakın mesafeden yapılması halinde taraflar rotalarını
sancağa çevirirken 1 kısa düdük çalarlar.
Bu
kuralın uygulanmasında ek olarak radyo telefon ile yapılacak görüşme ve
mutabakat, kuralın uygulanmasında güvenlik artırıcı bir tedbir olacak ve olası
hataları önleyecektir.
Pruva
pruvaya yaklaşmada çatışmadan sakınmak için ihtiyaç olacak ortam; bir gemi veya
laboratuar, ihtiyaç olacak malzeme; hedefe, radar, dürbün, gemi düdüğü, gemi
dümeni veya bir manevra benzeşim programı.
● Seyirde geminin
pruvasına yakın ve pruvası görülen geminin kerterizi alınarak, hedef geminin
referans geminin 22,5 derece sancak ve 22,5 derece iskelesi arasında olup
olmadığını tespit edilir.
● Hedef geminin
borda fenerlerine ve direklerine bakılarak veya plotlanarak onun da referans
gemiyi pruvasında görüp görmediği tespit edilir.
● Referans
geminin rotası diğer gemiden emniyetli bir mesafeden geçecek şekilde sancağa
alınır.
● Rota sancağa
değiştirilirken 1 kısa düdük çalınır.
● Geçişi
tamamladıktan sonra gemi tekrar eski rotasına alınır.
Dikkat
edilecek hususlar;
● Radyo
telefon ile yapılacak görüşme her durumda güvenlik artırıcı tedbir olarak
yararlı olacaktır.
● Rota
değişimini tek ve büyük bir dümen açısı ile yapılır.
İki
geminin arasındaki yetişmekte veya pruva pruvaya geçiş durumları dışında kalan
yaklaşmalar, aykırı yaklaşma durumlarıdır. Yaklaşmakta olan geminin kerterizi
alınarak değerlerine bakılır. Eğer yaklaşmakta olan gemilerden biri diğerini
“Aykırı yaklaşmakta olan gemi” sektöründe görüyorsa bu gemilerin arasında
aykırı yaklaşma var demektir.
Gece
bir geminin diğerinin borda fenerlerinden sadece birinin gördüğü durumlarda,
aykırı geçişin olduğu varsayılır. Bu durumdaki gemilerin rota hatları kesişir.
Aykırı
yaklaşmada olan gemilerin aralarında bir çatışma durumu söz konusu olabilir. Bu
neden ile gemiler mevcut rotalarında devam ettikleri takdirde çatışıp
çatışmayacaklarını tespit etmek zorundadırlar.
Çatışma
rotası: İki geminin rota veya süratlerinde bir değişiklik olmadığı takdirde
çarpışmalarının kaçınılmaz olduğu rotadır. Gemilerin rota hatlarının kesişmesi,
çatışma rotasında olduğu anlamına gelmez. Rotanın çatışma rotası olması için
her iki geminin rota hatlarının kesiştiği noktaya varış zamanlarının da aynı
olması gerekir.
Gemiler
çarpışma tehlikesinin olup olmadığını saptamak için içinde bulunduğu durum ve
koşullara uygun alet ve yöntemleri kullanırlar ve imkanlar dâhilinde bir yöntem
ile elde edilen sonucu bir diğeri ile de kontrol ederler.
Bir başka gemi ile çatışma rotasında olunup olunmadığının anlaşılabilmesi
için en uygun yöntem diğer geminin kerterizini almaktır. Eğer kerteriz sabit
kalıyor ve gemiler birbirine yaklaşıyorlarsa her iki gemide çatışma
rotasındadır.
Çatışma
tehlikesinin mevcut olup olmadığı saptanırken aşağıdaki yazılı hususlar dikkate
alınır:
● Varsayımlar
yetersiz bilgi, özellikle yetersiz radar bilgisi üzerine oturtulmayacaktır.
● Çatışma olup
olmadığı konusunda tereddüt varsa, çatışma tehlikesi varsayılacaktır.
● Yaklaşan bir
teknenin pusula kerterizinin fark edilir derecede değişmemesi halinde tehlike
var sayılacaktır.
● Özellikle çok
büyük bir tekneye veya yedek çekene veya yakın mesafede olan bir tekneye
yaklaşırken fark edilir derecede kerteriz değişmesi görüldüğü durumlarda da
çatışma tehlikesinin mevcut olabileceği göz önüne alınacaktır.
Aykırı
çatışma rotasında bulunan gemilerden biri yol hakkına sahip olan gemi, diğeri
ise sakınma yapmakla yükümlü olan gemidir.
Çatışma
rotasında bulunan ve sakınma yapmak ile yükümlü olan gemi aşağıdaki şekilde
davranacaktır:
● Sakınmayı
zamanında yapacak, geciktirmeyecektir.
● Rota değişikliği
büyük ve tek dümen açısı ile olacaktır.
● Emniyetli
mesafeden geçilecektir.
● Gerekiyorsa yol
kesilecek veya durulacak veya makine tornistan çalıştırılacaktır.
Çatışma
rotasında bulunan ve yol verilen veya yol hakkına sahip olan gemi, aşağıdaki şekilde
davranacaktır:
● Rota ve
süratini muhafaza edecektir.
● Sakınma
yapmakla yükümlü olan geminin kurallara uymama olasılığına karşı hazır
olacaktır. (İskelesinde gördüğü gemi için sakınma yapan gemi mümkün olduğunca
sakınmasını iskeleye dönerek yapmayacaktır.)
● Diğer gemiye
emniyetli geçiş için yeterli yer bırakılacak ve bu konuda gevşek
davranmayacaktır.
Kuvvetle
yürütülen iki teknenin çatışma tehlikesi doğuracak şekilde birbirine aykırı
olarak yaklaşmaları halinde, diğer tekneyi kendi sancak tarafından gören tekne,
onun yolundan çıkacak, koşullar elverdiği takdirde diğerinin pruvasından
geçmekten kaçınacaktır. Rotasını değiştirirken mesafe uygunsa düdük ile işaret
verecektir.
Sakınma
yapmakla yükümlü olan geminin uygun manevrası manevra alanındaki sığlık,
kayalık gibi doğal engeller; rıhtım, iskele, şamandıra gibi yapılar ve diğer
gemi trafiği uygunsa, gecikmeden tek ve büyük bir dümen açısı ile rotasını
diğer geminin kıç tarafına emniyetli bir mesafeden geçecek şekilde değiştirmesi
şeklinde olur. Sakınma yapan gemi geçiş tamamlanıncaya kadar eski rotasına geri
dönmez.
Aykırı
çatışma rotasında yaklaşan yelkenli teknelerde sorumluluk kuvvet ile yürütülen
gemilerden daha farklıdır. Aykırı çatışma rotasında olan iki yelkenli tekneden
hangisinin yol hakkına sahip olduğu, rüzgârı
aldıkları tarafa göre belirlenir. Ana yelkenin rüzgârı aldığı taraf rüzgar üstüdür.
● Rüzgârı değişik
taraflardan kullanan yelkenli teknelerden; rüzgarı sancak taraftan alan tekne,
● Rüzgârı aynı
taraftan kullanan yelkenli teknelerden; rüzgâr altında olan tekne,
Yol hakkına
sahiptir.
Yukarıda
anlatılan yol hakkı ve sakınma yapmakla yükümlü gemiler ile ilgili kurallar
aynı manevra kabiliyetine sahip gemiler için geçerlidir. Eğer çatışma rotasında
bulunan gemiler arasında manevra kabiliyeti açısından fark varsa manevra
kabiliyeti yüksek olan gemi, çatışmadan kaçınma yapma konusunda sorumlu gemi
olur.
Sahip
oldukları manevra kabiliyetine göre, birbirlerine nazaran yol hakkı olan
gemiler, aşağıda sıralanmıştır. Alt sıradaki gemiler, özel kurallar haricinde
üst sıradaki gemiler ile çatışma söz konusu olacak şekilde karşılaşmaları
halinde diğerine yol verecektir.
● Kumanda altında
bulunmayan gemi,
● Manevra yapma
gücü kısıtlı olan gemi,
● Manevrası su
çekimi nedeni ile kısıtlı olan gemi,
● Balıkçılıkla
uğraşan gemi,
● Yelkenli gemi,
● Kuvvetle
yürütülen sorunsuz gemi,
● Deniz uçağı.
Aykırı
rotada yaklaşmada çatışmadan sakınmak için ihtiyaç olacak ortam; bir gemi veya
laboratuar, ihtiyaç olacak malzeme; hedefe, radar, dürbün, gemi düdüğü, gemi
dümeni veya bir manevra benzeşim programı.
● Seyirde
yaklaşmakta olunan geminin kerterizi alınarak aykırı rotada olup olmadığı
tespit edilir.
● Aykırı rotada
yaklaşmakta olan geminin kerterizinin sabit olup olmadığına bakılarak çatışma
rotasında olup olmadığını tespit edilir.
● Çatışma
rotasında ise sakınma yapma yükümlülüğünün kimde olduğunu tespit edilir.
● Çatışmadan
sakınma yükümlülüğü referans gemideyse ve durum uygunsa rota diğer geminin kıç
tarafından emniyetli bir mesafeden geçecek şekilde değiştirilir.
● Mesafe yakınsa
yapılan manevra düdük işareti ile bildirilir.
● Geçiş
tamamlandıktan sonra rota tekrar eski değerine alınır.
Dikkat
edilecek hususlar;
● Aykırı
geçişlerde yapılacak manevrada kesinlikle bir tereddüt gösterilmez.
● Rota
değişikliği tek ve büyük bir dümen açısı ile yapılır.
● Manevra
yapılmasında doğal ve yapı engelleri ile diğer trafik hesaba katılmalıdır.
● Yapılan
manevra diğer tarafı şüpheye sürükleyecek şekilde olmamalıdır.
● Geçiş
tamamlanıncaya kadar rota tekrar eski değerine alınmamalıdır.
Daha
önce gördüğümüz gibi kanal, boğaz, geçit ve nehirler birer suyoludur. Özellikle
doğal suyollarının ve kıyılarının yapısı bazı yerlerde keskin dönüşlere
sahiptir ve kıyıdaki doğa veya insan yapıları dönüşün diğer tarafının
görülmesini de engeller. Bu tip yerlerde yapılan dönüşlerde bir çatışmanın
engellenmesi için aşağıdaki yöntem uygulanır.
Bir kanal veya
geçitte seyir yaparken araya giren bir engel sebebiyle kanal veya geçidin diğer
kısmının görülmesine olanak yoksa dönüş yerine yaklaşan bir tekne özel tedbir
ve dikkatle seyreder ve uzun bir düdük (▬▬) çalar. Dönüş yerinin öbür tarafında
veya aradaki engelin arkasında olan ve düdüğün duyulabileceği mesafede bulunan
herhangi bir yaklaşan tekne varsa o da uzun bir düdükle (▬▬) bu işarete cevap
verir ve gerekiyorsa sürat keserek ve kanal veya geçidin mümkün olduğunca
sancağına geçer.
Dar
su yolundaki dönüşlerde çatışmadan kaçınmak için ihtiyaç olacak ortam; bir gemi
veya laboratuar, ihtiyaç olacak malzeme; hedefe, radar, dürbün, gemi düdüğü,
gemi dümeni veya bir manevra benzeşim programı.
● Seyirde diğer
tarafı gözükmeyen dar bir suyoluna gelindiğinde referans gemi emniyetli
derecede sancak kıyıya yaklaştırılır.
● Bir uzun düdük
çalınır.
● Diğer taraftan
bir uzun düdük sesi duyulunca, gerekiyorsa yol kesilir.
● Dikkatli olarak
dönüşü tamamlanır.
Dikkat
edilecek hususlar;
● Dönüşte
her halükarda karşıdan gelen bir gemi var gibi tedbirli olunmalıdır.
● Dönüşlerde
sürate göre gemi devir dairesi hesaba katılmalıdır.
"Yazı, edinilen
yeni bilgi, değişim ve yapılan yorumlar ile tekrar tekrar
güncellenmektedir. Bu neden ile kopyalayıp almak yerine ihtiyacınız olduğunda
tekrar açıp okumanızda yarar bulunmaktadır. Bu yazı her zaman burada
olacaktır."
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder