1.DEMİR
DONANIMININ BAKIMINI YAPMAK
1.1.Donanım Kontrolü
Gemilerin
demir, zincir ve bağlantıları ile zincirlik periyodik olarak kontrole tabi
tutulur. Bu kontrolde aşağıdaki hususlara bakılır;
● Koruyucu boyanın durup durmadığı,
● İşaretleyici boyanın durup
durmadığı,
● İşaretleyici tellerin durup
durmadığı,
● Maça kilidinin emniyet telinin
durup durmadığı,
● Kilitlerin tespit pimlerinin
üzerine dökülen kurşunların sağlam olup olmadığı,
● Lokmalı baklaların düşüp
düşmediği,
Kontrol
işlemlerinin tamamlanmasından sonra eksik durumlara göre onarım ve bakım
işlemleri yapılır. Tüm demirleme donanımı çelik olduğundan bakımı genel demir
malzeme bakımı gibi yapılır. Boyanın ilk amacı koruma, ikinci amacı ise
işaretlemedir. Özellikle denize atılan demirin arkasından giden veya alınan
demirde kaç kilit kaldığını bu işaretleme ile anlayabiliriz.
Demir donanımının bakımında ihtiyaç olan ortam; gemi, ihtiyaç olan
malzeme; salyafora kancası[1], raspa çekici, tel fırça, antipas ve son kat
siyah, kırmızı, sarı ve beyaz boyalar, boya fırçası, tiner, üstüpü, demir
zincir bosasıdır.
● Demir gözden çıkartılmadan suya
değmeyecek şekilde su seviyesine kadar denize salya edilir.
● Demir, anale kilidi, fırdöndü ve
yetişilebildiği kadarı ile zincir denizden raspa edilerek tel fırça ile
temizlenir.
● Boyaya hazırlanan kısma antipas
sürülür.
● Antipası kuruyan kısma siyah
zincir boyası sürülür.
● Boyanın kuruması ile demir tekrar
göze alınır.
● Demir bosa ile askıya alınır.
● Zincir hayboci ile güverteye veya
rıhtıma salya fora[2] edilir.
● Zincir, zincir kilitleri, hırça
maça ve mapası raspa edilerek tel fırça ile temizlenir.
● 1. kilidi 2. kilide bağlayan kilit
ile 1.ve 2. kilit zincirlerin son lokmasız baklaları kırmızı, ilk lokmalı
baklaları beyaz boyanır. Beyaz boyanan bakla aynı zamanda üzerine tel
bağlanarak işaretlenir.€ (Bundan amaç boyanın silinmesi halinde tel ile kilit
sayısının anlaşılabilmesidir.)
● 2. kilidin 3. kilide bağlayan
kilit ile 2.ve 3. kilit zincirlerin son lokmasız baklaları kırmızı, ilk iki
lokmalı baklaları beyaz boyanır. Beyaz boyanan son lokmalı baklalar ayrıca tel
bağlanarak işaretlenir.
● Kilitlerin işaretlenmeleri son
kilide kadar bunun gibi kaçıncı kilit bittiyse o kadar lokmalı bakla beyaz
boyanacak şekilde devam eder.
● İşaretlenen baklaların dışındaki
baklalar siyah boyanır.
● Son kilit kırmızı boyanır.
(Zincirin bittiğini göstermesi için.)
● Hırça mapa ve maçası sarı boyanır.
(Zincirliğin boyanmasında kullanılan boya kırmızı renkli olduğundan kolay
görülebilmesi için sarı tercih edilir.)
● Boyanın kuruması üzerine boyanan
ve işaretlenen zincir tekrar zincirliğe alınır.
2.ZİNCİRLİĞİN
BAKIMINI YAPMAK
2.1.Zincirliğin Kontrolü
Zincirliğin
bakım amaçlı kontrolünde aşağıdaki hususlara bakılır;
● Koruyucu boyanın durup durmadığı,
● Zincir altı ahşap ızgaranın sağlam
olup olmadığı,
● Zincirlik su giderinin açık olup
olmadığı
Kontrol
işlemlerinin tamamlanmasından sonra eksik durumlara göre onarım ve bakım
işlemleri yapılır. Zincirlik ve tüm demirleme donanımı çelik olduğundan bakım
genel demir malzeme bakımı gibi yapılır. Ahşap ızgarası da genel koruyuculu
ahşap malzeme bakımı gibi yapılır.
2.2.Uygulama
Zincirliğe bakımında ihtiyaç olan ortam; gemi, ihtiyaç olan
malzeme; salyafora kancası[3], raspa çekici, tel fırça, anticorrasive karina
boyası, boya fırçası, tiner, üstüpü, demir zincir bosasıdır.
● Zincir hayboci ile güverteye veya
rıhtıma salya fora[4] edilir.
● Zincirin salya forasından sonra zincir
altı ahşap ızgarası güverteye çıkartılır.
● Izgara temizlenerek kurumaya
bırakılır.
● Zincirlik su gideri temizlenerek
tıkanıklık varsa açılır.
● Zincirlik tazyikli deniz suyu ile
yıkanır.
● Zincirlik raspa edilerek boyaya
hazırlanır.
● Hazırlanan zincirlik yüksek
rutubete dayanıklı paslanmaya karşı karina astar boyası ile boyanır.
● Kuruyan ahşap ızgaranın varsa
kırık olan kısımları onarılır.
● Ahşap ızgara boyanır ve kurutulur.
● Kuruyan ızgara yerine konur.
3.AMBARIN
BAKIMINI YAPMAK
3.1.Ambar Bakımı
Ambar; gemilerin kuru yüklerini koydukları yerlerdir. Bu
ambarların bakımı üzerindeki yükün tahliyesinden sonra yapılır. Yük gemilerinde
yeni yükün alınabilmesi için ambarların yeni yük alımına uygun şekilde bakımlı
ve temiz olması gerekir. Aksi takdirde gemiler yük alamazlar. Bu neden ile yük
alımından önce gemi ambarlarının bakımı ve temizliği yapılır.
Yük tahliyesinde yükün cinsine göre ambar içinde ağır makineler
kullanılır. Forklift’ler, dozerler, kepçeler. Bunların çalışmaları sırasında dikkatsizlik
sonucu çarptıkları yerlerde kaynak atmaları, posta eğilmeleri, saclarda
çökmeler, yırtılmalar olur. Ayrıca balast{5] tank perdelerinde çürüme nedeni
ile delinmeler, ambar kapaklarında, raylarda ezilme, baskı elemanları ile
contalarında bozulmalar olabilir. Tüm bunlar kontrol edilerek onarılır. Küçük
onarımlar güverte fiteriyle, büyük onarımlar klas kuruluşunun gözetiminde
tersane ekipleri tarafından yapılır.
Ambarların yeni yüke hazırlanmasında ikinci derecede önemli bakım
aşaması temizliktir. Geminin cinsine göre taşıdıkları yükler ve temizlik
sorunları farklılık gösterir. Ambarın yeni yüke hazırlanmasında esas sorun yaşayan
gemiler dökme yük gemilerindedir.
Dökme yük tahliye olduğunda liman görevlileri ambardaki yükü tam
anlamı ile almazlar. Ambarın yapı elemanlarının kenarlarında, üstlerinde,
aralarında ve zeminde daima bir miktar yük kalır. Bunlar özellikle almazlar.
Bunun nedeni gemi çelik olduğundan mutlaka ambar dibinde pas olur ve bu kenarda
köşede kalan mal da bu pasla karışık bulunur. Bu kalan malı atık haline
getirir. Atıklar yüke karıştırılmaz. Bunlar çöp olarak sahile verilmelidir.
Ancak yük gümrüklü yükse maalesef bu atıklar çöp olarak da sahile
verilemez, gemide kalır. Geminin yeni yük alabilmesi içinde mutlaka bu atıktan
kurtulması gerekir. Bu konuda mevzuatlar ve uygulamalar bir çözüm getirmediğinden
bu atıklar gemi limandan ayrıldıktan sonra denize atılmaktadır. Bu da denizleri
kirletmek anlamına gelmektedir. Olması gereken bu atıkların bir şekilde sahile
verilebilmesidir.
Ambarın tam temizlenebilmesi için süpürme sonrası bir de ambarlar
deniz suyu ile yıkanırlar. Hatta alınacak yükün özelliğine göre ilaveten tatlı
su ile de yıkanırlar. Bu kirli suların atılmasında da aynı çaresizlik vardır ve
bunlarda denize basılır. Bu konuda da mevzuat ve uygulama bir çözüm
üretememiştir. Ambarların yıkanmasında kirli su ve onunla akan pislik ambar
sintinesine{6] dökülür, su buradan pompa ile çekilerek denize basılır.
Kuyularda kalan katı pislikler de kürek ile toplanarak diğer tahliye artığı katı
atıkların arasına konur.
Ambarların
yeni yüke hazır olmasından sonra gemiye gelen sörveyörlerce ambarlar kontrol
edilir ve uygunsa gemiye yükleme izni verilir.
Diğer tip gemilerde de yük gemilerindekiler benzer ambar ve
sintineler bulunmaktadır. Bunların da temizliğinde dikkat edilmesi gereken en
önemli husus, atıkların denize atılmaması, sahile verilmesidir.
3.2.Uygulama
Ambarların bakımında ihtiyaç olan ortam; gemi, ihtiyaç olan
malzeme; vinç, süpürge, kürek, fıçı, kova, raspa çekici, yangın hortumu ve
nozulu,
● Tahliye işçilerinin
ambardan çıkmasından sonra temizlik için gerekli malzemeler ile ambara inilir,
● Ambarın yapı
elemanları arasında kalan atıklar dökülür,
● Tüm zemin süpürülür ve
atıklar bir yere toplanır,
● Toplanan atıklar
kürekler ile fıçılara doldurulur,
● Fıçılar vinçle
güverteye çıkartılır,
● Gümrüksüz alanda bu
atıklar çöp kamyonlarına verilir,
● Ambarlar çekilen
yangın hortumları yıkanır,
● Ambar sintinesine
dolan su denize tahliye edilir,
● Ambar sintinesi içine
dolan katı atıklar kürekle kovalara alınır,
● Kovalar halatla
güverteye çekilir,
● Atıklar fıçılara
konur,
● Çöp kamyonu çağrılır,
● Fıçılar sahile
indirilerek, içindeki atıklar çöp kamyonlarına verilir,
● Yapı unsurları gözle
ve raspa çekici ile kontrol edilir,
● Ambar kapakları
kapatılır gözle kapakların ışık sızdırma kontrolü yapılır,
● Kapalı ambar
kapaklarına basınçlı su basılarak su sızdırmazlık kontrolü yapılır,
● Ambar yapı
elemanlarında veya kapaklarda onarım gerektiren yerler, onarımları yaptırılır,
"Yazı, edinilen
yeni bilgi, değişim ve yapılan yorumlar ile tekrar tekrar güncellenmektedir.
Bu neden ile kopyalayıp almak yerine ihtiyacınız olduğunda tekrar açıp
okumanızda yarar bulunmaktadır. Bu yazı her zaman burada olacaktır."
[1] Salya fora
kancası: Zincirin güverteye veya rıhtıma serilmesi sırasında zinciri çekmek
için kullanılan kanca.
[2] Salya fora: Demir
zincirinin bakım, onarım gibi işlemler için güverte veya rıhtıma serilme
işlemidir.
[3] Salya fora
kancası: Zincirin güverteye veya rıhtıma serilmesi sırasında zinciri çekmek
için kullanılan kanca.
[4] Salya fora: Demir
zincirinin bakım, onarım gibi işlemler için güverte veya rıhtıma serilme
işlemidir.
[5] Balast (Ballast):
Safra. Ağırlık için alınan deniz suyu.
[6] Ambar sintinesi:
Ambar yıkama suyunun döküldüğü ve oradan pompalar ile emilerek alındığı
kuyular.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder